Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fixed limit texas, $0.5/1

Jag sitter i BB, alla foldar utom SB som synar. Jag checkar med 8:heart: Q:diamond:

Floppen: 8:club: 6:spade: Q:club:

Fi checkar, jag betar, fi höjer... jag synar. Här börjar jag omedelbart fundera på om Fi har floppat ett set och då kanske det var riktigt onödigt med en syn?

Turn: 2:heart:

Fi checkar, jag checkar

Vi sparar utgången av handen till senare. Det jag framför allt vill ha kommentarer på om det är en korkad syn när Fi höjer på floppen. Jag har ingen read och ingen tidigare uppfattning om hur Fi spelar.

Postad

Jag tycker du spelade alldeles för fegt.

Menar du att fi1 checkraisar dig?Du har ju position på honom.

Jag tycker du borde slängt in en tredje bet på flop.

Sen tycker jag du ska beta ut flop där också. Han kan ha färgdrag, troligt, stegdrag, Q, alltså en massa händer plus att det är .5/1 vilket gör att du kan lägga in en massa extra händer han kan ha ;)

På Turn tycker jag du verkligen ska beta ut då 2 :heart: verkligen inte är ett scarecard. Jag tycker du spelar för fegt där, tryck på mer med top2.

Postad

Om det gått så här:

Fi checkar, du bettar, fi höjer, du trebettar, fi cappar, du synar, fi leder turn, du höjer, fi trebettar så kan du börja fundera på ett set. (Men du bör nog syna ner iaf.)

HU i en blindfajt kan du nog med gott samvete cappa med top pair helt utan kicker på floppen.

Postad
Dessutom ska du höja med Q8o i position preflop mot en vek limp.

Även om jag inte har någon bra read på Fi i det här läget?

Ska man i så fall lägga ner om man blir kontrahöjd?

Postad

Även om jag inte har någon bra read på Fi i det här läget?

Ska man i så fall lägga ner om man blir kontrahöjd?

Det finns inget som tyder på att fi har någon speciell hand preflop. Ta initiativet, du kommer kunna köpa många potter på floppen även utan träff.

Blir du kontrahöjd, lägg för guds skull inte ner din hand. Fundera lite på det här med potodds. Hur mycket ytterligare kostar det dig att se en flopp? Hur mycket finns det redan i potten? När du funderat lite på det kommer du förstå att du är tvungen att syna med any two i det läget.

Postad

Det är ett otroligt marginellt spel. Du är med nöd och näppe favorit över en totalt slumpmässig hand. Mot vissa spelare kan det ge en viss fördel, men du måste vara säker på att fi uppfyller kriterierna.

OP behöver nog jobba lite mer på sitt spel innan han börjar trycka hårt på nanometertunna övertag. Speciellt när övertaget inte ens existerar i många situationer.

Postad

Det är ett otroligt marginellt spel. Du är med nöd och näppe favorit över en totalt slumpmässig hand. Mot vissa spelare kan det ge en viss fördel, men du måste vara säker på att fi uppfyller kriterierna.

OP behöver nog jobba lite mer på sitt spel innan han börjar trycka hårt på nanometertunna övertag. Speciellt när övertaget inte ens existerar i många situationer.

I det fallet som Vinden beskriver handlar det nog mycket lite om vad man har för hand dock. Tanken är väl att han så ska representera en hand som har större marginal, men tycker nog inte att det är ett spel att rekommendera ännu heller...

Postad

Tack för era synpunkter. Återigen lite att fundera på för en nybörjare.

Efter att både jag och fi checkat på turn, så är det dags för nästa kort:

River: 8:spade:

Fi betar omedelbart, jag kontrahöjer, fi höjer och jag cappar.

Showdown, och fi visar upp AA.

Trots att jag är färsk så är jag inte blind för mina egna brister, men borde inte Fi insett att han är slagen med par på bordet och kontrahöjning på river?

Postad

Oj ahem insåg inte att jag svarade i en FL tråd. Ska inte alls säga att höjning PF med Q8o är ett bra spel i FL eftersom jag inte alls är bra på det. Så vågar inte påstå nånting ;)

Postad

Trots att jag är färsk så är jag inte blind för mina egna brister, men borde inte Fi insett att han är slagen med par på bordet och kontrahöjning på river?

Jo, men dom älskar AA och släpper dom aldrig :D

Lycka till i ditt framtida pokerspelande

Postad

Det beror vilket humör och vilken read jag skulle haft, men jag kanske bara skulle synat flop höjningen för att sedan höja på turn. Jag skulle aldrig ha checkat efter fi på turn och jag skulle helt klart ha trebettat hans höjning på mitt turn bett....

Postad

Det gör han säkert, men att lägga sig för en höjning är inte rätt spel.

Postad

Det gör han säkert, men att lägga sig för en höjning är inte rätt spel. Och så som du spelar kan han inte tro på Q( utan troligen Qx av något slag.

Postad

För att bli en långsiktig vinnare HU FL krävs aggression och åter aggression. Du vill vara den som plockar upp de flesta potterna på floppen när ingen träffar, det gör du genom att ta initiativet i händerna och mot rätt typ av (vek, passiv) motståndare kan du höja med händer betydlig sämre än Q8o.

Q8o är en bättre hand än genomsnittet och en (väldigt grov) uppskattning av vad en "normal" fi kan tänkas syna ett halvt BB med så har jag svårt att tro att den är mer än en högst marginell underdog i långa loppet. Iom positionsfördelen under resten av handen samt fold equityn du får på floppen så är det en ganska självklar höjning för mig.

Sen håller jag med om att vår hjälte har betydligt värre brister i sitt spel än att han inte höjer med Q8o i position. ;) . Det är ju naturligtvis en högst marginell läcka jämfört med att fundera på att slänga topp två paret mot en check-raise på floppen...

Postad

Det finns uppenbarligen läckor att täta, och jag är tacksam för att ni öppnar ögonen på mig.

Borde situationen hanteras annorlunda om floppen hade innehållit t ex K istället för 6 och fi check-raisar? Är jag i ett sämre läge när tvåparet inte innehåller de båda högsta korten på floppen?

Postad

Givetvis är det ett sämre läge eftersom det nu finns fler händer som slår dig. Men ett tvåpar på floppen är ändå ett monster HU och bör spelas där efter tills motsatsen är bevisad.