Gå till innehåll

PF.nu har för hårda regler?

Doc

Recommended Posts

• Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Problemet är väl mer att en massa skit skrivs i trådarna, kopierade man upplägget för bonustråden skulle det hela bli lättare och mer hanterligt. Det skulle inte då behövas en Allt om Neteller! #3 (som är på 37 sidor!) utan endast finnas en med alla svar på de frågor som uppkommit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte en del av utvecklingsprocessen att man för sina egna nya kunskaper vidare till andra? Jag menar att när man själv har ställt en fråga, fått ett svar och känt "a-ha"-upplevelsen, så djupas insikten om man sen själv får formulera ett svar på samma fråga som själv tidigare har ställt? Det tycker i alla fall jag och därför tycker jag det bara är bra med levande forum där samma frågor kan ställas om och om igen. De som redan har gett sitt svar kan ju överlåta det till de som inte redan har gjort det.

Därför tycker (jäkla upprepning av det ordet...) jag att det vore en bra idé att begrava gamla döda trådar på "trådtjyrkogården" och ge plats åt nya friska.

Länk till kommentar

Alla ni som anser att Pokerforum är för hårt moderarat tycker jag bör besöka forumdelen på http://www.fragbite.com

Läs ~10 inlägg och fundera sedan över om du vill att Pokerforum ska bli så.

Men grejen är ju just att man modererar på FEL sätt här enligt min åsikt.

Det som är OT och trams, det får stå kvar (jag har ännuinte sett inlägg borttagna iallafall), medan nya trådar rensas bort.

Om man släppte på den hårda felaktiga modereringen så skulle det antagligen bara medföra EN liten skillnad: tråådar som idag är 2-3 inlägg långa med ett lås på sig skulle vara aktiva och fulla med ny information. Hur mycket skulle ni lida av det? Man måste nog vara överpedant för att tycka att det skulle förstöra forumet.

Länk till kommentar

Alla ni som anser att Pokerforum är för hårt moderarat tycker jag bör besöka forumdelen på http://www.fragbite.com

Det som är OT och trams, det får stå kvar (jag har ännuinte sett inlägg borttagna iallafall), medan nya trådar rensas bort.

Om man släppte på den hårda felaktiga modereringen så skulle det antagligen bara medföra EN liten skillnad: tråådar som idag är 2-3 inlägg långa med ett lås på sig skulle vara aktiva och fulla med ny information. Hur mycket skulle ni lida av det? Man måste nog vara överpedant för att tycka att det skulle förstöra forumet.

Du kan ju inte jämföra ett PokerForum (18 års gräns) mot någon form av CS, Klaner o blaffs forum för unga snubbar under 12, eller hur ;)

Länk till kommentar

Tack för upskattandet doc, det värmer verkligen i hjärtat. :)

Hmm, jag antar att du är ironisk och tycker at jag är hård i omdömet om ert arbete här?

Tyvärr kan jag inte säga annat än att jag tycker att själva modereringen sköts ursuselt. Ni kanske har instruktioner om att det skall skötas så och "bara lyder order", men oavsett det så fungerera era insatser inte.

Ni skall ju stävja trams, OT, och hi-jacking av trådar för att trådar skall förbli läsvärda. Men det enda ni slår ner på är de harmlösa nya trådarna.

Jag har nog varit här för kort tid för att upfatta att ni gör en viktig insats och ett bra jobb. De gånger jag märker av er är det för att jag blir förbannad över att någons tråd har blivit låst just då jag ville diskutera det ämnet och får ge upp.

Däremot måste jag säga att ni hittils visat er vara vänliga, tålmodiga och toleranta och det tackar jag för. Det är alltför vanligt idag att forumdeltagare och moderatorer blir aggresiva och börjar spy galla över en så fort man är kritisk till något. Det har jag inte märkt mycket av här och ni moderatorer är verkligen goda föredömen (en del är så vänliga att de verkar gå på lyckopiller :) )

Dessutom har jag givetvis inget mot forumet i stort om bara er felaktiga moderering ändrades. Annars vore jag inte här. Det finns väl inget annat forum i Sverige som kan konkurrera med antal användare och kunnighet på användare? Så jag blir nog kvar för att läsa, lära och svara, men jag låter bli att starta trådar så länge er modereringspolicy gäller (och jag tror vi är många som låter bli det, så det är en stor förlust för forumet)

Edit: lade till sista stycket

Länk till kommentar

Du kan ju inte jämföra ett PokerForum (18 års gräns) mot någon form av CS, Klaner o blaffs forum för unga snubbar under 12, eller hur ;)

Que? Du får nog förtydliga lite vad du vill ha sagt med det. Oavsett forumform så vill man ha ett användbart forum. Vad är din poäng?

