Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

2/4 på B2B. Loose agg pf och flopp spel. weak/tight med CS varning på turn och river.

Game # 125937860 - Texas Hold'em Fixed Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Uppsala"

Game ended 2005-09-12 15:11:50 UTC

Players:

Odman (EUR 117,50 in seat 1)

73s (EUR 218,35 in seat 2)

vacik777 (EUR 78,50 in seat 3)

MrVain (EUR 232,50 in seat 4)

clive (EUR 176,00 in seat 5)

JessLove (EUR 301,58 in seat 6)

Dealer: JessLove

Small Blind: Odman (1,00)

Big Blind: 73s (2,00)

Hittar AQo på knappen. Höjer För att tuna ut och få bort SB/BB. Kommer med storsannolikhet få check fram till mig på floppen hur den än ser ut om jag avslutar betandet pf.

JessLove was dealt: Qh - Ac

vacik777 Raise (4,00)

MrVain Call (4,00)

clive Fold

JessLove Raise (6,00)

Odman Fold

73s Fold

vacik777 Raise (4,00)

MrVain Call (4,00)

JessLove Call (2,00)

Träffar TPTK på floppen med 2 klöver, jag har klöver ess. Raisar fi's bet och får 3-bet på mig, Borde jag capa?

Flop Qd - 2c - 3c

vacik777 Bet (2,00)

MrVain Fold

JessLove Raise (4,00)

vacik777 Raise (4,00)

JessLove Call (2,00)

Efter flopp action så börjar jag frukta överpar men om han har AQ som mig så drar jag en freeroll mot nötfärgen så jag raisar men får raise tillbaka ser ingen mening med att cappa då jag förmodligen jag är slagen. Går juh ej att folda river UI så jag gör en gråtsyn och hoppas träffa färg/ess/dam.

Turn Qd - 2c - 3c - 8c

vacik777 Bet (4,00)

JessLove Raise (8,00)

vacik777 Raise (8,00)

JessLove Call (4,00)

Hur tyckte ni att jag spelade den?

* RP- QoS *

Postad

Det verkar vara något skumt med din HH; rivern är inte med, men det kanske är medvetet?

PF ok.

Jag hade cappat floppen.

Tycker att din raise på turn är alldeles för aggro när du plockar upp ett nötfärgsdrag; hade själv nöjt mig med syn där (än mer relevant om du fått tillfälle att cappa floppen och fi ändå väljer att betta ut).

(Vad menar du med "CS varning på turn och river"?)

Postad

Utelämnade rivern för att det kortet kanske ändrar uppfattningen om handen (om jag klonkade eller inte, räckte AQ?). CS på turn och river menar jag att de gillar att syna ner med bottompair men gillar ej att betta näst högsta paret.

Postad
CS på turn och river menar jag att de gillar att syna ner med bottompair men gillar ej att betta näst högsta paret.

OK. I så fall begriper jag ännu mindre av din höjning på turn. Du säger att motståndarna är passiva som inte bettar hyfsade händer, men du väljer ändå att höja med TPTK. Jag tycker att det är lite för aggro, men jag har precis börjat spela SH, så lyssna inte för mycket på mig.

Postad

Jag hade cappat floppen men bara synat turn när du får färgdraget.

Du säger själv att du förmodligen att slagen på floppen och då leder du ju inte på turn heller.

Då tycker jag det är bättre att syna där istället för att höja för att ge han en chans att betta river om du sätter färgen så du kan höja. Höjer du turn och han bara synar, checkar han ju fram till dig 9 ggr av 10 på river, om ett klöver då landar får du aldrig möjligheten att få in 2 bett.

Låter du han behålla ledningen i bettandet så kan du få möjlighet att höja river om du sätter färgen samtidigt som du får se river billigare när du troligtvis ligger efter.

UI måste du syna ner.

Postad

Varför tycker alla att floppen ska cappas? Om vi är före vill vi ju inte skrämma bort motståndaren och ligger vi efter så blir det ju onödigt dyrt. Han höjde ju från UTG så han sitter ju oftast på en hyffsad hand. Om vi är före har han antagligen 2-3 outs och det är inte risk för genomcheck eftersom vi har position. Jag skulle bara callat ner. Nån får gärna förklara varför det är fel.

Postad
Om vi är före vill vi ju inte skrämma bort motståndaren och ligger vi efter så blir det ju onödigt dyrt.

Ja, men det är ju inte hela sanningen. Om man ligger före och inte cappar missar man ju ett litet bet. Det är inte säkert att man i längden tjänar in det på att svagare händer kanske betalar av mer senare just för att man inte skrämde dem. I just den här handen verkar det dessutom som om fi kan ha en riktigt hand, och då är blir det ju mindre troligt att cappen skulle skrämma honom.

Postad
I just den här handen verkar det dessutom som om fi kan ha en riktigt hand, och då är blir det ju mindre troligt att cappen skulle skrämma honom.

Men det vet man ju inte förrän på turn ;)

Jag ser några olika fördelar med cap på floppen:

1) Du kanske har bäst hand och matar därför in pengar i potten

2) Du stänger bettandet på floppen och får därför bättre reda på vad ett bet på turn från fi representerar (eftersom JessLove bara synade en 3-bet kan första turnbet från fi vara ren bluff)

3) Hade du dessutom haft en draghand (vilket det blir först på turn och därför är det inte så relevant i sammanhanget) kan cappen på floppen ge gratiskort på turn

Postad

Results: Fi hade KxKc och vann då rivern var blank. Borde nog ha capat floppen och sen synat ner UI som ni var inne på. Gillar det någon av er sa att om jag 3-bettar turn och klöver faller så är det svårt att få in 2-bet där.

Postad
Efter flopp action så börjar jag frukta överpar men om han har AQ som mig så drar jag en freeroll mot nötfärgen så jag raisar men får raise tillbaka ser ingen mening med att cappa då jag förmodligen jag är slagen. Går juh ej att folda river UI så jag gör en gråtsyn och hoppas träffa färg/ess/dam.

Turn Qd - 2c - 3c - 8c

vacik777 Bet (4,00)

JessLove Raise (8,00)

vacik777 Raise (8,00)

JessLove Call (4,00)

Hur tyckte ni att jag spelade den?

* RP- QoS *

Känns som du tar för lite faktorer i beaktande på turn. Visst var klövern ett fint kort för dig men en eventuell freeroll mot AQ är inte den avgörande faktorn för om du bör höja. Viktigt är vilka händer motståndaren kan ha och hur han kommer att spela dessa. Om han kan ha KQ eller sämre och inte kommer att våga höja tillbaka med AA så ser höjning fint ut. Detta gäller även om du har mindre än 50% chans att vinna efter syn eftersom du kan checka på river om du inte förbättrar. Om han oftast har AQo eller bättre och dessutom kommer att 3-beta för det mesta med QQ/KK/AA så är det uppenbart dumt att höja turn.

--- Callahan