Gå till innehåll

Klonkens PLO-dagbok - Nano på Pokerstars


KlonkSteve

Recommended Posts

Du spelar handen bra. Den spelar lika bra i flervägspotter som H2H, de gånger du lockar med högre fägrdrag uppvägs av att potten blir större ju fler som är med. Men att inte smeta preflop gör att du kan lägga dig på direkt ofördelaktiga floppar (typ AA2) där du totalmissar. Annars kommer du syna vid minsta lilla träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Poker Stars $2.00 Pot Limit Omaha Hi - 6 players

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

BTN: $2.14 - VPIP: 18, PFR: 13, 3B: 7, AF: 4,0, Hands: 62

Hero (SB): $3.88 - VPIP: 18, PFR: 12, 3B: 4, AF: 3,4, Hands: 512

BB: $2.00 - VPIP: 0, PFR: 0, 3B: 0, AF: 0,0, Hands: 2

UTG: $4.56 - VPIP: 56, PFR: 31, 3B: 33, AF: 0,0, Hands: 16

MP: $7.44 - VPIP: 63, PFR: 63, 3B: 0, AF: 3,0, Hands: 8

CO: $3.71 - VPIP: 31, PFR: 27, 3B: 22, AF: 4,0, Hands: 45

 

Pre Flop: ($0.03) Hero is SB with Tdiamond.gif Kspade.gif Jheart.gif Jspade.gif

1 fold, MP raises to $0.04, CO raises to $0.15, 1 fold, Hero calls $0.14, 1 fold, MP calls $0.11

 

Flop: ($0.47) 9club.gif Adiamond.gif Jdiamond.gif(3 players)

Hero checks, MP checks, CO bets $0.30, Hero calls $0.30, MP folds

 

Turn: ($1.07) 3heart.gif(2 players)

Hero checks, CO bets $0.77, Hero calls $0.77

 

River: ($2.61) 3club.gif(2 players)

Hero checks, CO bets $2.49, Hero calls $2.49

 

Final Pot: $7.59

Hero shows Tdiamond.gif Kspade.gif Jheart.gif Jspade.gif

CO shows Qheart.gif Aheart.gif Aspade.gif 5heart.gif

CO wins $7.34

(Rake: $0.25)

 

Så, vad säger vi om denna? Det som gjorde att jag valde syn/syn/syn är att FI hade rätt lösa/aggresiva stats. Förvisso bara på 45 händer, but still.

 

Magkänslan sag mig att han var i tilt mode och var villig att bluffa bort hela stacken.

 

Tji fick jag.

 

Bra eller anus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutade 6 BI:s upp över 1150 händer(skulle vart 1 BI upp enligt EV, så sprang rätt bra).

 

Gått ner från 4 Zoom-bord till 2. Fungerar märkbart bättre för mig, helt klart. Ger en mer tid att tänka igenom händerna. Får ju ändå in en helt ok volym på ca 500 händer/timme.

 

Har dock fortfarande lite svårt att bedöma tendenserna i spelarpoolen på PLO2z.

 

Är osäker på när man ska valuebeta tunt kontra bluffa på rivers.

 

Känns som att min edge gentemot poolen är i de stora potterna, när det smetas av på flop/turn. Då är det väldigt ofta jag leder stort, 60-75% allt som oftast.

 

Jag antar att det bottnar sig i att jag kör ett riktigt nitigt preflopspel, har 18/12 i VPIP/PFR.

 

Jaja, nog för ikväll. Blir till att veva mer imorgon på nivån. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt inne 3 239 händer på PLO2z nu, med 3 BI upp. Springer lite över EV så skulle egentligen varit 0.25 BI upp endast.

 

Hur förhåller ni er till All In EV i PLO? Om vi antar att man har en descent sample då, förstås?

 

Som jag ser det så är ju All In spotsen endast en av många moment i PLO(och NL också för den delen) som påverkas av slumpen.

