Gå till innehåll

NLT - Trn, folda QQ mot All in?


erik87

Recommended Posts

Hejsa, detta blir min första post i phh forumet, så jag ska försöka få allt rätt. :)

 

Bakgrunden är att det är en $20 tunering på party, ungefär 230 startande med ca 60 personer kvar, 30 itm. Jag har ca. 8k chips, average 4k, blinds på 100/200.

Jag har nyligen varit ganska aktiv och snott lite blinds, eller det bör ha sett ut så i alla fall. I övrigt så är bordet rätt tight och en liten raise respekteras väldigt mycket.

Alla foldar till mig och Jag ser QQ i sen position och raisar 3xBB, Storstacken på bordet går all in, han har mig täckt, nu är frågan bör jag lägga mig?

Storstacken har nog blivit lite irriterad på mitt blindstealande och försöker tvinga mig att folda. Jag har ju fortfarande en bra bit över average även om jag foldar. Kanske slänga och visa korten för att visa att jag inte bara spealr skitkort?

 

Hur hade du gjort? Tacksam för alla svar :)

 

* Flytt till Turneringspoker // Matteprof *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har den readen att storstacken börjar bli lite ireterad på dina höjningar kan jag inte se något annat än att du synar. Om han har KK eller AA är det ju lite tråkigt men jag skulle nog trycka in där för att sedan ha ett fint läge att gå långt i turneringen eller ha ett fint läge att gå och lägga mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju fortfarande en bra bit över average även om jag foldar. Kanske slänga och visa korten för att visa att jag inte bara spealr skitkort?

 

Risken finns ju att det blir lite svårt, iom att du slängt handen?

 

 

Till att börja med kan du glömma att du fick till allt rätt, någon kommer att flytta tråden snabbare än du hinner slänga 27 off.

 

är du så säker? Den innehåller ju diskussionsmtrl, lite bakgrund + att resultatet inte är avslöjat.

 

Nåväl. Jag tycker att Du ska trycka in degen. Att storstacken trycker in behöver ju inte indikera AA/KK. Troligtvis har du bästa handen och bör således också trycka in såsen. Det jag kan tänka mig är att storstacken försöker få dig att folda iom att det är nära bubblan. Dvs ännu en anledning till syn iom att hans HD lär vara avsevärt mkt bredare nu än innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla foldar till mig och Jag ser QQ i sen position och raisar 3xBB, Storstacken på bordet går all in, han har mig täckt, nu är frågan bör jag lägga mig?

Storstacken har nog blivit lite irriterad på mitt blindstealande och försöker tvinga mig att folda. Jag har ju fortfarande en bra bit över average även om jag foldar. Kanske slänga och visa korten för att visa att jag inte bara spealr skitkort?

 

Om du visar att du slänger QQ här kommer alla som är sist att agera att reraisa dig med vad som helst eftersom chansen att du synar om du slänger en så bra hand som QQ är mycket liten. Given syn om du inte har en read på att motståndaren tidigare har överbettat potten rejält med premiumpar. (Hur du nu visar en hand som du foldar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100/200 är ju mellansent, jag är ingen bra trn spelare men såhär skulle jag tänka:

 

Lägger jag mig nu så får jag förmodligen fler chanser där jag vet mer.

 

Men jag tycker att det är en solklar syn av två anledningar:

 

1: Du lär ju ligga riktigt bra till för finalbord om du vinner - där är de stora pengarna.

2: Risken är ju trots allt inte stor att han har AA-KK och resten av händerna dominerar du ju starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så det verkar som att de flesta tycker att man ska syna. Jag resonerade ungefär som Djens, tycker inte att det hade varit värt att spendera typ 1½ timme på att tjäna $16.. Hade jag vunnit så hade jag i princip varit klar för finalbordet i och med att jag skulle haft 4xaverage stack.

Så jag synade och han visade upp AQo som givetvis rivrade in ett A, men det var ju ganska väntat. 8-)

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut folda i det här läget, det är helt enkelt inte värt risken. AA eller KK kan han absolut ha, men framförallt så skulle jag sätta honom på AK.

 

Eftersom du säger att det är ett tight bord så lär han bara trycka all in i det här läget med 2-3 händer som du har dominerad och det är JJ, AQs samt AJs.

 

Även om han vill slå tillbaka mot blind raise så gör han det knappast så rejält med PP lägre än knektar.

