Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

Tidigt i min 3/6 6-max-karriär, så jag tänkte sätta igång med lite HH för att kolla mitt tänk. Motståndet är allmänt vekt (synar mycket PF, lägger sig ofta post-flopp) men jag har inte några individuella reads. Spelet påminner väldigt mycket om det jag sett på 1/2 6-max.

Preflop: morberg is SB with Tc, Ts.

2 folds, CO calls, Button calls, morberg completes, BB checks.

Är det för mesigt att bara syna från SB här? Jag sitter ur position och lär inte få loss annat än möjligen BB. Å ena sidan har jag en mycket bra hand, men å andra sidan det är en hand som kanske inte trivs lika bra mot många motståndare. Jag tar det lugnt och avvaktar floppen.

Flop: (4 SB) 3s, Qd, 6c (4 players)

morberg checks, BB checks, CO checks, Button bets, morberg raises, BB folds, CO calls, Button calls.

Ett överkort, inga tydliga drag. Bestämmer mig för att prova en CR mot (förhoppningsvis) sen höjning och det lyckas. Farligt spel? Tycker att knappens bet luktar lite steal.

Turn: (5 BB) 8c (3 players)

morberg bets ...

Bettar ut igen. Rätt/fel?

Postad

Mot två senpositions-limpers ser jag det som en enkel värdehöjning som en bra dag också knuffar ut BB om han sitter på händer som Jx, Qx osv.

Med tanke på att du bara synade preflopp gillar jag spelet postflopp.

Postad

ja det är självklar betpå turn. sannolikt kommer han höja dig om han har bättre och bara syna ner med sämre hand. lätt att spela den från turn (han är förmodligen itne snubbe osm höjer med drag på turn).... och ja det sög att bara syna du ska höja TT från sb í shorthanded

Postad

Jag gillar allt utom att du inte höjer pf. Dels för att du missar värde och dels för att folk verkar bli mer benägna att spela mesigt och dåligt ju aggressivare man varit tidigt i handen. Check-raisen tycker jag är ett helt ok val, skapliga chanser att lyckas och du vinner ofta direkt på turn om det blir rundcheck. Att sen följa upp med ett bet är väl i princip aldrig fel. Vad gör du om du blir höjd?

Postad

Hmm preflop hade jag nog höjt för att få mer värde. Det är ändå ganska lätt att släppa TT om floppen blir helt kass men i överigt är det en starkhand.

På floppen så är väl en CR helt ok. Alternativet är väl typ en Bet-->Fold eller nåt. Du måste ju fundera lite på vilka händer CO och Dealer spelare. Känns ganska läskigt med just en dam eller knäckt på flop.

Co cold callar 2 bets betyder antingen att han har bra drag men det finns inga på bordet, eller att han har 2 par+ då är du körd. Eller slutligen att han sitter en svag dam. Jag skulle nog check folda turn i detta fall UTAN read på CO. (Om jag vet att CO kan calla med sämre än TT där mer än 1 gång av 3 så är det bet på turn som gäller)

Postad
vad kallsynar CO två bets med om han inte har morberg slagen?

jag kan inte FL men röstar ändå för check-fold på turn.

Med en mängd händer, spelat på denna nivån är inte bra och eftersom det är 6max synar de med massor av händer. Han kan lätt syna med 77, 88, 99, AK, AJ, AT, KJ, KT, JT, 9T, 86, 76 osv.

Postad

Om du bettar ut turn och får syn, blir det check/syn på rivern då eller.

Jag tycker att man alltsomoftast får stryk mot typ Q7s i dessa lägen.

Knappens spel känns lite som A6 men CO bord nog ha dig slagen med kanske ett dåligt Q.

Postad
Preflop: morberg is SB with Tc, Ts.

2 folds, CO calls, Button calls, morberg completes, BB checks.

Du MÅSTE MÅSTE MÅSTE höja här!!! Att bara syna är STOOOOOOOORT misstag. Titta på vad som har hänt hittills i handen när det är din tur att agera: Först har vi en kille som tydligen tycker det är kul att openlimpa i CO. Sedan har spelaren på knappen tydligen inte en tillräcklig hand för att höja och isolera limparen. Det är alldeles uppenbart att deras händer suger och i det sammanhanget är TT ett MONSTER. 55 och 66 hade varit gränsfallshöjningar men TT är supersuperlätt. Och TT är INTE "en hand som kanske inte trivs lika bra mot många motståndare". TT är den 7:e bästa handen i Hold'em och trivs alldeles utmärkt mot 1,2, 3......9 motståndare, speciellt när de limpar med skit. Så höj och straffa dem för att limpa med skräphänder och slå ut BB och få lite dead money i potten.

Vad du måste förstå är att när du misstänker att limparna i en pott har dåliga händer så måste du höja med många fler händer än du vanligtvis skulle ha gjort. Detta gäller oavsett vilken position vid bordet du är i, även i SB/BB.

Flop: (4 SB) 3s, Qd, 6c (4 players)

morberg checks, BB checks, CO checks, Button bets, morberg raises, BB folds, CO calls, Button calls.

Betta ut eller försöka att check-raisa, det spelar inte så stor roll.

Turn: (5 BB) 8c (3 players)

morberg bets ...

Det är är ett obligatoriskt bett för att skydda din hand. Att inte betta är ett stort misstag. Och ja, enkel fold om du blir höjd.