Gå till innehåll

Matematikfråga, hur funkar odds?


Pippo

Recommended Posts

Jag gjorde en bra freeroll turnering och fick ihop ngra dollar . Jag har lirat lite lajv game innan med bra resultat, eller ja mkt bra får ja väl säga.

 

Jag vill lära mig räkna ut dem här olika sorters oddsen. Vet om att det finns pottodds dem har ja förstått mig på. Sen är man juh realist och inser förnuftet i sannolikshet läran i vissa situationer.. men skulle ändå behöva få en rejäl genomgång på olika sorters odds .. och till och med lite matematik hur man snabbt får fram oddsen med en bra uträkning !

 

Min spelstil är mesta dels tight/ relativt passiv ! känner inte alltid behov av att ta kommandot som proffsen sär , gillar med att kränka perssonen med en checkraise och få hans respekt vid en laydown en timme senare.

 

Jag känner därför ett stort behov av att veta % elelr delen av oddsen på att lyckas dra ett av mina outs för att veta mina chanser..

 

* Förtydligar rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om vi tar ditt exempel och räkna, men en annan situation.

 

Hur stor chans är det att singla en slant minst en krona på tre försök.

 

Du skulle räkna 1/2 + 1/2 + 1/2 = 1,5, dvs 150% chans... vilket inses vara fel uträknat.

 

Korrekt är 1 - (1/2 * 1/2 * 1/2) = 1 - 1/8 = 87,5%

 

Alltså 1 minus (chansen att inte singla krona * 3 försök)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en grymt bra bok på svenska om odds och hur man sätter egna odds mm. rekomenderar den verkligen. Risken är att man aldrig spelar något annat än poker efter att ha läst den ;-)

 

Men den verkar ju handla mest om sportspel och trav? Menar du att pokerdelen är läsvärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den verkar ju handla mest om sportspel och trav? Menar du att pokerdelen är läsvärd?

 

Den handlar uteslutande om trav och sportspel. Anledningen till att jag tycker den är bra att den förklarar mycket bra hur det funkar med odds och vikten av att spela på överodds. Jag har i praktiken slutat spela sportspel efter att jag läst den. Jag har inga abitioner att slå bookmakerarna i deras eget jobb genom att leta efter felsatta odds. (Dessutom tar dom ju avgift på varje spel, så oddsen blir ännu sämre)

 

Den är bra för att man lär sig vikten av odds och hur odds fungerar, vilket ju var frågan =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...