 

Vi har ju handfördelning, coolers/set ups samt situationer där man kanske får in merparten av stacken redan på flop/turn som storfavorit men där man blir utdragen på efterföljande gata när smeten väl åker osv.

 

 

Som jag ser det så har All In EV linjen en viss betydelse men man ska vara försiktig att dra för stora växlar av den. Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt inne 3 239 händer på PLO2z nu, med 3 BI upp. Springer lite över EV så skulle egentligen varit 0.25 BI upp endast.

 

Hur förhåller ni er till All In EV i PLO? Om vi antar att man har en descent sample då, förstås?

 

Som jag ser det så är ju All In spotsen endast en av många moment i PLO(och NL också för den delen) som påverkas av slumpen.

 

Vi har ju handfördelning, coolers/set ups samt situationer där man kanske får in merparten av stacken redan på flop/turn som storfavorit men där man blir utdragen på efterföljande gata när smeten väl åker osv.

 

 

Som jag ser det så har All In EV linjen en viss betydelse men man ska vara försiktig att dra för stora växlar av den. Vad tycker ni?

 

Skulle väl kunna boosta moralen lite i downswings om man ser att man springer 20 BI under EV. Nåt slags bevis på att man inte bara spelar kasst typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle väl kunna boosta moralen lite i downswings om man ser att man springer 20 BI under EV. Nåt slags bevis på att man inte bara spelar kasst typ.

 

Jomen det låter rimligt. Det är ju ett kvitto på en aspekt av spelet iaf. Sen ger det kanske inte en fullständig bild av ens spel. Men jag håller med om din slutsats. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ett testskott på PLO5z igår. Den här handen är ju bara weird.

 

Poker Stars $5.00 Pot Limit Omaha Hi - 6 players

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

BTN: $4.16 - VPIP: 12, PFR: 4, 3B: 0, AF: 0,0, Hands: 25

SB: $1.45 - VPIP: 50, PFR: 50, 3B: 60, AF: 0,0, Hands: 6

BB: $2.88 - VPIP: 17, PFR: 0, 3B: 0, AF: 2,0, Hands: 6

UTG: $4.27 - VPIP: 100, PFR: 0, 3B: 0, AF: 0,0, Hands: 2

MP: $5.63 - VPIP: 43, PFR: 43, 3B: 0, AF: 0,0, Hands: 7

Hero (CO): $7.29 - VPIP: 18, PFR: 13, 3B: 6, AF: 2,9, Hands: 4989

 

Pre Flop: ($0.07) Hero is CO with 2club.gif Aclub.gif 9heart.gif Jheart.gif

UTG calls $0.05, MP raises to $0.22, Hero calls $0.22, 1 fold, SB raises to $0.98, BB calls $0.93, 1 fold, MP calls $0.76, Hero calls $0.76

 

Flop: ($3.97) 7heart.gif 8spade.gif Adiamond.gif(4 players)

SB bets $0.47, BB calls $0.47, MP calls $0.47, Hero calls $0.47

 

Turn: ($5.85) 9club.gif(4 players)

BB bets $0.15, MP calls $0.15, Hero calls $0.15

 

River: ($6.30) 8club.gif(4 players)

BB bets $0.20, MP folds, Hero calls $0.20

 

