Gå till innehåll

FLT - Q4s blir straight och flushdraw


Ruterkung

Recommended Posts

SH på expekt. Spelet är som vanligt löst och jag har ingen read på spelarna.

 

*** Export for: Lasse99 Game: Texas Holdem Game number: 440975075 ***

Date: 7/31/2005 11:51:15 AM

Game: 440975075: Table: Twist and Shout

Normal Table Fixed Limit 0.50/1.00

Rake: 0.75

Seat: 1 TheNR1

Seat: 2 kripe

Seat: 3 Lokae (Dealer)

Seat: 4 hotdog3

Seat: 5 Hero

Seat: 6 Captmangan

 

Hero: Q4 :club:

 

------------------

OpeningBetRound

------------------

 

Ingen drömhand direkt men när så många spelare limpat in så kan jag väl ta en syn här? Är relativt säker på att ingen bakom kommer höja och det kostar ju bara ett SB.

 

hotdog3 : Posts small blind 0.25

Hero : Posts big blind 0.50

kripe : Posts 0.50

Captmangan : Calls for 0.50

TheNR1 : Calls for 0.50

kripe : Checks

Lokae : Raises for 1.00

hotdog3 : Calls for 0.75

Hero : Calls for 0.50

Captmangan : Calls for 0.50

TheNR1 : Calls for 0.50

kripe : Calls for 0.50

------------------

Flop: 5 :club: 6 :diamond: 7 :club: Pot: 12 SB

------------------

 

 

Den här floppen är jag riktig nöjd med, openended straight och flushdraw + ett överkort. Här tycker jag det är givet att beta men är det rätt att reraisa?

 

hotdog3 : Checks

Hero : Bets 0.50

Captmangan : Folds

TheNR1 : Calls for 0.50

kripe : Raises for 1.00

Lokae : Calls for 1.00

hotdog3 : Calls for 1.00

Hero : Raises for 1.00

TheNR1 : Folds

kripe : Calls for 0.50

Lokae : Calls for 0.50

hotdog3 : Folds

------------------

Turn: 7 :diamond: Pot: 24 SB

------------------

 

 

Här fortsätter jag att semibluffa och när ingen höjer mig är jag relativt säker på att ingen har 7:an.

 

Hero : Bets 1.00

kripe : Calls for 1.00

Lokae : Calls for 1.00

------------------

River: K :heart: Pot: 30 SB

------------------

 

Jaha då missade man draget men potten är stor så jag försöker att stjäla den och hoppas att de foldar för de kan ju haft färgdrag eller ett dåligt par.

 

Hero : Bets 1.00

kripe : Calls for 1.00

Lokae : Folds

 

Mina frågor:

1. Rätt att calla preflop?

2. Rätt att reraisa på flop?

3. Rätt att beta river?

 

Kommentera gärna hela handen också ;)

 

Jo, är det någon som vet om man kan få fram pottstorleken från expekts HH:s. Har fått kladda med den själv och är inte helt säker på om pottstorleken är riktig men jag tror det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop: Jag skulle slängt denna preflop..

 

Flop: Här vill du ha in mycket pengar i potten.. det är bara att raisa som en galning, så din reraise är bra.. att beta ut kan nog också vara bättre än att köra en check-raise här faktiskt... :)

 

Turn: Bet ut är bra.

 

River: Som Skanke sa: chansen för att du skall kunna bluffa ut två personer efter så mycket action tidigare i handen är väldigt liten. Jag skulle check/foldat.. även om de satt på drag kan ju nån av dem ha ett ess eller lågt par..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vi kan säga såhär:

Jag spelade marginellt fel(?) på preflop.

