Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En hand som jag postar mest för att jag är för lat för att räkna pottstorleken på turn. Frågan är om synen på turn är korrekt. Ovanligt passiv hand, f.ö.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is Button with K:club:, A:diamond:.

1 fold, MP calls, CO calls, morberg raises, 1 fold, BB calls, MP calls, CO calls.

 

Flop: (8.33 SB) Q:heart:, 5:diamond:, 4:spade: (4 players)

BB checks, MP checks, CO checks, morberg checks.

 

Mot tre motståndare känns det inte lönt att försöka sno åt sig potten. Jag checkar bakom och ser nästa kort.

 

Turn: (4.16 BB) J:heart: (4 players)

BB checks, MP checks, CO bets, morberg calls, BB calls, MP folds.

 

Nu tror jag mig ha fyra definitiva outs och sex mer tveksamma (A och K). Kan det rundas av som sju totalt? Kräver i så fall en pott på 6 BB för att syna, den är på 5 nu och det borde bli ett till på river om jag träffar. Korrekt syn, eller?

 

River: (7.16 BB) 4:diamond: (3 players)

BB checks, CO bets, morberg folds, BB calls.

 

Final Pot: 9.16 BB

 

För att ni inte ska somna tar vi en till, denna gång med lite mer action. Fi har 35/26/2,5 (31 händer). Inte mycket att gå på, men lite lösaggro sådär. Som Sactodian, typ ;).

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is Button with A:diamond:, J:spade:.

UTG raises, 2 folds, morberg 3-bets, 2 folds, UTG calls.

 

Flop: (7.33 SB) 3:club:, 9:club:, J:diamond: (2 players)

UTG checks, morberg bets, UTG calls.

 

Ganska uppenbart än så länge.

 

Turn: (4.66 BB) 9:diamond: (2 players)

UTG checks, morberg bets, UTG raises, morberg calls.

 

Hm. CR från UTG. Som är lite lösaggro. Kan jag släppa TPTK här? Jag säger nej...

 

River: (8.66 BB) 4:club: (2 players)

UTG bets, morberg calls.

 

...och synar ner.

 

Final Pot: 10.66 BB

 

Borde jag kopplat loss mig från AJ på turn, eller är det ok att syna ner? Tre-bet på turn känns rätt mastigt och jag ser inte vad jag kan uppnå direkt.

 

Kvar till redovisning: 2.992

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt svår hand och uttala någonting om. Det är inte fel att syna ner. Man foldar inte överpar. Gränsen mellan fold och syna ner är nog lika. Du vinner nog ungefär lika många gånger som det kostar att syna ner. Kom ihåg att det finns ingenting som heter en snygg fold i SH FL. Ofta är det bara att syna ner och betala av. Jag spelar som sagt lösaggro och brukar bomba på rätt friskt flera potter i rad. Då vet jag att folk kommer efter mig och att jag måste syna ner såna här händer, men det är inte roligt. Händerna du slår är inte många, men som sagt, syna ner skulle nog jag gjort, förutom om jag var en tight spelare, då tycker jag mer talar för att slänga handen.

 

Edit: menar att det nog är lika mycket EV att syna ner som att folda med tanke på pottodds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Flop: (8.33 SB) Q:heart:, 5:diamond:, 4:spade: (4 players)

BB checks, MP checks, CO checks, morberg checks.

 

Mot tre motståndare känns det inte lönt att försöka sno åt sig potten. Jag checkar bakom och ser nästa kort.

Lämna ifrån sig initiativet med en skaplig hand och position? Huga. Jag tror att jag autobettar den floppen 99 gånger av 100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med svinto, brädan är ofarlig och får du syn så kan du vara ganska säker på att du måste förbättra. Visst får du syn de flesta gångerna men då är det bara att ta frikortet på turn.

 

Din syn på turn tycker jag är helt rätt. Är det inte en allt för passiv spelare lär han betta KTs och T9s här också.

 

Andra handen suger det att bli check-raisad på turn och det suger ännu mer när tredje klövret landar på turn, men jag hade inte klara av att lägga den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med svinto, brädan är ofarlig och får du syn så kan du vara ganska säker på att du måste förbättra. Visst får du syn de flesta gångerna men då är det bara att ta frikortet på turn.

 

Syn bryr jag mig inte så mycket om, jag är mer bekymrad över en CR. Vad gör jag då?

 

Andra handen suger det att bli check-raisad på turn och det suger ännu mer när tredje klövret landar på turn, men jag hade inte klara av att lägga den.

 

Jag håller med, jag tror att man måste syna ner där. I just den handen kastade pokerguden till mig ett köttben och lät fi visa upp AT och gav mig potten.

 

För övrigt har jag bestämt mig för Party-moden 'Silence' som finns på http://www.pokermods.com/mods/. Visst hade lfx gjort någon också? Jag letade men sökfunktionen betedde sig tyvärr precis som vanligt, så jag kunde inte hitta något.