Final Pot: $6.70

SB mucks Tspade.gif Tclub.gif Aspade.gif Qclub.gif

BB shows 5diamond.gif 5heart.gif Jdiamond.gif Aheart.gif

Hero shows 2club.gif Aclub.gif 9heart.gif Jheart.gif

Hero wins $5.62

(Rake: $0.26)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv förlorat en hel del i PLO när jag spelat 8game mest p.g.a. att jag blir så förvirrad när jag håller i händer som KKxx (men kkxx spelade jag uselt men den gav några lakan i $tecken >=) )eller QQTX. Vad har du för tips på 3bet-range när det kommer till 5-6manna från blindsen? Oftast när villain är obviously AAxx så brukar jag min4betta händer som 589Tdouble suited så villain kan göra en till potraise innan floppen som jag synar för att se om jag kan få in en flip på floppen när villain potcommitar sig själv pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv förlorat en hel del i PLO när jag spelat 8game mest p.g.a. att jag blir så förvirrad när jag håller i händer som KKxx (men kkxx spelade jag uselt men den gav några lakan i $tecken >=) )eller QQTX. Vad har du för tips på 3bet-range när det kommer till 5-6manna från blindsen? Oftast när villain är obviously AAxx så brukar jag min4betta händer som 589Tdouble suited så villain kan göra en till potraise innan floppen som jag synar för att se om jag kan få in en flip på floppen när villain potcommitar sig själv pre.

 

Hm, jag försöker rent generellt ha en solid 3-betrange från samtliga positioner. Men om jag märker att SB/BTN stjäler mycket försöker jag ha en lightare 3b-et range. Viktiga är att jag väljer händer som ändå har nötpotential. Typ ett A med 2 andra broadways plus en dangler. Alt. lite lägre wrapdrag.

 

Men jag är själv väldigt grön på detta med PLO, har överlag svårt att värdera handstyrka. Det enda som jag fattat är att jag ska spela sämre KKxx och AAxx ytterst försiktigt. I synnerhet ur position

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag försöker rent generellt ha en solid 3-betrange från samtliga positioner. Men om jag märker att SB/BTN stjäler mycket försöker jag ha en lightare 3b-et range. Viktiga är att jag väljer händer som ändå har nötpotential. Typ ett A med 2 andra broadways plus en dangler. Alt. lite lägre wrapdrag.

 

Men jag är själv väldigt grön på detta med PLO, har överlag svårt att värdera handstyrka. Det enda som jag fattat är att jag ska spela sämre KKxx och AAxx ytterst försiktigt. I synnerhet ur position

 

Håller med. Har inträffat på den tiden jag lirade 8game att dåliga AAxx händer så flatade jag enbart för att setmina. Men jag testade på 20/40 8game först för mina triple draw vinster och fick KKxx och vart förvirrad mot 4betten o skeppade 2lakan mot villains AAxx men lyckades träffa på ett set (sen torskade jag i princip allt på 4/8 8game senare mest p.g.a NLHE o PLO :P ) Håller mig undan PLO nuförtiden men händer att jag frågar limit spelare om de vill göra flipp men alla tackar nej (för tre år sen så ville regs flippa men inte längre =/ )

 

Har du testat O8 förövrigt? Sjukt kul spel både fixed o NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 186$ inne på Stars nu. Mixat mellan NL/PLO och en och annan Sitn Go. Har även mixat mellan olika stakes, mellan 2-10 $ maxinköp.

 

Ska bli bättring där framledes, känns inte bra att blanda så pass mycket. Dels ur et BRM-perspektiv men tänker också rent spelmässigt. Känns vettigare att köra hårt på 1-2 speltyper/stakes. Lättare att hålla fokus på sitt spel/analys då, skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 186$ inne på Stars nu. Mixat mellan NL/PLO och en och annan Sitn Go. Har även mixat mellan olika stakes, mellan 2-10 $ maxinköp.

 

Ska bli bättring där framledes, känns inte bra att blanda så pass mycket. Dels ur et BRM-perspektiv men tänker också rent spelmässigt. Känns vettigare att köra hårt på 1-2 speltyper/stakes. Lättare att hålla fokus på sitt spel/analys då, skulle jag tro.

 

 

Låter jävligt vettigt.

 

Fick själv tipset att hålla mig till enbart 1 form och försöka bli duktig på det i början av min dagbok.

