Gå till innehåll

FL - SH, är det för tight spelat?


Nesta_

Recommended Posts

Jag spelar oftast bara följande händer:

 

Grupp 1: AA, KK, QQ, JJ, 1010, AKs, KQs

Grupp 2: AQs, QJs, AK, KQ, QJ, A10s, K10s, Q10s, J10s

Grupp 3: A10, K10, Q10, J10, AXs, 99, 88, 77

Grupp 4: KXs, 55, 44, 33, 22

 

Om jag sitter på någon av blindsen eller på knappen så spelar jag även:

109s, 98s, 76s, 54s, A5-A9, J9s, Q9s

 

Raisar alla preflop utom grupp 4 och reraisar alla utom grupp 3-4.

Såklart så anpassar jag mitt spel efter position och motståndare, men mallen ser ut såhär..

 

Vad tycks?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag sitter på någon av blindsen eller på knappen så spelar jag även: 109s, 98s, 76s, 54s, A5-A9, J9s, Q9s

 

Spelar du dessa oavsett hur folk innan dig agerat? Låga suited connectors brukar man vilja ha många limpare för att spela... och många limpare har man sällan short handed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är alldeles för tight, särskilt i mörkarna och på knappen. Är du först in i någon av de positionerna är A2o eller K2s obligatoriska att spela. Om jag sitter i bb och knappen höjer så foldar jag inte händer som 32s eller J7o.

 

I övrigt så förstår jag inte vad QJs gör i samma grupp som AQs, det är ju bara perverst att sammanställa de händerna.

 

Däremot så behöver du respektera höjningar när du ännu inte lagt något i potten. På ett ungefär behöver du åtminstone lika bra snitthand (hyffsad tumregel iallafall) som killen som höjer först in, kanske något snäpp bättre pga rake och möjligheten att någon bakom dig plockar upp en bättre hand. Ytterligare en bra tumregel när någon höjt innan dig och du inte sitter i stora mörken är att trebeta eller folda.

 

Spelar du dessa oavsett hur folk innan dig agerat? Låga suited connectors brukar man vilja ha många limpare för att spela... och många limpare har man sällan short handed.

Inga spelare alls än i potten är också ett alternativ för att lira exempelvis 76s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är alldeles för tight, särskilt i mörkarna och på knappen. Är du först in i någon av de positionerna är A2o eller K2s obligatoriska att spela. Om jag sitter i bb och knappen höjer så foldar jag inte händer som 32s eller J7o.

 

Jag håller med det du skrev men jag tycker att det blir svårare på floppen. Säg att du synar BB med J7o och ni blir 2 i potten, du missar helt med ett överkort.

 

Vad att göra nu?

-konstant check fold?

-Betta ut ibland och 3 betta vid raise?

-checkraisa ibland och sen fortsätta?

-Annat?

 

Jag tycker att dessa lägen är bland dom svåraste i FL om man ej har någon read på motståndaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med det du skrev men jag tycker att det blir svårare på floppen. Säg att du synar BB med J7o och ni blir 2 i potten, du missar helt med ett överkort.

Att försvara sin stora mörk med en skithand är ju det som verkligen bygger karaktär i poker, det ska ju vara svårt! :-)

 

Vad att göra nu?

-konstant check fold?

-Betta ut ibland och 3 betta vid raise?

-checkraisa ibland och sen fortsätta?

-Annat?

Jag brukar ta alternativet som passar bäst. :-) Om jag inte har otur med tankeprocessen, då blir det ofta det som är sämst istället.

 

Skämt åsido, om man har ett överkort så måste ju floppen innehålla åtminstone ett kort mellan 7 och J (ett till så har man hålis vilket ju är helt ok HU) och hur som helst är ju floppen låg vilket innebär att ens motståndare oftast missat sina par helt. Kan vara läge att försöka trycka ut lite högre händer, vilket jag oftast gör medelst checkraise + turnbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok:

Jag håller med om att andra halvan av grupp 2 kanske inte är 100% att reraisa med, men jag är ganska aggro och raisar alltid först in och ska jag spela efter en raise så reraisar jag hellre än att kallsyna. Men såklart beror det på var jag sitter och hur många som är med. Är vi heads upp kan jag tänka mig att bara syna, för att sen folda eller check raisa.

