Gå till innehåll

Hur översätta vissa engelska pokertermer?


wplfbms

Recommended Posts

Då provar jag här i stället - tack för påpekandet, måste bli klar ikväll så jag ville vara säker på att synas :oops:

 

Narrowing the field - när man satsar/betar eller höjer för att driva ut andra spelare vars händer kanske skulle förbättrats om de stannat kvar i spelet.

 

Finns det något svensk pokerbenämning på denna företeelse?

 

Tunna ut fältet låter som ett möjligt förslag..

 

Undrar också över alla engelska smeknamn på olika par som finns, det måste väl även finnas på svenska?

Tänker på

bullets - ess

rockets,

walking sticks - sjuor

speed limit - femmor

 

etc.

 

TPF

Anette

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Narrowing the field - när man satsar/betar eller höjer för att driva ut andra spelare vars händer kanske skulle förbättrats om de stannat kvar i spelet.

 

Finns det något svensk pokerbenämning på denna företeelse?

"Tunna ut fältet" är den enda variant jag hört. "Rensningshöja" skulle kanske funka också.

 

Undrar också över alla engelska smeknamn på olika par som finns, det måste väl även finnas på svenska?

Jo, men inte alls i lika stor utsträckning. Det är mest kommentatorer på pokershower som håller på med smeknamn, de behöver ju fylla ut sin tid på något sätt och korrekt pokeranalys är sällan ett alternativ verkar det som. Jag hör extremt sällan saker som "American Airlines" "Anonyma Alkolister" och liknande när jag spelar live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tunna ut fältet" är den enda variant jag hört. "Rensningshöja" skulle kanske funka också.

Glimne kallar det för befordringshöja, men då passar tunna ut fältet bättre för min del.

 

Så du säger att dessa smeknamn inte används så mycket i realiteten. Hmm. För min ordlista vet jag inte varför alla dessa "smeknamn" ska förklaras, de verkar inte ha någon funktion i något av spelen på spelsajten vad jag kan se. Där är det som du säger, korrekta kommentarer ang. kortkombinationer.

 

Kanske när man diskuterar spelet efteråt kan det vara roligt att kunna. Inte vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...