Gå till innehåll

ARTIKEL: Nobody Knows You're a Bot

Recommended Posts

Postad

De tar upp pokerbots och hur dessa kan förstöra online-pokern.

Wired: On the Internet, Nobody Knows You're a Bot

"In the booming world of online poker, anyone can win. Especially with an autoplaying robot ace in the hole. Are you in, human?

It's late one Wednesday afternoon, and CptPokr is logged on to PartyPoker.com and ready to play. Onscreen, the captain exudes a certain brash charisma - broad shoulders, immaculate brown hair, restless animatronic eyes. He looks like he should be playing synth in Kraftwerk. Instead, he is seated at a virtual table with nine other avatars, wagering on limit Texas hold 'em."

Från Wired

* Massa pill och delande :) - QoS *

Postad
Wired: On the Internet, Nobody Knows You're a Bot

De tar upp pokerbots och hur dessa kan förstöra online-pokern.

Wired

Detta är väl något som många fruktat och några andra väntat på!

Såvitt jag förstår så matar man in sin egen strategi i winholdem och sedan

så sköter winholdem det praktiska spelet åt en. En del kanske tycker det är praktiskt om man tror sig ha ett simpelt vinnande koncept, typ:

Spela bara de 10 bästa starthänderna, lägg dig direkt om inte floppen

träffar, annars gå hela vägen ut...

En sådan person kan uppleva att även om han tror sig ha ett vinnande

koncept så är det mördande tråkigt att mala timme efter timme där

man slänger 19 av 20 starthänder så där skulle en automat kunna sköta det praktiska handlaget.

Kanhända att det bara är vinnande på låg och microlimit(eller ens där, själv är jag inte tillräckligt erfaren för att bedöma det) men å andra sidan, att ha ett program som pumpar dygnet runt så blir det en del pengar i varje fall...

Men hur många tror ni kommer att utnyttja denna möjlighet med tanke på alla dessa halvidioter som finns som inte begriper något om något(då tänker jag inte på er gott folk utan på diverse andra torskar som inte läser detta forum...)

1%? 10%? 50%?

Jag bollar frågan vidare till er...

Postad
Såvitt jag förstår så matar man in sin egen strategi i winholdem och sedan

så sköter winholdem det praktiska spelet åt en.

Senaste gången jag kollade på winholdem så var programmet gravt trasigt med hänseende på vilken information man kunde ta hänsyn till för att ta besluten. Bland annat så hade programmet inget minne om tidigare betande utan bara egna kort, bräda, antal motspelare och pottstorlek.

Dock är jag tämeligen säker på att det finns hyffsat väl fungerande botar, men jag har svårt att se incitamentet för någon som har en sån att sälja den då det bör vara lönsammare att hålla den informationen för sig själv.

Postad

jag har svårt att se incitamentet för någon som har en sån att sälja den då det bör vara lönsammare att hålla den informationen för sig själv.

Precis! Om man hade skapat den perfekta boten, inte fan säljer man den. Har en polare som arbetade på multipoker. De stängde av spelare som använde botar

Postad

Om man laddar ner demovarianterna på poker academy så inser man att det är långt ifrån att dessa bots slår en påläst pokerspelare. Inte om den enbart är baserad på teorier och speciellt inte på nl bord. Det som oroar mig är att winholdem tydligen har collusion möjligheter vilket enligt mig är en otroligt mycket större risk.

Postad
I'm more likely to believe that a programmer was trying to find out if he could make a program that could play poker, and then realized that he could turn a profit from it.
(från diskussion på 2+2)

Det är ganska simpelt. Precis som Hjort sa, Bonnert har inte klarat av att göra det till en vinnande bot själv och det är därför han säljer den, för att tjäna pengar...

Postad
Vad spelar det för roll att botarna dominerar FL? Who cares? The men play NL and there the bots can´t compete even with the worst fishes :P

Hur svårt tror du det är att skriva en bot som spelar hyffsat med 10bb-20bb?

Postad
Precis! Om man hade skapat den perfekta boten, inte fan säljer man den. Har en polare som arbetade på multipoker. De stängde av spelare som använde botar

Hur många stänger de av per månad?

Postad
Vad spelar det för roll att botarna dominerar FL? Who cares? The men play NL and there the bots can´t compete even with the worst fishes :P

Hur svårt tror du egentligen det är att skriva en aritmetik för en Bot som skall spela NL. Det enda fall där den behöver arbeta borde vara när det betas högt. och det är väl inte så ofta man hamnar all in i NL. Inte på de borden jag spelat iaf, idag finns det nog folk som skrivit botar för både FL/NL som g¨år med vinst på ett par dollar per bord och timme. Tycker själv att vissa jag spelar med är lite väl förutsägbara. Vissa vinner, andra förlorar men nog bör jag ha stött på minst en bot när jag spelar.

