Gå till innehåll

NLT - AK spel mot draghand(?)

Recommended Posts

Postad

Skulle vilja ha lite synpunkter. Sätter han på ett solklart färgdrag. Alternativt A med låg kicker. Var ganska osäker på hur mkt jag skulle raisa o.s.v så skulle gärna ha lite synpunkter för framtida liknande situationer :D

#Game No : 2611727260

***** Hand History for Game 2611727260 *****

$25 NL Texas Hold'em - Sunday, August 28, 09:27:28 EDT 2005

Table Table 37076 (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 10

Seat 2: Ronning17 ( $27.75 )

Seat 3: roger59ky ( $23.16 )

Seat 6: squince11 ( $12.35 )

Seat 8: cdw008 ( $62.49 )

Seat 4: RinTin10 ( $19.70 )

Seat 1: xxdjscottxx1 ( $23.21 )

Seat 9: Pastorn_ ( $9.25 )

Seat 10: MGacko ( $27.60 )

Seat 7: Traveller02 ( $3.50 )

Seat 5: Losfulos ( $25 )

RinTin10 posts small blind [$0.10].

Losfulos posts big blind [$0.25].

** Dealing down cards **

Dealt to Ronning17 [ As Kh ]

squince11 folds.

Traveller02 folds.

cdw008 calls [$0.25].

Pastorn_ calls [$0.25].

MGacko folds.

>You have options at Table 36547 Table!.

xxdjscottxx1 calls [$0.25].

Ronning17 raises [$0.75].

roger59ky folds.

RinTin10 folds.

Losfulos folds.

cdw008 calls [$0.50].

Pastorn_ calls [$0.50].

xxdjscottxx1 calls [$0.50].

** Dealing Flop ** [ Qd, Ad, 4s ]

cdw008 bets [$1].

Pastorn_ folds.

xxdjscottxx1 folds.

Ronning17 raises [$2].

cdw008 calls [$1].

** Dealing Turn ** [ 3c ]

cdw008 bets [$2].

Ronning17 raises [$4].

cdw008 calls [$2].

** Dealing River ** [ 8h ]

cdw008 checks.

Ronning17 bets [$7].

cdw008 folds.

Ronning17 does not show cards.

Ronning17 wins $21.60

squince11 has left the table.

Game #2611730517 starts.

* RP - QoS *

Postad

ja betta på ordentligt... free card is the evil of doom!

han höjer upp potten från 2.50 till 3.50 på floppen vilket är väldigt tanigt så antigen sitter han på ett färgdrag och försöker semi-bluffa eller så har han en Q och vill kolla lite hur du ligger till.. eller så sitter han på ett A med en kicker som han inte riktigt vill lägga in mycket pengar med.

eftersom du slår alla dem händerna förutom flushen som du absolut inte vill ge han en billig draw till så måste du betta rejält.

som du bettar med 2 blir det för han 1 mer för att vinna 5.50 vilket ger han mer än goda pottodds för att syna med färgen. (pricka 5 flushkortet är väl 1:4.23 ) vilket han gör.

Det du ska göra i det här läget enligt mig är att dra till med en raise på MINST 4.. det skulle ge han 3 för att vinna 7.5 och inte alls så bra pottodds längre.. och han skulle verkligen folda sin Q eller A med kass kicker om han inte är blåst.

Postad
troru han drar?

SLäng på REJÄLT! typ lite överpott/sätt honom all in.

Jag som trott att man alltid ska betta lite under pott, för att de ska tycka att det inte är så farligt mycket att syna, även om det nu är tillräckligt för att ge dem dåliga odds. Nåväl, skulle nog slängt på lite mer på framför allt turn då kanske :P

Postad

Har skrivit 2 trådar idag och redan kommit fram till en stor lucka i mitt spel :D

Måste börja höja mer på samtliga gator. Så som jag höjt i alla tider har jag höjt efter hur mkt som ligger i potten efter flopp, och struntat i deras/mitt eget bet och vad potten blivit efter dem. Well, well, det här är vad man har forumet till.

Tackar.

