SpaderKing Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Politiker som har miljoner i potten "– Det finns olika sätt att föra politik. Ett sätt är att läsa om saker. Ett annat sätt är att vara med om det själv och göra det svensson gör." Kanske lite populistiskt uttalande, en kvarts miljon pokerspelare kan vara potentiella röstare?! Men jag kom att tänka på en annan aspekt: Om en svensk medborgare åker till Kurdistan och mördar sin dotter (hedersmord) kommer han att bli åtalad i Sverige när han återvänder. Detta oavsett om hedersmord är lagligt i Kurdistan, i Sverige är det inte det. Liknelsen: En svensk medborgare åker till Estland för att spela ett spel som är olagligt i Sverige. Hade han gjort det i Sverige kunde han bli åtalad. ... eller? Någon skarp juridisk skolad person här? (jag har 'bara' läst juridik sedan januari 2000 på universitet) /S.K. Citera
Papa Kubo Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Bara så att ni vet så avslöjas vad som händer i söndagens avsnitt av Pokermiljonen. Citera
Torsus Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Politiker som har miljoner i potten "– Det finns olika sätt att föra politik. Ett sätt är att läsa om saker. Ett annat sätt är att vara med om det själv och göra det svensson gör." Kanske lite populistiskt uttalande, en kvarts miljon pokerspelare kan vara potentiella röstare?! Men jag kom att tänka på en annan aspekt: Om en svensk medborgare åker till Kurdistan och mördar sin dotter (hedersmord) kommer han att bli åtalad i Sverige när han återvänder. Detta oavsett om hedersmord är lagligt i Kurdistan, i Sverige är det inte det. Liknelsen: En svensk medborgare åker till Estland för att spela ett spel som är olagligt i Sverige. Hade han gjort det i Sverige kunde han bli åtalad. ... eller? Någon skarp juridisk skolad person här? (jag har 'bara' läst juridik sedan januari 2000 på universitet) /S.K. Jag tror att det är så här: Det är inte förbjudet för en svensk att SPELA poker, däremot förbjudet att ARRANGERA... Citera
Klassist Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Jag måste bara säga att jag ogillar din likenelse med kurdistan. Det känns fördomsfullt att snacka om att hedersmord är algligt där, även om du vet att det inte är så. Fruktansvärt fördomsfullt. Citera
Ele11ven Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Jag måste bara säga att jag ogillar din likenelse med kurdistan. Det känns fördomsfullt att snacka om att hedersmord är algligt där, även om du vet att det inte är så. Fruktansvärt fördomsfullt. Tror att det är så att man får lindrigare straff där för hedersmord. Anses inte lika "brottsligt" som ett vanligt mord vilket är helt befängt. Ungefär som här i Sverige där det är värre, straffmässigt sett, att begå skattebrott än att tex våldta någon. sjukt... Citera
Klassist Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Vet att det här är OT som fan, men jag vill ändå fråga om källa på det. Känns inte som att staten skulle döma solklara mord annorlunda. Citera
fiddegogogo Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Kurdistan är inte ett land utan ett geografiskt område på gränsen Iran/Irak/Turkiet och har alltså inga egna lagar. Att jämföra lagarna i Sverige och Kurdistan är meningslöst. Citera
Klassist Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Tell me something that i don't know. Citera
SpaderKing Postad 30 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Jo, okej då. Exemplet med hedersmord var lågt. Jag ber om ursäkt... Men ni förstår frågeställningen. I princip kan du bli dömd för att ha konsumerat narkotika i Holland när du återvänder till Sverige. Torsus Jag tror att det är så här: Det är inte förbjudet för en svensk att SPELA poker, däremot förbjudet att ARRANGERA... Bra svar! Jag tror du träffade huvudet på spiken... Men om då det är förbjudet för svenskar att arrangera pokerspel, även utomlands (?), hur kan då alla svenska bolag som har ett finger med i alla pokerspel vandra omkring i det svenska samhället utan att gripas/förhöras/åtalas? Citera
Svinto Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 I princip kan du bli dömd för att ha konsumerat narkotika i Holland när du återvänder till Sverige. Är du säker? Även om man inte har något kvar i blodet när man återvänder till sverige (ja, det blir ju svårt att bevisa, men rent juridiskt...)? Citera
tok_junior Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Åker man till annat land med uppsåt att begå en handling som strider mot svensk lag kan man åtalas för det i Sverige, eller något dylikt. Citera
psykologen Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 En bättre liknelse vore väl om man åker till Amsterdam och röker på. Vem faan bryr sig? Det vore patetiskt om man skulle åtalas för det (om man bortser för rester i blodet vilket även är olagligt i sverige). Citera
Ele11ven Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Vet att det här är OT som fan, men jag vill ändå fråga om källa på det. Känns inte som att staten skulle döma solklara mord annorlunda. en lärare är min enda källa . dom är ju opålitliga så det är säkert helt bakom flötet... Citera
Loveless Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Jo, okej då. Exemplet med hedersmord var lågt. Jag ber om ursäkt...Men ni förstår frågeställningen. I princip kan du bli dömd för att ha konsumerat narkotika i Holland när du återvänder till Sverige. Torsus Jag tror att det är så här: Det är inte förbjudet för en svensk att SPELA poker, däremot förbjudet att ARRANGERA... Bra svar! Jag tror du träffade huvudet på spiken... Men om då det är förbjudet för svenskar att arrangera pokerspel, även utomlands (?), hur kan då alla svenska bolag som har ett finger med i alla pokerspel vandra omkring i det svenska samhället utan att gripas/förhöras/åtalas? Därför att det är den juridiska personen (företaget) som begår lagbrottet, inte eventuella ägare. För övrigt är Jan Emanuelsson den värsta sortens populistpolitiker och inte den jag skulle vilja se representera pokerns intresse i riksdagen.... Citera
heltenkelt Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Tycker det är bra att politiker spelar poker. Det är ett ställningstagande från dem som gynnar oss. Men jag håller med Loveless att J. Emanuelsson inte e "The One". Hoppas Reinfeldt gillar poker Citera
SpaderKing Postad 31 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 31 Augusti , 2005 I princip kan du bli dömd för att ha konsumerat narkotika i Holland när du återvänder till Sverige. Är du säker? Även om man inte har något kvar i blodet när man återvänder till sverige (ja, det blir ju svårt att bevisa, men rent juridiskt...)? Jo jag är 100% säker på min sak. Det fick vi lära oss på termin 4 på juristlinjen. En bättre liknelse vore väl om man åker till Amsterdam och röker på. Vem faan bryr sig? Det vore patetiskt om man skulle åtalas för det (om man bortser för rester i blodet vilket även är olagligt i sverige).Det är sant. Jag har aldrig hört om någon som blivit åtalad för att ha rökt på i Amsterdam. Nu tycker jag vi kommit lite OT, iofs känns det som vi diskuterat saken klart om Jan/artikeln. *lås tråden & gå tillbaka till pokerbordet utan att passera 'Gå'* Citera
baller Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Vilken termin lär ni er att kolla upp saker i lagboken själva? Hänvisa till § tack, inte vilken termin ni möjligen har hört någon säga det...... Citera
Svinto Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Man kan dömas i Sverige om handlingen är brottslig i landet den begås eller om den i Sverige ger 4 års fängelse eller mer. Extraterritoriell lagstiftning, Brottsbalkens andra kapitel. 4 år för att röka på lär ju inte vara aktuellt, så du kanske får kolla igenom fjärde terminens böcker ett par gånger till. Citera
Recommended Posts