Sen var kanske inte flop och turn så svåra och åt helvete fel på rivern ;)

 

Fast det roliga var att jag tog potten, han synade på T9 :heart::lol:

Kankse ska börja valuebetta på Q-hög i fortsättningen också :D

 

Jag tänkte först posta den i "allt om synbluffer" men sen tänkte jag att mitt spel i övrigt inte var så perfekt så jag la den här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen drömhand direkt men när så många spelare limpat in så kan jag väl ta en syn här? Är relativt säker på att ingen bakom kommer höja och det kostar ju bara ett SB.

 

Bara att slänga.

 

Den här floppen är jag riktig nöjd med, openended straight och flushdraw + ett överkort. Här tycker jag det är givet att beta men är det rätt att reraisa?

 

Jag tycker att du övervärderar floppen. Du kan mycket väl vara dominerad av AQ, QQ, KQ, QJ, och du drar mot den låga stegen med endast ett av dina kort. En 8 ger dig stege men hur säker kan du vara på att ingen annan sätter en högre stege? Det enda bra med denna flop är ditt färgdrag men till och med här kan du ju redan vara slagen av en hand som t.ex. A :club: K :club: .

 

Men är det rätt att beta? Om du betar är det ju ganska stor chans att du blir höjd av preflop raisaren, och på det viset driver du bara spelare ut ur potten, och det är ju det sista du vill med ditt drag. Checkar du så kommer med största sannolikhet PFR att beta istället och då får du många synar eftersom ett bet på flop av en PFR inte behöver betyda så mycket. Får du två, tre synar innan det är du att agera skulle du kunna höja för att få in pengar i potten, men risken finns ju att PFR trebetar och driver ut en eller annan spelare. Spela handen för så att du behåller så många som möjligt i potten.

 

Här fortsätter jag att semibluffa och när ingen höjer mig är jag relativt säker på att ingen har 7:an.

 

En semibluff här är väl ok, men potten är ju ganska stor nu så chansen att du lyckas är ganska lite, men å andra sidan får du ju en stor belöning om du lyckas. Tycker dock att det är lite för svårt mot två motståndare, mot en hade det varit helt rätt.

 

Jaha då missade man draget men potten är stor så jag försöker att stjäla den och hoppas att de foldar för de kan ju haft färgdrag eller ett dåligt par.

 

Samma resonemang här som på turn. Förutom att det kanske är lite svårare att lyckas på river eftersom dina motståndare bara behöver syna ett bet för att få se din hand.

 

Jag spelar förresten inte på expekt, så jag har ingen aning om det ens går att få med pottstorleken i HH:n. Det jag däremot kan säga är att det vore bättre att ange storleken i SB innan och på flop, och i BB på turn och river. Detta för att det ska vara smidigare att räkna odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker till skillnad från övriga att det är en korrekt syn preflop i denna familjepott. Lite beroende på hur lösa motståndarna är och om de är kapabla att anpassa sig till att det har postats en extra blind.

 

Inte speciellt ofta man ska se en flop med Qxs men här tycker jag det är ok så länge man inser att TPNK inte är någon monsterhand direkt.

 

På floppen så är det bättre att betta (vilket du gör) efterssom de flesta sitter mellan dig och preflophöjaren. På det sättet så kommer de flesta redan ha synat en bet när/om han höjer och även om det då blir två bets tillbaka till dom när du återhöjer är potten vid det laget så stor att de lär syna igen och därmed pumpa in mer pengar i en pott du är stor favorit i.

 

De enda händer du vill ska folda är ju Ax eller Kx :club: och det kommer ju alldrig att hända så idealet är ju att alla synar för en cap här.

 

Sen skulle jag antaglige check-synat turn och check-foldat river, chansen att bluffa till sig en sådan monsterpott borde vara tämligen liten.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om spelet är löst tror jag inte att lös-aggro är rätt stil riktigt. Hellre tight-aggro helt klart. Jag skulle m a o inte gå med preflop.

Semibluff är inte något särskilt effektivt vapen på lösa bord tycker jag.

Om du har färre motståndare än att beten blir +EV när många synar är det nog bättre att checka på turn.

