Gå till innehåll

FLT - Waste of money


Incrediboy

Recommended Posts

Jag kör på med lite mer FLT HH Full ring.

 

Löst passivt spel och som alltid när man kör flera tables lite dålig koll på lirarna.

 

Handen är eg. ganska ointressant, tror dock det var ett misstag att höja med den här handen med tanke på min position alternativt att jag gjorde fel senare. Men här har vi ett problem i mitt spel jag måste försöka jobba med tror jag. Ni kan läsa hur jag tänkte nedan.

 

Party Poker 0.50/1 Hold'em (8 handed) converter

 

Preflop: Hero is BB with 9:spade:, A:heart:.

2 folds, MP2 calls, 1 fold, SB completes, Hero raises, MP2 calls, SB calls.

 

2 limpers varav en är SB, men fasen vet om det är rätt att höja här. Tanken var ju såklart att jag var rätt räker på att jag hade bästa handen, vilket jag säkert hade också, men som sagt ganska taskig position så det vete katten om jag inte borde checkat med

 

Flop: (6 SB) 2:club:, 5:heart:, 8:diamond: (5 players)

SB checks, Hero bets, MP2 calls, SB folds.

 

En riktig skräp rainbow-flop men jag vill betta ut för att representera en bra hand och kanske köpa potten här. Det misslyckade som synes.

 

Turn: (4 BB) J:club: (4 players)

Hero bets, MP2 raises, Hero folds.

 

Ett av mina problem kanske vi ser här, har jag höjt upp preflop, bettat flop så vill jag gärna fortsätta representera en bra hand. I det här läget har jag ju inte ens nån vettig redraw. När MP synade flopen som var väldigt "ragged" bör han ju definitivt ha träffat något också. Han kan ju knappast ha ett drag.

Känns som jag måste sluta upp med det här och i dessa lägen acceptera att mitt försök till att köpa potten misslyckats och bara check/folda. Men som synes så försöker jag med en till bet och åker på en raise. Efter det känns det lika bra att ge upp med min mediokra hand. Det är väl kanske det enda jag gjorde rätt i den här handen?

 

Final Pot: 7 BB

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker din självkritik är ganska befogad i det här fallet. Preflopp tycker jag är en obligatorisk check. Vete katten hur du kan vara så säker på att ha bästa hand här.

 

Efter höjningen preflopp är det ju förstås obligatoriskt att betta på floppen med två överkort o en flopp som i bästa fall var blank för alla.

 

Sen borde du ju lugna ner dig på turn när knekten kommer. Egentligen kvittar vad som än kommer, såvida du inte förbättrar på turnen, jag tycker du ska sakta ner ändå. Fi verkar inte så imponerad.

 

Lättare o spela handen om du checkar preflopp, men då är den ganska lättspelad på floppen o turnen också... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är fel begår jag också det. Du fick bort en på flopen. Är de bara en kvar av två ursprungliga brukar jag också skjuta en gång till (och oftare än så är jag rädd). Är de fler som har sett floppen är ju sannolikheten desto större att det är någon med en faktisk träff som synar. Men är det bara två så...

 

Även om jag hade varit i sista pos hade jag nog försökt med en bet till och sen få en gratis showdown.

 

Dock hade jag nog inte höjt preflop. Jag är alldeles för starting-hand-requirement-table-bunden fortfarande. Men hade jag haft AJ och dam föll på turn hade jag gjort det och situationen hade ju varit i princip densamma.

 

Edit: Stafvel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar inte Fixed men vill minnas från THFAP att man generellt måste ha en MYCKET bra hand för att motivera en raise ur BB. Alltså JJ-AA eller AK. Jag är rätt så säker på att Ax är en bit ifrån vad som avses ;)

 

Du kommer ju alltid att få syn så varför bygga pott med skräp och dålig position?

 

Floppen ser väl rätt okej ut. Du betar dina två overcards och hoppas på fold såklart, kanske har du bäst hand med A högt här. Turn är ju värdelöst och när du blir raisad känns det väl rätt meningslöst att spendera mer pengar i den här potten. Han kan ju ha synat med t.ex. KJ eller JT och som bäst har du då 3 outs till TP no kicker.

