Gå till innehåll

Allt om sportsbetting!


Recommended Posts

  • Svars 547
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

hur stor del av sin bankrulle bör man spela med om man antar att man är en vinnande spelare med 5% edge över oddsen?

 

Använd Kellys formel:

 

Formel

 

I = (p*k – 1) / (k – 1)

 

I = din insats på ett enskilt spel

p= ditt förtroende för ett visst utfall

k= oddset från bookmakern

 

 

Exempel: AIK – Djurgården Alternativ

1

X

2

 

Bookien erbjuder

37 %

33 %

30 %

 

Odds

2,70

3,00

3,33

 

Du tror

42 %

30 %

28 %

 

 

Vårt exempel skulle då ge följande resultat

I = (0,42*2,70-1)/(2,70-1) = 0,0788 dvs du skall satsa 7,9 % av din bank på detta spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kellykriteriet är härlett som den insats som maximerar väntevärdet av logaritmen av ens bankroll. Jag har inte läst in mig helt i ämnet, men jag har hört av flera att detta kriterium ger väldigt hög risknivå, och att kelly/2 eller kelly/4 kanske är mer lämpligt.

 

Här finns lite läsning för den ambitiöse.

http://www.bjmath.com/bjmath/thorp/paper.htm

 

Exempel: AIK – Djurgården Alternativ

1

X

2

 

Bookien erbjuder

37 %

33 %

30 %

 

Odds

2,70

3,00

3,33

Schysst bookie som inte har nån vig.. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kellykriteriet är härlett som den insats som maximerar väntevärdet av logaritmen av ens bankroll. Jag har inte läst in mig helt i ämnet, men jag har hört av flera att detta kriterium ger väldigt hög risknivå, och att kelly/2 eller kelly/4 kanske är mer lämpligt.

 

Här finns lite läsning för den ambitiöse.

http://www.bjmath.com/bjmath/thorp/paper.htm

 

Tack för påpekandet!

Vissa använder kelly/2 som en slags säkerhetsmarginal.

Det finns uträkningar som visar att kelly/2 gör att man

"når rikedomen" 0.75 gånger så snabbt som vanliga kelly!

Och fluktuationer minskar drastigt så det är ju helt klart något

att tänka på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur stor del av sin bankrulle bör man spela med om man antar att man är en vinnande spelare med 5% edge över oddsen?

 

Använd Kellys formel.....

 

tackar för rådet... brukar ni som bettar seriöst räkna på detta eller kör ni på känsla? säg att jag avsätter 5000kr för att börja bygga en bettingrulle. hur stora insatser tycker ni jag ska börja med per vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för rådet... brukar ni som bettar seriöst räkna på detta eller kör ni på känsla? säg att jag avsätter 5000kr för att börja bygga en bettingrulle. hur stora insatser tycker ni jag ska börja med per vad?

Det beror ju helt på hur stor risk att förlora rullen (eller 3/4 av den eller så, om man bara satsar en del av rullen hela tiden förlorar man ju aldrig hela) du kan acceptera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för rådet... brukar ni som bettar seriöst räkna på detta eller kör ni på känsla? säg att jag avsätter 5000kr för att börja bygga en bettingrulle. hur stora insatser tycker ni jag ska börja med per vad?

Det beror ju helt på hur stor risk att förlorar rullen du kan acceptera.

 

Jag började ju enligt 500BB på FLT och enligt lethe så verkar ju chansen att gula vara väldigt liten. Så säg att jag nöjer mig med 5% chans att gula min bettingrulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe. jo helt dum är jag inte, men jag är helt grön på betting. Hur kassa odds brukar de ge när man plussar ihop procentsiffrorna?

På bra bookies brukar det ligga mellan typ 102 och 115 procent... beroende på bookie och spelobjekt.

 

(Svenska spel kör med 125 %... :roll: )

 

tänker jag fel eller menar du inverterade sannolikheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänker jag fel eller menar du inverterade sannolikheterna?