(Höjningen på floppen är om vi ponerar att du oftast vinner om du får in färgen eller stegen, vilket jag tror att du gör, riktig ur EV-synpunkt. Reraisen däremot är jag tveksam till eftersom en del av spelarna tvingas syna två bets och kan ju vara lite för mycket.)

Kul att du vann potten. Kollade själv på en gammal handhistory idag där någon synade mina QQ med 95s (utan träff) efter att en annan spelare redan synat min bet på rivern. Alltid trevligt att spela mot synbluffare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop är en trivial syn. Du får 8:1 nu troligen 11:1 i slutgiltiga odds, men en viss risk för reraise.

 

Flop är helt korrekt. Du vill pumpa ditt drag här. Med 12 så gott som rena outs, 3 till smutsiga och 3 riktigt usla så är din equity skyhög. Du vill ha in så mycket pengar som bara möjligt är i potten. Att betta ut är troligen bäst. Din reraise när det kommer tillbaka är också helt korrekt. (Det finns inte en chans att du inte får de 1.5 synare du behöver för att din raise ska vara lönsam.)

 

Semibluffen på turn är given när det bara är två motspelare kvar. Vi hoppas innerligt att en av dem foldar iaf. Nu gjorde ju ingen det, och vi har kvar två motspelare på river. Här hade ju en read varit strålande, men i ditt läge hade jag nog ockås bettat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär 3,5% chans att få färg om man har suited hålkort? Färgdrag (vilket man får ungefär en gång på 10 med suited hålkort) är det enda realistiska man kan hoppas på preflop med den handen vilket gör den i stort sett likvärdig med 72s i mina ögon.

Det behövs väl lite mer än 1,5 synare när man har 12 kanske rena outs för att ge vettig pot equity?

Innan vi visste hur resultatet blev tyckte jag att det såg desperat ut från och med turn och framåt. Av de som synat på floppen skulle i alla fall jag anta att någon har minst ett par och är beredd att syna till showdown. Undrar hur irri Kripe, preflop höjaren, blev när han såg vad du hade...

Nåja, det visade ju sig vara valuebets hela vägen så jag hade spelat helt fel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär 3,5% chans att få färg om man har suited hålkort? Färgdrag (vilket man får ungefär en gång på 10 med suited hålkort) är det enda realistiska man kan hoppas på preflop med den handen vilket gör den i stort sett likvärdig med 72s i mina ögon.

 

Jag skulle onekligen syna med alla kort som var i färg här. Men damen har faktiskt ett visst värde. TPNK är en hyffsad hand korthänt. Plus att chansen för den sällsynta men groteskt profitabla situationen med färg över färg ökar avsevärt.

 

Det behövs väl lite mer än 1,5 synare när man har 12 kanske rena outs för att ge vettig pot equity?

 

Jag skulle ge OP ~14 outs allt som allt på floppen. Men vi kan räkna med dina 12. (Snåljåp!) Att han går till river är helt solklart i den här situationen, så vi kan räkna hans equity med två kort. Chansen att han inte får in handen är (35/47)*(34/46)=1190/2162~=0.55.

 

Jag hade fel, han behöver i snitt 1,1 motspelare för att kunna pumpa potten. Nu är det inte optimalt med det minsta antalet motspelare dock, ju fler som är med på pumpningen dessto bättre.

 

Pump away!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanhända har du rätt. Jag brukar inte spela SH som sagt så för mig känns damen inte mycket värd med en sådan larvig kicker. Man får väl dessutom tänka sig att det finns en viss chans att alla lägger sig trots pottens storlek. Bluffar är väl ofta ett viktigare vapen i SH än fullbord.

Det var i alla fall en underhållande hand history, såväl ur spelmässig synvinkel som bluffsynsmässig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär 3,5% chans att få färg om man har suited hålkort? Färgdrag (vilket man får ungefär en gång på 10 med suited hålkort) är det enda realistiska man kan hoppas på preflop med den handen vilket gör den i stort sett likvärdig med 72s i mina ögon.