*edit* Det där med höj mer preflop håller jag dock inte riktigt med vid. Höjer man mer lägger sig ofta hela bordet i rädsla. Det är iallafall min erfarenhet av några månaders pokerspel. 3-4 x bb brukar vara lagom. Iallafall på min nivå

Postad

Du har tre limpare innan dig. Höjer du till 3bb så kostar det ju endast 2bb för dem att se floppen, och tack vare alla limpstålar så får de hyggliga odds. Jag tycker det är helt rätt av dig att i vanliga fall höja 3-4bb, men i detta fall så skulle jag höja runt 4-5bb. Skillnaden mellan att höja 3bb och 4bb kanske känns hårfin, men det gör en ganska stor skillnad att syna för 2bb eller 3bb. Det kostar dem 50 procent extra, och en höjning till 5bb 100 procent extra. Justera alltid dina höjningar efter vad de tidigare tjommarna gjort.

Postad
...och han skulle verkligen folda sin Q eller A med kass kicker om han inte är blåst.
Fast han vill ju att fi ska syna med dessa händer.

Ja, det är klart att han vill ha syn av AT, 67 och QJ osv. med AK, men det gäller att ge dem så pass svaga odds att det blir ett olönsamt spel för dem att se floppen med dessa händer. Nu får de en billig flopp och kan utan att fundera på det ta en titt på den, och skicka händerna om de inte träffar bra. Dessutom så är inte AK en hand som jag föredrar att spela mot många motståndare, då den kan kosta en fin slant när man träffar och någon träffar bättre.

Postad
...och han skulle verkligen folda sin Q eller A med kass kicker om han inte är blåst.
Fast han vill ju att fi ska syna med dessa händer.

Ja, det är klart att han vill ha syn av AT, 67 och QJ osv. med AK, men det gäller att ge dem så pass svaga odds att det blir ett olönsamt spel för dem att se floppen med dessa händer. Nu får de en billig flopp och kan utan att fundera på det ta en titt på den, och skicka händerna om de inte träffar bra. Dessutom så är inte AK en hand som jag föredrar att spela mot många motståndare, då den kan kosta en fin slant när man träffar och någon träffar bättre.

Japp, håller helt klart med dig om det du säger. Men jag kommenterade det riosatiy sa, och det lät som på han som om han vill att fi ska folda Q och A med sämre kicker. Vilket man naturligtvis inte vill.
Postad

Jag håller med parre ovan.

Men det här

troru han drar?

SLäng på REJÄLT! typ lite överpott/sätt honom all in.

förstår jag inte riktigt. Det är rätt intressant att höra varför du tycker så?

Om man tror att han kan syna med färgdraget, så är det ju såklart optimalt att betta så, men det troliga är ju att han lägger sig, och det vill man ju inte. I den där situationen tänker jag alltid: "hur mycket kan jag få honom att syna med sitt drag?" (beror på hur kass han är), för att få honom att spela så fel som möjligt (eftersom jag inte kommer syna hans riverbet för implicita, som han kommer vara tvungen att få betalt för de gånger färgen sitter, för att göra hans spel berättigat). Alltså, med ett överpottbet, så kommer ju de allra flesta att lägga med färgdrag, och då spelar de ju RÄTT. Det vill man ju inte. Eller?

Postad
Du får gärna se det så , men jag vinner hellre en liten pott än riskerar att förlora en stor.

Antog att resonemanget var nåt sånt, men jag har mycket svårt att förstå varför. Vem bryr sig om mängden potter man vinner/förlorar? Det är ju helt ointressant. Lite förvånad att du, som spelar ganska högt och verkar väldigt duktig, resonerar så. Skulle vara intressant att höra varför.

Postad

Tjaaa, det är inte enda anledningen, men lite ska man allt få ha för sig själv.

Den situationen för mig är ganska readberoende. Ibland är det helt rätt och ibland helt fel att överbetta.

Problemet kommer när implicita oddsen blir så stora att du inte riktigt vet vad de drar på.

Något som ser ut som ett färgdrag kan vara någon som drar på tredjeparet , kamouflerar det, för att sedan träffa på river och bluffa en "missadfärgbluff".

Jag vill inte ha svåra beslut, jag vill att andra ska ta svåra beslut.

Postad
Du får gärna se det så , men jag vinner hellre en liten pott än riskerar att förlora en stor.

Så du menar att om du sätter honom all-in (och således dig själv) så riskerar du inte att förlora en stor pott?