Gå till innehåll

Hur mycket bör jag oroa mig för sajer utanför EU?


Stig_Wallby

Recommended Posts

Jag håller på att leta efter en ny pokersida där jag kan slå mig till ro efter PokerRoom.com's höjning av raken som jag tycker var dåligt mycket på grund av hur tyst de höll processen.

 

Jag är lite sugen på sidor som FullTiltPoker.com och PokerStars.com, men det här väcker en liten varningens klocka i bakhuvudet.

 

Fulltiltpoker.com är reggat i Aruba vilket innebär att det inte är skattefritt va? Och PS.com är ju reggat utanför EU också. Men hur orolig skall man vara för att staten kommer och kikar och pillar?

 

Jag har läst lite definitioner som LI har lagt ut om att varje hand räknas som en "lott" så att säga. Men hur i hela friden ska de på ett rimligt sätt kunna kolla det? Det skulle ju kräva så otroligt mycket mer resurser än vad de skulle få in på att "få fast" ett antal spelare.

 

Sedan undrar jag även hur det går till om jag till exempel sitter med $X på Fulltiltpoker.com. Jag tar ut $Z och spelar ett tag på Multipoker för att få en omsättning av pengarna för deras skull, och sedan tar jag ut pengar till mitt svenska bankkonto. Då har jag ju liksom aldrig tagit ut pengar. Fungerar inte det lite på samma sätt som för en företagare som inte betalar någon löneskatt förrän denne plocka ut pengarna.

 

Kort och gott, vågar jag spela på FullTiltPoker.com eller Pokerstars.com utan att behöva vara jätte orolig?

 

* RP och flytt till E&J - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan SKV se en transaktion som görs mellan en utländsk site och Neteller? Hur skulle det gå till i så fall? Beror ju givetvis på hur hårt siterna/internet bankerna håller om integriteten. Det lär ju inte vara några Schweisiska banker, men de lär ju inte slänga runt uppgifter hur som helst så fort någon frågar, stat eller inte. De är ju måna om sina spelare såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ptja. SKV säger nog "Din bank har medelat oss att du har överfört 1.000.000 från neteller. Neteller används för pokerspel. Visa transaktionsstatistik eller så vill vi ha 30% skatt plus dröjsmålsränta och straffavgifter"

 

Men jag menar alltså mellan en utländsk pokersida, till Neteller, vidare till en sida inom EU från Neteller.

 

Så t ex

 

Pokerstars --> Neteller --> Multipoker --> Bank

 

Att SKV kan nosa i vad som kommer in i ens bankkonto är ju inte så märkligt, men de lär få det jäkligt bökigt att gå via sidorna för att luska ut de. Först måste de försöka på Multipoker att lämna uppgifter om hur mycket man satte in och via vilken metod. Sedan kontakta Neteller och kolla vartifrån man fick in cash. Sedan måste de nog även kolla med Pokerstars att man har vunnit några pengar och bekräfta kontot osv. Allt det lär ju dra en del resurs.

 

Och om de tar kontakt med en själv så uppger man bara att man tagit ut cash från t ex Multipoker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du tar ut via multipoker så minskar du chansen att SKV snokar. Men om de anser att du ska granskas så kan de vara nitiska, och enbart ditt ord räcker inte. Bevisbördan ligger nämligen på din sida.

 

Risken är extremt liten, men om de upptäcker att du medvetet försökt lura dem blir de inte nådiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ptja. SKV säger nog "Din bank har medelat oss att du har överfört 1.000.000 från neteller. Neteller används för pokerspel. Visa transaktionsstatistik eller så vill vi ha 30% skatt plus dröjsmålsränta och straffavgifter"

 

Men jag menar alltså mellan en utländsk pokersida, till Neteller, vidare till en sida inom EU från Neteller.

 

Så t ex

 

Pokerstars --> Neteller --> Multipoker --> Bank

 

Att SKV kan nosa i vad som kommer in i ens bankkonto är ju inte så märkligt, men de lär få det jäkligt bökigt att gå via sidorna för att luska ut de. Först måste de försöka på Multipoker att lämna uppgifter om hur mycket man satte in och via vilken metod. Sedan kontakta Neteller och kolla vartifrån man fick in cash. Sedan måste de nog även kolla med Pokerstars att man har vunnit några pengar och bekräfta kontot osv. Allt det lär ju dra en del resurs.

 

Och om de tar kontakt med en själv så uppger man bara att man tagit ut cash från t ex Multipoker.

 

Bevisbördan ligger på dig i det aktuella fallet, men som sagts ovan de kommer inte att kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det inte så det funkar med SKV. De skickar en förfrågan till dig om dina många dollarinsättningar. Sedan får du redovisa allt på papper utan luckor. Finns det luckor, eller de finner dina bevis icke trovärdiga, gör de "rimliga" antaganden och ger dig en restskatt utifrån det. Sedan är det upp till dig att bestrida ärendet. Skatten de lägger på dig direkt och du får igen den om du lyckats överbevisa dem. Eventuellt kan du få till en förlikning. Dvs en kohandel där man går typ halva vägen var.