 

Jag skulle onekligen syna med alla kort som var i färg här. Men damen har faktiskt ett visst värde. TPNK är en hyffsad hand korthänt. Plus att chansen för den sällsynta men groteskt profitabla situationen med färg över färg ökar avsevärt.

 

Q4s vs 72s

 

Q4s är mycket bättre för att:

1) Par i damer (även utan kicker) tar ibland potten

2) Q4 är ett stabilare tvåpar än 72

3) Q-hög färg är lite bättre än 7-hög färg

4) Trips med Q4 är bättre än trips med 72

5) Q-högt är bättre än 7-högt

Var och en av dessa faktorer är inte så stor, men sammantaget blir det faktiskt än hyffsat stor skillnad.

 

Håller dock med om att man antagligen skall syna med alla eller nästan alla suited kort här.

 

/Bjorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RiccoJ

 

Jag tycker att du övervärderar floppen. Du kan mycket väl vara dominerad av AQ, QQ, KQ, QJ, och du drar mot den låga stegen med endast ett av dina kort. En 8 ger dig stege men hur säker kan du vara på att ingen annan sätter en högre stege? Det enda bra med denna flop är ditt färgdrag men till och med här kan du ju redan vara slagen av en hand som t.ex. A K .

 

Jag spelar ju handen i hopp om att hitta ett färgdrag eller floppa tvåpar, triss så den floppen är jag mer än nöjd med. Visst kan jag vara dominerad men jag tror inte han kommer raisa mig med KQ och QJ kommer han inte höja med preflop. Har han AKc så får jag ju betala av bara, inte mer än det. 8:an är ju självklart inget säkert kort alls men lite värde får jag av det.

 

Men är det rätt att beta? Om du betar är det ju ganska stor chans att du blir höjd av preflop raisaren, och på det viset driver du bara spelare ut ur potten, och det är ju det sista du vill med ditt drag.

 

Här tycker jag du har fel. Om vi säger att det blir så här:

sb check

jag bet

orkar inte kolla de som callade men de callar ett bet här. Sen höjer PF-raisaren och sb foldar.

Då är det min tur och frågan är ju om jag ska raisa eller calla. callar jag här så kommer de calla ett bet till troligtvis och då har jag fått in två bets på att beta själv istället för att checka till PF-raisaren. Höjer jag här så kan ju de folda och det var en sak jag undrade hur jag skulle göra. Nu höjde jag men det är ju ABSOLUT inte säkert det var rätt men genom att beta så kommer jag få iallafall chansen att få två bet istället för ett.

 

Samma resonemang här som på turn. Förutom att det kanske är lite svårare att lyckas på river eftersom dina motståndare bara behöver syna ett bet för att få se din hand.

 

 

Här har du kanske rätt. Det är nog bättre med att bara checka och det är något jag ska tänka på i framtiden.

 

Lumor_:

Det var i alla fall en underhållande hand history, såväl ur spelmässig synvinkel som bluffsynsmässig.

 

Jo, det tycker jag med. En ganska klurig hand tycker jag och jag tycker det är kul att få olika kommentarer på den och inte bara att alla säger samma sak. Jag själv har iallafall lärt mig av denna.

 

RiccoJ:

 

Jag spelar förresten inte på expekt, så jag har ingen aning om det ens går att få med pottstorleken i HH:n. Det jag däremot kan säga är att det vore bättre att ange storleken i SB innan och på flop, och i BB på turn och river. Detta för att det ska vara smidigare att räkna odds.

 

Tackar, ska tänka på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Undrar hur irri Kripe, preflop höjaren, blev när han såg vad du hade...

 

Hihihi, jag misstänker att jag inte hade en aning om vad jag höll på med. Har precis börjat spela lite mer regelbundet för att komma in i pokern. Går väl sådär. Har helt klart fastnat för hold´em, gillar även 5 card stud.

 

/kripe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...