Gå till innehåll

NL - Lågt par mot överkort eller par


skalden

Recommended Posts

Det här är ju inte en helt ovanlig situation.

Någon gör en standardhöjning preflop.

Du går med och får in ett lägre par.

Det är bara låga kort på floppen.

som vanligt betar spelaren som höjde pre.

Han har alltså förmodligen överkort eller ett högt par..(Det sista vill han få oss att tro iallafall).

Hur göra?

Jag vet, det beror på som vanligt, men säg så här.

om det är en "normal" spelare som brukar höja med sina aa-jj och ak, aq, kq....typ.

jag vet inte vad oddsen säger men oftast så är det just överkort han har. Är det värt att riskera och höja rejält?

hur tänker ni?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär ju vara 1 på 221 att få upp AA i given.

detsamma naturligtvis för kk-1010.

de flesta betar inte i tidig position med lägre par än aa-1010.

de flesta betar ju också med ak aq kq ajs od.

om fi nu alltså från tidig psition betar och du går med på tex 77.

flop=2 4 9.

"som vanligt" betar han igen.

eftersom det finns större chans statistiskt (hur mycket större vet jag inte)

att han har någon kombination, typ aq så antar jag att det "alltid" är läge för en reraise.????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan funka att bara syna och se om han bettar turn igen. Gör han inte det var nog floppbettet ett continuation bet ,ed överkort och du kan ta potten. Bettar han igen blir det svårare, då får readen avgöra.

 

BLir såklart lättare om du har position men jag skulle nog spela så från första position också.

 

Sen får man såklart höja ibland också ibland beroende på brädan etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betar han t.ex. 1/2-2/3 pott i skaldens scenario så anser jag att det absolut sämsta är att syna. Jag skulle lägga mig eller ställa om.

 

Håller inte med om detta. Tycker att synen är ett klart underskattat vapen. Om motståndaren är en standardsspelare höjer han med fler "oparade" händer än överpar och bettar floppen nästan oavsett vad som kommer. Men får han då syn utan att ha något (och gärna vet att du ibland slowplayar med syn) kommer han oftast att checka turnen och du kan då sno potten med nästan 100% säkerhet. Visserligen ger du då honom chansen att träffa ett av sina kort men den chansen är trots allt bara ca10% och du måste endast investera 50% av potten istället för kanske 120% jämfört med om du höjer på floppen.

 

Har en kompis som höjer med alldeles för många händer för att kunna representera överpar hela tiden och bettar floppen nästan oavsett kort. I dessa lägen kan jag ofta syna med any2 om brädan ser ofarlig ut och sno potten på turnen om han inte har tur och träffar AKQ etc.

 

Skulle jag däremot sitta ur position skulle jag troligen checkraisa med denna handen. Detta för att jag:

 

1. Absolut inte kan tänka mig att ge upp potten utan en fight (=check-fold)

2. Om jag bettar in i honom kan få för sig att höja med AK eller liknande och nästan tvinga mig att folda utan read.

3. Inte vill betala ett till bet på turn om jag då checkar och han bettar, och inte heller ge honom ett extra free card om han också checkar turnen.

 

PS. Såg först i efterhand att det inte gavs ett specifikt exempel. Tänkte mig något i stil med 77 på en 3 5 9 flop med 7-8 spelare runt bordet och en hyfsat aggressiv motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med om detta. Tycker att synen är ett klart underskattat vapen. Om motståndaren är en standardsspelare höjer han med fler "oparade" händer än överpar och bettar floppen nästan oavsett vad som kommer. Men får han då syn utan att ha något (och gärna vet att du ibland slowplayar med syn) kommer han oftast att checka turnen och du kan då sno potten med nästan 100% säkerhet. Visserligen ger du då honom chansen att träffa ett av sina kort men den chansen är trots allt bara ca10% och du måste endast investera 50% av potten istället för kanske 120% jämfört med om du höjer på floppen.

 

10% ? Skulle nog vilja säga 25% om han har 2 överkort. Jag håller med om att det är ett underskattat drag. men men är trött och vet itne vad jag säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med om detta. Tycker att synen är ett klart underskattat vapen. Om motståndaren är en standardsspelare höjer han med fler "oparade" händer än överpar och bettar floppen nästan oavsett vad som kommer. Men får han då syn utan att ha något (och gärna vet att du ibland slowplayar med syn) kommer han oftast att checka turnen och du kan då sno potten med nästan 100% säkerhet. Visserligen ger du då honom chansen att träffa ett av sina kort men den chansen är trots allt bara ca10% och du måste endast investera 50% av potten istället för kanske 120% jämfört med om du höjer på floppen.

 

10% ? Skulle nog vilja säga 25% om han har 2 överkort. Jag håller med om att det är ett underskattat drag. men men är trött och vet itne vad jag säger.

 

Han syftar nog på turn, och inte både turn och river, och då ligger det ju mellan 10-15%.

 

Jag checkraisar rätt så ofta, om jag är i tidig position i den sitsen. Speciellt om motståndaren gör ett typiskt "jag har missat floppen" bett. Typ att han bettar 1/2 av pott på en dragvänlig flopp osv.

 

I position tycker jag det funkar fint o syna o se vad han gör på turn. Fast man får ju räkna med att motståndaren kommer dra ut rätt så ofta, så viktigt o slå till ordentligt på turn om han visar svaghet, eller lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...