Gå till innehåll

Schackprinsen på SVT2 ikväll 20.00!


PianoPer

Recommended Posts

DOKUMENTÄR 13-årige Magnus Carlsen från Norge är världens yngsta stormästare i schack. Filmaren Øyvind Asbjørnsen har följt Magnus och hans familj på olika turneringar världen runt. SVT2 söndag 20.00

 

Sanslös liten kille. "Kasparov blir nog svår, men mot Karpov har jag nog en bra chans"..

 

När kommer första 13åriga stormästaren i Poker?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer första 13åriga stormästaren i Poker?

Dröjer antagligen med tanke på att det brukar vara åtminstone 18 års åldersgräns för att få spela. Plus att man behöver rejält med deg också.

 

Degen är nog inga problem med tanke på hur många som skriver över bilar/hus/båtar på sina stackars barn.

Åldersgränsen är nog värre.

Jag undervisar i pianospel och har några goa killar o tjejer 10-12 årsåldern som spelar playmoney på nätet. Lite otäckt när dessa blir 18 och har spelat poker på nätet och live på rasterna i mer än halva deras liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att denna norska knaling är schackprinsen med Bobby Fischer är schackkungen!

 

Håller helt med dig Albert.

Vansinnigt synd att Bobby slutade så tidigt. Det finns ett fullständigt fantastiskt parti som Bobby spelade som 13åring. Läste det nyligen men minns inte vilken motståndare han spelade mot.

 

Synd att man inte fick ta del av strategierna i lille Magnus spel. Hade varit rätt intressant att veta vilken öppning han valde mot Kasparov. Det såg väldigt standard ut med e2e4 - e7e5 Sg1f3 -? men det finns väl på nätet nånstans. Dessutom måste han ha tänkt toklänge på nåt drag eftersom han hade så lite tid kvar.

 

 

Hur många schackspelare finns det här på forumet tro?

Räck upp en hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bobby Fischer har ju annars skaffat väldigt sunda åsikter om judar som han gillat att sprida på sistone.

 

:? var inte han antisemit?

 

Bobby är själv jude men har även den inställningen till judar. Vad jag läst senast om honom är USA honom i hälarna sedan han sket i vad de sa om att han inte skulle åka till Jugoslavien(?) och spela schack då de inför sanktioner gentemot Jugoslavien. Han residerar nu i Japan där han ska/har gift sig med en japanska som är schackspelare så att han skall få stanna i Japan och inte bli utlämnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore roligt om en 13-åring åkte runt till sveriges alla oseriösa pokerklubbar och spelade brallorna av dem. Han skulle nog vara känd för resten av livet. :)

 

"Problemet" är väl att det är så mycket svårare i poker. Med tanke på turmomentet alltså.

Spelar jag 10 000 schackmatcher mot Magnus Carlsson eller Kasparov så kommer jag inte vinna en enda. Helt säkert.

Spelar jag 10 000 headsup matcher mot Phil Ivey eller nån annan världselitspelare i poker så lär jag nog vinna några stycken på ren bondtur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...