En smart programerare bygger inte en bot som skall vinna på $100/$200 utan satsar på $1/$2 istället!

Postad

Hur svårt tror du det är att skriva en bot som spelar hyffsat med 10bb-20bb?

Det borde vara lättare än att göra en FL-bot. Endast preflopspel...

Postad

Citerar en kommentar Ed Miller gjorde angående sin "SSS" strategi på 2+2.

I assure you that the strategy is profitable in today's games. I am quite certain.

To the guy who thinks the system is flawed... I know people who have coded a very similar system into a bot and tested it online over a large number of hands. It was a consistent winner. And the bot's system was even simpler and more brain-dead than this one. It's most definitely not flawed.

A huge winner? No. But a winner? Yes.

Detta verkar (om det nu är sant) tyda på att det redan idag finns folk som kan bygga en bot som vinner på mikro-NL med kort stack.

Gissar på någon/några av Eds MIT polare...

/Bjorn

• 2 months later...
Postad

Jag tror mig ha mött bottar vid 2 tillfällen.

Varför jag tror det är för att dom spelade på ett udda sätt. Fick alltid "10 sec left waring" oavsett om det var preflopp eller någon annan gata.

Sedan satade dom alltid på ett sätt som jag inte skådat på NL50 bord tidigare. Vet inte hur jag kan förklara det riktigt.

Det var inte bara jag utan flera vid bordet hade fått samma känsla att det var bottar. Båda försvann från bordet när det började snackas om bottar.

Detta kan vara en ren händelse och dom behöver inte alls ha varit bottar men inget tydde på att dom inte var bottar.

*edit* Bör nämna att detta var förra vintern/våren och att jag inte sen dess stött på samma situation sen dess.

Postad
Båda försvann från bordet när det började snackas om bottar.

En bot som analyserar chatten! :D

Att låta sitt move nästan tajma ut låter inte som ett typiskt bot-särdrag (om inte koden är skriven i Java och körs på en gammal 365-maskin :) )

En bot borde antingen svara blixtsnabbt eller ha inlagt en variabel fördröjning.

Men vem vet, en smart bot-programmerare kanske gör precis tvärtom.

Postad

En bot som analyserar chatten! :D

Jag förutsättar att man bevakar bottens spel. När denne ser att spelarna vid bordet börjar misstänka botten så ser han till att sticka. Vad vet jag...

Att låta sitt move nästan tajma ut låter inte som ett typiskt bot-särdrag

Jag är ingen expert på typiska bot-särdrag eller hur lång tid man låter botten analysera spelet innan den gör sitt drag. Är du?

Hur förklarar du att "spelaren" alltid (utan undantag) gjorde sitt drag i sista sekunden?

Postad

Hur förklarar du att "spelaren" alltid (utan undantag) gjorde sitt drag i sista sekunden?

Är ju ett rätt vanligt knep i livepoker att alltid tänka lika länge för att dölja sin styrka, kan mycket väl tänka mig att personen väntar ut till timern visas.

Postad

Jag har en polare som brukade spela via uppringt. Han hann alltid precis med att göra sitt drag innan timeout. Han brukade också dra från bordet när de andra blev tillräckligt trötta på att vänta och började prata om botar etc. Sammanträffande? :D

Postad

Som sagt, det är mycket möjligt att det inte var en bot.

Det kanske var en person som spelade exakt som en bot kan tänkas göra.

Känns lite som att jag skall försöka förklara att jag sett en utomjording...

Lämnar diskussionen.

Postad

Ja, om ni vill se riktiga maskiner, kolla in pporong, patrick222 och george312 på Empire/Eurobet så ska ni få se äkta pokerrobotar. Samtliga spelare är från Seoul och spelar 7card stud, tryckknappningen sköts för övr via ngn software maskinellt. Även om nu robotar saknar känslor och inte kan tilta så har de stora brister, de är inte speciellt anpassningsbara utan tuggar på med den inställda strategin. Men klart, är man intresserad av att göra något annat i livet så är det nog en fördel att ha en extrainkomst via en robot. De kan ju spela hela 24/7 så om man dessutom har rakebackavtal, kan det nog bli en hygglig månadsinkomst.

Bip!