Gå till innehåll

NLT - Trn, andrapar i hyfsat stor pot mot rivbet


parre

Recommended Posts

Turnering på Sviten, jag har ca 4-5k i marker efter att nyligen ha dubblat upp med AA mot JJ. Bordet spelar hyfsat löst på vissa håll, rätt aggro på andra och tajt på en del håll. Alltså ett vanligt turneirngsbord tidigt i turneringen. Tror detta var under period 2, blinds på 50/100.

 

Spelaren på CO limpar - han är aggro och har tidigare lyckats bluffa ut mig i en pott där jag inte synade hans tredje bet på rivern med Q-hög efter att ha missat mina drag...

 

Jag limpar på knappen med K9s. SB synar, BB checkar.

 

Flop:

J92 rainbow.

Pott: 400.

 

SB betar ut 300, BB synar, CO synar. I detta läge är potten så stor och jag har bästa position, så jag tar en syn.

 

Turn: (J92) 3, nu ligger två spader på bordet.

Pott: 1600

 

SB checkar, BB checkar, CO checkar.

Jag funderar ett tag på att beta för att försöka köpa potten, men jag har en sårbar hand som eventuellt kan stå i detta läge. Betar jag kan jag råka ut för både bluffar samt folk som synar och sen betar bort mig på rivern. Vill inte spela en för stor pott men en så pass svag hand som jag ändå har.

 

River: (J92 3) 6, nu ligger tre spader på bordet.

Pott: 1600

 

SB check, BB check. CO betar ut 800 - halvpott alltså.

 

Vad ska jag göra nu?

 

1) Jag tror att min hand står mot CO, den borde göra det. Särskilt som CO tidigare sagt "jag hade slagit om med topparet på floppen" i en annan pott. Särskilt som CO tidigare spelat aggro och bluffat en hel del. Särskilt som "Vad ska han ha?" går på repeat i min hjärna.

 

Jag tror inte han spelade topparet på samma sätt. Vad ska han ha? Antingen har han klonkat en runner-runnerflush, ett absurt tvåpar, eller en bluff med nån mindre bra hand. Jag tror mer på bluff än på att han har en hand, kanske har han en nia - men jag har ju näst bästa kickern.

 

Vad är mitt spel nu?

SB och BB borde inte ha mig slagen, jag tror inte de hade checkat både turn och river med en bra hand. Men - vad är mitt move?

 

1) Call.

Fördelar:

Får relativt billigt veta om min hand står i en relativt stor pott.

Nackdelar:

Check-raise från SB/BB får mig att ha stoppat in pengar i potten i onödan, eftersom jag inte kan syna.

Riskerar att få syn av t.ex. A9 (inte helt omöjligt att SB har en sådan hand då han betade ut på floppen), eftersom han får sådana kanonodds på syn.

 

2) Fold.

Fördelar:

Slipper investera mer pengar i potten med mittenparet.

Nackdelar:

Weaktajt, weaktajt, weaktajt.

Lägger ofta bäst hand.

Weaktajt, weaktajt, weaktajt.

Rakt motsatt mot min read på handen.

Weaktajt, weaktajt, weaktajt.

 

3) Raise.

Fördelar:

SB/BB kan knappast syna med en nia, eller J för den delen om jag smackar på rejält.

CO kan också få svårt att hitta synen med ett lågt tvåpar eller något sådant.

Nackdelar:

Investerar för mycket i potten med en för medioker hand.

Får inte syn av sämre händer, utan i sådant fall spelar jag min nia som en bluff.

Får för få bättre händer att lägga för att det ska vara värde i att slå om.

 

Med allt detta i åtanke valde jag att göra en Pekka: SYN!

 

Kommentarer? Eller är detta spel "standard"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...