 

Fenomenet kallas omvänd bevisbörda. SKV påstår. Och du måste bevisa.

 

Det är helt vidrigt. Så funkade det för 15 år sen när de terroriserade mig.

Och jag tror inte de blivit snällare :).

De snodde 25 ksek och det tog mig två år att få pengarna tillbaka.

 

Det var inte kul när man just gått ut universitetet och hade 11 ksek Brutto i månaden.

 

Det är rena Kafka-romanen faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch då, låter lite hemskare än jag trodde :)

 

Tackar för upplysningen om hur det går till!

 

Men eftersom det publicerades en artikel där det står att på de stickprover de gjort så har de kommit fram till att "fusket" med skatter varit mycket mindre än man trott. Så man kan kanske utgå ifrån att de enbart går "ett" steg när de kollar upp folk. Alltså de kollar vart ifrån pengarna kommer in till svenska bankkontot. I det fall med Multipoker som sista part borde det behöva röra sig om groteskt stora summor för att de skulle lägga ner resurs i att försöka snoka vidare antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SKV arbetar inte på det sättet, om de inte har yttre omständigheter som indikerar detta, t.ex information ifrån polisen eller dyligt. Det de gör är sätter vissa kriterier som de letar efter i deklarationen. Sen plockar de ut en viss procent som granskas efter dessa och alla deklarationer som fastnar kollas upp. Vad som kan trigga detta kan vara ett bankkonto som ökat mer än deklarerad inkomst eller rapporterade transaktioner ifrån utlandet, något som bankerna måste göra över ett visst belopp. Att förlita sig på att du klarar dig genom att inte spela stort kan kosta dig dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt finns det inget känt fall där någon fått betala skatt på internetpoker, således är det kanske inte så jättestor risk att det blir en småspelare som åker dit första gången och sätter en praxis. Dessutom är det fortfarande totalt omöjligt att beskatta cashgame, vinner du däremot störe delen av dina pengar från turneringar kanske man bör vara extra försiktig.

 

Jag själv har bytt till siter som alla ligger inom EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I slutet av varje år sätter sig skatteverket ner och tittar på året och ser vilka trender som varit under året och ser var de skall sätta in specialåtgärder för att komma åt skattesmitare. Aktier som knappt rört sig under året kan ingen gjort storvinster i - medan aktier som rörts sig mycket under året därspecialgranskas alla affärer i aktien.

 

 

Tidigare är har aldrig poker på nätet funnits i deras sikten - men i år skulle jag bli besviken på skatteverket om de inte kommer att specialgranska pokerspelare. Jag förväntar mig även att ett antal personer kommer granskas för ett antal år bakåt i tiden och kommer säkert att åka dit på att betala skatt på gamla vinster de 'glömt' att betala för.

 

Med tanke på alla skriverier i tidningar så anser jag det nog som tjänstefel av skatteverket att inte göra en kontroll av pokervinster i deklarationerna för 2005.

 

Akelius hade en sätt för folk att slippa skatt som många utnyttjade - skatteverket kunde inte kräva in kontrolluppgoft för verksamheten låg i utomlands. De löste det hela genom att be bankerna ge dem namnet på alla som betalat ut pengar till en specifikt konto i utlandet - det konto Akelius använde. Att t.ex. begära in uppgifter vilka fått pengar från Neteller och några populära ej skattebefriande pokersiter (t.ex. 24hpoker) vore inte svårt för skatteverket.

 

 

Så att pokerspelare tidigare klarat sig undan är irrelevant. Det intressanta är vad som kan förväntas hända i framtiden.

 

Jag anser därför att alla svenskar självklart snarast bör byta till en pokersite som ligger inom EU där alla eventuella vinster är skattefria enligt lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså jag förstår fortfarande inte riktigt hur de ska få någon koll alls. Dels genom att deras regler för beskattning vad det gäller CGs är så brutalt fånig och omöjlig att redogöra. Men sedan så lär det ju vara i princip omöjligt att de hittar luckor i ens förklaringar? Bara säga att jag satte in pengar på Multipoker, spelade upp dem och tog ut min vinst. Det var ju därifrån man tog ut pengarna, eller ska man köra hela sin pokertids historia?

De kan väl omöjligt kräva av folk att precis bokföra sina lottoresultat och lotteriinköp? Det är i princip som att knacka på någon Trissvinnares rygg och be denna redogöra alla sina lotteriinköp fram till den dagen då denne vann och plockade ut sina pengar. För att se till att denne inte spelat något utländskt lotteri innan. Eller?

