Gå till innehåll

NL - Låga blinds, hur överlever man?


baang

Recommended Posts

Har en längre tid lirat NL och även ibland PL holdem.

 

Grejen är den att jag hela tiden åker dit på bad beats som kostar mer än vad jag tjänar på tomtarna.

 

Nån av er som spelar på de låga borden och hittat någon stil som funkar, och vad bör vara bäst rent teoretiskt?

 

Har provat både att försöka skrämma bort blindsen med ordentliga höjningar innan floppen (då de flesta lägger sig och verkar inte ge bra resultat i längden på dessa bord) och att slowplaya/mindre höjningar.

 

Hur jag än gör så får jag antingen ingen syn eller syn från hela borden av dessa tomtar. Nu har jag inom loppet av 2 timmar blivit av med 6 inköp.

 

Sista handen var t.ex. AA som träffade A på floppen, dock hittade en runner-runner-stege med 52.

 

Hade det varit bara en del tomtar hade man ju tjänat på dom, men nu känns det istället som att vad man än har så har man inte bara EN tomte att försöka bli av med utan 4-6 st varje pott som fiskar efter allt möjligt.

 

som sagt, never underestimate stupid people in large groups..

 

 

jag pratar om 0.25/0.50 och 0.5/1

går aldrig in med mer än 10% av min br på borden..

Har inte råd att slänga in mer i min br för att gå upp nån nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag pratar om 0.25/0.50 och 0.5/1

går aldrig in med mer än 10% av min br på borden..

Har inte råd att slänga in mer i min br för att gå upp nån nivå.

Kan du inte slå de här borden enkelt så kommer du bli fullständigt slaktad på de högre borden, jag lovar.

 

Det enklaste sättet att slå de här borden är helt enkelt att se många floppar billigt och sälja topptvå/set/stege/färg/kåk. Tålamod och vänta på en bra hand helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag pratar om 0.25/0.50 och 0.5/1

går aldrig in med mer än 10% av min br på borden..

Har inte råd att slänga in mer i min br för att gå upp nån nivå.

 

Nu kanske jag missförstår dig men det verkar som om du inte köper in max utan snarare 10-20dollar på de här borden, har jag rätt eller fel? Small buy-in är inte rätt melodi, gå ner i nivå istället. Var spelar du? Multi/party/empirè, if so så är stacksen inte djupa och det är ett spel där det gäller att kunna spela med hela sin buy in (max) för att dubbla upp och få övertag på resten av bordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skrev det där lite halvt tiltat... hade då de senaste två dagarna förlorat mot sex (SEX) fyrtal. Det var även sex st max inköp som försvann. För att därefter förstöra lite ytterligare så knackade en figur vid namn Tilt på min axel och sa åt mig att gå all-in med diverse tvivelaktiga händer.

 

Det enda problemet jag ser är att det är oerhört svårt att vinna med top pair på dessa låga nivåer, även 2 par brukar falla.

 

Just pga att man har för många som kör sina låga pocketpairs och även Ax och Kx och vägrar släppa dem. så även om man några gånger tjänar på det och snor deras enorma stackar på typ 10bb så drar oftare någon av dom ut en.

 

Vet alltså inte om jag ändå ska fortsätta på denna nivån men helt enkelt slänga allt under triss med många som drar ut? låter dumt men det är mot dom jag ser största förlusterna... eller ska man leta bord med FÄRRE dåliga spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar så rätt som du säger att du gör så borde du vinna i längden, kortsiktiga och även längre perioder med otur är dock att räkna med.

 

Skulle dock rekommendera dig att analysera ditt eget spel, ladda t.ex. hem demoversionen av PokerTracker (http://www.pokertracker.com, för mer info se separat tråd i pokerstudier), som kan spara upp till 1000 händer. Där får du se på vilka händer, i vilka positioner du vinner/förlorar på etc etc. Kan vara en hjälp för att hitta läckor du kanske inte är medveten på.

 

Själv vet jag i alla fall att när jag testade det så såg jag ganska snabbt mitt problem. Efter en stor förlustsession svor jag över att ha blivit utdragen 3-4 gånger av tvåoutare, vilket i och för sig var sant. Det jag inte tänkte på var att jag efter dessa utdragningar spelade dels lösare preflop, dels pushade jag mina sämre händer för hårt, dels försökte bluffa mot motståndare som inte lägger toppar-dålig kicker.

 

Alltså var min stora förlustsession till 1/3 på grund av utdragningarna, till 2/3 på grund av att jag helt enkelt spelade riktigt jävla dåligt. När man blir utdragen ett par gånger under kort period så är det lätt att skylla allt på det, när man egentligen spelade som en pajjas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drog ner pokertracker tidigare och efter att ha kollat diverse forum, faq:s, o frågat mig fram fick jag det till slut att funka, detta efter att ha slitit mitt hår och bitit på naglarn pga all världens fel som uppstod..

