Bjorn_ Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Pokerstars $0.50/1 FL7CS, 7 manna (0.05 ante, 0.25 bring in) Bordet är löst och passivt men inga individuella reads. Hero is BI+6 3rd street (½ SB) BI: ( XX XX ) 3 Brings in low BI+1: ( XX XX ) K calls BI+2: ( XX XX ) 4 folds BI+3: ( XX XX ) K folds BI+4: ( XX XX ) A calls BI+5: ( XX XX ) 7 calls Hero: (9 4 ) A raises to full BI folds, BI+1 calls, BI+4 calls, BI+5 calls Är det rätt att höja med esshög trefärg här? Hur mycket är stjälva kamofleringsvärdet av detta? (Hade det inte funnits något annat ess ute känns höjningen stjälvklar, men så är det kanske inte?) /Bjorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Beror väl mycket på vilken skit dina motståndare spelar. Om det vore 7CS så vore det ju en halvok höjning så länge du hyffsat ofta har det högsta färgdraget, så du bör ju ha mer än din fair share av den höga halvan av potten (även om jag tror att det är mycket marginellt). Frågan är ju hur det ser ut för en låga halvan, och där verkar det ju definitivt som att den ende som ligger längre bak än dig är K:et. Något som problematiserar det hela rejält är ju att du höjer ur position, du kommer ju antagligen att vara den som får agera först på nästa gata och kan ju då träffa något i stil med 5h och bli en aning tveksam. Hade du haft position istället så hade du ju kunnat ta ett gratiskort ibland på fjärde. Som det är nu är kamofleringsvärdet ganska lågt eftersom du ofta blir tvungen att ge upp på fjärde eller lägga in pengar med en ganska hopplös hand. Här är en twodimes-gissning: As 9s 4s 0.181 Qd Kh Qh 0.184 8s 4c 6h 0.178 7s Ad 2d 0.239 9c 7c 6c 0.219 Vilket visserligen kan ändras upp till mer än "fair share" om motståndarna har några riktiga missfoster till händer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjorn_ Postad 13 September , 2005 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2005 Om det vore 7CS så vore det ju en halvok höjning så länge du hyffsat ofta har det högsta färgdraget Johan det ÄR 7CS (inte 7CS/8). Försöker komma på om det finns något i min HH som tyder på motsatsen men kan faktiskt inte hitta något. /Bjorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Johan det ÄR 7CS (inte 7CS/8). Försöker komma på om det finns något i min HH som tyder på motsatsen men kan faktiskt inte hitta något. Heh, oh well. Får väl rubrikpilla mig rätt då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjorn_ Postad 13 September , 2005 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2005 Så givet att vi analyserar samma pokerform har du någon åsikt om spelet? Idéen är ju att dels kunna få bättre betalt om jag sätter färgen (då det kommer se ut som att jag fortfarande drar till en fyrfärg) men framför allt att kunna få några oförtjänta potter (osynat) om jag träffar något av de kvarvarande essen eller får en bräda typ (XX)A55 eller liknande. Höjningen är ju knappast för värde givet att ett ess är dött, det borde dock inte vara jättelångt ifrån eller? /Bjorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 13 September , 2005 Rapport Share Postad 13 September , 2005 Så givet att vi analyserar samma pokerform har du någon åsikt om spelet? Positionstankarna gäller ju fortfarande och jag tror att det gör ditt spel väldigt knackigt på fjärde. Större delen av tiden kommer du ju träffa något skräpkort som inte hjälper din hand särskilt mycket och då har du lagt in rätt mycket mer än du annars behövt gjort och potten är dessutom rätt stor. Idéen är ju att dels kunna få bättre betalt om jag sätter färgen (då det kommer se ut som att jag fortfarande drar till en fyrfärg) men framför allt att kunna få några oförtjänta potter (osynat) om jag träffar något av de kvarvarande essen eller får en bräda typ (XX)A55 eller liknande. Jag har ingen erfarenhet av de borden, men om du tror det kan hända så visst. Höjningen är ju knappast för värde givet att ett ess är dött, det borde dock inte vara jättelångt ifrån eller? Så länge du är enda färgdraget ute så tror jag det ser helt ok ut, men om det finns ett högre så ligger du rätt illa till (eftersom sannolikheten ökar att han träffar om du träffar). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjorn_ Postad 13 September , 2005 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2005 Så givet att vi analyserar samma pokerform har du någon åsikt om spelet? Positionstankarna gäller ju fortfarande och jag tror att det gör ditt spel väldigt knackigt på fjärde. Större delen av tiden kommer du ju träffa något skräpkort som inte hjälper din hand särskilt mycket och då har du lagt in rätt mycket mer än du annars behövt gjort och potten är dessutom rätt stor. När jag nu räknar finns det 16 levande kort som hjälper mig på fjärde, 9 spader, 2 ess, 2 fyror och tre nior. Träffar jag något av dessa är det ju ganska klart att jag skall (minst) syna i alla fall ett bet. Dessutom ska jag väl ibland (beroende på hur läskigt det ser ut på bordet och hur många spader som är döda) checksyna med en trefärg plus två höga kort. Eller är det helt åt helvete att syna med trefärg på fjärde? Dessutom är det ju bara 50-50 att jag är först att prata på fjärde, om det andra esset träffar ett högre kort är jag ju näst sist att snacka och kan kanske-kanske få ett gratiskort. /Bjorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Callahan Postad 14 September , 2005 Rapport Share Postad 14 September , 2005 Det finns ett fint kamofleringsvärde i att höja med trefärg. Frågan är om du ska höja alla trefärger i detta läge vilket verkar vara din strategi eftersom du pumpar upp det med det sämsta av färgdrag för denna situation. Jag lirar inte 0.50/1, men själv balanserar jag min strategi här genom att höja med mina bättre färgdrag och syna med mina sämre varianter av (Ax)A. --- Callahan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjorn_ Postad 14 September , 2005 Författare Rapport Share Postad 14 September , 2005 Det finns ett fint kamofleringsvärde i att höja med trefärg. Frågan är om du ska höja alla trefärger i detta läge vilket verkar vara din strategi eftersom du pumpar upp det med det sämsta av färgdrag för denna situation. Alla färgdrag med Ess som dörrkort antar jag du menar? Jag skulle absolut inte höja (A4)9s här. Ser inget maskeringsvärde i detta. /Bjorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Callahan Postad 14 September , 2005 Rapport Share Postad 14 September , 2005 Det finns ett fint kamofleringsvärde i att höja med trefärg. Frågan är om du ska höja alla trefärger i detta läge vilket verkar vara din strategi eftersom du pumpar upp det med det sämsta av färgdrag för denna situation. Alla färgdrag med Ess som dörrkort antar jag du menar? Jag skulle absolut inte höja (A4)9s här. Ser inget maskeringsvärde i detta. /Bjorn Jo, jag menar att det allmänt finns maskeringsvärde i att spela en trefärg som om man hade ett högt par, men att man överarbetar det om man gör det med svaga drag. Om du har (AsQs)4s och ingen visar ett kort högre än J så är höjning mer eller mindre obligatorisk som jag ser det. Dels är detta en stark hand, dels balanserar det de gånger du vill höja med tex (QQ)4. --- Callahan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts