Gå till innehåll

NLT - SnG, tre spelare kvar, hur spela på knappen?


Macallan

Recommended Posts

I de flesta fall så har alla runt 5-10BB så sent i turneringen. Då är endast all-in eller fold dina alternativ. Eller som busen sa, med AA KK är det värt att ta callen, och hoppas på en steal från BB eller bra flopp för honom.

 

Men en call eller en mindre raise avsedd för steal gör dig committed direkt, och vad händer t.ex om du inte träffar med KJ? Callar och torskar mot A-högt? Foldar och har en BB kvar?

 

Med 15BB kan du manövrera lite, så det tycker jag är gränsen iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ganska mycket på din stackstorlek och framför allt BBs stack. Jag tror ändå att man bör höja, alt. trycka in allt för att sno mörkarna. En call däremot, kan jag ta med typ AA/KK för att hoppas att fi floppar och får in allt post-flop som favorit istället.

 

Detta är min syn på att slöspela AA och KK: Möjligtvis HU och aldrig annars. Har torskat alldeles för många sådana händer för att tycka att det lönar sig. In med degen och hoppas på syn av typ 33, Q7off eller dylikt. Att se floppar är ju helt ointressant i dessa lägen. Sno blinds så mycket det går och håll tummarna om nån synar, det är nästan alltid lite lotto när man är ITM och blindsen är höga.

 

Ös på!!!/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Med tanke på att det ofta blir all in situationer i dessa lägen är ju "knappen" i sig inte viktig. Det viktiga är oftast vem som slaskar in först. Svårare att syna en all in en att gå in själv. Jag synar lätt med två facecards, suited connetcors och alla par om vi alla har ungefär lika eller om jag ligger efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som ofta avgör mitt beslut är stackstorlekarna.

Låt säga att du har 5000 på knappen

Dina två motspelare har 2500 vardera.

mörkar på 250-500.

Dina motspelare kommer vara mindre benägna att syna eftersom dom riskerar att åka ut 3a. Dom kommer vilja att den andra "shortstacken" synar och åker ut för att hoppa upp en placering. Därför är jag väldigt benägen att stjäla de 750 markerna som finns i potten och skapa ett ännu större övertag för att sen kunna ta hem hela turneringen. Kx tycker jag är underskattad. Har man A med dålig kicker är det större chans att du är dominerad då motståndaren ofta hittar syn med ett bättre A i det läget.

 

Var ju bara ett exempel =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som ofta avgör mitt beslut är stackstorlekarna.

Låt säga att du har 5000 på knappen

Dina två motspelare har 2500 vardera.

mörkar på 250-500.

Dina motspelare kommer vara mindre benägna att syna eftersom dom riskerar att åka ut 3a. Dom kommer vilja att den andra "shortstacken" synar och åker ut för att hoppa upp en placering. Därför är jag väldigt benägen att stjäla de 750 markerna som finns i potten och skapa ett ännu större övertag för att sen kunna ta hem hela turneringen. Kx tycker jag är underskattad. Har man A med dålig kicker är det större chans att du är dominerad då motståndaren ofta hittar syn med ett bättre A i det läget.

 

Var ju bara ett exempel =)

 

I ett sånt läge tror jag det är jäkla dumt o inte trycka med Ax, även om man är dominerad ibland vid syn, hursomhelst.

 

Risken minskar ju lite att man kommer få syn av ett ess när man har ett själv.

 

I situationen beskriven kan man ju stjäla rätt ofta, mot tajta spelare. Om man spelare mot synbenägna lirare, så brukar jag inte stjäla med mitt värsta skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det ofta blir all in situationer i dessa lägen är ju "knappen" i sig inte viktig. Det viktiga är oftast vem som slaskar in först. Svårare att syna en all in en att gå in själv. Jag synar lätt med två facecards, suited connetcors och alla par om vi alla har ungefär lika eller om jag ligger efter.

 

Position är ju viktigt på så vis att det avgör hur många som sitter bakom dig, och det avgör hur stor chans dina stöldförsök har.

 

Syna med alla facecards o suited connectors? Du menar att du ställer in med det va?

 

Som någon sa så avgör stack storlek o blind-storlek en hel del hur man spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubriken är ganska talande tror jag. Jag tror mig ha ganska bra koll på de flesta situationer men känner mig inte alls säker i val av starthänder på knappen när det bara är tre spelare kvar. Jag antar att call i stort sett alltid är ett felaktigt beslut?

 

* RP - QoS *

 

Som sagt beror det på stackstorleken samt ditt Q och ditt M-värde.

 

Jag går all-in utan att titta på korten.

 

Detta är dock ett bra tips!

 

 

bra artikel som förklarar vad du skall göra när det är tre kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...