Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min flickvän är lite knasig ibland. Jag tycker att det räcker gott för att stilla "göra-nytta-samvetet" att läsa läkarprogrammet på helfart och spelar en hel del poker på min lediga tid. Hon däremot forskar på deltid parallellt med sina civilingenjörsstudier plus att hon envisas med att läsa företagsekonomi på halvfart. Ganska ofta slänger hon ur sig något i stil med "Bah! Ni läkare gör ju ingenting!" eller "Du pluggar ju aldrig, du sitter bara och spelar poker hela dagarna".

På sistone har jag försökt få henne att se på mitt pokerspelande som ett extrajobb. Till syvende och sist tjänar jag ju ungefär lika mycket pengar på det som hon gör på sitt extrajobb, dvs. forskningen (även om det är lite mer relaterat till hennes blivande profession än min poker är till en framtida läkargärning). Problemet är förstås att det är svårt. "Jag kommer aldrig kunna se det som ett jobb. Det är ett spel."

Har ni några bra tips på hur man bearbetar sin flickvän så att hon tar ens pokerspelande som en mer seriös sysselsättning än som en förströelse om pengar?

Postad

Tja, det är ju inte särskilt likt ett jobb iom att du aldrig kommer få någon garanterad lön, osv, så jag vet inte om det är så meningsfullt att försöka övertyga henne om att det är som ett vanligt jobb.

Ser väl inte heller att hon behöver tycka om att du spelar poker, det är ju inte hennes sak. Om det nu inte är så att du spelar jättemycket och att det går ut över tiden som du träffar henne.

Och jag vet inte vad som menas med "seriös sysselsättning". Är det en grad av engagemang, nyttan för samhället, status i andras ögon, nivå av inkomst eller vad?

Postad
Har ni några bra tips på hur man bearbetar sin flickvän så att hon tar ens pokerspelande som en mer seriös sysselsättning än som en förströelse om pengar?

Men är det inte så att pokern just nu är en förströelse som ger pengar?

Jag tycker inte det är konstigt att hon ser på ditt pokerspelandet som så. Min sambo tycker det är jätte kul att jag drar in extra pengar, speciellt eftersom hon får fina saker pga det.... ;) , men hon ser det nog också som just en förströelse som ger pengar och inte ett extra jobb.

Det är ju svårt det där, att dra någon gräns mellan vad som är ett extra jobb och vad som är hobby. Du spelar ju för att det är kul, så av den anledningen kan det ses som en hobby. Du drar in lika mycket pengar som på ett extra jobb, så av den anledningen kan det ses som ett extra jobb. Sanningen ligger väl i betraktarens ögon, men jag tror din flickvän är lite mer nära sanningen än vad både du och jag vill.

Postad

Flickvän och poker är minsann inte världens lättaste kombination. Speciellt inte om man haft några mindre raseriutbrott pga. badbeats, det är minsann inte poppis. Men ett tips är ju att köpa lite prylar till henne för vinsterna och kanske försöka få henne att spela lite själv så hon blir intresserad :-)

Postad
Men ett tips är ju att köpa lite prylar till henne för vinsterna och kanske försöka få henne att spela lite själv så hon blir intresserad :-)

Så sant, det är den vägen jag har gått, och det med gott resultat. Har bara pokern som ett extraknäck, men med regelbundna mutor så går det relativt smärtfritt att få lite lung och ro så man kan spela sitt bästa spel.

Ett annat tips är att inte tjata om hur seriöst det är osv, det gör nog mer skada än nytta... Spela på och köp nånting trevligt för en del av vinstpengarna istället, så blir det nånting mer konkret att visa upp om du förstår vad jag menar...

'Älskling, jag har köpt en ny TV, visst är den tjusig?'

'Va? Var har du fått tag på pengar till den!?'

'Jadu... De där människorna som jag spelar det där fåniga spelet med, de var så snälla så de gav mig pengar till att köpa den här... Och det verkar som att de tänker fortsätta ge mig pengar, bara jag fortsätter att spela med dem. De måste verkligen gilla mitt sällskap' 8-)

Postad

Till skillnad från många andra sysselsättnignar/hobbies så är ju ditt arsle placerat i hemmet då du idkar den. Detta möjliggör ju att du kan prestera ett visst sällskap för din bättre hälft, till skillnad från om du skulle lira golf t.ex.

En liten muta då och då kommer inte att förändra hennes syn på ditt spelande men lär iaf inte försämra den...

Sätt upp ett långsiktigt mål där hon får del av din förkovring. Själv sa jag till sambon att allt jag drar in på pokern från datum Y tills vår semester börjar, petar jag in i en gemensam semesterkassa åt oss bägge. Det var uppskattat...

/TF

Postad

Det låter inte som att det är pokern i sig som är det egentliga problemet, utan din (karriäristiska?) sambos inställning till vad man bör göra med sin tid. Hade hon reagerat likdant om du var fågelskådare eller något annat? Om så är fallet så får du nog försöka få henne att förstå att olika människor har olika uppfattning om vad nytta innebär. Med tanke på att du läser till läkare så är det ju ingen risk att du inte gör din "samhällsnytta" så länge du stannar kvar på den banan. Om man bara ska göra nytta hela tiden, när ska man då leva? Försök nyansera din sambos absoluta värderingar i nytta och onytta. Inget lätt, men men.

