Gå till innehåll

NLT - Trn, AJo mot rejäl reraise, fold eller call?

Recommended Posts

Postad

Spelade turnering på Expext igår 20 000 dollar garanti. 976 st anmälda..

Spelade taight och bra hela tiden, spelade bara bra händer, slösade inget..

Så kommer det, en hand som jag oftast kastar när turneringar gått så långt som den igår hade gjort..22 st kvar..

Jag har precis tappat ca 30 000 av min stack så jag känner att jag vill ha tillbaka dom så jag tänker den här handen får duga för att köpa tillbaka blindsen.

A J off jag sitter direkt efter bb, höjer upp 48 000.. Får syn av en med ca 17 000 som går all in samt en re-raise på ca 200 000!! av en annan...

Hmm vad gör man, jag med ca 80 000 kvar i min stack, funderar, funderar all in och riskera att åka ut eller dubbla upp och bli chipleader...Eller lägga sig och inse att han nog sitter med bättre kort...

Vad hade ni gjort...??

* RP och flytt till PHH - QoS *

Postad

Hur mycket hade du i stacken? Hur stora var blindsen? Innan jag vet detta låter det som en fold. Visst skulle 200 000-raisaren kunna ha ett lågt par, men han kan också ha ett högt par eller AK-AJ. Om du inte var i chipnöd låter det dessutom lite tiltat att höja UTG med AJo, en hand jag starkt ogillar.

EDIT: Det känns i alla fall väldigt osannolikt att du har ett bättre läge än att vara knapp favorit. Istället är du i många fall stor underdog, så om du har en hyfsad stack bör du nog vänta på ett bättre läge. Om du bara har litegrann kvar KAN det vara så att du bör syna.

EDIT2: Ser nu att du hade 80 000 i stacken. Återkommer med nytt svar.

Postad

80 000/(120 000 + 17 000 + 120 000 + blinds) = (Antar att blinds är 8 000 / 16 000) = 80 000 / 281 000 = 0.285.

Syn! Sannolikheten att vinna är bra mycket större än 28.5% mot alla möjliga händer utom AA. Om blindsen är 8 000/ 16 000 och du har 120 000 är dessutom ditt s k M = 5. Enligt Harrington (som jag gillar) dikterar M < 5 att alla bet bör bara all in. I detta fall hamnar du ju dessutom på blind i nästa hand, så det är nog all in eller fold som gäller. Därför är pre flop-spelet det som känns tveksamt, efter floppen kan du helt enkelt inte lägga dig.

Postad
Fold. Du ville sno blinds med en mindre bra hand och fick motjuck. I bästa fall har du en coinflip på mainpot, i värsta fall är du stor underdog.

Håller med.

Du MÅSTE dock ha med storleken på blindsen, motståndares stackar och gärna betalningsstrukturen och reads för att man ska kunna ge ett intelligent svar. Att du inte har med den informationen pekar på att du bhöver utveckla antalet faktorer du tar hänsyhn till när du spelar.

Om du har <10bb bör du antingen gå all-in eller folda preflop, i och med att du får motjuck sitter du med en riktig skithand. Det enda du vill se är TT. Mot AA-JJ, AK/AQ som är de mest troliga ligger du oerhört långt efter. Därför fold.

"direkt efter bb" är UTG och då tycker jag inte AJ är spelbar.

Postad

Med runt 8 big blinds (?) kvar och blindsen att betala de följande två händerna så tycker jag AJ är en given all-in oavsett position ifall man själv öppnar bettningen.

Iofs kan stackstorlekarna vara så och prisstrukturen vara så att det finns skäl att vänta på nästa hopp i pengar.

Sedan när du redan slängt in 37,5% av din stack finns det få händer över huvud taget du kan slänga. My uppfattning är att pottoddsen är så bra och din stack så liten att du måste syna reraisen.