Gå till innehåll

NLT - QQ mot maniac


Vinden

Recommended Posts

Ber att få era synpunkter på den här handen som utspelade sig på Ladbrokes för några dagar sedan. Deras HH fungerar inte så jag får dra mig till minnes vad som utspelade sig...

 

Förutsättningar: Bordet är 6-manna, blindsen är 2/4. Har spelat ett trettiotal händer tidigare och stämningen är minst sagt lös och aggressiv. Två personer låt oss kalla dem Bill och Bull har figurerat i de flesta potter och i stort sett varje hand har någon av dessa herrar höjt preflop. Efter att ha synat open-ended stegdrag på turn med halva sin stack och satt den på riverna har nu Bull runt 800$. Själv har jag inköpet kring 400 kvar.

 

Preflop

 

UTG - fold

Play 1 - fold

Bull - raise 20$

Jag (dealer) QhQd ,reraise 70$

Bill - fold

Play 2 - fold

Bull - call 70$

 

Bull höjer igen preflop. Han har tidigare gjort det med händer som innehåller ett A eller K oberoende av andra kort. Tror jag är långt före här eftersom jag vet att han har svårt att släppa händer reraisar jag.

 

Pott: 96$

 

Flop: 2h 10d 9h Edit: 2 h naturligtvis

 

Bull är först ut och bettar 100$. Nu sitter jag i knipa, för jag har stora problem med att sätta honom på en hand. Både steg och färgdrag är möjliga händer liksom 9-9, 2-2, 10-10, 9-10 samt alla typer av par som jag slår. Inte omöjligt heller att han försöker sig på en bluff med den här floppen. AA och KK har jag uteslutit då jag tror han hade satt mig all-in preflop med de händerna. Vad göra? Hatar att riskera hela min stack på enbart ett överpar, men med tanke på den här killens spel i tidigare händer klarar jag inte att släppa den heller.

 

Summa summarum blir att jag sätter honom all-in (ytterligare ca 240$).

 

turn Kh

river 7s

 

Bull visar upp Ah 5h och har satt nötflushen på turn. Själv svär jag lite och knallar iväg till banken igen...

 

Tacksam för alla kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bull höjer igen preflop. Han har tidigare gjort det med händer som innehåller ett A eller K oberoende av andra kort.

 

Då borde du ju kunna sätta honom, med hyfsat stor säkerhet, på Axo/Axs/Kxo/Kxs. I den HH har du skrivit att tre hjärter kom på floppen (T92h) men att han fick färgen på turn (Kh). Jag utgår från att du helt enkelt bara skrivit fel på floppen.

 

Om du sätter honom på någon av ovanstående händer så kan jag inte se något annat spel än att trycka tillbaka allin. Den enda handen du är illa ute mot är AhKh (sex överkortsouts + 9 flushouts) eller typ JhQh/7h8h, men de är väl inte så troliga enligt din beskrivning och alla andra händer är du före. Visst skulle han ha kunnat träffa set, men någon mer matematiskt lagd kan säkert visa att Ax/Kx är mycket troligare än TT/99/22.

 

Sen är frågan om han endast skulle spela Axs på detta vis (då har han 12 outs mot dina damer) eller även Axo. Hur som helst så är det enligt mig rätt att gå allin, då du nästan alltid är före, plus att han, om han vore halvsmart iaf, skulle få en chans att folda sitt förbannade färgdrag och ge dig en fin pott (han kanske har pottodds på en syn iofs - inte orkat räkna ordentligt) :)

 

Tycker du spelade helt rätt men hade inte turen på din sida.

 

Om det stämmer att det låg tre färgkort ute (som du skrivit i HH'n) så blir läget helt annorlunda, särskilt om du inte har Qh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det ligger runt $146*i potten när floppen kommer och ni bara har $240 kvar att beta så tycker jag att det här är en obligatorisk all-in mot en lös och aggressiv spelare. Har han ett set eller tvåpar så betalade han ju åtminstone ett rejält överpris för att dra ut dig och har han ett överpar så skulle jag bli rätt förvånad eftersom han inte slog om igen preflopp.

 

Jag tror att det i stort sett var rätt att höja honom preflopp, grejen är att QQ är en hand som blir väldigt mycket bättre definerad av att se en flopp eftersom det finns ganska mycket mer som kan gå fel där än när man har AA eller KK. Dessutom så går ju QQ från att vara marginell favorit mot AK till monsterfavorit på floppen när AK missat.

 

* Du re-raisade ju till åtminstone $70 så om inte Ladde höjt raken rätt ordentligt sedan jag var där sist så ligger det runt $140 i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bull är först ut och bettar 100$. Nu sitter jag i knipa, för jag har stora problem med att sätta honom på en hand. Både steg och färgdrag är möjliga händer liksom 9-9, 2-2, 10-10, 9-10 samt alla typer av par som jag slår. Inte omöjligt heller att han försöker sig på en bluff med den här floppen. AA och KK har jag uteslutit då jag tror han hade satt mig all-in preflop med de händerna. Vad göra? Hatar att riskera hela min stack på enbart ett överpar, men med tanke på den här killens spel i tidigare händer klarar jag inte att släppa den heller.

 

hmm, Du har tagit kommandot i potten med ditt relativt stora preflopraise som representerar ett stort par och han torde anta att du bettar ungefär 90% av gångerna som floppen kommer utan överkort men fylld med drag. Att han väljer att höja in i dig betyder oftare att han har en hand som han är villig att gå till rivern med om det skulle behövas men vill helst att du foldar. Jag skulle helt enkelt bli misstänksam när han bettar in i dig speciellt när floppen kommer med både stegdrag och färgdrag . Jag hade satt honom på JJ JQ JK eller Axs för färgdrag som mest troliga händer och hade inte tvekat å trycka in allt mot en loose aggresiv player visst nån gång ibland kommer han att betta ut TTT, 999 eller T9 möjligen T2 om han höjer med sånt skräp men i snitt kommer du vara favorit. alternativet skulle väl vara att syna och folda om färgen kommer på turn men då är det risk att du gör en felaktigt fold om han har en hand som AT och han bettar igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...