 

2 troliga händer har dig kraftigt dominerad, 1 är du knapp favorit mot, 2 är du favorit mot och 1(!) hand har du kraftigt dominerad.

 

Du har bara lagt in 600 i potten, du har en klart bra stack redan och det här är inte ett läge där jag skulle syna. Det är helt enkelt inte värt risken. Även om man skulle utöka hans möjliga händer till A10, 1010 samt 99 är det knappast värt det ändå eftersom 1/3 händer ändå har dig dominerad eller är 55/45 emot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så det verkar som att de flesta tycker att man ska syna. Jag resonerade ungefär som Djens, tycker inte att det hade varit värt att spendera typ 1½ timme på att tjäna $16.. Hade jag vunnit så hade jag i princip varit klar för finalbordet i och med att jag skulle haft 4xaverage stack.

Så jag synade och han visade upp AQo som givetvis rivrade in ett A, men det var ju ganska väntat. 8-)

Tack för alla svar!

 

Känns som en given syn, inte minst tack vare din table-image

Att han visar upp AQoff bevisar ju att synen var helt korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lägga mig.

Förstår inte varför han skulle smacka på så in i helvete mycket om han spelade en riskabel hand som JJ eller AK eller AQs eller TT eller så.

 

Därför att han sett Djens sno så många potter innan. Hemligheten med att vinna i turneringspoker är att få bra kort. Får man bara bra kort, så får man bra betalt för sina goda händer, då folk slår tillbaka så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lägga mig.

Förstår inte varför han skulle smacka på så in i helvete mycket om han spelade en riskabel hand som JJ eller AK eller AQs eller TT eller så.

 

Därför att han sett Djens sno så många potter innan. Hemligheten med att vinna i turneringspoker är att få bra kort. Får man bara bra kort, så får man bra betalt för sina goda händer, då folk slår tillbaka så småningom.

 

Gäller det inte i ganska många pokerformer att få bra kort? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lägga mig.

Förstår inte varför han skulle smacka på så in i helvete mycket om han spelade en riskabel hand som JJ eller AK eller AQs eller TT eller så.

 

Därför att han sett Djens sno så många potter innan. Hemligheten med att vinna i turneringspoker är att få bra kort. Får man bara bra kort, så får man bra betalt för sina goda händer, då folk slår tillbaka så småningom.

 

Jo men herregud.

Det räcker ju att höja till 1500 eller 2000 isf.

 

Det känns som att jag klarar mig utan de 3xbb jag stoppat in i potten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lägga mig.

 

Förstår inte varför han skulle smacka på så in i helvete mycket om han spelade en riskabel hand som JJ eller AK eller AQs eller TT eller så.

 

Därför att han sett Djens sno så många potter innan. Hemligheten med att vinna i turneringspoker är att få bra kort. Får man bara bra kort, så får man bra betalt för sina goda händer, då folk slår tillbaka så småningom.

 

Gäller det inte i ganska många pokerformer att få bra kort? ;)

 

Jo, men framförallt i turneringar pga av att man har begränsad tid på sig att samla marker när mörkarna ökar fort. I turneringar spelar folk aggressivare och bluffar oftare, vilket betyder att man får mycket bättre betalt för sina goda händer än i cashgames.

I cashgames kan man slänga iväg 40 händer på raken om man får dåliga kort. Det betyder liksom inte så mycket. Man har den tiden på sig.

Slänger man iväg 40 händer i en turnering, så är man nere på 5xBB och i princip ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med kan du glömma att du fick till allt rätt, någon kommer att flytta tråden snabbare än du hinner slänga 27 off.

Tydligen så är vi inte helt samkörda i moderatorgruppen kring vart posterna ska ligga. Vi ska försöka bli bättre på det och själv så ser jag absolut ingen anledning till varför den här posten inte skulla ligga i PHH.

 

Själv lutar jag åt syn eftersom det känns som de flesta vill ha mer värde på sina AA/KK samtidigt som många kan få för sig att spela stora ess på det här viset eftersom de gärna vill vara all-in på floppen.

 

Ytterligare ett argument för syn är att man från sen position höjer väldigt många händer, foldar man då QQ så kan motståndaren gå in mörkt och tjäna pengar på det eftersom han bara får syn när du har AA/KK och det händer ju inte så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...