Länk till kommentar

Que? Du får nog förtydliga lite vad du vill ha sagt med det. Oavsett forumform så vill man ha ett användbart forum. Vad är din poäng?

Tror han syftar på Oscars inlägg.

Länk till kommentar

Jag håller med Doc till viss del att forumet är för hårt reglerat. Men det som slog mig ganska tidigt var hur otrevlig stämning det kunde vara i vissa trådar. Man drog sig nästan för att fråga vissa saker...även en eller flera moderatorer använder väldigt otrevlig ton så att man känner sig dum, nämner inga namn. Annars tycker jag sidan är komplett, en otrolig tillgång, den skulle dock vara optimal om den sköttes lite vänligare. :roll:

Länk till kommentar

Jag håller med Doc till viss del att forumet är för hårt reglerat. Men det som slog mig ganska tidigt var hur otrevlig stämning det kunde vara i vissa trådar. Man drog sig nästan för att fråga vissa saker...även en eller flera moderatorer använder väldigt otrevlig ton så att man känner sig dum, nämner inga namn. Annars tycker jag sidan är komplett, en otrolig tillgång, den skulle dock vara optimal om den sköttes lite vänligare. :roll:

Tänk att de otrevliga inläggen förmodligen skrivs av folk som nyss blivit utdragen på fyra raka inköp/bubblat i fyra MTT etc. Då kan det vara svårt att hålla fingrarna i styr när man ser trådar i stil med: "Freeroll: AA utdragna efter all in preflop, vad kunde jag gjort bättre?" och "Jag tjänar 70bb/h, är jag bra eller dålig?".

Men jag tycker också att stämningen kunde vara lite bättre på sina håll (är själv en del av problemet :P ), och att trådlåsningen ibland blir lite överdriven. Men överlag så är ju allt utmärkt.

Länk till kommentar

MaLiik, vi håller på att samla oss inför en ordentlig höststädning! :)

Saint_Bjorn, håller med, det är också därför vi har högre tolerans i "Om Poker"-grupperna för att vissa frågor återkommer ofta.

Doc, det känns att det är lite väl många trådar gått OT under sommaren, och det är något som vi håller på att ta tag i, dock är det inte alltid enkelt när vissa av oss moderatorer (ja, jag är en av dom! ;)) har en tendens att gå OT själva. :)

Vi försöker sträva mot att ha en bra balans av det du nämner med hård OT moderering och det som Saint_Bjorn genom att ha en öppenhet mot att får bolla idéer och tankar om just poker.

danne3, det är inte helt ovanligt att irritera sig om Kubo och gdaily, dom är lite dryga av sig och vi är på dom ofta om det. Dom lovar att bättra sig, men det går lite trögt ibland. :)

- QoS

Länk till kommentar

Hmm, jag antar att du är ironisk och tycker at jag är hård i omdömet om ert arbete här?

Tyvärr kan jag inte säga annat än att jag tycker att själva modereringen sköts ursuselt. Ni kanske har instruktioner om att det skall skötas så och "bara lyder order", men oavsett det så fungerera era insatser inte.

Ni skall ju stävja trams, OT, och hi-jacking av trådar för att trådar skall förbli läsvärda. Men det enda ni slår ner på är de harmlösa nya trådarna.

Jag har nog varit här för kort tid för att upfatta att ni gör en viktig insats och ett bra jobb. De gånger jag märker av er är det för att jag blir förbannad över att någons tråd har blivit låst just då jag ville diskutera det ämnet och får ge upp.

