Warcow Postad 8 Augusti , 2005 Rapport Postad 8 Augusti , 2005 Hej! Är ny här och har läst en hel del här på forumet och skulle gärna behöva ett klarläggande. Jag kör med Texas Calculatem för att inte missa vissa uppenbara saker (jag är rejäl nybörjare)... Hursomehlst så skriver den ut t.ex. att vinstchansen är säg 60% betyder det att det är rätt calla/betta? (Jag förstår att man ska läsa av vad andra gör) men generellt? Kommer man i det långa loppet att gå plus om man satsar/callar på dessa kort? Jag har helt enkelt lite svårt att förstå hur man räknar ut sin vinstchans/vinstodds vilket påverkar hur man vill betta etc. Är vinstchansen hur högt man är på rankinglistan över möjliga händer vid ett visst tillfälle? Tack på förhand! Stefan Citera
Gyre Postad 8 Augusti , 2005 Rapport Postad 8 Augusti , 2005 Nu har jag inte testa detta programmet, men jag kan lova dig att det inte finns något program i världen som kan säga hur stor chans det är för dig att vinna en hand eftersom det är direkt beroende på vad dina motståndare har för händer, och dem känner ju inte programmet till. Enda tillfället programmet har rätt i hur stor chans du har att vinna en hand är när du har den bästa möjliga handen och ingen kan få en bättre (du har floppat royal osv). Hur programmet får fram sina siffror vet jag inte, men jag skulle inte lite på dem för fem öre. Och jag tycker inte du ska göra det heller, vill du utvecklas som pokerspelare är detta program fel väg enligt mig. Citera
Fido Postad 8 Augusti , 2005 Rapport Postad 8 Augusti , 2005 Håller med Gyre. Du måste ju spela poker SJÄLV, inte efter ett program! Ett program kan på sin höjd ge dig lite hjälp i början på din karriär för att veta hur stor chans det är att vissa saker ska inträffa: Att du får in färgen (när du har 2 på hand, och två kommer på floppen), att du får in kåken när du redan har trissen - osv. Då kan du se via programmet hur stor procentchans det är för olika utfall. Sannolikhet att vinna potten - den kan du aldrig få utan att veta vad motståndaren har på hand! Men dessa saker är något du MÅSTE ha koll på för att spela framgångsrik poker! Du MÅSTE förstå hur det hela hänger ihop. Jag rekommenderar dig att läsa på forum, läsa artiklar, läsa pokerböcker tills dess du har lite koll på detta. Enkelt räknat kan du tänka så här: Du sitter med A 5 , floppen kommer med två härter, säg: 4 7 och J . Du har alltså nötfärgsdraget och det finns just nu ingen risk för kåkar eller färgstegar, dvs får du in färgen så kommer du att vinna! Du får se turn gratis, nu kommer en 2 . Vad gäller nu inför turn? Det du då måste räkna på är "chansen att vinna" jämfört med "det du betalar". Är potten på $10 och din motståndare tvingar dig att syna $2 för att se river... då är det så att du betalar 2 för att vinna 14 - en på sju att du vinner. Sannolikheten att du får in färgen är ungefär 18%. Eftersom 1/7< 18% så kostar det mindre än din chans att vinna. Hänger du med? Det kommer alltså kosta dig ungefär 14% av potten att se river, och chansen att du får ett kort som du vinner på är ungefär 18%. Det kostar mindre än din chans att vinna -> Alltså ska du syna! Hade din motståndare istället satsat $10 på turn (fortfarande $10 i potten) så blir det en annan femma. Då ska du in med 10 för att vinna 30, eller 1 på 3. Eftersom 18% nu är MINDRE än 33% så gör du nu FEL om du synar. Du betalar 33% och har bara 18% att vinna potten. Du måste alltså ALLTID räkna med hur stor potten är, hur stort hans bet är... och framförallt jämförelsen mellan de två! Sedan finns det ju en MASSA variabler som spelar in när du börjar spela ett mer avancerat spel: Kommer han att syna dit bet om det kommer ett hjärter till? Om du är säker på det, tja då kan du ju syna det större bettet - för du kommer inte vinna 30, utan kanske $60! Citera