 

Ens egna utvecklingskurva måste ju gå grymt mycket trögare om man blandar turneringar, HU, 5max, fullring, PLO, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepps, precis. Sitter ATM på finalbordet på en 180-manna turboturre, så har siktet inställt på 1:a-priset på 400 dollars, hehe. Men reggade mig på denna turren innan jag skrev förra inlägget, hehe. Så kommer inte spela fler turrar i fortsättningen. :P

 

EDIT: Slutade på en småsur femteplats, 76$ i cash. Jaja, kunde varit betydligt värre.

 

Så, med 262$ på kontot, vilken speltyp och stake hade ni kört då?

Redigerad av KlonkSteve
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepps, precis. Sitter ATM på finalbordet på en 180-manna turboturre, så har siktet inställt på 1:a-priset på 400 dollars, hehe. Men reggade mig på denna turren innan jag skrev förra inlägget, hehe. Så kommer inte spela fler turrar i fortsättningen. :P

 

EDIT: Slutade på en småsur femteplats, 76$ i cash. Jaja, kunde varit betydligt värre.

 

Så, med 262$ på kontot, vilken speltyp och stake hade ni kört då?

 

Grats!

 

Jag kör på 50 BI för CG och max 1% av rullen i turreinköp. Känns tillräckligt för att hantera swings och spela avslappnat.

Så typ 5 dollar CG och/eller 2-3 dollar turre i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grats!

 

Jag kör på 50 BI för CG och max 1% av rullen i turreinköp. Känns tillräckligt för att hantera swings och spela avslappnat.

Så typ 5 dollar CG och/eller 2-3 dollar turre i ditt fall.

 

50 BI:S känns ganska så konservativt. Men visst, the risk of ruin minskar ju än om man kör 30.

Kör du samma filosofi även om du kör 200 bb djupt?

 

Testade precis lite NL5 på Stars. Åkte på 5 inköp där samtliga var 50/50 situationer. Så kan förstå idén med en djup rulle. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 BI:S känns ganska så konservativt. Men visst, the risk of ruin minskar ju än om man kör 30.

Kör du samma filosofi även om du kör 200 bb djupt?

 

Testade precis lite NL5 på Stars. Åkte på 5 inköp där samtliga var 50/50 situationer. Så kan förstå idén med en djup rulle. :lol:

 

Oavsett om jag spelar short eller djupt så är det alltid max 2% av rullen.

Finns såklart värde som kan ändra det något. :-D

 

Men känner att jag begränsar mig mer med bluffar/synar när jag spelar med färre inköp. Och då spelar jag alltså sämre, plus att det blir mer nit-tråkig strategi.

 

*EDIT*

Dessutom swingar PLO och Zoom tex. vääääldigt mycket, så tycker defenitivt man behöver mer än 30 BI för det oavsett.

Redigerad av OMGDanGlimne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tänkte dra igång lite lir igen på Pokerstars nu efter ett gäng dagars uppehåll. NL/PLO2 kommer vara det som gäller till att börja med.

 

Kommer försöka med vanliga bord till att börja med. Volymen som Zoom ger i all ära, men har saknat dynamiken som skapas vid ordinarie bord. Känns som att man förlorar både edge och fisk på Zoom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger vi om dessa två?

 

Hand #1:

 

Spelade jag denna som en åsna eller vad? Å ena sidan så sitter ju AQ i FI:S UTG range som en smäck. Å andra sidan sitter jag på second nuts och blockar dessutom AQ. Brädan är dessutom riktigt våt. I stunden intalade jag mig att jag ville höja honom mest för att få värde av drag. Men i efterhand känns en syn/syn bättre. Eller rentutav syn/fold?

