Gå till innehåll

NLT - Turneringshand, KTo i BB

parre

Recommended Posts

Satt och funderade på denna på väg hem idag.

Turneringshand från liveturneringen på Klubben för två veckor sen. 18 deltagare, 9 kvar. Ligger som chipetta eller chiptvåa med ca 16-17k. Fi har runt 9-10k, blinds på 300-600 om jag inte missminner mig. Bordet är shorthanded, vid vårt bord sitter det fyra personer om jag minns rätt, men det kanske var fem. Snart ska borden slås ihop till finalbord.

Jag sitter i BB. Foldas till SB, som limpar in.

SB verkar vara aggressiv och ganska trixig, och har en stor stack. Har höjt en hel del och verkar inte vara rädd för att ta i rejält.

Jag kollar mina kort och ser KTo. En bra hand shorthanded.

Av någon anledning så väljar jag här att dubbla mörken, något som jag i efterhand anser helt felaktigt. Varför ska jag göra det för? Min hand är ändå beroende av träff.

Hur som helst så betar min motståndare runt 3k totalt efter att jag dubblat mörken, en limp-reraise alltså, den första jag såg i turneringen hittills.

Jag tänker och tänker. Har han AA? KK? Eller försöker han leka trixig nu igen? Efter lång tids betänketid så synar jag, jag tror inte att han har AA, men jag är osäker på vad jag ska sätta honom på. Jag bestämmer mig för att syna om han trycker allin på floppen och jag träffar - jag minns inte mina exakta tankegångar, men tänkte att det är hans naturliga move då jag missar 1/3 av gångerna och eftersom jag inte tror att han har ett monster så är det det naturliga att göra.

Floppen kommer Kxx. Jag floppar alltså topparet direkt. Utan att tveka tycker fi in hela sin stack, runt 7k eller så. Jag synar.

Varför? Jo, för att jag tänkte som så att han antagligen inte har AA. AK skulle vara en möjlighet, men det tror jag inte heller. Jag tror helt enkelt att detta bet signalerar en bluff/semibluff och är rätt säker på att jag är före. Jag har också spelat relativt aggressivt, stulit en del hit och dit, så jag tänkte att om han har en monsterhand så kommer han låta mig sköta betandet och gå för en check-raise, han kommer inte trycka in med AA eller liknande.

Skulle gärna ha lite kommentarer om mitt spel innan jag postar vad han hade och vad som hände sen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollar mina kort och ser KTo. En bra hand shorthanded.

Överdriv inte nu, den är ok inte mer.

Av någon anledning så väljar jag här att dubbla mörken, något som jag i efterhand anser helt felaktigt. Varför ska jag göra det för? Min hand är ändå beroende av träff.

Hur som helst så betar min motståndare runt 3k totalt efter att jag dubblat mörken, en limp-reraise alltså, den första jag såg i turneringen hittills.

Det viktiga här är att fundera på om en limp från den här killen verkligen indikerar svaghet. Om det är en trixig och aggressiv spelare som gör det så tror jag faktiskt inte det. Särskilt inte om du har en aggressiv image, och det är jag rätt säker på att du har.

När han väl re-raisat så kan du bara slå en bluff. Och grejen är att många av hans semi-bluffar, AT KJ-KQ dominerar din hand. Som jag ser det så måste du bjuda på den här. De implicita oddsen finns inte och movet indikerar styrka snarare än svaghet. Om du inte är uppe mot en riktigt kronisk bluffare så måste du folda här.

Även om du tror att han bluffar så har du ju ändå inte tillräckliga odds att försöka köpa ut honom på floppen, eftersom du inte träffar tillräckligt ofta och med K högt kan du ju inte syna. Om du sedan också tar med sannolikheten att du redan ligger kilometer efter så bör det vara uppenbart att en syn är en omöjlighet här. Om du är riktigt, riktigt säker på att han bluffar så kan du ställa in, men en call är alltid fel.

Om du nu synar preflopp så måste du ju också syna på floppen. Men det är ju ändå helt vansinnigt att syna preflopp.

Länk till kommentar

I vanlig ordning är Hjorten klok och snabbare än jag... Några ord vill jag ändå säga.

När du dubblar blinden så kommer inte en vettig spelare att lägga någon hand som han väljer att spela från start, alltså vinner du inte mycket med det spelet. Ta i lite så han kan lägga sig, eller checka. I just det läge du är när handen spelas finns det ingen större anledning att hålla på att bråka och krångla med marginella händer, så jag hade checkat. När du nu blir fångad med en limp re-raise så är det bara slänga handen. Ett sån´t spel från sb är nästan aldrig ett move I M O. Tror du att han gör ett move så får du själv gå all in i stället, syna kan du inte göra oavsett.

När du nu väljer att syna så är det ju givet att du måste syna igen på floppen när du träffar.

Länk till kommentar

Jo, dubbla blinden i det läget var helt idiotiskt, håller med.

Att det vanligtvis indikerar styrka stämmer nog också, fast det kändes som om han bara försökte köpa potten, vet inte riktigt varför, men på något sätt var jag rätt så övertygad om det. Funderade på att slå om, men valde att inte göra det då jag ligger efter mot t.ex. Ax, så jag ville helst se en flopp.

Första och sista gången jag dubblar mörken från BB i alla falll!

Hur handen gick:

Flop kom Kxx

Fi går allin

Jag synar

Fi har A9o.

Fi träffar ett A på river.

Länk till kommentar

Med vilka händer är det rätt att höja i samma läge då tycker ni?

Typ par eller AJ+ kanske. När man har stark anledning att tro att ens hand är bäst och att man inte vill ge någon gratisflopp. Men det är svårt att säga vilka händer det är rent genrellt. Om jag har höjt ur Ector ur potten tre gånger de senaste två rundorna och han plötsligt limpar sin lilla mörk till mig så är det inte alls osannolikt att han vill ha omslag. Och andra sidan så kanske han vet att jag vet att han antagligen vill ha omslag och därför försöker representera en bra hand bara för att ta ned mig på jorden. Osv.

Länk till kommentar