Bjorn_ Postad 8 Augusti , 2005 Rapport Postad 8 Augusti , 2005 Enkelt räknat kan du tänka så här: Du sitter med A 5 , floppen kommer med två härter, säg: 4 7 och J . Du har alltså nötfärgsdraget och det finns just nu ingen risk för kåkar eller färgstegar, dvs får du in färgen så kommer du att vinna! Nu framgår det ju inte helt om ursprungspostaren spelar FL eller NL och inte heller helt vad Fidos exempel avser. Vilket det nu än är så skall man ofta betta själv här (I FL skulle jag nog i princip säga alltid), sällan man har under 100%/genom antal spelare i equity här. Du får se turn gratis, nu kommer en 2 . Vad gäller nu inför turn? Om det blev rundknack på floppen så är det ju solklar bet här. /Bjorn Citera
Warcow Postad 8 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 8 Augusti , 2005 Tackar er för era rejäla svar! Jag förstår att man inte ska förlita sig på en programvara, men det är en bra hjälp för färskingar. T.ex. om man sitter på en fin stege och har missat att det ligger ett nötdrag ute så "varnar" den för det. Sån hjälp kan behövas de första stapplande stegen. Men angående vinstchans etc. så finns det ju i Poker Office en ranking som säger (inte starthandsrankingen) att t.ex. min hand är 10 av 987 möjliga just nu. Med andra ord rätt ok hand men knappast nötterna. Hur ska man förhålla sig till den typen av ranking? Bara att lägga sig eller bara att blåsa på? Jag håller som bäst på att lära mig dom här sakerna utantill som jag också förstår och märker fungerar bättre. Men siffrorna från programmen är rätt intressanta att reflektera över. Tack igen! Stefan Citera
Svinto Postad 8 Augusti , 2005 Rapport Postad 8 Augusti , 2005 Men angående vinstchans etc. så finns det ju i Poker Office en ranking som säger (inte starthandsrankingen) att t.ex. min hand är 10 av 987 möjliga just nu. Med andra ord rätt ok hand men knappast nötterna. Hur ska man förhålla sig till den typen av ranking? Bara att lägga sig eller bara att blåsa på? Om du inte har nötterna eller nästan nötterna tycker jag att du ska skita i rankingen helt och hållet. Jag tror inte att du kommer att ha någon som helst nytta av att veta om din hand är rankad 20/987 eller 200/987. Det är mycket viktigare att du lär dig att själv snabbt uppskatta hur farlig brädan är. Ta till exempel en situation som denna: Du har AA och bettingen cappas preflop, bara du och en annan tight spelare ser floppen. Den kommer 236 rainbow. Enligt PO-rankingen kommer din hand att hamna en bra bit ner på listan, men det verkar ju rejält dumt att ta hänsyn till det, eller hur? Den första meningen blev lite skum, jag menar med den att den enda egentliga nytta du kan dra av rankingen är att få reda på om du har nötterna om du nu inte känner dig 100 på att se sånt snabbt. Citera
vetgirig Postad 8 Augusti , 2005 Rapport Postad 8 Augusti , 2005 Poker är ett spel med ofullständig information - dvs man vet nästan aldrig om man har bästa handen eller ej. För att vara en bra spelare så måste man helt enkelt lära sig att gissa rätt om vad motspelaren. Från det kan man gissa sig till möjligheten att den hand man har är bäst eller kan bli den bästa handen. Gissningarna baserar sig på erfarenhet, vilka kort man har på handen, vilka kort som ligger på bordet och hur motspelarna brukar betta och hur de har bettat i denna rundan. Ingen maskin eller räknare kan hjälpa till med detta - utan det krävs stor erfarenhet till det. Erfarenhet man får genom att spela poker på mycket låg nivå. Citera