 

Poker Stars $2.00 No Limit Hold'em - 6 players

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

BTN: $2.13 - VPIP: 16, PFR: 15, 3B: 4, AF: 1,5, Hands: 68

Hero (SB): $2.50 - VPIP: 25, PFR: 19, 3B: 7, AF: 2,5, Hands: 949

BB: $2.00 - VPIP: 22, PFR: 12, 3B: 3, AF: 1,6, Hands: 105

UTG: $2.52 - VPIP: 27, PFR: 20, 3B: 0, AF: 4,3, Hands: 92

MP: $2.39 - VPIP: 21, PFR: 11, 3B: 4, AF: 2,2, Hands: 99

CO: $1.55 - VPIP: 33, PFR: 14, 3B: 0, AF: 1,8, Hands: 69

 

Pre Flop: ($0.03) Hero is SB with Qclub.gif Qspade.gif

UTG raises to $0.06, 3 folds, Hero calls $0.05, 1 fold

 

Flop: ($0.14) Tclub.gif Jclub.gif 9spade.gif(2 players)

Hero checks, UTG checks

 

Turn: ($0.14) Kspade.gif(2 players)

Hero bets $0.11, UTG raises to $0.47, Hero raises to $1.10, UTG raises to $2.46, Hero calls $1.34 all in

 

River: ($5.02) 6heart.gif(2 players - 1 is all in)

 

Final Pot: $5.02

Hero shows Qclub.gif Qspade.gif

UTG shows Qheart.gif Aheart.gif

UTG wins $2.42

UTG wins $2.42

(Rake: $0.18)

 

Hand#2:

 

Tänker att jag spelar ok fram till river. Finns ju många händer vi kan få värde av, inte minst ensamma spaderdrag, ett å annat tvåpar mm. Däremot känner jag att min syn på rivern är helt fel, speciellt då det parar brädet. Synpunkter?

 

Poker Stars $2.00 No Limit Hold'em - 6 players

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

Hero (UTG): $2.00 - VPIP: 25, PFR: 19, 3B: 7, AF: 2,5, Hands: 949

MP: $2.15 - VPIP: 19, PFR: 19, 3B: 8, AF: 0,0, Hands: 42

CO: $2.61 - VPIP: 21, PFR: 0, 3B: 0, AF: 0,4, Hands: 48

BTN: $1.87 - VPIP: 5, PFR: 5, 3B: 0, AF: 3,5, Hands: 43

SB: $1.50 - VPIP: 29, PFR: 21, 3B: 0, AF: 1,0, Hands: 24

BB: $1.15 - VPIP: 20, PFR: 6, 3B: 0, AF: 0,0, Hands: 54

 

Pre Flop: ($0.03) Hero is UTG with Jdiamond.gif Aheart.gif

Hero raises to $0.07, 3 folds, SB calls $0.06, 1 fold

 

Flop: ($0.16) Qspade.gif Kspade.gif Tspade.gif(2 players)

SB checks, Hero bets $0.12, SB calls $0.12

 

Turn: ($0.40) 9diamond.gif(2 players)

SB checks, Hero bets $0.30, SB calls $0.30

 

River: ($1.00) Theart.gif(2 players)

SB bets $0.40, Hero calls $0.40

 

Final Pot: $1.80

Hero mucks Jdiamond.gif Aheart.gif

SB shows Jspade.gif Aspade.gif

SB wins $1.74

(Rake: $0.06)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte 3beta preflop med damerna?

 

Poäng. Borde jag definitivt gjort. Vill minnas att jag för stunden tänkte i banan "Hans UTG range är relativt tight. Kan vara bra att ha QQ i min flating range så jag kan ha lite starkare händer bland mina passiva händer, både pre och postflop".

 

Men ja, 3b pre är helt klart det rätta spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng. Borde jag definitivt gjort. Vill minnas att jag för stunden tänkte i banan "Hans UTG range är relativt tight. Kan vara bra att ha QQ i min flating range så jag kan ha lite starkare händer bland mina passiva händer, både pre och postflop".

 

Men ja, 3b pre är helt klart det rätta spelet.

 

På NL2 är det nog vettigt att endast tänka i ranger vad det gäller motståndare och skita i din egen. Det är högst troligt att inte särskilt många sitter och funderar på din range. Tror det leder till suboptimalt spel, när man (tror jag iallafall) gör bäst i att bara skyffla in pengar för värde när man har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...