Det är klart att du bara ser spår från oss när trådar låses. De hundratals timmar jag och de andra har lagt ner på att rensa bort överdrivet OT-snack och PMat medlemmar som i princip bara roar sig med at kapa trådar och förstöra syns ju inte, eftersom det verkar rätt puckat att ersätta ett OT-inlägg med "Nu har jag rensat bort ett inlägg som inte hade med saken att göra"

Det är inte direkt så att i låser trådar för att vi tycker det är roligt, eller för att vi inte vill att ni ska diskutera. Får man en tråd låst är det ju inte svårare än att markera sitt inlägg, trycka CTRL-C, följa länken det hänvisas till och klistra in inlägget i rätt tråd. Anledningen till att vi låser nya trådar i befintliga ämnen borde vara rätt tydlig men jag kan förklara igen om du vill:

Ta NETeller som exempel. Det startas ca 20 nya trådar i veckan kring NETeller. Hur ska du kunna få bra svar på dina frågor kring NETellers uttagsutgifter när de diskuteras parallellt i sisådär 50 olika trådar ?

Fö kan jag glädja dig med att vi har dragit igång en storstädning av alla långa trådar där just OT-snack och ovidkommande inlägg ska plockas bort. 3-4 OT-inläg i en tråd på 2 sidor spelar inte så stor roll men 50-100 OT-inlägg i en tråd på 40 sidor är jobbigt. Det håller på att städas upp nu när alla är tillbaka från sommarledighet.

Länk till kommentar

Det är klart att du bara ser spår från oss när trådar låses. De hundratals timmar jag och de andra har lagt ner på att rensa bort överdrivet OT-snack och PMat medlemmar som i princip bara roar sig med at kapa trådar och förstöra syns ju inte, eftersom det verkar rätt puckat att ersätta ett OT-inlägg med "Nu har jag rensat bort ett inlägg som inte hade med saken att göra"

Tycker jag inte alls är puckat. Då vet postaren att han gjort ett fel och det sänder signaler till andra vad som accepteras och vad som ej accepteras. Deltar på många forum där moderatorerna gör just så och det fungerar utmärkt.

Det är inte direkt så att i låser trådar för att vi tycker det är roligt, eller för att vi inte vill att ni ska diskutera. Får man en tråd låst är det ju inte svårare än att markera sitt inlägg, trycka CTRL-C, följa länken det hänvisas till och klistra in inlägget i rätt tråd.

Jo men i många fall tycker jag inte det är rätt att förstöra någon annans tråd med mina speciella aspekter av ämnet. Typexempel är när jag ville höra exakt hur andra hanterar stress då man får bra kort samtidigt på många bord under multitabling. Jag vill bara ha synpunkter på detta och tycker det är helt fel att kapa någon annans tråd som handlar om tex skärmupplösning under multitabling.

Eller när jag ville höra om era värsta missclicks och blev hänvisad till en annan användares specifika berättelse om sitt missclick!

Anledningen till att vi låser nya trådar i befintliga ämnen borde vara rätt tydlig men jag kan förklara igen om du vill:

Ta NETeller som exempel. Det startas ca 20 nya trådar i veckan kring NETeller. Hur ska du kunna få bra svar på dina frågor kring NETellers uttagsutgifter när de diskuteras parallellt i sisådär 50 olika trådar ?

NETEller är ett bra exempel där det är hyfsat OK att hänvisa till en huvudtråd, men även där drunknar man i skräpinlägg och tråden blir snabbt ganska oanvändbar. Det finns många andra frågor som bara förlorar på att grupperas ihop med andra frågor. Som jag sagt tidigare: jag deltar i många forum med lika stort användarantal som detta där man inte låser trådar alls på detta sätt och det fungerar utmärkt. Man hänvisar till huvudtråden som för tex NETEller men man låter tråden leva. Inga problem med det.

Fö kan jag glädja dig med att vi har dragit igång en storstädning av alla långa trådar där just OT-snack och ovidkommande inlägg ska plockas bort. 3-4 OT-inläg i en tråd på 2 sidor spelar inte så stor roll men 50-100 OT-inlägg i en tråd på 40 sidor är jobbigt. Det håller på att städas upp nu när alla är tillbaka från sommarledighet.

Länk till kommentar

Jag håller med, börjar bli less på denna extrema låsning och trådar långa som kinesiska muren.

Ett exempel som retade mig.

