Gå till innehåll

3000 Big Blind i BR, är det verkligen ett bra mått?


sawdustwilly

Recommended Posts

Hej på er, nu är det dags att ställa 3000 BB teorin för NL Holdem på sin spets igen.

 

Jag har helt enkelt en fundering på enheten Big blind som mått på hur stor BR man ska ha. Det borde ju rimligvis enligt min hjärna vara inköpet som styr.

Jag tar ett extremt exempel för att konkretisera:

Förutsättning: Spelar 2/4 blinds så ska man lämpligtvis ha 12k i rulle.

För mig känns det som att det är väldig skillnad på att spela ett ocappat livegame där folk köper in sig för $2000 jämfört med att spela ett bord á la gamla party med max $200 buy-in gäller. Inget av dessa fall har 12k som lämplig rulle.

 

Dessa bord har helt olika bankrullekrav enligt mig. Håller någon med? Håller någon inte med? Varför?

 

Nu till verkligheten. Jag har BR för 2/4 just nu och tänker på detta sättet. Kan man då göra såhär med gott samvete?

Jag spelar rutinmässigt 2/4. Men hittar jag ett 5/10-bord som har många shortstacks på 600 eller mindre så köper jag in mig med 500. Inte bara för att det ser fiskigt ut och att jag oftast vinner där. Utan jag hävdar dessutom att jag har BR till detta eftersom detta är liktydigt med ett 2.5/5-bord enligt inköpen, vilket borde kräva ca 15k i BR.

 

Jag läste någon gång att det är mängden pengar vid bordet som bestämmer hur högt ett NL-bord är. Blindsen är bara ett mått på hur snabbt den bästa vid bordet vinner de andras pengar.

Jag tycker det verkar vettigt och stämmer mer med verkligheten än 3000 BB teorin.

Vad säger ni?

 

För att klargöra lite mer så är det alltså inte så att jag tror 3000BB teorin är fel eller så, jag menar bara att den verkar endast anpassad för bord med 100BB i inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis krävs en större rulle om man ska spela med bord där maxupptaget är över 100 bb. Men för "vanliga" online bord där 100 bb är maxupptaget kan 3000 bb, eller då 30 inköp ses som en bra nivå att utgå från.

Givetvis är det inte alla sombehöver så många inköp, framför allt in på lägre nivåer som 0.25/0.50 tex. Å andra sidan kanske det inte är rekomenderat att sätta sig på riktigt höga limitar med 3000 bb då ens edge förmodligen är markant mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där är vi helt överrens då.

 

Men andra delen av min fråga. Kan man vända på det och gå upp i nivå utan 3000BB för den nya nivån, under förutsättning att man väljer sina bord så att man alltid spelar med 50BB istället för 100BB på det högre bordet?

 

Varför skulle man vilja göra det? Med mindre stack att spela mot bör ens edge som bättre spelare minska då turmomentet blir större. Ser ingen vettig anledning att göra det faktiskt, om man inte bara vill gå upp och känna på motståndet på en högre nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där är vi helt överrens då.

 

Men andra delen av min fråga. Kan man vända på det och gå upp i nivå utan 3000BB för den nya nivån, under förutsättning att man väljer sina bord så att man alltid spelar med 50BB istället för 100BB på det högre bordet?

 

Varför skulle man vilja göra det? Med mindre stack att spela mot bör ens edge som bättre spelare minska då turmomentet blir större. Ser ingen vettig anledning att göra det faktiskt, om man inte bara vill gå upp och känna på motståndet på en högre nivå.

 

Jag skulle vilja göra det för jag lever i en förhoppning om att buy-in styr BR-kravet och Mörkarna styr hur snabbt den bättre spelaren vinner pengarna av den/de sämre. Vilket då skulle medföra en större vinst. (sålänge man är övertygad om att man har en edge, vilket man måste vara för att sätta sig vid något bord, vare sig det är 0.25/0.5 eller 50/100)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...