Santa_Bege Postad 10 September , 2005 Rapport Postad 10 September , 2005 Om man resonerar som du är det ju helt ok att köpa en roman som inte ännu översatts till svenska, översätta den rakt av, ge ut den i eget namn, och ta åt sig äran och pengarna. Det finns alltid flera aspekter av ens tyckade. Jag håller med dig också men ansåg i detta fallet att jag inte tänker dissa boken eftersom den har vad jag behöver. Det är mycket här i världen som är orättvist. Säj mig, har du samma principfasta inställnig till musik och filmbranchen? Du tankar inte Mp3 eller film? Du kanske inte gör det men jag är 100% säker på att flertalet gör det som är i detta forum och som samtidigt retar sig blå på att Dan Glimne tar texter från de bättre likt högskolestudenter... Ha det bra! Nu skall jag gå och förlora lite dollars till dem som kan spela poker (antagligen har de läst Sklanskys böcker och kan räkna:) ) Citera
Nidson Postad 10 September , 2005 Rapport Postad 10 September , 2005 Det är mycket här i världen som är orättvist. Säj mig, har du samma principfasta inställnig till musik och filmbranchen? Du tankar inte Mp3 eller film? Du kanske inte gör det men jag är 100% säker på att flertalet gör det som är i detta forum och som samtidigt retar sig blå på att Dan Glimne tar texter från de bättre likt högskolestudenter... Världens sämsta liknelse? Om jag tankade hem filmer, bytte ut namnet på regissör mot mitt eget namn, la till en svensk översättning, och sedan sålde filmerna till auktoriserade distributörer i landet - ja då skulle jag inte ha någon rätt att klaga på Glimne. Citera
Santa_Bege Postad 10 September , 2005 Författare Rapport Postad 10 September , 2005 Världens sämsta liknelse? Om jag tankade hem filmer, bytte ut namnet på regissör mot mitt eget namn, la till en svensk översättning, och sedan sålde filmerna till auktoriserade distributörer i landet - ja då skulle jag inte ha någon rätt att klaga på Glimne. Nja, nu var det inte så jag menade. Vad jag menade var principen till copyright. I ena fallet dissas en bok till försvar för copyright, i det andra bryr man sig inte och tankar. Samma lag, olika inställning. Är du med? Jag tänker inte anmäla Glimne för copyrigt. Jag tänker läsa hans bok. Sedan kommer jag läsa Sklanskys och andra bhöcker med eftersom ämnet intresserar mig. Juridiken får andra sköta. Rätt att klaga har alla. Yttrandefriheten är stark i Sverige. Så klaga på Glimne du EDIT: Fel i Quote Citera
Hjort Postad 10 September , 2005 Rapport Postad 10 September , 2005 Nja, nu var det inte så jag menade.Vad jag menade var principen till copyright. I ena fallet dissas en bok till försvar för copyright, i det andra bryr man sig inte och tankar. Samma lag, olika inställning. Är du med? Min inställning till det hela baseras inte på juridik utan på moral (som baseras i känslor). Jag ser informationskontroll av den typ som idkas av exempelvis filmbolag som något aningens perverst och antagligen innovationshämmande (antagligen inte i filmbranschen, men väl i mjukvaruditon). Däremot så ser jag rätten till författarskap (alltså att uppges som författare till ett verk) som något logiskt och något som upphovsmannen har "rätt" till. Om jag skrivit en bok så ser jag inget moraliskt problem i att du sprider den digitalt efter hjärtans lust* så länge du fortfarande ger cred till mig som upphovsman. *Jag skulle förstås stämma arslet av dig om jag verkligen skrivit en bok som du spred digitalt av hjärtans lust, om jag inte kom på någon väldigt bra anledning att låta bli. Jag är en pragmatisk hycklare. Citera
Santa_Bege Postad 10 September , 2005 Författare Rapport Postad 10 September , 2005 Min inställning till det hela baseras inte på juridik utan på moral (som baseras i känslor). Vad bra, då delar vi samma inställning, dvs att det hela handlar om känslor just nu och de kan ju som bekant vara olika. ..rätten till författarskap (alltså att uppges som författare till ett verk) som något logiskt och något som upphovsmannen har "rätt" till. Om jag skrivit en bok så ser jag inget moraliskt problem i att du sprider den digitalt efter hjärtans lust* så länge du fortfarande ger cred till mig som upphovsman. Likväl är det lika logiskt i film/musikbranchen. Förstår inte vart du vill komma? Ena stunden baserar du din åsikt på känslor och i andra på logik? (Obs! Inget flamebait, take it cool (lika bra att säga det, verkar vara ett hett ämne hr Glimne )) *Jag skulle förstås stämma arslet av dig om jag verkligen skrivit en bok som du spred digitalt av hjärtans lust, om jag inte kom på någon väldigt bra anledning att låta bli. Jag är en pragmatisk hycklare. Kanske anledningen kan vara att om jag snodde ditt material som mitt så märker du det är en del av kakan som gör att i slutänden säljer du fler böcker, tjänar mer pengar på "hypen" som expert etc.. ? Hur är en pragmatisk hycklare? Låter inget vidare... typ att du är falsk när det gagnar dig, snarare än att vara ärlig jämnt? Jag måste fatta detta fel? (f*n, inte lätt att göra sig förstådd på forum ) Citera
Hjort Postad 10 September , 2005 Rapport Postad 10 September , 2005 Likväl är det lika logiskt i film/musikbranchen. Förstår inte vart du vill komma? Ena stunden baserar du din åsikt på känslor och i andra på logik? (Obs! Inget flamebait, take it cool (lika bra att säga det, verkar vara ett hett ämne hr Glimne )) Jag tycker det verkar funktionellt att använda sig av rättigheter till upphovscred men inte till kontroll av distributionen. Hur är en pragmatisk hycklare?Låter inget vidare... typ att du är falsk när det gagnar dig, snarare än att vara ärlig jämnt? Jag måste fatta detta fel? (f*n, inte lätt att göra sig förstådd på forum ) Nä, du har fattat det ungefär rätt. Exempelvis så kan jag lätt ljuga om någon frågar om en frisyr jag anser vara ful är fin. Sen kommer ju känslor in och påverkar min nyttokalkyl så jag mår ju oftast sämre av att ljuga än att vara ärlig. I det här fallet så betyder det att jag har en princip om informationsfrihet som jag ansluter mig till, men som jag skulle bryta om jag trodde att det gagnade mig hyffsat mycket Citera
Svinto Postad 10 September , 2005 Rapport Postad 10 September , 2005 Du tankar inte Mp3 eller film? Jag förstår inte jämförelsen. Visst tankar jag film och musik ibland, men inte fan sätter jag mitt eget namn som skapare och säljer filmerna vidare. Det är väl en viss skillnad? Lite som att diskutera t.ex fortkörning och fråga alla som tycker att det är ok att bryta mot hastighetsgränserna om de tycker att det är ok att mörda också. (Och nej, jag försöker självklart inte att på något sätt likställa Glimnes plagiat med mord om någon nu tolkar det så) edit: eller vad Nidson skrev... läsa tråden innan man svarar är fegt Citera
Recommended Posts