Gå till innehåll

Morberg mötte FLT 5/10


morberg

Recommended Posts

Börja här om du vill ha lite bakgrund.

 

Nu är det alltså 5/10 som gäller. Jag började med att spela ett bord på Pacific för att komma överens med insatserna. Tanken med att köra på Pacific var att spelarna där kanske skulle likna de på Partys 2/4. Det gjorde de till stor del. Jag spelade ok, men tappade några BB när jag var först in med två kungar på knappen och bestämde mig för att locka med mörkarna. SB fick in en stege på river och jag fick skylla mig själv. Backade ~10BB totalt under sessionen på Pacific.

 

Kom fram till att Pacifics klient suger och att de inte har tillräckligt fiskiga bord för att kompensera. Plockade ut alla pengar därifrån. Startade istället upp mitt första 5/10 på Partynätet. Antalet sopor på 5/10 är inte lika stort på varje bord som på 2/4, men de finns där.

 

De första sessionerna gick långt över förväntan (dvs. jag gick plus) och igår träffade jag på ett bord med supermycket tomtar. Det var 35% VPIP på hela bordet och individer som låg runt 75%. Höjde med QTs i sen position och SB+BB synar. Träffar TP på flop (3JQr) och betar. Syn från SB och fold från BB. Turn 3, SB check, jag bet, SB syn. River T. SB check, jag bet, SB syn och visar upp 32o (!). Det var den nivån på spelare. Underbart. Men de tog ändå mina pengar och min första förlustsession var ett faktum. Nyttig erfarenhet att gå back på denna nivån.

 

Jag spelar fortfarande endast ett bord i taget och jag känner mig bekväm med nivån. Tänker nog vänta ett tag till innan jag lägger upp fler bord samtidigt. Efter knappt 300 spelade händer ligger jag på ett nollresultat.

 

Jag kör, precis som i början när jag spelade 2/4, med en kudde som i nuläget är ~110BB. Om jag backar mer än så kommer jag att gå ner till 2/4 och börja om.

 

Det finns redan några HH som jag har postat i forumet från 5/10, bl.a. checkar jag på turn med ATo och blir CR på turn med JJ på hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör, precis som i början när jag spelade 2/4, med en kudde som i nuläget är ~110BB. Om jag backar mer än så kommer jag att gå ner till 2/4 och börja om.

 

Hade jag varit som dig hade jag hoppat mellan 3/6 och 5/10.

2/4 är historia nu, det har du ju bevisat.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit som dig hade jag hoppat mellan 3/6 och 5/10.

 

Jag tror att 2/4 har mycket tomtigare spel än 3/6 (även om jag aldrig spelat där), ffa eftersom det inte finns några SH-bord på den nivån. Därför var tanken att hämta mer pengar på 2/4 om de skulle ta slut på 5/10. Om jag skulle ha 3/6 som mellanstation på vägen ner skulle jag få ta av min 5/10-kudde för att spela på 3/6 och det vill jag inte; jag vill ge 5/10 en hyfsat ordentlig chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till! I värsta fall ses vi kanske på 3/6 vad det lider :)

 

Angående mål så kan det kanske vara bra att som första punkt se till att du kan multitabla bekvämt med de nya insatserna, konkretisera de anpassningar som måste göras från 2/4, och slutligen plussa ett par hundra BB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du fortsätter med en ny dagbok nu när den gamla är avklarad! Hoppas det går lika bra denna gången.

 

Första målet jag hade satt upp om jag varit dig är samma som svinto påpekade, att vänja sig vid nivån och få igång lite multitabling.

 

Sen vad du ska ha som resultatmål hänger ju på vad du vill med ditt pokerspelande. Vill du klättra högre upp i limits så kan ju ett mål liknande det du hade för 2/4 vara passande. Att du ska vinna upp dig till en rulle för näste nivå (10/20 eller någon mellanting på nån annat nätverk än party? 10/20 börjar bli högt :) ) och fixa en kudde för att skotta med.

 

Hur du än väljer att göra, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3/6 lider väl av samma syndrom som 1/2 på party lider av, alla fiskar spelar 6-max.

 

Tyvärr verkar det vara likadant på 5/10. Det är mycket svårare att få tag på ett fullbord än på 2/4.

 

Varför inte ge 6max ett försök? Jag testade 6max för någon månad sedan och fastnade direkt. Mycket roligare att spela för det förstå då man få spela fler händer hårdare samt att många verkligen är riktigt usla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

morberg, hur stor är din bankrulle? Och hur stor är din mentala rulle, dvs tror du att du fixar svingarna? Ifrågasätter inte, är bara nyfiken!

 

Jag har ~$3.300 tillgängligt för att spela poker. Jag har inga planer på att någonsin sätta in mer pengar, vilket är orsaken till att jag bara sätter av 110BB för 5/10. Skulle de gå åt har jag kvar $2.200 när jag går ner till 2/4. Då har jag 300BB på den nivån och $1.000 kvar om även det skulle smyga sig.

 

Min mentala rulle har jag ingen aning om, men jag har tagit mig upp i nivå tidigare (som du kanske läste i förra dagboken har jag spelat mig upp från 0,05/0,10) så jag tror inte att det ska bli några problem. Det är klart att det alltid är en omställning att gå upp i nivå, men det brukar ordna sig efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestämt mig för mål nu:

 

Kortsiktigt: Att bekvämt spela 4 bord samtidigt på 5/10 (innan 10k händer).