Fido Postad 9 Augusti , 2005 Rapport Postad 9 Augusti , 2005 Enkelt räknat kan du tänka så här: Du sitter med A 5 , floppen kommer med två härter, säg: 4 7 och J . Du har alltså nötfärgsdraget och det finns just nu ingen risk för kåkar eller färgstegar, dvs får du in färgen så kommer du att vinna! Nu framgår det ju inte helt om ursprungspostaren spelar FL eller NL och inte heller helt vad Fidos exempel avser. Vilket det nu än är så skall man ofta betta själv här (I FL skulle jag nog i princip säga alltid), sällan man har under 100%/genom antal spelare i equity här. Du får se turn gratis, nu kommer en 2 . Vad gäller nu inför turn? Om det blev rundknack på floppen så är det ju solklar bet här. /Bjorn Utan att vara allt för cynisk så tror jag att du skjuter lite över målet här! Visst är det så, men det där kommer in på pokerskolans ANDRA lektion. Just nu tror jag vi håller på att etablera en känsla för vad spelet går ut på... Som de andra skriver, lita inte på programmet! Du har inte någon nytta av det ALLS - om du frågar mig. Bättre att du spelar lite utan det och lär dig spelet! Det finns ett fåtal relativt viktiga sannolikheter du bör ha koll på, resten (som programmet ger) kan du helt och hållet skita i från början av din karriär! Se till att du vet sannolikheten att gå från 4-kortsfärg på flop till att få in färgen. Se till att du vet hur stor chans du har att gå från triss till kåk. Se till att du har koll på outs och odds för dina stegar - speciellt om det finns färgdrag samtidigt! Har du bara någorlunda koll på ovanstående och kan räkna outs någotsånär korrekt.... så kommer det gå bättre - utan program! Citera
jeck Postad 10 Augusti , 2005 Rapport Postad 10 Augusti , 2005 Pokerstove fungerar utmärkt, om du kan sätta din motståndare på några händer iaf, men vem fan hinner tabba runt? =) Börja räkna outs istället sen räknar du 4% per out från flop till rivern det är din vinstchans i stort sett. Så ett färgdrag är 9 outs då har du 9 x 4 = 36% (egentligen är det cirka 3,8% per out har jag för mig men) Open-ended straight draw 8 outs 8 x 4 = 32% Set till kåk/fyrtal = 7 outs till turn = 7 x 2(observera från flop till turn multiplicera endast med 2) 14% sen turn till rivern, om du inte får in kåken/fyrtalet så har du fått 3 outs till: 10 x 2 = 20% så totalt = 34% att förbättra ditt set till kåk. Hålstegsdrag: 4 outs = 4 x 4 = 16% det är typ dom du behöver komma ihåg, och att när du drar till en stege ibland så kanske du drar emot ett färgdrag så när du får in stegen kan nån få in stegen så då tar du bort 2 outs på open-ended straighdraws. Detta är typ allt du behöver kunna, räkna outs och räkna ut procenten på ett ungefär. Sen blir det viktigt att lära dig läsa vad motspelarna har, men det blir man bättre på med rutinen. Citera
Bjorn_ Postad 10 Augusti , 2005 Rapport Postad 10 Augusti , 2005 Utan att vara allt för cynisk så tror jag att du skjuter lite över målet här! Visst är det så, men det där kommer in på pokerskolans ANDRA lektion. Just nu tror jag vi håller på att etablera en känsla för vad spelet går ut på... Det vet jag väl, men å andra sidan är det dumt att göra felaktiga exempel. En bättre hand att ilustrera principen med hade varit ett öppet stegdrag (med 56) på samma flopp. (Visserligen också en hand man kan spela aggressivt men det är inte lika uppenbart felaktigt som med nötfärgsdraget att spela det passivt.) I övrigt håller jag med om det mesta du säger... /Bjorn Citera
Recommended Posts