Gå till innehåll

Vad är den stora skillnaden mellan PL och NL?


Pigpower

Recommended Posts

I princip så spelas de väl hyggligt lika, och de båda brukas dra över samma kamm, big-bet poker. Skillnaden är väl att du inte överbettar pot lika mycket i PL, och det är lite svårare att trycka all-in PF från tidig pos, om du inte har jäkligt dåligt med cash, förstås!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigare att se floppar? Nja. Man kan ju raisa till 3bb om man är först in. Räknade jag rätt nu? :)

 

PL 0,5/1

Blinds = 1,5

Då borde man ju kunna raisa till poten+din syn+nya poten. Dvs 1,5+1+2,5 = 5. Ok där räknade jag fel, man kan raisa till 5bb.

 

Eller är jag helt ute och cyklar? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad e den stora skillnaden potlimit mot no limit o vad ska man tänka på?

Du måste ha mycket bättre förståelse för flopp och turnspel i en potlimitturnering. En nolimitturnering urartar ganska fort till raise och sen all-in antingen preflopp eller på floppen för att sen bli all-in direkt vid alla alternativ så fort man ligger kring 10bb. I potlimit kan man ju bara få in 35% av sin stack när man ligger på 10bb och måste således mycket oftare fundera hur man ska spela floppen med ett pottbet kvar, i de lägena är det mycket viktigt att veta hur exempelvis en oparad AJ står sig motståndarens möjliga händer. Man kan alltså inte skydda sig från tunga flopp/turnbeslut genom att vara all-in i potlimit.

 

En hand som blir radikalt annorlunda att spela är AK eftersom det blir mycket svårare att bara klonka in all deg preflopp och ta en coinflip, i potlimit kan det vara ett mycket gångbarare alternativ att hålla potten liten med den handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste påpeka att jag svarade mer ur ett CG perspektiv först.

 

Negreanu skrev ju en artikel om PL vs NL i No-Limit turneringssammanhang som var kul att läsa. För i NL så har ju alltid en glad amatör chansen att skapa ett enda stort lotteri av hela kalaset. Medan det inte fungerar på samma sätt i PL.

 

För er som spelar/spelat liveturneringar, hur brukar det se ut vid slutet av en NL tourney? Är det som online att det blir lite all-in frenzy? Tänkte främst på Cosmopols små turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...