 

Det känns som om jag har fått lite ordning på mitt spel. Jag har tightat till mig lite och slutat spela svaga A från CO (kunde tidigare gå in med A4, men har nu stramat upp det till A7, precis som farbror Abdul säger) och slutat CR så mycket på floppen. Om jag träffar betar jag ut och sen är det bra med det.

 

Fortsätter att köra vidare på två bord tills jag känner mig riktigt trygg.

 

Kvar till rapport: 2.749 händer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sjungas till den gamla Disney-dängan Zip-a-dee-do-dah (Song of the South):

 

Poker är roligt, poker är bra

Ja, jag gillar spela poker idag

Massor av potter, trillar min väg

Poker är roligt, poker är bra

 

Det känns bättre nu.

 

Och nu tillbaks till våra vanliga program: När är det lämpligt att check-calla ner till river? Jag hamnar mot okänd fi och följande utspelar sig:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with Q:club:, T:heart:.

4 folds, morberg raises, BB 3-bets, morberg calls.

 

Flop: (6 SB) Q:heart:, 6:spade:, A:heart: (2 players)

morberg checks, BB bets, morberg calls.

 

Turn: (4 BB) A:spade: (2 players)

morberg checks, BB bets, morberg calls.

 

River: (6 BB) 8:diamond: (2 players)

morberg checks, BB bets, morberg calls.

 

Final Pot: 8 BB

 

Är det helt tokigt, eller är det en vettig linje?

 

Kvar till rapport: 2.663 händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du synade ner AJ handen då :)

 

Spontant gillar jag inte att check-syna ner hela vägen hör mot en okänd Fi eftersom jag knappt kan komma på en enda hand han 3-bettar med som vi leder mot, det är väl typ överspelade JJ-99 och KJ-KT. Men jag kommer inte heller på något annat sätta att spela den om man inte kan check/folda turn vilket inte känns så roligt när det andra esset dimper ner.

 

Vad visade han upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kommer inte heller på något annat sätta att spela den om man inte kan check/folda turn vilket inte känns så roligt när det andra esset dimper ner.

Just. När det landar minskar chansen att han skulle ha ett tredje A på hand rätt ordentligt.

 

Vad visade han upp?

T:club: 8 :club: och min hand är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn bryr jag mig inte så mycket om, jag är mer bekymrad över en CR. Vad gör jag då?

Synar eller trebettar beroende på motståndaren och om du har dina turkalsonger på dig?

 

Nu när jag har funderat lite på det i efterhand tror jag att jag checkade just för att jag inte visste hur jag skulle hantera en CR; jag var rätt osäker på vilka fillingar (om ens några) jag hade på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst i Sklanskys bok, (Holdem poker for advanced players) att när en pott har capats HU preflop och det bara kommer låga så synar han bara ner hela vägen med t.ex JJ för att fi ska överspela händer som AK, och för att spara en del bets mot högre par. Tror dock att detta gäller fullbord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gyre (och övriga om ni känner er manade): har du inte sett något på 2+2 om när check-call är lämpligt att köra hela vägen? Jag har för mig att jag har läst något där, men kan inte komma på vad det var.

 

Det finns väldigt mycket om detta på 2+2. Dom kallar linjen WB/WA, way behind / way ahead och det bygger på tanken att nån utav er (HU givetivs) har dåligt med outs mot den andra och att man låter Fi bluffa hela vägen eller få minimalt betalt på varje gata. Således får man max betalt av Fi när han är på bluff, för han hade lagt sig mot en raise, och man förlorar minst när Fi är före eftersom man lägger in minimalt i potten på varje gata.

 

Vad visade han upp?

 

T:club: 8 :club: och min hand är bra.

 

Mot den motspelaren var detta uppenbart den bästa linjen. Hoppas du satte en note på honom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi har 33/17/8 efter 66 händer.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with A:heart:, A:spade:.

1 fold, MP calls, CO raises, Button calls, morberg 3-bets, 1 fold, MP folds, CO caps, Button folds, morberg calls.

 

Flop: (12 SB) K:club:, 6:spade:, 8:diamond: (2 players)

morberg checks, CO bets, morberg raises, CO 3-bets, morberg caps

 

Vinner jag något på att cappa här, eller ska jag lugna mig och låta CO betta ut igen på turn?

 

Edit: Nu har han ju position på mig, så det är jag som i så fall får leda turn eller CR igen. Grundfrågan om cappen är korrekt kvarstår.

 

Kvar till rapport: 2.542 händer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt att check-raisa han igen på turn. Finns ju inte någon rimlig hand som han checkar bakom med på turn. Skulle dock suga hårt om han 3-bettade turn efter en check-raise.

 

Du menar syna hans 3-bet på flop först för att sätta upp för en CR igen på turn?

 

Precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se, den här handen kändes inte bra:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is MP with 9:heart:, 9:spade:.

1 fold, morberg raises, CO calls, Button 3-bets, 1 fold, BB calls, morberg calls, CO calls.

