Gå till innehåll

Fördelningen av startmarker i WSOP?


Dahlberg

Recommended Posts

Tjena tjena,

 

Jag tänkte ta och lira en turnering med 10k i startmarker, efter ett inköp av nya marker nu i veckan, och jag tänkte fråga om det är någon som vet hur WSOP delar ut sina marker?

 

 

tex

 

1 5k mark

1 1k mark

2 500 marker

 

osv osv osv...

 

 

Nån som har vart på plats kanske vet? Gdaily??

 

 

mvh /Dahlberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man fråga om ni tänkte köra lika långa blindsperioder, samt lika hög buy-in? :shock:8-)

 

kanske inte blinds men buy in funtar vi på ;)8-)

 

 

Nää. men vi kör väl på me 30/40 minuters perioder, känns ganska lagom.

 

 

Ni skulle ju kunna köra samma markerfördelning som för 1k, men lägg till en nolla i slutet på varje valör :)

 

 

Det var iofs ingen dum ide´. ska räkna lite på det...

 

 

 

Men frågan kvarstår. Är det nån som vet hur dom har markerna uppdelade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man 8:a 25:or så behövs inga 50:or anser jag. Själv lirar jag inte heller med 50 valörer. Endast 25, 100, 500 och 1000. Vi startar med 4000 var:

4*25 = 100

9*100=900

4*500=2000

1*1000=1000

--------

4000

 

Fast vi ska börja lira med 10 000 i startmarker och då funderar vi bara på att lägga till en tusenkronors marker och en 5000 kronors marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Inga 50or??

Det blir bara massa onödigt växlande o krabb. Finns ingen mening med en massa småvalörer som ingen bryr sig om. Alla vet vi hur jobbiga 50-öringarna är..

 

Och för att dra det till extrema proportioner så skulle man kunna ha alla valörerna 10, 20, 30, 40, 50 osv.. bara för att påpeka det jobbiga o irriterande i dessa valörer. +som sagt att det gör chipraces lättare (det är iofs den stora anledningen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

På finalbordeet i WSOP borde det ju varit sjukt mycket marker med tanke på att de som sitter där har alla andras marker som har åkt ut.

Är det så att de växlar in makerna och ändrar blindsen?

 

T.ex.

En spelare har 10000 x BB. BB = 1000. Marker= 10 000 000.

Bllindsen ändrat tillbaka till som i början. T.ex BB = 50 och då växlar han in sina marker så att han får 10000 x BB igen dvs 500 000.

 

Är det så eller hur funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På finalbordeet i WSOP borde det ju varit sjukt mycket marker med tanke på att de som sitter där har alla andras marker som har åkt ut.

Är det så att de växlar in makerna och ändrar blindsen?

 

T.ex.

En spelare har 10000 x BB. BB = 1000. Marker= 10 000 000.

Bllindsen ändrat tillbaka till som i början. T.ex BB = 50 och då växlar han in sina marker så att han får 10000 x BB igen dvs 500 000.

 

Är det så eller hur funkar det?

Inget som ändras (mer än om dom bestämmer sig för att backa några levels) men dom sitter på ALLA chips som de som åkt ut hade. Alltså en jävla massa :P Var väl 56 miljoner ute 2006 :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På finalbordeet i WSOP borde det ju varit sjukt mycket marker med tanke på att de som sitter där har alla andras marker som har åkt ut.

Är det så att de växlar in makerna och ändrar blindsen?

 

T.ex.

En spelare har 10000 x BB. BB = 1000. Marker= 10 000 000.

Bllindsen ändrat tillbaka till som i början. T.ex BB = 50 och då växlar han in sina marker så att han får 10000 x BB igen dvs 500 000.

 

Är det så eller hur funkar det?

 

Nej, men efterhand som spelarna blir utslagna så växlar man upp i valörer, så att småvalörer inte används längre.

 

25:orna växlas bort när anten blir 100 (eller 200).

 

100-lapparna växlas bort när anten blir 1000

osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker det är mycke mer praktiskt att ta bort 500-markerna och lägga till 10st hundringar och 1 tusenmark.

 

Inte om du är arrangör och skall fixa fram, trycka och stapla upp marker åt 8000 spelare.

 

Om vi räknar att det är 2000 samtidiga spelare (och att markerna återanvänds) och att de kostar 3 kr per marker (billigt) , så är det ju en skillnad på 3 kr * 2000 * 7 = 42.000 kr bara i markerkostnad, plus kanske 10 minuters arbetsbesparing per bord * 800 bord = 8.000 minuter

 

Jag är faktiskt ganska så impomerad av logistiken bakom ett sådant här event. Bara det att hålla koll på att 500 dealers är på rätt plats (omsätter kanske 1500 dealers) på rätt tid, att det finns marker, dealerknappar, cutcards, kortlekar, ja allt omkring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker det är mycke mer praktiskt att ta bort 500-markerna och lägga till 10st hundringar och 1 tusenmark.

 

Inte om du är arrangör och skall fixa fram, trycka och stapla upp marker åt 8000 spelare.

 

Om vi räknar att det är 2000 samtidiga spelare (och att markerna återanvänds) och att de kostar 3 kr per marker (billigt) , så är det ju en skillnad på 3 kr * 2000 * 7 = 42.000 kr bara i markerkostnad, plus kanske 10 minuters arbetsbesparing per bord * 800 bord = 8.000 minuter

 

Jag är faktiskt ganska så impomerad av logistiken bakom ett sådant här event. Bara det att hålla koll på att 500 dealers är på rätt plats (omsätter kanske 1500 dealers) på rätt tid, att det finns marker, dealerknappar, cutcards, kortlekar, ja allt omkring...

 

Men alltså jag menade till trådskaparen, men han kanske vill ha exakt som WSOP. Jag tror knappast att det kommer vara 2k spelare där ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...