 

EDIT: Läste just Vetgirigs post. Så trendföljandet av SKV kanske förklarar skillnaden mellan trissexemplet, men i princip så är det ju samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser därför att alla svenskar självklart snarast bör byta till en pokersite som ligger inom EU där alla eventuella vinster är skattefria enligt lagen.

 

Det där är nästan ett argument för att göra tvärtom. Det absolut sämsta med EU är ju missgynnandet av länder och företag utanför unionen. Se t ex textilberget från Kina. Det rimliga är ju att arbeta för att samma beskattning ska gälla för alla sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske mitt inlägg gränsar till att bli lite OT men jag kan inte

låta bli att göra följande reflektion:

 

Sällan har man sett en fråga som berör en enskild intressegrupp

bli så här STORT.

 

Till exempel: tidigare har ju frågan om proffsboxning varit på tapeten

och visst har några gnällt men det kan aldrig bli så att en regering

fälls eller att folk flyr Sverige för en sådan detaljfråga.

 

Men nu...De flesta som spelar poker tycker nog att beskattningen är

orättvist och nu drabbar detta så MÅNGA, i och med att pokern har

blivit i det närmaste en folkrörelse!

 

Jag tror på följande scenario:

 

Regeringen är så fyllda av prestige att de ALDRIG kommer att ändra

reglerna eller ens lyssna. Det innebär att de kommer att dra på

sig så mycket hat och det kan till och med ge utslag i valresultatet.

 

De riktigt stora ässen såsom "kniven" har redan börjat röra sig

bort från Sverige(kanske i knivens fall inte så mycket beroende på

skattefrågan, detta får han väl svara för själv) och fler lär följa

efter och helt enkelt rösta med fötterna.

 

Och eftersom pokerspelarna är så många så kan det komma att bli en maktfaktor - "tillsammans är vi oemotståndliga"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser därför att alla svenskar självklart snarast bör byta till en pokersite som ligger inom EU där alla eventuella vinster är skattefria enligt lagen.

 

Det där är nästan ett argument för att göra tvärtom. Det absolut sämsta med EU är ju missgynnandet av länder och företag utanför unionen. Se t ex textilberget från Kina. Det rimliga är ju att arbeta för att samma beskattning ska gälla för alla sajter.

 

Det bästa med EU är att pokervinster från andra EU-länder är skattefria.

 

Som pokerspelare vill jag ABSOLUT INTE att reglerna för beskattning skall ändras. Förmånligare än 0 % i skatt går inte att få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Som pokerspelare vill jag ABSOLUT INTE att reglerna för beskattning skall ändras.

 

Varför inte det? Varför ha absurd beskattning på vissa sajter (om nu varje pott ska beskattas) och ingen beskattning på andra? Vore det inte bättre att ha ett system som är någorlunda logiskt? Så farligt skulle det väl inte vara att avvara en del av nettovinsten? Om du vill spela i de bästa, största turneringarna, vart vänder du dig då? Varför ska t ex Stars och Paradise straffas för att de inte är registrerade inom EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm så i grund och botten borde jag hålla mig borta från FTP.com och PS.com eller? Tråkigt :(

 

Men som det har frågats om av andra innan, finns det någon risk att man måste redogöra för varje ny "lott" (hand) på varje sida i hela sin karriär? Egentligen borde man alltså skriva ut 1.000.000 HHs från PT och skicka in med snail mail till dem för att de ska granska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Som pokerspelare vill jag ABSOLUT INTE att reglerna för beskattning skall ändras.

 

Varför inte det? Varför ha absurd beskattning på vissa sajter (om nu varje pott ska beskattas) och ingen beskattning på andra? Vore det inte bättre att ha ett system som är någorlunda logiskt? Så farligt skulle det väl inte vara att avvara en del av nettovinsten? Om du vill spela i de bästa, största turneringarna, vart vänder du dig då? Varför ska t ex Stars och Paradise straffas för att de inte är registrerade inom EU?

 

 

Spelar aldrig på Stars för de funkar inte med Linux.

 

Om du vill spela på stars och betala 30% skatt - fortsätt gärna med det du - men tro inte att du kan skulle kunna få lägre skatt än så oavsett hur skatterna ändrades utan var glad att skatten bara är 30% och att inte poker räknas som ett skicklighetsspel och du får betala 65% i skatt i stället.

 

All förändring kommer med största sannorlikhet innebära att alla EU baserade siter kommer att få högre skatt. Själv är jag nöjd att få 0% i skatt.

 

 

Så skälet för mig är enkelt - jag vill fortsätta få 0% i skatt på alla pokervinster från nätspel. Det nuvarande skattesystemet för pokerspelandet är extremt fördelaktigt

för alla som spelar på EU-baserade siter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...