Gå till innehåll

Ersättning p.g.a. långsam flytt av internetanslutning?


Slaktad

Recommended Posts

Har en något bizarr historia att berätta och en intressant fråga för er att besvara.

 

Jag är studerande och har haft pokervinster som en extrainkomst under ett drygt halvår. Under sommaren har jag varit tvungen att försörja mig helt på pokern, då jag inte fått några studiemedel.

 

Jag flyttade i slutet av juni ihop med min flickvän. Vi bestämde oss för att behålla hennes adsl, då lägenheten vi flyttade in i låg i samma hus som hon bodde i (vilket vi trodde skulle förenkla flytten av internetanslutningen). Flickvännen hade ett par månader innan flytten mailat till internetleverantören och frågat om något speciellt krävdes för flytten. Till svar fick hon något i stil med "Nej, det är bara att koppla modemet till telefonjacket så fort er fasta telefon har flyttat, så ska det funka".

 

Detta visade sig förstås vara helt fel. Några dagar efter att den fasta telefonen hade flyttats och internetanslutningen inte fungerade, ringer jag till internetleverantören. När jag frågar om varför anslutningen inte fungerar säger damen i telefonen att en flyttanmälan måste göras (?!?). Hon erbjuder sig att fylla i en sådan åt oss, men kan inte ge något svar på hur lång tid flytten av anslutningen kommer att ta, då det är en underleverantör(nr 1) som sköter detta. Jag ringer då till underleverantör nr 1 och får svaret att det tar ca 20 arbetsdagar. Jag frågar om det går att skynda på processen, vilket det inte gick. "Det är underleverantör nr 2 som sköter detta". Jag ringer till underleverantör nr 2 och slussas vidare till underleverantör nr 3, där jag får svaret att jag eventuellt kan påverka något, men då bara genom underleverantör nr 1. Observera att jag, till varje person jag pratar med, säger att jag helt och hållet försörjer mig via/på internet.

 

Jag ringer till underleverantör nr 1 igen, med samma svar som följd; det tar ca 20 arbetsdagar att genomföra flytten. Ok, inte mycket att göra åt tänker jag. Vi väntar i en månad. Ingenting händer. Ingen hör av sig. Inga brev trillar ner i brevlådan. Jag ringer till underleverantör nr 1 igen. Får då prata med en annan person än tidigare och frågar vad som händer. Får då reda på att den person jag tidigare hade kontakt med hos underleverantör nr 1 var en sommarvikarie, som inte hade koll på hur man gjorde en flytt av adsl-abonnemang. Kvinnan jag pratade med nu var ordinarie personal och hon säger att hon måste starta om från början med flytten. Det skulle alltså ta ytterligare 20-25 arbetsdagar innan flytten är genomförd. Dessutom så var det extra problematiskt att flytta internetabonnemanget inom samma byggnad, vilket eventuellt skulle göra att det tog ännu längre tid. Jag förklarar (än en gång) hur min situation ser ut gällande inkomst.

 

Då säger hon något som är direkt relevant för min fråga: "Du kan alltid skriva ett brev där du yrkar på ersättning för förlorad inkomst" (eller nåt i den stilen). Det var ju inte en så dum idé tänkte jag. Dock dök en hel del frågor upp. T.ex. Hur ska man formulera sig? Hur mycket ska man yrka på i ersättning? Ska man ta resultatet från månaden innan? etc.

 

Vad/hur skulle ni göra?

 

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om pengarna (även om det skulle sitta fint med lite extra cash, det rör sig ändå om en 8-10K), men det skulle vara väldigt intressant att se om det fungerar.

 

F.ö. sitter jag nu på en temporär kabelanslutning (sedan ca 2 veckor tillbaka) medan vi fortfarande väntar på att adsl-flytten ska vara klar.

 

* Flytt till OT -QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ochså haft problem med ADSL-byråkratin. Vår närmaste station skulle byggas om och datumen sköts hela tiden på framtiden. Jag och min sambo beställde vårt ADSL i oktober 2004. Efter många telefonsamtal och mycket frustartion var det klart till slut klart två dagar innan julafton.

 

När det gäller ersättningen tror jag att det blir riktigt svårt att lyckas. Vi bor i ett land där staten anser att poker är ett spel baserat på tur. Sorgligt men sant. Lycka till trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...