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=14999

Ska jag läsa igenom 17 sidor för att diskutera det nya pokerproffset Linda Rosing? :shock:

LOL @ gdaily

Han kanske skiter i oss som har åsikter om den "6 största pokersiten i världen". 8-) WHATEVER!!!!!!!!!!!!!!

Länk till kommentar

Tycker jag inte alls är puckat. Då vet postaren att han gjort ett fel och det sänder signaler till andra vad som accepteras och vad som ej accepteras. Deltar på många forum där moderatorerna gör just så och det fungerar utmärkt.

Säg gärna vilka forum du menar då. Ser vi på två av Sveriges största forum har vi exakt samma policy

Vi tar ett exempel från Flashback där du kan ställa en fråga om Big Brother. Vad händer. Jo de låser tråden och hänvisar till den "Stora Big Brother tråden"

Om vi tar ett exempel från DVD-forum är det likadant. Du kan ställa en fråga om exempelvis ett spel eller om mobiltelefoner och vad händer: Jo du blir hänvisad till "Den stora speltråden" eller "Allt om mobiltelefoner"

Vi har en rätt likadan syn på modereringen som dessa forum, men du får därför gärna ge ett exempel på moderering som är bättre. Vi tar gärna till oss av kritik om du bara kan ge exempel på vad som skulle vara bättre.

/mvh Matteprof

Länk till kommentar

Ska jag läsa igenom 17 sidor för att diskutera det nya pokerproffset Linda Rosing? :shock:

Det verkar smidigare att gå till sista sidan i tråden och därifrån leta dig till diskussionsstarten.

Av de forum jag använder är detta helt utan minsta tvekan det som är trevligast, mest överskådligt och har minst arga och otrevliga moderatorer (ungefär 0 faktiskt).

Länk till kommentar

MajkTheBike, artikel tråden funkar inte helt optimalt just nu och det finns på listan över grejor som ses över.

Tanken var från början att man skulle posta artikel länken i artikeltråden och om det blev en vettigt diskussion skulle det delas av till en egen tråd. Tyvärr så har det inte riktigt funkat och det känns inte heller som att alla nyheterna som postas behöver en egen tråd, men man kanske underskattar behovet att snacka om BB-kändisar som spelar poker. :)

LOL @ gdaily

Han kanske skiter i oss som har åsikter om den "6 största pokersiten i världen". 8-) WHATEVER!!!!!!!!!!!!!!

Som sagt, gdaily är inte den smidigaste och sympatiska moderatorn. ;)

- QoS

Länk till kommentar

Säg gärna vilka forum du menar då. Ser vi på två av Sveriges största forum har vi exakt samma policy

Vi tar ett exempel från Flashback där du kan ställa en fråga om Big Brother. Vad händer. Jo de låser tråden och hänvisar till den "Stora Big Brother tråden"

Om vi tar ett exempel från DVD-forum är det likadant. Du kan ställa en fråga om exempelvis ett spel eller om mobiltelefoner och vad händer: Jo du blir hänvisad till "Den stora speltråden" eller "Allt om mobiltelefoner"

Vi har en rätt likadan syn på modereringen som dessa forum, men du får därför gärna ge ett exempel på moderering som är bättre. Vi tar gärna till oss av kritik om du bara kan ge exempel på vad som skulle vara bättre.

/mvh Matteprof

Jag håller med om att det kan vara OK för trådar som det finns en Allt om XXX.

Skapa då en

Allt om multitabling

Allt om starthänder

Allt om AA

Allt om KK

...

Men även i dessa fall blir snart trådarna oläsliga och jag anser fortfarande inte att man bör låsa ursprungsinlägget.

De forum jag annars deltar i är av mer obskyr art (tex Flashback) och jag skyltar inte gäärna med mina intressen öppet.

Enda gången jag ser att man låser trådar på tex Flashback är om ämnet är totalt uttjatat och det finns trådar av typ "Allt om xxxx", inte annars.

Jag har tex ALDRIG fått en tråd låst på flashback. Här har i stort ALLA mina trådar låsts.

Edit: sista raden

Länk till kommentar

Jag håller med, börjar bli less på denna extrema låsning och trådar långa som kinesiska muren.

Ett exempel som retade mig.

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=14999

LOL @ gdaily

Jag såg också detta fall och känner verkligen att man är totalt fel ute här. Istället för att diskutera just Linda som du ville, skall man sabotera (en redan saboterad tråd förvisso) som skall innehålla tips om artiklar. Vad händer med den tråden om alla skall börja diskutera ALLA artiklar i tråden?!

