snetreff Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Skulle behöva hjälp med den här uppgiften: Förenkla arctan6+arctan9. Blir fel när jag gör min förenkling så jag hoppas någon kan hjälpa mig att få rätt svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svinto Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Hur har du förenklat hittils? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetreff Postad 13 September , 2005 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2005 Jag kallade arctan6+arctan9=B. Sedan arctan6=B1 och arctan9?B2 B måste då vara detsamma som B1+B2. tan(arctan6+arctan9) fick jag mha additionsformeln för tan till -15/53. Därmed måste -15/53=tan(arctan6+arctan9). Det är där det tar stopp. arctan på båda sidor ger olika svar, det beror väl på något sätt att inversen till tan bara är definierad i vissa intervall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svinto Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Jag kommer fram till samma sak. Bevisligen är det fel i facit Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kydyl Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 arcustangens är ju definierad på hela R. Det är värdemängden som ligger i intervallet ]-pi/2, pi/2[ Dock blir det problem ändå vi skulle ju fått: arctan 6 + arctan 9 = arctan( tan ( arctan 6 + arctan 9) ) = arctan -15/53 MEN nu är det så att för att få skriva arctan (tan x) = x så måste x vara mellan -pi/2 och pi/2. Det villkoret är inte uppfyllt. EDIT: Så här kommer då lösningen om inte ledtråden ovan räckte istället för att sätta upp arctan 6 + arctan 9 = arctan( tan ( arctan 6 + arctan 9) ) så sätter du upp: arctan 6 + arctan 9 -pi = arctan( tan ( arctan 6 + arctan 9 - pi) ) Detta gör att du hamnar i rätt intervall och eftersom tan(x) = tan(x+k*pi) blir den uträkningen inte svårare heller. Du får alltså att arctan 6 + arctan 9 -pi = -15/53 vilket gör att arctan 6 + arctan 9 = arctan (pi -15/53) EDIT IGEN: Att det ska vara så svårt att se vad man skriver på skärmen och så lätt när man skriver på papper Det är slarvfel i uträkningen. Jag har ju att arctan 6 + arctan 9 -pi = arctan (-15/53) dvs arctan 6 + arctan 9 = pi - arctan (15/63) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetreff Postad 13 September , 2005 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2005 Så hur ska jag göra för att förenkla när dessa krav inte uppfylls? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kydyl Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Så hur ska jag göra för att förenkla när dessa krav inte uppfylls? Se min edit, skrev den samtidigt som du skrev den här posten. Förresten har du facit? Var ju väldigt länge sen jag höll på med såna här grejer men jag tor nog att det ska stämma Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetreff Postad 13 September , 2005 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2005 Så hur ska jag göra för att förenkla när dessa krav inte uppfylls? Se min edit, skrev den samtidigt som du skrev den här posten. Förresten har du facit? Var ju väldigt länge sen jag höll på med såna här grejer men jag tor nog att det ska stämma Har tyvärr inget facit till den här då den ska lämnas in i morgon. Men när jag slår på räknaren så stämmer det inte tyvärr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kydyl Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Har tyvärr inget facit till den här då den ska lämnas in i morgon. Men när jag slår på räknaren så stämmer det inte tyvärr. Nej jag vet, jag lyckades ju klanta mig som fan när jag skulle skriva ner det (tog t.o.m. 3 edit för att få den röda editen rätt ) svaret i den röda texten måste vara rätt iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetreff Postad 13 September , 2005 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2005 Har tyvärr inget facit till den här då den ska lämnas in i morgon. Men när jag slår på räknaren så stämmer det inte tyvärr. Nej jag vet, jag lyckades ju klanta mig som fan när jag skulle skriva ner det (tog t.o.m. 3 edit för att få den röda editen rätt ) svaret i den röda texten måste vara rätt iaf Njaae uträkningen är rätt, men ska det inte stå arctan(-15/53)+pi? Då blir det iaf rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kydyl Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Har tyvärr inget facit till den här då den ska lämnas in i morgon. Men när jag slår på räknaren så stämmer det inte tyvärr. Nej jag vet, jag lyckades ju klanta mig som fan när jag skulle skriva ner det (tog t.o.m. 3 edit för att få den röda editen rätt ) svaret i den röda texten måste vara rätt iaf Njaae uträkningen är rätt, men ska det inte stå arctan(-15/53)+pi? Då blir det iaf rätt. Det är samma sak. Tangens är en udda funktion (dvs -tan(x) = tan (-x) ) flyttade ut minustecknet för att jag tyckte det blev snyggare så men det spelar ju ingen roll. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetreff Postad 13 September , 2005 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2005 Har tyvärr inget facit till den här då den ska lämnas in i morgon. Men när jag slår på räknaren så stämmer det inte tyvärr. Nej jag vet, jag lyckades ju klanta mig som fan när jag skulle skriva ner det (tog t.o.m. 3 edit för att få den röda editen rätt ) svaret i den röda texten måste vara rätt iaf Njaae uträkningen är rätt, men ska det inte stå arctan(-15/53)+pi? Då blir det iaf rätt. Det är samma sak. Tangens är en udda funktion (dvs -tan(x) = tan (-x) ) flyttade ut minustecknet för att jag tyckte det blev snyggare så men det spelar ju ingen roll. Nu verkar det fungera iaf, tack så mkt för hjälpen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts