Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Även bra fysik är bra i skadeförbyggande syfte då jag har svårt att tro att någon annan idrott tränar så mycket i antalet timmar som golfspelare gör.

Tror inte att en golfspelare tränar styrka eller kondition i samma utsträckning som t ex brottare och cyklister. Att stå på rangen och slå bollar samtidigt som man röker en cigg räknas inte.

Kör en golfare en timma i gymmet och sedan en timma löpning per dag så ligger de fortfarande efter i stort sätt alla sporter.

• Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Tror inte att en golfspelare tränar styrka eller kondition i samma utsträckning som t ex brottare och cyklister.

Golfare tränar definitivt mer styrka än vad Tour de France-cyklister gör. De flesta cyklister tränar nämligen ingen styrka alls.

Ett annat sätt att mäta på är nedlagd träningstid, och där ligger golfare också mycket högt jämfört med andra sporter.

Postad
Även bra fysik är bra i skadeförbyggande syfte då jag har svårt att tro att någon annan idrott tränar så mycket i antalet timmar som golfspelare gör.

Tror inte att en golfspelare tränar styrka eller kondition i samma utsträckning som t ex brottare och cyklister. Att stå på rangen och slå bollar samtidigt som man röker en cigg räknas inte.

Kör en golfare en timma i gymmet och sedan en timma löpning per dag så ligger de fortfarande efter i stort sätt alla sporter.

Då bör inte alla timmar som tex Christian Olsson gör i sandlådan eller när Stefan Holm hoppar på en stor skumgummimatta räknas heller utan endast tiden de är i gymmet.

Postad
Tror inte att en golfspelare tränar styrka eller kondition i samma utsträckning som t ex brottare och cyklister.

Golfare tränar definitivt mer styrka än vad Tour de France-cyklister gör. De flesta cyklister tränar nämligen ingen styrka alls.

Det var inte så jag menade. Lägg ihop den tiden som en golfspelare lägger på fysisk träning (kondition,styrka), så blir den inte lika omfattande som en cyklists totala träning (i detta fall kondition) eller som en brottares totala träning. Det var lite klantigt formulerat av mig.

Postad

Då bör inte alla timmar som tex Christian Olsson gör i sandlådan eller när Stefan Holm hoppar på en stor skumgummimatta räknas heller utan endast tiden de är i gymmet.

Sandlåda och matta räknas inte till fysträning, utan teknikträning. Observera dock att fysträning inte behöver äga rum i ett gym. Fysträning kan äga rum på t ex en löparbana, elljusspår, på cykeln, i kanot, simmandes mm.

Postad

Jo, och för 5, 10 år sedan var Daly, Montgomery och Davies med i världstoppen. Det är de inte idag. Visst kan de ibland lyckas i enstaka tävlingar men för att vara konsekvent med i toppen måste man träna lika hårt som Woods, Mickelson och Els.

Postad
Jo, och för 5, 10 år sedan var Daly, Montgomery och Davies med i världstoppen. Det är de inte idag. Visst kan de ibland lyckas i enstaka tävlingar men för att vara konsekvent med i toppen måste man träna lika hårt som Woods, Mickelson och Els.

Har inte så stor koll på dagens golfare. Länka till penningligan så ska jag nog hitta några som har en bilring eller två bland topp 30.

Postad

Jag tog två av de du nämde samt världstvåan. Varning för bilringar. Om du vill så kan jag leta upp fler, men tycker att detta visar hur det ser ut.

Bild på Els: http://www.detnews.com/pix/2005/03/23/sports/se23-els-0305n_03-23-2005_1I503MG.jpg

Bild på Mickelson: http://www.detnews.com/pix/2005/03/23/sports/se23-els-0305n_03-23-2005_1I503MG.jpg

Bild på Singh: http://media.santabanta.com/full1/Sports/Vijay%20Singh/vij1v.jpg

Edit: Hoppas det är rätt personer på bilderna för jag googlade på deras namn.

Postad
Lite mage bevisar egentligen ingenting förutom att man inte har stor fördel av att deffa bort fett. Säger ingenting om kondition/styrka.

Exakt, titta på Anja Pärsson. Hon är världens främsta kvinnliga alpina skidåkare och har järnfysik, men har ändå en del överskottsfett.

Postad
Lite mage bevisar egentligen ingenting förutom att man inte har stor fördel av att deffa bort fett. Säger ingenting om kondition/styrka. Det är bara titta på världens starkaste man tävlingarna t.ex.

Kanske inte magen men hela deras kroppshållning tyder på att de inte är så vältränade.

Ålder har också en negativ verkan på kondition/styrka, i alla fall efter man fyllt 45. Om man nu måste vara atlet för att spela golf, hur kan då dessa gamla personer vara kvar i världseliten?

Postad
Lite mage bevisar egentligen ingenting förutom att man inte har stor fördel av att deffa bort fett. Säger ingenting om kondition/styrka.

Exakt, titta på Anja Pärsson. Hon är världens främsta kvinnliga alpina skidåkare och har järnfysik, men har ändå en del överskottsfett.

Det finns ingen likhet mellan Anja Pärssons kroppsbyggnad och dessa golfares. Pärsson har inte alls den bukfettma som de har. Om du föreställer dig golfarna på bilderna i slalomdress så förstår du hur fel den liknelsen är.

Postad
Atleter kan inte ha bilringar? Säg det till herrn här under.

I en sport som är indelad i viktklasser så är det ju ett måste att ha mycket fett i den högsta viktklassen om man inte är tre meter lång.

För övrigt så är jag emot viktklasser. Det är det samma som om Stefan Holm bara skulle hoppa mot jämnlånga. Är man liten får man ge upp boxningen.

Postad
Atleter kan inte ha bilringar? Säg det till herrn här under.

I en sport som är indelad i viktklasser så är det ju ett måste att ha mycket fett i den högsta viktklassen om man inte är tre meter lång.

Det skulle inte vara ett måste om det inte var en fördel. Supertungvikt saknar helt viktbegränsningar, du får tävla i den klassen oavsett hur mycket eller hur lite du väger.