Skadast Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Det är lite analogt med att jag aldrig skulle anställa städare från Polen, Estland, Turkiet, Botswana what have you, eftersom jag tycker det känns väldigt olustigt. Typiskt eurythmech att diskrimminera... Du kommer från utlandet, du får inte arbeta här... ehh... hur har du det med texttolkningsförmågan egentligen? Citera
eurythmech Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Som sagt, otydlighet kan vara min sämsta sida ibland. Jag menade inte att alla företag drivs av ekonomiska skäl framför humanistiska. T.ex. köper jag så långt det är möjligt ekologiskt framställt och producerad mat. Skulle aldrig i mitt liv (ok nödfall om det gällde liv och död) köpa importerad mjölk från Lidl som har transporterats hit med mer miljöförstöringar till följd när jag har möjligheten att köpa ekologisk mjölk från Sverige. Beklagligt att Lidl fortfarnade existerar i Sverige. Det enda de har uppnåt är att tvinga ICA att börja importera mjölk de med.. sjukt. Sen har jag slutat köpa produkter (där det framgår av förpackningen att det kommer från Kronfågel) som pga endast ekonomiska intressen ska låta kycklingar förblöda vända mot mecca istället för att avliva snabbt och enkelt som de gör nu. Lika sjukt det med. Det glädjer mig att du har ekologiska preferenser när det gäller handlad mat. Fast du är medveten om att du pratar om en konsument som väljer det "humanistiska" före det ekonomiska, och ett företag som gör tvärt om nu va? Det är inte sådana här företag som jag "förstår" att de gör som de gör..Ett matproducerande företag kan lättare övertyga sina konsumenter att det är fan mer rätt och sunt att handla ekologiskt och på hemmaplan än det är för krögare/klubbägare att säga till människor: snälla handla här för minst xxxKR, var trevliga och ha kul med varanndra trots att ni inte har de minsta gemensamma intressena, och stanna tills vi stänger, allihopa.. Det är klart att det är lättare för matproducenten att överyga än för krogägaren. Den ekologiska maten kan man handla på ren empati med djuren. Vilken empati ska krogägaren tilltala? Den hos rasideologer och folk som tycker synd om människor i Mercedes? Där den öppna marknaden råder i världen har demokrati skapats i snabbast takt. Sydkorea må ha en krog med i ditt synsett diskriminerande regler för ett inträde, men Nordkorea lär inte ha en endaste krog.. (återkommer med rapport om detta när jag åkt dit nästa år.. ) Jag förstår inte analogin för fem öre, men jag uppskattar att du fortsätter en aning på spåret om fria marknader. Min mening är ju att marknaderna inte alls är fria. Med exempel jag nämnde tidigare. Konsumenten är fri att göra vad han vill, så länge han agerar som kapitalisterna önskar. Och jag ser faktiskt inte det fria i avskaffande av arbetsrätt för att Nike et al ska tjäna mer pengar. Sen, ja.. gör jag ingen skillnad mellan kommunister och nazister, de gnäller lika mycket för i stort sett samma saker. De har mer gemensamt blod än de nog ens vågat drömma om Jag låter det gå eftersom du själv sa att du var trött när du skrev inlägget... Citera
eurythmech Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Hur du än vrider och vänder på det så är ju vissa kunder mer lönsamma än andra, och därför också mer önskvärda. Och jag tror inte en förändring av entrépriset i speciellt stor utsträckning påverkar vilken prisnivå i baren som genererar maximal vinst. Givetvis är vissa kunder mer lönsamma än andra hur vi än vänder på det. Det innebär att hur vi än formerar vårt samhälle, vilka lagar vi än har, så kommer kapitalister alltid att vilja ta till alla möjliga knep som vi kanske inte uppskattar för att tjäna pengar. Hit hör bland annat diskriminering. Jag är bara en av dom som inte ser varför samhället ska acceptera diskriminering med enda "positiva" effekt att somliga kapitalister blir mer förmögna. Ser inte folk att det här är mini-apartheid? Det vore kanske en bra idé att införa i Sverige? Separata krogar, affärer, frisörer mm för svenskar och för blattar. Det vore ju asbra för ekonomin eftersom kapitalisterna skulle dra in mer pengar och därmed mer skatt. Brukar det inte låta så? Sen hävdar inte jag heller att priser i dörren och baren ger krögaren perfekt kontroll över klientelet (hemska tanke om det var så), men det är trivialt att se att gratis i dörren och 40 kronor för en öl lockar till sig ett annat klienten än 120 kronor i dörren och 30 kronor för en öl. Citera
pagelius Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 eurythmech Var är det som är olustigt med turkar och östeuropeer? förstår inte. Citera
Nidson Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Höj dörrpriset och sänk priserna i baren, vad är problemet? Hur du än vrider och vänder på det så är ju vissa kunder mer lönsamma än andra, och därför också mer önskvärda. Och jag tror inte en förändring av entrépriset i speciellt stor utsträckning påverkar vilken prisnivå i baren som genererar maximal vinst. Ålrajt, då kan väl krogen tvinga alla som vill in att köpa ett presentkort på några hundra kronor. Detta presentkort måste förbrukas samma kväll. Då får krogen bara in lönsamma/önskvärda gäster och de slipper göra sitt urval utifrån etnisk tillhöriget, ålder, kön osv. Detta system diskriminerar ingen på felaktiga grunder och skulle accepteras av mig. Dock skulle jag liksom de flesta andra aldrig besöka denna krog vilket är min poäng. Lika lite som att jag vill komma in på en krog där det krävs att jag spenderar 700 kr vill jag komma in på en krog där det krävs att jag är vit eller inte har en massa vårtor i ansiktet. Jag gillar helt enkelt inte diskriminering. Håller f.ö. med eurythmec. Citera
