Gå till innehåll

Fördelning av prispengar?


nyman

Recommended Posts

detta blir mitt första inlägg här :) och jag undrar lite hur prispengarna i en turnering borde fördelas vid ett finalbord, och visst borde alla vid finalbordet få pengar? kom till finalbordet i en turnering på ca 24 pers idag och då hade dom gjort så att 8 st var vid finalbordet men bara 6 fick pengar. jag kom såklart på 8e plats =/

 

* Minipill på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tredje på pris (24/8) låter lite mycket - skall siata man få startavgiften tillbaks så blir det inte mycket i vinst till dom som vinner)

 

20% får prispengar i mindre tävlingar är normalt, 10% i större tävlingar. I Pokerforum.live hade vi 128 startande, 18 prisplatser (15% typ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag väcker liv i en gammal tråd, men eftersom QoS bara låser och plockar bort nya trådar med samma ämne som äldre så är det väl rätt. :)

 

Min fråga:

Jag har sett turneringar med "framtung" prisfördelning 40%-20%-10%-...,

men jag har också sett turneringar med lite jämnare fördelning: 30%-20%-15%-...

 

Vilken sorts prisfördelning tycker ni bäst om och varför?

Hur tycker ni att man ska anpassa sin spelstil till olika prisstrukturer?

 

Personligen så tycker jag att den jämnare prisfördelningen är roligare och leder till färre deals,

men jag är medveten om att många framgångsrika turneringsspelare tycker bättre om den "framtunga" fördelningen då det gynnar deras spelstill: antingen vinner de eller så är de först ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt beroende på vilka det är som spelar. 40% till vinnaren tycker jag är bra, då blir det en rejäl slant men man kan ändå ha många priser.

 

I PF.live så känns det som det viktiga att så många ska få priser som möjligt, och ändå skall förstapriset vara femsiffrigt. 35% är bra då.

 

I ex mörkpokerSM, som det bara är gamla gubbar som spelar, är dom intresserade av ett rejält förstapris. 50%, brant struktur, och alla är nöjda och glada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det fungerar bra som gdaily skrev för ett tag sedan:

"20% får prispengar i mindre tävlingar är normalt, 10% i större tävlingar."

Om man tar lördagsturneringarna på klubben som exempel så har det varit 40-50 deltagare de tre sista gångerna, då tycker jag att det är lite för mycket med 20%. 15% eller lite mindre hade varit lagom (6 priser på 50 pers=12%) så att man iaf får en slant när man placerar sig itm. Att få tillbaka inköpet på 6e till 10de plats känns inte så attraktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...