Summan av de "sannolikheter" som du får om du tar 1/odds. Du frågade ju efter vad det blir om man plussar ihop procentsiffrorna.

De har ju lägre odds än det "sanna" oddset, vilket motsvarar en högre sannolikhet.

 

En summa på 125 % för alla möjliga utfall motsvarar att få 1/1.25=0.8 ggr pengarna för en säker händelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänker jag fel eller menar du inverterade sannolikheterna?

Summan av de "sannolikheter" som du får om du tar 1/odds. Du frågade ju efter vad det blir om man plussar ihop procentsiffrorna.

De har ju lägre odds än det "sanna" oddset, vilket motsvarar en högre sannolikhet.

 

En summa på 125 % för alla möjliga utfall motsvarar att få 1/1.25=0.8 ggr pengarna för en säker händelse.

 

 

hehe, grinda och studera bettingteori funkar inte optimalt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bookien erbjuder

37 %

33 %

30 %

 

Odds

2,70

3,00

3,33

 

fast så bra odds brukar inte Bookien erbjuda va?

 

"Det var bara ett exempel Helge!"

 

hehe. jo helt dum är jag inte, men jag är helt grön på betting. Hur kassa odds brukar de ge när man plussar ihop procentsiffrorna?

 

Ett exempel: Besiktas - Malmö

Svenska spel är sämst med oddsen 1.20 4.00 6.00 vilket ger en återbetalning på 80% (1/(1/1.2 + 1/4 + 1/6)

Unibet ger: 1.30 4.5 9.5 vilket är en återbetalning på 91.18%

(svenska spel suger, va?)

Oddsbörsen Betfair ger just nu: 1.46 4.8 8.8 - Återbetalning 99.3...!

Kommision tillkommer på Batfair (5% på nettovinsten) men minskar

ju mer man spelar där....

 

Detta kanske ger dig en liten inblick....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel: Besiktas - Malmö

Svenska spel är sämst med oddsen 1.20 4.00 6.00 vilket ger en återbetalning på 80% (1/(1/1.2 + 1/4 + 1/6)

Unibet ger: 1.30 4.5 9.5 vilket är en återbetalning på 91.18%

(svenska spel suger, va?)

Oddsbörsen Betfair ger just nu: 1.46 4.8 8.8 - Återbetalning 99.3...!

Kommision tillkommer på Batfair (5% på nettovinsten) men minskar

ju mer man spelar där....

 

Detta kanske ger dig en liten inblick....

 

låter ju som rätt vettig "rake". nästa nybörjarfråga.. hur gör bettingsiterna när de sätter sina odds? har de en expert som ni alla försöker slå eller modiferar de oddsen efter hur folk spelar så att de alltid ska gå med vinst så att det mer handlar om att vinna över alla fiskar som satsa på sitt favoritlag trots att laget är ur form?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel: Besiktas - Malmö

Svenska spel är sämst med oddsen 1.20 4.00 6.00 vilket ger en återbetalning på 80% (1/(1/1.2 + 1/4 + 1/6)

Unibet ger: 1.30 4.5 9.5 vilket är en återbetalning på 91.18%

(svenska spel suger, va?)

Oddsbörsen Betfair ger just nu: 1.46 4.8 8.8 - Återbetalning 99.3...!

Kommision tillkommer på Batfair (5% på nettovinsten) men minskar

ju mer man spelar där....

 

Detta kanske ger dig en liten inblick....

 

låter ju som rätt vettig "rake". nästa nybörjarfråga.. hur gör bettingsiterna när de sätter sina odds? har de en expert som ni alla försöker slå eller modiferar de oddsen efter hur folk spelar så att de alltid ska gå med vinst så att det mer handlar om att vinna över alla fiskar som satsa på sitt favoritlag trots att laget är ur form?