eurythmech Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 eurythmech Var är det som är olustigt med turkar och östeuropeer? förstår inte. Det är jävligt olustigt att turkar, araber, östeuropéer, balter, sydamerikaner, östasiater och afrikaner är de enda som har lågavlönade städjobb medan vi den vita härskarrasen sitter ett pinnhål upp och är glada av att inte behöva röra skiten. Det är så jävla apartheid och det är skrämmande. Varför städa själv när man kan skaffa en blatteslav liksom? Citera
Hjort Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Det är jävligt olustigt att turkar, araber, östeuropéer, balter, sydamerikaner, östasiater och afrikaner är de enda som har lågavlönade städjobb medan vi den vita härskarrasen sitter ett pinnhål upp och är glada av att inte behöva röra skiten. Det är så jävla apartheid och det är skrämmande.Varför städa själv när man kan skaffa en blatteslav liksom? En väldigt stor del av den där förklaringen måste ju ha att göra med att vitingar i Sverige har mycket mera pengar och utbildning i snitt än den genomsnittlige mörkhyade personen. Sen förekommer det ju självklart en hel del diskriminering som också bidrar till överrepresentationen av invandrare i lågstatusjobb, men jag tror faktiskt inte att det är huvudförklaringen. Förresten så känns det ju helt ok att erbjuda någon med taskiga möjligheter ett alternativ som är bättre än de andra de har. Citera
BigKahuna Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 I grund och botten må kanske krogens agerande vara åldersdiskriminerande, men eftersom det finns undre åldersgränser på både 21 och 25 är väl det lika mycket diskriminering som att ha en övre åldersgräns. i.e. så länge man accepterar att krogar har en undre åldersgräns över 18 borde man få ha en övre åldersgräns. Citera
eurythmech Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 En väldigt stor del av den där förklaringen måste ju ha att göra med att vitingar i Sverige har mycket mera pengar och utbildning i snitt än den genomsnittlige mörkhyade personen. Sen förekommer det ju självklart en hel del diskriminering som också bidrar till överrepresentationen av invandrare i lågstatusjobb, men jag tror faktiskt inte att det är huvudförklaringen. Visst är det så att vitingar har mer pengar än blattar, generellt. Men det hindrar inte det faktum att det faktiskt knyter sig i min mage. Särskilt inte när jag tror att en nyfödd mörkhyad person har sämre möjligheter att göra karriär och klättra socialt, än en ljushyad person som föds in i en familj av liknande status och ekonomi, samt i samma område. Förresten så känns det ju helt ok att erbjuda någon med taskiga möjligheter ett alternativ som är bättre än de andra de har. Här är vi helt enkelt oense. Jag ogillar den snåla cynismen i att utnyttja och exploatera att somliga människor kommer från fattigare förhållanden än vi. Citera
Hjort Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Här är vi helt enkelt oense. Jag ogillar den snåla cynismen i att utnyttja och exploatera att somliga människor kommer från fattigare förhållanden än vi. Ok, men om du rankar följande: 1) Att osjälviskt ge bort sina tillgångar till människor som har det sämre ställt utan att vänta sig något i gengäld 2) Att cyniskt exploatera människor som har det sämre ställt genom att erbjuda dem något i gengäld för exempelvis en tjänst. 3) Inte göra ett piss. Om jag tittar på hur människor faktiskt beter sig så är alternativ ett egentligen bara aktuellt för ens allra närmaste på frivillig basis. För främmande människor så gäller mestadels Alternativ 2) eller 3) om det man ska ge bort handlar om det man ger bort är något som känns det minsta jobbigt att bli av med. Citera
Se7en Postad 3 September , 2005 Rapport Postad 3 September , 2005 Ok, jag sticker ut hakan och påstår att eurythmech och många andra har det som "religion" och får inre tillfredsställelse av att ha värderingar och åsikter som nästan helgonförklarar en själv, gärna offentligt också. Det är cyniskt att tro att alla människor kan få det lika bra på en gång i ett samhälle. En utopi som bara kan sluta i kommunism och nazism. Lika omöjligt som att ha 0% arbetslöshet i ett välfärdssamhälle, eller att det kommer bli fred över hela jorden nångång, om ens för en dag. Därmed inte sagt att man kan STRÄVA efter det och försöka följa sitt samvete. Blunda inte för (pga din "religion") att med globaliseringen föds mer eller mindre demokrati där det ej råder, och att där rika länder satsar i billig arbetskraft bildas starka industriländer. Exempel: det må finnas många lågavlönade "blattar" i Kina just nu där vi (rika vita äckliga jävlar) tjänar fett med pengar, men tro mig min vän, inom 50 år kommer Kina vara världsdominerande och ha starkare ekonomi än USA. Lägg till ytteligare 50-75år så kommer Kina ha fabriker i Afrikanska lågavlönande länder (eller där det är billigast och effektivast att bygga industrier). Människan är en komplicerad art. Än mer komplicerat blir det av att det ligger i våra genar att sammla på saker. Må så vara fjädrar, stenar, bilar eller hus så älskar vi att äga och sammla, om man nu inte vill bli djupt religös i nån religion som förbjuder sånt. Som jag ser det finns 2 alternativ i livet. Leva som en "mutant" som Aboriginerna kallar oss (Australiens urbefolkning) i det kommersiella samhället och med dess regler eller leva som en människa med en urbefolkning långt bortom allt som har med poker, data, TV, film, bilar och krogen (med märkliga inträdesregler) att göra. Jag är ledsen, men din värld kommer aldrig existera, inte utan diktatur.... Citera
Recommended Posts