Gå till innehåll

NL - Tiltsessioner, hur undvika dessa?


DallasTower

Recommended Posts

Jag har spelat poker på nätet i ganska exakt nio månader nu, och har än så länge aldrig gulat. Spelar för det mesta 0.5/1 NL på LB, och anser mig vara en hyfsat bra spelare jämfört med genomsnittet på dessa bord.

 

För det mesta plussar jag som sagt, spelar tight och lyckas dra in ganska bra med pengar på de händer jag sätter. Men det hjälper ju inte att vinna 50$ om dagen i en vecka, om jag sedan åker på en fet tilt och torskar

400$ på en dag.

 

Kom hem efter jobbet igår och skulle spela lite 1/2$ NL. Hade just byggt min rulle över den gräns jag själv hade satt för att spela 1/2. Jag har fått jävligt bra kort på sistone, och egentligen bara väntat på att en bad beat ska komma, dem måste ju komma ibland och det vet jag.

 

Har spelat några händer då jag får nötstegen på turnen. Ligger inte speciellt mycket i potten, så jag slowplayar den. På river parar bordet, och vi är 3 kvar i potten. FI 1 bettar, jag raisar, FI 2 synar. FI 1 går all-in (med mycket mindre stack än mig) och jag synar. Nu går även FI 2 all-in (med större stack än mig). Jag tänker för mig själv "Ojdå, här är det någon som har kåk", innan jag trycker på call..........

 

Hur fan kan man vara så jävla dum? Varför varför varför synar jag när jag tror mig vara slagen? Torskade 200$ på denna hand, tiltar därefteroch torskar ytterliggare 180$ innan jag ger mig.

 

Jag vet att jag förmodligen inte är ensam om detta, men vill ändå vända mig till lite mer erfarna spelare och höra vad man kan göra åt detta? Jag vet att alla tiltar ibland, men hur unviker man att göra sådana här idiotiska calls där man uppenbart är slagen? Dessa sessioner tar död på mig, blir så jävla less när jag spelar såhär :( Torskade här en femtedel av min BR lixom... Hoppas någon har lite bra tips, jag vet fan inte vad jag ska göra åt detta :/

 

Visste inte var jag skulle posta denna, så nån moderator (läs: QoS ;) ) får väl flytta runt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt inne i ett spel är det ju svårt att sluta spela när man börjar tilta då man själv tror att man spelar så "jävla" bra.

 

Men försök till lite småtips.

Välj x antal inköp du slutar efter du förlorat.

Res dig upp så fort du har förlorat en stor pott. Mycket bra för mig personligen. Bara resa sig upp fundera igenom hur du spelade handen fel (eventuellt haft otur?) och om det är lämpligt att fortsätta spela.

Tänk på att nästa gång du spelar så vinner du tillbaks detta och inte just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med om samma sak (nästan) själv igår på Ladbrokes 0,5/1

Låg kraftigt minus, spelat kass, okoncentrerad. Fått spö av en kille som snodde $65 på en slow-playad 6-hög stege.

Lyfter mot bättre vetande in $100 till, är på kraftig tilt, får AA, drar in $10 pre-flop. Får syn av samma kille, som synar mina höjningar hela vägen. Min hand förbättras inte, däremot finns det redan på turn ett stege-drag ute. Nåväl, jag gasar på och tilt-höjer $25 efter river. Han går all-in, potten är nu $170, jag har $30 kvar och VET att han fått stege, VET att jag kommer att loosa och framstå som en idiot, ändå synar jag och ska precis logga av och nanna kudden. Killen har JJ!!! $200 förflyttar sig över bordet med riktning mig! Gick och nannade kudden, på litet bättre humör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela inte när du är trött, spela inte när du är på dåligt humör. Inte för att jag följer det själv, i så fall skulle jag inte få spela så mycket. Sen behöver du kanske inte köpa in för max varje gång. En annan variant är att tvinga sig själv att förklara varför man ska syna stora, lägga fram argument och så. En regel jag upptäckt funkar utmärkt i omaha är att om du måste övertyga dig själv att ett call är rätt så är det fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regel nr 1.

 

Ta inte poker personligt. Bli inte förbannad när folk drar ut och du åker på en bad beat, utan tänk " men vad bra, hos den där tomten finns ett par månadshyror att hämta, på't igen"

 

Nu var det här ingen bad beat utan osedvanligt dåligt spelat. ;) Då är det svårare att skaka av sig tiltfasonerna, men det finns knep. Personligen brukar jag MSN:a brorsan så han kan skälla ut mig lite :) Andra bra knep är att ge kudden eller annat lämpligt mjukt materiel en omgång med nävarna, eller ta en promenad.

 

Spelade för nåt år sedan mot en Amerikan som skrev "Drop and give me 20!", i chatten varje gång han spelade dåligt. Tydligen undvek han tilt med hjälp av lite militärisk armhävningsbestraffning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

( Torskade här en femtedel av min BR lixom...

 

Fattar jag dig rätt så är ett inköp ungefär en femtedel av din BR. Isåfall råder jag dig att gå ner på lägre nivåer igen och bygga upp den en smula... Betydligt lättare att stortilta när man förlorar en femtedel av sin BR på en hand än om man förlorar en hundradel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

( Torskade här en femtedel av min BR lixom...

 

Fattar jag dig rätt så är ett inköp ungefär en femtedel av din BR. Isåfall råder jag dig att gå ner på lägre nivåer igen och bygga upp den en smula... Betydligt lättare att stortilta när man förlorar en femtedel av sin BR på en hand än om man förlorar en hundradel.

 

Njae, inköpet var en tiondel av min BR, men jag tog ju inte nya pengar å torskade nästan allt igen. I vanliga fall lirar jag dock en nivå lägre, dvs tjugondel av min BR inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Vinden om att du ska vänta med att gå upp i nivå innan du har byggt upp en större bankroll. Skillnaden mellan 0.5/1 och 1/2 på Ladbrokes vet jag av erfarenhet är rätt så stor - genomsnittsspelaren är mycket sämre på 0.5/1 än på 1/2. Känslan jag har är att när du börjar komma upp mot 1/2, 1,5/3 och 2/4 på Ladbrokes så är lirarna oftast bra. Självklart finns det fiskar även på denna nivå, dock inte i samma utsträckning som på 0.25/0.5 och 0.5/1. Därför rekommenderar jag dig att stanna ett tag till på 0.5/1 innan du tar steget upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det viktigaste är att man spelar på en nivå som man känner sig bekväm med, alltså man ska kunna förlora några max inköp utan att det egentligen gör nån skillnad. för att kunna klara det så brukar jag spela med kanske 30-40 buyins i BR ( bara riktlinjer, brukar tänja ut det rätt rejält om jag hittar extra lönsamma bord)

Jag tror att det hjälper mig att inte tilta å spela dåligt eftersom det inte har lika stor betydelse om jag vinner eller förlorar just nu. Åtminstone tycker jag mig spela bättre än när jag spelar för större % av rullen. Fast det är bara min stil, vissa kanske tycker det är mer spännande å gå in med 20% av rullen varje session. blir lite för spännande för min smak bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...