 

Nu går det iaf inte att lägga in fler händer, även om det står att importeringen funkade så kommer de inte in i databasen, jag har endast de första 100 händerna där.

 

Så det tar nog ett bra tag innan jag känner för att betala för det.

 

För egen statistik i excel, har iofs inget med handhistory att göra men jag skriver hela tiden ner olika fel/rätt jag gjort och vissa typsituationer jag hamnar i. Som någon annan sa i forumet här så ska jag försöka ordna så att jag och en annan som spelar samma typ av bord delar med oss av HH och ger varandra synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu igen, utdragen som vanligt..

 

flop 3TQ, två spader. jag sitter på QT i bb.

4 st ser floppen, ohöjd.

alla checkar, jag bettar pot. alla lägger sig utom en. han har dubbla min stack och spelat 75% av alla händer.

turn x. jag bettar pott igen. river spader. han sätter färgen.

 

jag har AA raisar 8bb, väldigt löst bord. 2 synar.

flop 259 rainbow, jag bettar knappt pott. en synar, turn 7, bettar pott, river 7, checkar, han checkar.. han har A7.

 

Och sedan ännu en som sätter runner runner flush mot mig med T7 utan något par eller liknande...

 

Däremellan lyckas jag inte få nån spelvärd hand eller flop medans dessa ¤%#&¤F#/%¤%"# ger bort mina pengar i rake medans de byter stackar mellan varandra.

 

Ska man helt och hållet strunta i såna här bord där det finns ett flertal såna här spelare? Säger det än en gång, en eller två såna kanske funkar, men på 0.25/0.50 så finns det ofta 5-8st såna här vid samma bord.

 

Nu är jag uppe i varv igen känner jag så jag ska nog ta och lägga mig och ge upp med poker för idag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man helt och hållet strunta i såna här bord där det finns ett flertal såna här spelare? Säger det än en gång, en eller två såna kanske funkar, men på 0.25/0.50 så finns det ofta 5-8st såna här vid samma bord.

 

Jag drömmer om att få 5-8 stycken sådana där spelare vid mitt bord. Det är megalönsamt och definitivt en av de högsta och stadigaste pokerinkomster man kan ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu igen, utdragen som vanligt..

 

flop 3TQ, två spader. jag sitter på QT i bb.

4 st ser floppen, ohöjd.

alla checkar, jag bettar pot. alla lägger sig utom en. han har dubbla min stack och spelat 75% av alla händer.

turn x. jag bettar pott igen. river spader. han sätter färgen.

 

jag har AA raisar 8bb, väldigt löst bord. 2 synar.

flop 259 rainbow, jag bettar knappt pott. en synar, turn 7, bettar pott, river 7, checkar, han checkar.. han har A7.

 

Och sedan ännu en som sätter runner runner flush mot mig med T7 utan något par eller liknande...

 

Däremellan lyckas jag inte få nån spelvärd hand eller flop medans dessa ¤%#&¤F#/%¤%"# ger bort mina pengar i rake medans de byter stackar mellan varandra.

 

Ska man helt och hållet strunta i såna här bord där det finns ett flertal såna här spelare? Säger det än en gång, en eller två såna kanske funkar, men på 0.25/0.50 så finns det ofta 5-8st såna här vid samma bord.

 

Nu är jag uppe i varv igen känner jag så jag ska nog ta och lägga mig och ge upp med poker för idag..

 

AA du betar 8bb. hade du gått Allin preflop så hade du nog fått alla lägga sig. bättre tjäna lite än förlora stort.

 

 

Blev rivered häromdan.

satt på ca ~90 dollar stack (0,25/0,5 NL) och hade AK. betar $10 preflop. 1 synar.

9AK på floppen. perfekt flop för mig. jag raisar 20 han reraisade 25. jag bigbetade 50 dollar. han fick gå all in med sina sista $30. såg nu att han hade AT

och så kom

T på turn. T på river..... var så jävla lack och fick nästan köpa mig en ny skärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA du betar 8bb. hade du gått Allin preflop så hade du nog fått alla lägga sig. bättre tjäna lite än förlora stort.

Vilken jättedålig idé. Det kommer ju definitivt att minimera vinsterna med AA. Hellre förlora stort ibland än vinna pyttelite i längden.

 

 

Blev rivered häromdan.

satt på ca ~90 dollar stack (0,25/0,5 NL) och hade AK. betar $10 preflop. 1 synar.

Känns som ett ganska massivt tomtebet. Ditt enda hopp här är ju att dina motståndare är ännu större tomtar än vad du är, vilket de tydligen var...

 

Att överbeta potten jättemycket med en bra hand är ett minst lika stort fel som att underbeta potten med en sårbar hand, det gör att motståndarna med lätthet kan lägga sig och kostar en massa pengar i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...