Gå till innehåll

Hur mycket förlorar svenska pokerspelare i snitt per år?  

193 medlemmar har röstat

1. 1. Hur mycket förlorar svenska pokerspelare i snitt per år?

• Vi vinner pengar.
    • Mer än noll men mindre än 7000 SEK
    • Omkring 7000 SEK
    • Mer än 7000 SEK

Recommended Posts

Postad

Jag läste en artikel någonstans på nätet (jag kan leta upp den om nån är intresserad) där det stod att svenskarna i år uppskattas förlora sammanlagt en miljard på nätpoker. Per person alltså knappt 7000 SEK om man räknar med att 150 000 spelar regelbundet. Jag tycker att siffran låter ganska hög, vad har ni för uppfattning om sanningshalten i påståendet?

Lägger till en poll, ha gärna åsikter om hur vettigt jag har lagt upp omröstningsvalen så ska jag ändra om det är knasigt.

EDIT: Observera att frågan naturligtvis handlar om hur mycket vi förlorar inklusive rake, inte enbart till andra spelare.

Postad

Man brukar ju blir mer förvånad när denna typ av "socialstyrelsen informerar" undersökningar dyker upp. Brukar ju vara att svensson i snitt dricker 1 liter sprit i veckan o dylikt.

Men som sagt, 700kr i månaden är ju inte speciellt mycket.

Postad

Kom att tänka på en relaterad sak:

Sett från statens perspektiv måste ju en miljard ändå vara en rejäl penningkaka som går till utländska företag, vilket borde vara ett incitament för att göra kommande pokersatsning från Svenska Spel till ett konkurrenskraftigt alternativ. Man skjuter ju sig själv i foten om man tar ut en hög rake när det i princip skulle löna sig att ha en rakefri sajt för att hålla kvar så mycket av spelarnas pengar som möjligt i landet. Detta skulle väl i och för sig säkert strida mot några slags konkurrensbestämmelser inom EU (om SS inte redan gör det), men det kan vara värt att tänka på.

Postad
Alla svenskar e vinnande spelare och resten av världen torskar...

Bortser man från raken så är ju poker plus minus noll. Om inte alla länder vinner exakt lika mycket från varandra måste det finnas vissa länder som går plus och vissa som går minus?

Postad
Alla svenskar e vinnande spelare och resten av världen torskar...

Bortser man från raken så är ju poker plus minus noll. Om inte alla länder vinner exakt lika mycket från varandra måste det finnas vissa länder som går plus och vissa som går minus?

Nu var väl inte frågan hur mycket vinner svenskar på poker om man bortser från rake? :?

Men visst lär det vara så...

Postad

Precis, för att förtydliga: frågan handlar om hur mycket svenskarna förlorar inklusive rake. En siffra som i huvudsak bör bestå av det vi betalar pokerrummen för att få spela, dvs. raken.

Med tanke på röstfördelningen (många röster på "vi vinner pengar") så har nog inte detta framgått tydligt. Jag tror inte att det är så många som tror att hela vårt land slår raken... men det verkar inte gå att ändra frågan i pollen för att göra det hela klarare.

Postad
Jag tror inte att det är så många som tror att hela vårt land slår raken... men det verkar inte gå att ändra frågan i pollen för att göra det hela klarare.

Det skulle väl inte vara så konstigt om de flesta tror det? Man fattar ju inte hur stor skillnad raken gör förrän man kollar på sina egna siffror i t.ex pokertracker.

Postad
så ni räknar era vinster exklusive rake eller...? är det därför alla går plus? Haha

Lol! jag har spelat alldeles för mkt poker idag så jag fattar knappt ingenting men det låter kul. Vadå finns det folk som räknar bort raken och tycker sig vara vinnande då?

Postad
så ni räknar era vinster exklusive rake eller...? är det därför alla går plus? Haha

Personligen så tar jag raken gånger antalet händer jag spelat! JAg är miljonär enligt den uträkningen! :P

Postad
Man brukar ju blir mer förvånad när denna typ av "socialstyrelsen informerar" undersökningar dyker upp. Brukar ju vara att svensson i snitt dricker 1 liter sprit i veckan o dylikt.

Men som sagt, 700kr i månaden är ju inte speciellt mycket.

Du är kunnig.

Jag tror att medelsvensken enligt socialstyrelsen dricker cirkus 5 liter ren sprit per år. Det är nog ganska korrekt.

Angående ursprungsninlägget så kan det stämma. Det är ju bara en drygt tvåhundring per person om man räknar alla myndiga.

Postad
Jag tror inte att det är så många som tror att hela vårt land slår raken... men det verkar inte gå att ändra frågan i pollen för att göra det hela klarare.

Det skulle väl inte vara så konstigt om de flesta tror det? Man fattar ju inte hur stor skillnad raken gör förrän man kollar på sina egna siffror i t.ex pokertracker.

Det har du faktiskt rätt i.