mbman Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Rubriken säger väl det mesta, men kan ju tillägga att jag spelar fullbord 0.5/1$ NL. Om man drar in 10 BB (big blinds menar jag nu..) / 100 händer räknat över ett gäng händer, kan man då gå upp i nivå tycker ni? * RP, lite kortare - QoS * Citera
gdaily Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Det är ointressant hur mycket du tjänar per 100 händer, om du inte har bankrulle till att spela på de högre nivåerna. Har du det, så är det bara att kliva upp. Citera
Zoogin Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Det är ointressant hur mycket du tjänar per 100 händer, om du inte har bankrulle till att spela på de högre nivåerna. Har du det, så är det bara att kliva upp. Att ha bankrulle för den högre nivån är såklart ett krav. Men om man har bankrulle så är det väl en intressant fråga? En som tjänar 1BB/100 händer bör nog inte gå upp. En som tjänar 20BB/100 händer borde gå upp direkt. Svårt att ge en exakt siffra när ens resultat räknas som bra. Har sett siffrorna 10BB/100 händer samt 10BB/timma nämnas flera ggr. Vad är en bra måttstock för NL? Om man ligger på den (vad den nu är?) eller strax under tycker jag man kan gå upp. Citera
Ultra Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Det är ointressant hur mycket du tjänar per 100 händer, om du inte har bankrulle till att spela på de högre nivåerna. Har du det, så är det bara att kliva upp. Att ha bankrulle för den högre nivån är såklart ett krav. Men om man har bankrulle så är det väl en intressant fråga? En som tjänar 1BB/100 händer bör nog inte gå upp. En som tjänar 20BB/100 händer borde gå upp direkt. Svårt att ge en exakt siffra när ens resultat räknas som bra. Har sett siffrorna 10BB/100 händer samt 10BB/timma nämnas flera ggr. Vad är en bra måttstock för NL? Om man ligger på den (vad den nu är?) eller strax under tycker jag man kan gå upp. Om man ska gå in på hårklyverier så har nog gdaily ändå rätt. Bankrullekravet är ju en funktion av EV (BB/100) och variansen. Däremot så är väl kansket inte den vanliga tumregeln for FL med 300BB särskilt användbar i det här fallet. Edit: Såg att det gällde NL så byt ut FL tumregeln med 300BB mot motsvarande tumregel för NL (vet själv inte var den är då jag suger på NL). Citera
yukisuke Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Edit: Såg att det gällde NL så byt ut FL tumregeln med 300BB mot motsvarande tumregel för NL (vet själv inte var den är då jag suger på NL). Man brukar väl säga ung. 3000xBB? Citera
gdaily Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Om man ska gå in på hårklyverier så har nog gdaily ändå rätt. gdaily har alltid rätt Citera
Ultra Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Om man ska gå in på hårklyverier så har nog gdaily ändå rätt. gdaily har alltid rätt Så länge du tycker som jag så Citera
Zoogin Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Om man ska gå in på hårklyverier så har nog gdaily ändå rätt. Bankrullekravet är ju en funktion av EV (BB/100) och variansen. Jo, men gdaily har endast rätt om motståndet förväntas vara exakt lika bra på de olika nivåerna. Nu är det ju så att motståndet generellt blir bättre på de högre nivåerna, vilket kan tala emot att man ska gå upp. Citera
mbman Postad 28 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 28 Juli , 2005 Förstår givetvis bankrullekravet. Men låt oss säga att man är nybörjare men jäkligt rik och har en rulle på en mille så är det nog knappast att rekommendera att man börjar spela på 100/200 NL då man troligen inte har någon chans i världen att vara vinnande där. Å andra sidan borde även bb/100 vara vanskligt, då det måste krävas så otroligt många händer för att det ska stabilisera sig. Jag har tex sista tiden haft sjukt mycket otur och förlorat ett gäng inköp där jag varit 80%:ig favorit, och utslaget på runt 30 000 händer slår ju det mycket hårt mot min bb/100. Men - bara för skojs skull - låt oss säga att man tjänar 5 bb/100 sett över en miljon händer och har rulle för högre nivå - ska man gå upp? Citera
Ultra Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Om man ska gå in på hårklyverier så har nog gdaily ändå rätt. Bankrullekravet är ju en funktion av EV (BB/100) och variansen. Jo, men gdaily har endast rätt om motståndet förväntas vara exakt lika bra på de olika nivåerna. Nu är det ju så att motståndet generellt blir bättre på de högre nivåerna, vilket kan tala emot att man ska gå upp. Ok, då är det ju bara att damma av sin gamla "Gambling therory and other topics", gissa sin förväntade EV (dela EV på lägre nivån med lämplig koefficient?) hoppas att variansen ungefär den samma, blunda och banka in allt i rätt formel. Eller så kan man ju gå efter tumregeln och göra ungefär som Zoogin föreslog tidigare. Detta är antagligen minst lika träffsäkert och dessutom mindre nördigt . Går det dåligt så kan man ju alltid gå ner igen ... Citera
MJ Postad 28 Juli , 2005 Rapport Postad 28 Juli , 2005 Det finns ett färskt exempel:"Varför lyckas jag inte på 0.50/1.00 NL SH?" Spelade 40k händer på 0.25/0.50 med ett resultat på: +7.5bb/100 händer Gick upp till 0.50/1.00 med resultat 20k händer: -0.7bb/100 händer Citera
Recommended Posts