 

Jag tror att de anlitar utomstående experter som frilansar som oddssättare. Sedan har de också möjlighet att stoppa ett spel om

de känner att något håller på att glida dom ur händerna, typ att

ovanligt många spelar på ett visst resultat...

Det hände för övrigt i samband med "spelskandalen" på 90-talet

som Expressen blåste upp. I det sammananget verkade dom för en gång skull ha rätt, deras "bevis" bestod i att SSP stoppade spel som det spelades idiotmycket på hos Svenska spel vilket sedan fick Svenska spel att ändra sina rutiner...

 

hoppas att det var svaret på din fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter ju som rätt vettig "rake". nästa nybörjarfråga.. hur gör bettingsiterna när de sätter sina odds? har de en expert som ni alla försöker slå eller modiferar de oddsen efter hur folk spelar så att de alltid ska gå med vinst så att det mer handlar om att vinna över alla fiskar som satsa på sitt favoritlag trots att laget är ur form?

Det flesta bookies har automatiserade system för att ändra oddsen om de får in stora spel på något resultat. Detta för att begränsa skadan av eventuell dålig oddssättning, samt att de vill balansera boken för att minska sin risk. Jag ser ofta att oddset omedelbart går ner efter att jag lagt in en stor insats på ett resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag tänkt lite på...

 

Är det någon som vet om det är vanligt att oddsen på olika bookies skiljer så mkt att man kan vara garanterad vinst, dvs om man satsar på 1.a på ena stället 2.a på andra och x på tredje.

 

allstå man bestämmer hur mkt man vill vinna t ex 3000 och satsar på varje.

 

1. 3000/ odds

X 3000/odds

2 3000/odds

 

om summan blir mindre än 3000 så är det garanterad vinst.

 

har inte undersökt det så noga inte hittat någon sådan match där man kan vinna men nära var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag tänkt lite på...

 

Är det någon som vet om det är vanligt att oddsen på olika bookies skiljer så mkt att man kan vara garanterad vinst, dvs om man satsar på 1.a på ena stället 2.a på andra och x på tredje.

 

allstå man bestämmer hur mkt man vill vinna t ex 3000 och satsar på varje.

 

1. 3000/ odds

X 3000/odds

2 3000/odds

 

om summan blir mindre än 3000 så är det garanterad vinst.

 

har inte undersökt det så noga inte hittat någon sådan match där man kan vinna men nära var det.

 

I princip ja!

 

Jämför man olika bolag - kan göras bäst på betbrain.com så kan man

komma upp till 100%. Det räcker inte men om man dessutom jämför med vadslagningsbörsen betfair så brukar man kunna pressa upp något

odds ytterligare och på så sätt komma över 100%

 

Det finns en hake: 5% kommision på betfair - MEN - den kan man få ned om man spelar mycket.

 

Och har man hunnit bli trogen kund hos betfair i kombination med att

man spelar det bästa hos alla andra bookmakers så går det.

 

Det innebär i och för sig att man förlorar lite i början innan raken går ned

men är man trägen så...

 

Det blir inte mycket vinst på varje match men som det heter, många bäckar små...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om det är vanligt att oddsen på olika bookies skiljer så mkt att man kan vara garanterad vinst, dvs om man satsar på 1.a på ena stället 2.a på andra och x på tredje.

 

Det är ganska vanligt (minst 5-10 ggr i veckan) att man kan få mellan 3-10% säker vinst.

Problemet är dock att det ofta är en avgift när du sätter in pengar. Dessutom är det inte säkert att du får igenom "tunga" spel hos alla bolag och det är inte så kul när ditt spel på ett tecken blir stoppat.

Exempelvis playit och Betandwin har riktigt snåla limits om du har vunnit hos dem tidigare

 

Många undrar över sidor där man kan jämföra odds. Jag använder mig av http://www.betbrain.com och http://www.tipex.com som båda är bra.

 

Ett bra forum för sportsbetting är http://www.bettingadvice.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...