Och det där med att köpa gåvor. Ja det kanske funkar, men jag skulle aldrig använda det som främsta taktik. Det kan vara bra komma hem med en present ibland kanske, men det ska inte vara det materiella som ändrar hennes inställning. Det låter som en billig lösning som inte håller i längden, om ens i korta loppet. Det du beskriver låter som en fråga om värderingar, inte $.

Postad

Tjena

Min brud har alltid varit emot pokern mer eller mindre....det verkar bara vara så att brudar inte gillar när man gör något som dem inte tycker är ql.

Min taktik är att övertyga henne om det matematiska i pokern och att det går bra bara man håller sig till sin rulle.

Nu så är det ända hon tjatar om hur mkt jag vunnit eller förlorat idag och då brukar hon bli arg om det gått dåligt och fattar typ inte helheten. Dem dagarna jag plussar så är det okej=)

Men det bästa sättet är som sagt innan MUTOR ge henne något fin ibland bjud henne på middag eller bara lyxa till det i allmänhet.

Postad

Det är väl bara att se till att hon får se att du tjänar pengar på det hela, dvs att hon får ta del av vinsterna, annars är det alltid bra att föra statistik över sitt spelande och sedan redovisa detta för henne, så ser hon ju varje månad att det (förhoppningsvis) är plus i summeringen.

Det funkade rätt bra i min övertygning av min flickvän.

Kanske inte ska fokusera på att det är ett jobb utan snarare en inkomstkälla.

Postad

Jag tycker att det här börjar likna den klassiska diskussionen

där man som utgångspunkt alltid förväntar sig att vi killar alltid

ska stå på tå och följa flickvännens alla önskemål och nycker.

Är det ingen som har tänkt tanken att förklara för henne att

"acceptera mina hobbies eller dra!" Svårare kan det inte bli!

Postad

Amen

Postad

BINGO! Jag får ju leva med hennes intresse för blommor. *suck*
Postad

Torsus: Klockrent! Det är alltid ett jäkla gnällande om man klagar på nåt en tjej gör "det är sån jag är, lämna mig om du vill" och liknande, men det skulle aldrig funka om man själv drog samma sak när man åker på klagomål!

Postad

Många intressanta synpunkter!

Det som gör att jag vill se det mer som ett jobb är att jag verkligen jobbar för pengarna. Jag tycker att det är skitdrygt när det går dåligt, jag sitter och nöter mekaniskt för att till sist ha skrapat ihop tillräckligt med händer för att få ut den där bonusen. Varje dollar som jag har vunnit på poker har jag kämpat för, så känner i alla fall jag. Sen att jag tycker att det är roligt har inte så mycket med saken att göra.

Att vinna pengar är mitt incitament för att fortsätta spela. Vissa spelar enbart för nöjes skull, och dessa går oftast back för att de spelar för många händer och inte bryr sig om att lära sig grundläggande spelteori. Men många av oss spelar för att vinna, och då får underhållningen en sekundär betydelse. Vinnande poker är roligt men jobbigt, precis som ett arbete ska vara.

Samtidigt lär jag mig något varje dag som jag spelar. Jag skulle faktiskt vilja sträcka mig så långt som att säga att jag utvecklas som människa genom att spela poker. Få saker väcker så mycket känslor som en lång otursperiod eller en sjuk good streak, och dessa känslor får man lära sig att hantera.

Samhällsnyttan i att vinna pengar på poker är väl i bästa fall marginell (ta pengar från dumma amerikaner och använda dem i Sverige!), men jag skulle inte känna att jag gjorde någon mycket större nytta om jag stekte burgare på Donken som extrajobb (ta fett från dumma amerikaner och stoppa det i svenskar!).

Slutligen vill jag säga att det här inte är något stort problem för mig/oss, men att det skulle kännas bra mycket enklare om hon kunde tänka "jaha, han håller på och tjänar in extrapengar" istället för "jaha, han sitter och förlustar sig nu igen!" ;)

Postad

Inför arbetstider och håll på dom!

Till exempel på fredagkvällen, ni sitter och myser i tv-soffan med en bunke popcorn. Du tittar på klockan och utbrister: "Jäklar, jag är försenad till jobbet. Måste sätta mig vid datorn, nu är det fullt med fisk. Ska jag väcka dig imorgon bitti innan jag lägger mig, älskling? Och du, jag är hemskt ledsen att jag inte kan följa med hem till din mamma imorgon och äta lördagsmiddag, men du vet att jag måste sköta mitt jobb. Puss, puss."

Jag lovar att hon till slut kommer acceptera att du jobbar som pokerspelare. ;)

Postad

'Jadu... De där människorna som jag spelar det där fåniga spelet med, de var så snälla så de gav mig pengar till att köpa den här... Och det verkar som att de tänker fortsätta ge mig pengar, bara jag fortsätter att spela med dem. De måste verkligen gilla mitt sällskap' 8-)

Ha, ha, jag bara älskar detta inlägg. Så rätt, och så sant! Tack för dagens största smile :D

Postad

Ha, ha, jag bara älskar detta inlägg. Så rätt, och så sant! Tack för dagens största smile :D

:)