Långsiktigt: Att visa upp resultat som övertygar mig själv om att jag är en vinnande spelare på 5/10.

 

I följande hand finns det nog en fold på river, men jag hittar inte den när jag spelar. Det riktigt tråkiga med handen är annars att jag spelade en hand strax därefter som en idiot.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (10 handed) converter

 

Preflop: morberg is MP3 with Td, Ad.

UTG calls, 1 fold, UTG+2 calls, MP1 raises, 1 fold, morberg calls, CO calls, 1 fold, SB 3-bets, BB calls, UTG folds, UTG+2 calls, MP1 calls, morberg calls, CO calls.

 

Flop: (19 SB) Jd, 2c, Kd (6 players)

SB checks, BB checks, UTG+2 checks, MP1 checks, morberg bets, CO raises, SB calls, BB folds, UTG+2 calls, MP1 calls, morberg 3-bets, CO calls, SB calls, UTG+2 calls, MP1 calls.

 

Turn: (17 BB) Qh (5 players)

SB checks, UTG+2 checks, MP1 checks, morberg bets, CO raises, SB calls, UTG+2 3-bets, MP1 folds, morberg caps, CO calls, SB calls, UTG+2 calls.

 

River: (33 BB) Kc (4 players)

SB checks, UTG+2 bets, morberg calls, CO raises, SB 3-bets, UTG+2 calls, morberg calls, CO caps, SB calls, UTG+2 calls $2.84 (All-In), morberg calls.

 

Final Pot: 48.28 BB

 

SB has Jh Jc (full house, jacks full of kings).

UTG+2 has Ts Ac (straight, ace high).

morberg has Td Ad (straight, ace high).

CO has Ks Qd (full house, kings full of queens).

Outcome: CO wins 48.28 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du tänkt dig någon feedback på HH:n, men du får i alla fall:

 

Om du inte är väldigt säker på att det kommer fler som synar efter dig tror jag det är ett gansak stort fel att vara den första som synar en höjning med ATs. Nu var det ju dock så.

Den HD som en höjare från tidig position normalt har är ju bättre än ATs. Är det så att höjaren är lös kan ju ett isoleringsförsök vara en idé. Men det kräver ju också lite av resten av bordet. (Själv har jag ialla fall aldrig lyckats isolera någon. Det brukar bara skapa slasklust och aggressivitet hos resten av bordet. )

 

Angående rivern hade jag nog synat första varvet, men inte andra. Oddsen har ju blivit bättre men chansen minskat drastiskt. Jag har inget fog för denna hållning. Den är bara ett resultat av min obotliga pessimism.

 

Edit: stafväl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är väldigt säker på att det kommer fler som synar efter dig tror jag det är ett gansak stort fel att vara den första som synar en höjning med ATs. Nu var det ju dock så.

Den HD som en höjare från tidig position normalt har är ju bättre än ATs. Är det så att höjaren är lös kan ju ett isoleringsförsök vara en idé.

 

Nu hade ju två limpat in före höjningen och jag tänkte att ATs trivs bra i en multipott. Om jag synar två kallt får jag (minst) med mig höjaren + två personer till och det borde väl vara ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är väldigt säker på att det kommer fler som synar efter dig tror jag det är ett gansak stort fel att vara den första som synar en höjning med ATs. Nu var det ju dock så.

Den HD som en höjare från tidig position normalt har är ju bättre än ATs. Är det så att höjaren är lös kan ju ett isoleringsförsök vara en idé.

 

Nu hade ju två limpat in före höjningen och jag tänkte att ATs trivs bra i en multipott. Om jag synar två kallt får jag (minst) med mig höjaren + två personer till och det borde väl vara ok?

 

Slarvigt av mig. Jag noterade medan jag läste det men när jag väl kommit till rivern och skulle fundera på kom jag hade några synpunkter kom jag bara ihåg syn av två-bet. Att jag sakta håller på att bli skinnad vid ett B2B-bord samtidigt som jag PF-ar vill jag anföra som ett försvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det tycker jag inte. Fold.

 

Att syna en höjning med AT är i bästa fall marginellt. Lägg dig och vänta på ett bättre tillfälle. I själva handen så gör du inget fel, bara trist river.

 

Jag tycker nog att du får ta det lite försiktigt om du ska spela 5/10 med din rulle. Jag har för tillfället mer än dig och är kvar på 2/4. Jag tänker inte gå på 5/10 förrän jag har en $7-8k eller så. Det svänger som bekant rätt bra i FL. Men det är min hållning, vissa andra förespråkar ju chanstagning ibland för att komma upp.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synen pre bör väl vara ok mot tre motståndare, däremot så tycker jag att du gör ett misstag som inte cappar när det kommer tillbaka till dig och det garanterat blir en 6-vägspott. Suitade ess bör ha rätt hyffsad equity i det läget även när du är uppe mot en trebethand. Sen kommer det ju inte vara särskilt svårt för dig att torska 110BB med den spelstilen :-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att du får ta det lite försiktigt om du ska spela 5/10 med din rulle. Jag har för tillfället mer än dig och är kvar på 2/4. Jag tänker inte gå på 5/10 förrän jag har en $7-8k eller så. Det svänger som bekant rätt bra i FL. Men det är min hållning, vissa andra förespråkar ju chanstagning ibland för att komma upp.

 

Som jag sagt tidigare använder jag inte hela rullen på 5/10. Jag tar ett skott helt enkelt. Går det så går det.

 

Lycka till

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...