 

Elvis:

Som jag skrev från början, så anpassar jag mig efter position och motståndare. Först in så raisar jag alltid om jag tänkt spela. Kanske skrev lite luddigt.

 

DH:

Jag vet att det inte är många som limpar in före en i shorthanden, men jag spelar dom händerna sålänge ingen har raisat. Delvis för att jag betalat redan och delvis för att man får bra betalt för dom händerna om man träffar. Och om jag missar så är dom lätt foldade. Om det blir heads up preflop, så raisar jag.

 

Hjort:

KXs spelar jag såklart även efter en raise från knappen om jag sitter i blindsen, men hittils så har jag foldat A2o om det är fler än knappen som är med. Om det enbart är knappen dvs headsup så är jag med. Jag håller med om att det är raise or fold som gäller efter att nån raisat. För övrigt så skrev jag nog ihop "tabellen" lite för fort, så några ändringar är säkert en självklarhet. Ska titta igenom den senare, men berätta gärna vilka du tycker ska byta plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med det du skrev men jag tycker att det blir svårare på floppen. Säg att du synar BB med J7o och ni blir 2 i potten, du missar helt med ett överkort.

Att försvara sin stora mörk med en skithand är ju det som verkligen bygger karaktär i poker, det ska ju vara svårt! :-)

 

Vad att göra nu?

-konstant check fold?

-Betta ut ibland och 3 betta vid raise?

-checkraisa ibland och sen fortsätta?

-Annat?

Jag brukar ta alternativet som passar bäst. :-) Om jag inte har otur med tankeprocessen, då blir det ofta det som är sämst istället.

 

Skämt åsido, om man har ett överkort så måste ju floppen innehålla åtminstone ett kort mellan 7 och J (ett till så har man hålis vilket ju är helt ok HU) och hur som helst är ju floppen låg vilket innebär att ens motståndare oftast missat sina par helt. Kan vara läge att försöka trycka ut lite högre händer, vilket jag oftast gör medelst checkraise + turnbet.

 

Jag tror att jag utryckte mig lite oklart, jag menade att det ligger ett överkort på floppen Q,K eller A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har inte tid me att läsa alla svar i tråden så ursäkta om nån redan tagit upp det: kort sagt, du kommer aldrig bli bra på poker om du spelar endast efter böcker, starthandstabeller funkar hyffsat på 10-pers men inte alls på shorthanded (iaf dom jag sett), fråga nån som är bra istället på just shorthanded eller få en bättre förståelse för vilka händer som funkar i vilka situationer (hur du får det är upp till dig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar oftast bara följande händer:

 

Grupp 1: AA, KK, QQ, JJ, 1010, AKs, KQs

Grupp 2: AQs, QJs, AK, KQ, QJ, A10s, K10s, Q10s, J10s

Grupp 3: A10, K10, Q10, J10, AXs, 99, 88, 77

Grupp 4: KXs, 55, 44, 33, 22

 

Om jag sitter på någon av blindsen eller på knappen så spelar jag även:

109s, 98s, 76s, 54s, A5-A9, J9s, Q9s

 

Raisar alla preflop utom grupp 4 och reraisar alla utom grupp 3-4.

Såklart så anpassar jag mitt spel efter position och motståndare, men mallen ser ut såhär..

 

Vad tycks?

 

Tycker att din lista ser lite märklig ut...vad gör KQs bättre än AQs? Helt oförståeligt enligt mig, framförallt short-handed. Även AK borde rimligen rankas högre? Skulle nog sätta mellanparen i grupp2 också och sänka QJo till grupp3.

Menmen, spelar ju å andra sidan NL fullbord för det mesta så kanske har missat nåt :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försvara sin stora mörk med en skithand är ju det som verkligen bygger karaktär i poker, det ska ju vara svårt! :-)

 

Så sant.

 

Därtill ska också nämnas att även om du har en skräphand så kan en syn vara helt befogad för att visa att du inte ger bort dina blinds hursomhelst. Är det dessutom D eller SB som bettar in i dig så kan du raisa med skräphänder för att få dom att förstå att dom inte ska djävlas med dig. Men det beror såklart på situationen (som alltid).

Jag har precis börjat lira limit efter att ha spelat NL och förundras över hur mycket lättare det är att inte bli mobbad ur potten av en bra spelare till höger om dig. Så ta vara på din blind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...