 

Jag spelar som sagt inte FL så ta mina råd med en nypa salt, men jag tror du gör ett stort misstag som raisar preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste limparen syna 2 kallt och du får en helt annan respekt än när du raisar 2 limpare.

Håller inte med om att du oftare ska trebeta limp+raise än du ska tvåbeta limp+limp. Trevägspotten är alldeles för frekvent i limp+raise-fallet och dessutom är spelare tvås HD rejält mycket starkare när han höjer en limpare jämfört med när han limpar efter en limpare. Dessutom kommer det hamna mellan 7 och 12 bet i potten när man gör det spelet vilket i stort sett garanterar showdown om någon floppar något halvvettigt.

 

Jag tror inte ens uppfattade styrka får tillräckligt stor effekt för att uppväga att man i snitt är uppe mot så väldigt mycket starkare händer (limp efter limp är ju allra oftast en väldigt vek hand).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste limparen syna 2 kallt och du får en helt annan respekt än när du raisar 2 limpare.

Håller inte med om att du oftare ska trebeta limp+raise än du ska tvåbeta limp+limp. Trevägspotten är alldeles för frekvent i limp+raise-fallet och dessutom är spelare tvås HD rejält mycket starkare när han höjer en limpare jämfört med när han limpar efter en limpare. Dessutom kommer det hamna mellan 7 och 12 bet i potten när man gör det spelet vilket i stort sett garanterar showdown om någon floppar något halvvettigt.

 

Jag tror inte ens uppfattade styrka får tillräckligt stor effekt för att uppväga att man i snitt är uppe mot så väldigt mycket starkare händer (limp efter limp är ju allra oftast en väldigt vek hand).

 

Vad gör du isåfall efter limp och en raise från knappen när du sitter med A9 i BB ? att syna tycker jag känns ganska iskallt, missar man är man rätt körd, träffa esset är inte direkt roligt heller, träffa 9:a med T,J,Q,K blir också svårt.

 

Personligen så foldar jag eller höjer och utan att ha någon statistik så känns det som det funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör du isåfall efter limp och en raise från knappen när du sitter med A9 i BB ? att syna tycker jag känns ganska iskallt, missar man är man rätt körd, träffa esset är inte direkt roligt heller, träffa 9:a med T,J,Q,K blir också svårt.

Synar eller foldar, jag höjer rätt sällan där, om jag inte har anledning att tro att raisaren har fuffens för sig väldigt ofta (exempelvis en hyffsad spelare på knappen efter en lös och dålig limper).

 

Jag får lite intrycket av att du tror dig kunna köpa hyffsat med foldequity genom att trebeta preflopp. Om så är fallet är det väl helt enkelt där vi inte är överens, jag tror man får bättre foldequity genom att syna och checkraisa floppen.

 

Är det hög sannolikhet att limpern lägger sig så är jag ju också raisevillig, men jag skulle höfta på att denne synar sisådär 90% av tiden. Jag väntar mig alltså att en raise normalt sett leder till en 9-bets pott där jag sitter i sämsta position mot spelare vars tendenser är lite motsatsen till att folda för mycket.

 

Men i limp+raise-sekvensen när jag sitter med ett mediokert ess i stora mörken så antar jag normalt sett att jag ligger en liten aning efter i handstyrka (eller kanske en liten aning före mot vissa spelartyper) och väldigt långt efter i position. Samtidigt så minskar man semibluffvärdet för sig genom att göra potten väldigt stor eftersom motståndarna då helt enkelt får odds till det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det hög sannolikhet att limpern lägger sig så är jag ju också raisevillig, men jag skulle höfta på att denne synar sisådär 90% av tiden. Jag väntar mig alltså att en raise normalt sett leder till en 9-bets pott där jag sitter i sämsta position mot spelare vars tendenser är lite motsatsen till att folda för mycket.

 

Ja det är nog här vi inte är riktigt överens, jag känner mer att limparn ligger runt 50-60% i syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...