Dags att börja agera sunt? Hänvisa till samlingstrådar OM det finns Allt om xxx, annars låt ämnen leva. Detta börjar bli löjligt.

Länk till kommentar

Efter att ha tänkt lite mer kring jämförelse med Flashback som vi båda känner till så är ert agerande här att jämställa med att man tex:

* i forumet om Forskning skulle låsa alla trådar om Relativitetsteori och hänvisa till den första tråden om detta för x antal år sen. Det dyker upp trådar om rel.teori varje vecka på FB.

* i forumet för Träning skulle låsa alla trådar som tar upp löpning eller bodybuilding.

* i forumet för Sex o Samlevnad skulle låsa alla trådar som tar upp "jag har blivit bedragen, vad skall jag göra?"

Du kan möjligtvis jämställa NETEller med Big Brother på FB men i övrigt framstår er modereringspolicy som totalt underlägsen FBs vad gäller att få ett vitalt och aktivt forum där användrna vågar ställa frågor.

Länk till kommentar

>Håller med doc tillviss del, men det är väldigt svårt. Vissa gånger så om man postar i en viss tråd med 5342342 inlägg så kommer ens sak inte få någon uppmärksamhet vilket gör att det kan behövas en ny tråd för att folk ska kommentera.

Men sedan är det över 10k användare och detta forum skulle väl förfalla om man inte hade hjältar som organiserade upp det så väldigt bra som det är idag.

*Edit*

Men det har fått samma effekt på mig som på Doc, att jag inte orkar starta trådar, kanske lika bra och andra sidan för jag har väl inte så mycket viktigt att säga :lol:

Länk till kommentar

Lite samma här, orkar inte starta en ny tråd. Samtidigt är det grymt tråkigt när man öppnar startsidan och alla trådar man ser är "Allt om ..." i hälften av fallen och resten 0.01/0.02-NL dagböcker.

Exempelvis har jag under min karriär ofta undrat lite småsaker ang neteller och hur det funkar. Och jag vill ha svar snabbt! Då har jag ingen lust att lägga det sist i tråden om neteller. För folk som kan svaret på min fråga kommer inte kika där. Ser de istället en fråga på startsidan som de kan svara på blir ju min fråga besvarad direkt.

Skapa lite mer områden istället. Precis som dagböckerna fick en egen avdelning kan väl tex Neteller få egen avdelning? Bonusar egen avdelning?

Målet med forumet är väl ändå inte en gigantisk FAQ?

Länk till kommentar

Doc, vet inte om jag missuppfattar dig, men jag förstår det som att du vill ha en statisk och "lika för alla trådar" policy för all typ av modering på forumet?

Grundtanken är just att policyn inte ska vara helt stel och statisk, nuvarande modereringspolicy har som grundtanke att man ska skilja på ofta förekommande frågor i icke pokernära ämnen (som t ex Neteller och och löst snack om sajter) och ämnen som är mer kärnan på POKERFORUM.nu, dvs. pokerdiskussioner (grupper under "Om Poker", t ex Pokerteori, THe och Turneringspoker).

Men även i den senare gruppen har vi gjort vissa allt om trådar mest i t ex Pokerresultat, just för att många vill berätta om vissa typer av händer.

I övrigt (dvs. starkt pokerrelaterade grupper t ex Pokerteori, THe, Turneringspoker) så är vi mer inne på att diskussionen ska vara fri och tåla upprepningar eftersom det många gånger är en del av processen att utvecklas inom poker (inget jag har erfarenhet av dock ;)).

I trådar där det är mer en FAQ liknande frågställning med samma svar flera gånger (t ex Neteller, sajterna, skatter etc), så är tanken att samlingstrådar ska användas.

Tanken är som sagt ovan, men det är inte alltid det går att genomföra, t ex Pokerartikel-tråden är ett mindre lyckat försök av samlingstråd, men vi ser som sagt över det hela kontinuerligt och tror att man inte kan ha en helt stel och statisk moderingspolicy när det gäller pokersnacket i och med att det är "utvecklande" diskussionprocess.

- QoS

Länk till kommentar