 

Flop: (12.33 SB) 7:heart:, 9:club:, 8:club: (4 players)

BB bets, morberg calls, CO calls, Button folds.

 

Kul flop! Här vill jag vänta med att höja till turn eftersom jag inte lär få bort färgdragen ändå.

 

Turn: (7.66 BB) 3:club: (3 players)

BB bets, morberg calls, CO raises, BB 3-bets, morberg calls, CO calls.

 

Nu knepar det till sig. Mitt tänk: Någon kan ha satt färgen och då är mitt topptriss helt plötsligt en draghand med 10 outs. I så fall vill jag se river först innan jag börjar kriga på. Sen har jag en spelare efter mig som jag gärna vill ska följa med till river om jag träffar. Alltså syn.

 

Den andra synen känns jobbigare och jag har inte hunnit räkna på den. Vi gör det nu. 7,66BB i potten först + BB + min + 2 från CO + 2 från BB = 13,66BB. Med tio outs behöver potten vara på 3,7*2 för att det ska vara lönt att syna 2BB och det är den ju. Ok, då var det nog inte så dumt ändå. Att någon (eller båda) har färgen känns ganska gjutet.

 

River: (16.66 BB) 2:club: (3 players)

BB bets, morberg folds, CO calls.

 

Och här känner jag inte direkt för att syna ner när det inte blev vare sig kåk eller fyrtal.

 

Final Pot: 18.66 BB

 

Nej, det var kanske inte så tokigt spelat trots allt. Eller vad säger ni?

 

Fick f.ö. en 10x-bonus, 25% upp till $100 på Party. Sju dagar för att spela in den. Kul om det hinns med, ingen katastrof annars.

 

Kvar till rapport: 2.236

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här var ganska intressant. Känns som om de flesta beslut är på gränsen. Knappen är kompetent spelare och har 25/18 efter 190 händer. De händer jag observerat har han spelat bra.

 

BB tycker om att bluffa, men synar ändå så mycket med sina dåliga händer att han har agg<1. VPIP på 60 och PFR på 0 efter 36 händer.

 

MP är även det en lös-passiv historia som dessutom bara har 2 BB vid bordet när handen startar.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed)

 

Preflop: morberg is SB with Q:diamond:, T:club:.

UTG calls, MP calls, Button calls, morberg completes, BB checks.

 

Dålig position, halvdan hand men jag gillar ändå situationen och vill se en flop. Synen är lite tveksam tror jag.

 

Flop: (5 SB) K:diamond:, T:diamond:, 4:heart: (5 players)

morberg checks, BB checks, UTG checks, MP bets, Button calls, morberg raises, BB calls, UTG folds, MP calls, Button calls.

 

Fler randbeslut. Att beta ut i det stora fältet känns inte så bra. Att MP sedan väljer att beta betyder inte så mycket. Han vill få ett snabbt slut. Jag har mellanpar med hyfsad kicker. När knappen (som som sagt är skicklig) bara synar tror jag mig ha bäst hand och bestämmer mig för en CR. Jag vill gärna få bort de drag som trots allt kan finnas och blir inte ledsen om alla lägger sig. Dessutom kan jag ligga efter, även om jag inte tror det.

 

Turn: (6.50 BB) 8:spade: (4 players)

morberg bets, BB calls, MP calls $2.50 (All-In), Button calls.

 

Betar ut igen på en ofarlig (?) spaderåtta.

 

River: (9.91 BB) 6:heart: (4 players, 1 all-in)

morberg checks, BB checks, Button checks.

 

Och checkar på sista gatan. Värdebet mot BB på sin plats, eller?

 

Final Pot: 9.91 BB

 

Lästips: Observations on 6-max Limit Hold 'em av Ed Miller i senaste Internet Magazine på 2+2.

 

Kvar till rapport: 2.137

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan jag bjöd på några bilder, så här kommer en dyster historia:

 

120BB-down-3-6-2.png.xs.jpg

 

Det är min senaste downswing, knappt 2k händer där jag backade 120BB. Ni har hört det mesta redan, i slutet av denna period gick jag ner från tre till två bord och har kört det sedan dess. Jag har spelat ytterligare 1,5k händer och det har börjat vända. Ingen anledning att tycka synd om mig alltså.

 

Ibland är jag förresten precis lika otäckt utdragande som alla andra tomtar. Det är inte något jag är stolt över.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with K:spade:, 2:spade:.

UTG calls, 1 fold, Button calls, morberg completes, BB checks.

 

Flop: (4 SB) 2:heart:, J:club:, 7:diamond: (4 players)

morberg checks, BB checks, UTG checks, Button bets, morberg raises, BB folds, UTG folds, Button calls.

 

Turn: (4 BB) 9:spade: (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

River: (6 BB) K:diamond: (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

Final Pot: 8 BB

 

Button doesn't show Ad Jd.

morberg has Ks 2s (two pair, kings and twos).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...