Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi har nått år 2008 i min krönikeserie kring Pokerforums återpublicering av Poker Magazine. Att sätta sig och läsa igenom tidningen från det året väckte en hel del minnen hos mig. I synnerhet när det både var året då pokerboomen stod mitt i sin egen självbild, och jag blev mer och mer uppslukad av pokerscenen som skribent.

När jag bläddrar igenom Poker Magazine från året möts jag av stora turneringar, stora profiler och ständiga resor. Las Vegas, Aruba, London, Warszawa, Budapest. Pokerkryssningar. Reportage från världens alla hörn. Pokern var fortfarande något som öppnade dörrar och lockade läsarna om platser de aldrig hade besökt.

Det känns symptomatiskt att min första egna publicerade text i tidningen handlade om just en pokerkryssning från 2008. Det var ingen av mina bättre texter, men jag är fortfarande ganska nöjd med formuleringen om spelare som "kastar cashgamemarker omkring sig vid växlingskontoret och leker pushig dollarmiljardär bara för att man vunnit några tusenlappar på Finlandsbåten". Samtidigt är det inte den bild jag bär med mig av pokersverige som jag lärt känna den, och som blev mitt andra hem under så många år. Tvärtom. Under alla år jag varit en del av den här världen har jag mött betydligt fler varma, generösa och sociala människor än douchebags och självutnämnda stjärnor.

Sportsligt blev 2008 något av ett år av andraplatser för svensk livepoker. De stora titlarna uteblev, men flera spelare kom  snubblande nära. Michael Tureniec blev tvåa i EPT London, fortfarande den största livecashen i hans karriär. Christer Johansson Storåker kom tvåa i Aruba Poker Classic, även det hans största liveresultat. Stefan Mattsson slutade tvåa i WPT Barcelona och Gustav Ekerot blev tvåa i Master Classics, där Daniel Möller dessutom slutade trea och Nikolas Liakos fyra.

Samtidigt fortsatte de svenska resultaten att rada upp sig. Martin Jacobson blev trea i EPT Budapest. Mathias Wiberg tog en tredjeplats i Warszawa. William Thorson slutade som trettonde man i WSOP Main Event. Christer Björin finalbordade två WSOP-turneringar. Per Sonnert blev fyra i World Series of Poker Europe. Simon Johansson vann Unibet Open och Mattias Jörbeck tog hem Late Night Poker.

Det är egentligen ganska talande för svensk poker vid den här tiden. I en tid då de svenskarna hade börjat presentera sig på allvar på den internationella scenen blev nog många av oss en smula bortskämda med blågula titlar. Och vi hade ju ändå fog för det.

Något annat som slår mig när jag läser de gamla numren är hur mycket som fortfarande var oklart, saker som ändå klarnat mer, på gott och ont kanske. Skattefrågan diskuterades ständigt. Reglerna kring livepoker var långt ifrån självklara. Till och med homegames befann sig i en juridisk gråzon som få riktigt verkade förstå. Pokerboomen var redan ett faktum, men lagstiftningen hade inte hunnit ikapp verkligheten. Det är lätt att glömma idag hur mycket energi som lades på att försöka förstå vad som faktiskt gällde.

Kanske är det ändå personerna som tydligast placerar 2008 i en annan tid.

Många av namnen som förekommer i tidningen var då självklara profiler. Jonas "Nebuchad" Danielsson. Robert "Dödarn" Lux. Dan Glimne. Spelare, skribenter och personligheter som ständigt dök upp i spalterna. Idag är många av dem borta från pokerscenen. Några har lämnat pokern. Några har lämnat offentligheten. Några har lämnat oss helt och hållet. Ikoner som Doyle Brunson och Thor Hansen finns inte längre kvar. Igår nåddes jag dessutom av det mycket sorgliga beskedet att norske Andreas Høivold gått bort. Jag hade inte nöjet att få lära känna honom, men den lilla kontakt vi haft genom året gav mig bilden av en varm och ödmjuk person.

När man läser Poker Magazine från 2008 känns det inte bara som att öppna ett gammalt magasin. Det känns som att öppna ett fotoalbum från en tid då svensk poker fortfarande växte, fortfarande upptäckte sig själv och fortfarande levde på att nästa stora framgång alltid väntade runt hörnet. Och med facit hand så gjorde de ju det. Under många år framöver fortsatte titlarna och resultaten att radas upp, både live och online. 

För mig fångar 2008 i mångt och mycket ögonblicket precis innan vi visste vilka historier som skulle bli de stora berättelserna. Och ett år som för mig var precis i början av en resa in i en värld som blev stora delar av min värld under de följande tio åren.

Erik “Valterego” Rosenberg

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...