Gå till innehåll

Program som auto-foldar dåliga händer?


Jonte_J

Recommended Posts

Vi har kollat upp saken rätt nogrannt med de flesta pokersiter och de är väldigt tydliga på sin sak. Dvs program som gör någon form av aktion åt spelaren är förbjudet att använda och spelaren riskerar att få sina konton låsta. Pokerstars motiverar sitt beslut med att de får svårt att avgöra var gränsen ska gå mellan en BOT och ett hjälpprogram. Därför tillåter de ingen automatik överhuvudtaget. Och det är därför vi inte har byggt in sådan funktionalitet i pokergameadvisor, vilket annars skulle vara en simpel sak.

 

För en pokersite är det väldigt enkelt att identifiera sådana program eftersom man som användare släppt in deras klient på datorn.

 

Men pröva gärna att använda Foldem, (jag försökte få igång det själv utan framgång) o rapportera gärna här också på vilka siter som det går att köra utan problem.

 

//Guts (pokergameadvisor den här gången)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att foldem är en bot. Den som säger något annat är ju helt bakom flötet. Om foldem är ok att använda så kan man lika gäran tillåta alla botar. Man måste definiera vad som är tillåtet och inte, och tillåter man program som spelar åt en så har man sagt att botar är ok. Det funkar liksom inte att säga att det bara är ok om botarna inte är "jätte-smarta".

 

Men vem ska definiera vad som är tillåtet? UB har ju godkänt att man får använda Fold'em. Party säger i sin lilla skrift att de huvudsakligen vill uppfylla sina kunders önskemål, och om dessa misstycker så förbjuder de en sak eller tvärtom.

 

FirstPoker har recenserat och rekommenderat produkten. Skulle de göra de med en traditionell bot som spelar allting åt spelaren?

 

Teoretiskt kan man väl hyra in en snubbe från gatan som ropar på en så fort man får de kort som man har skrivit ner på en lapp åt honom. Sedan går man bort till baren och väntar tills han ropar.

 

Programmet spelar ju inte "åt en" som en 'vanlig' bot gör. En bot spelar ju inte som spelaren hade gjort om han hade suttit där. Det gör ju Fold'em. När jag multitablar kör jag iallafall dessa beslut på autopilot och hinner inte ta hänsyn till vem som höjde, limpade, sitter i BB etc. Beslutet som Fold'em tar blir ju isåfall samma som om jag hade gjort det manuellt. Det har ju inte med botens 'intilligens' att göra, det har ju att göra med vad det är den gör åt dig.

 

Är PO och PT bots? De är ett hjälpmedel som du kan analysera ditt spel med, men du för även automatiskt statistik över de andra spelarna på ett sätt som du inte hade kunnat göra manuellt, vilket i viss mån förbättrar ditt spel.

 

Jag säger inte att det är varken rätt eller fel, jag vill bara ha en mer nyanserad diskussion.

 

Skulle du tycka att din motståndare fick ett orättvist övertag över dig om du visste att han använder:

- Fold'em?

- PO/PT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är ett program som spelar åt spelaren - även om det bara är att slänga händer som inte skall spelas - så bör det räknas som en bot och därmed räknas som fusk.

Egentligen kan man väl inte påstå att den spelar åt spelaren - den utför bara ett gäng handlingar baserade på spelarens preferenser, dvs. den spelar inte annorlunda än vad spelaren själv skulle ha gjort i ett givet läge..... :)

 

Eftersom jag spelar på ett sätt som gör att jag vinner i givna lägen, skulle det då vara OK för mig att använda vilka bots som helst? Botten spelar ju som jag säger åt den i preferenserna, och jag säger vinn pengar till papa.... :roll:

 

Bots är skrämmande och ska definitivt bekämpas, läs http://www.msnbc.msn.com/id/6002298/ och tänk sedan hur kul det blir med onlinepoker när/om det kommer typ "schack dator smarta" bottar som kan läsa av spelare och anpassa sig. Bara att slå på programmet och gå ut på en promenad medans den spelar in stålar och spöar dina pokerpolare på nätet som inte har en chans om de inte tillhör världseliten.

 

Låter det OK? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold'em gör en aktion till dig. PT/PO agerar inte till dig. Där är skillnaden och det är det som gör Folde'em till en semibot som gör att den inte kommer vara tillåten på merparten av siterna.

 

Programmet spelar ju inte "åt en" som en 'vanlig' bot gör.

Jo, den trycker på fold-knappen, att folda är också en del av spelet, alltså spelar den.

 

Jo, det har med saken att göra. Det antyder en dubbelmoral från företagets sida. Eller en dålig samordning ovanifrån. Jag tror inte att marknadsföringsavdelningen skulle skapa ett affeavtal med de program som står med som 'förbjudna' på deras egen sida (se länken).

Nä, det har inget med saken att göra. Jag tror du har för höga tankar om marknadsföringsavdelnignen och affiliateavtal. Du kan gå in och signa på som affiliate oavsett vad du driver för site (i stort sett, se exempel med porrsiten i expressen)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold'em gör en aktion till dig. PT/PO agerar inte till dig. Där är skillnaden och det är det som gör Folde'em till en semibot som gör att den inte kommer vara tillåten på merparten av siterna.

 

Exakt!

 

Jag tänker då bojkotta alla siter som tillåter bots, om inte annat så för att visa att jag inte tycker att det är OK. Tänker maila till de och berätta det ochså.

 

Alla program som i efterhand analyserar och visar statistik är ju passiva program, de visar vad som HAR hänt och ska givetvis vara tillåtna. En bot är ett aktivt program som visar/agerar åt sig och räknar ut vad du SKA/BÖR göra i en hand som utspelar sig för tillfället, eventuellt trycker den "på knappen" ochså och du kan klippa gräsmattan istället. Det är en enorm skillnad. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det har inget med saken att göra. Jag tror du har för höga tankar om marknadsföringsavdelnignen och affiliateavtal. Du kan gå in och signa på som affiliate oavsett vad du driver för site (i stort sett, se exempel med porrsiten i expressen)...

 

Jo det har det!

 

Det finns uppenbarligen bara ett sätt att avgöra detta: Min pappa har snyggare bil än din! :P

 

 

Jag tror vi menar samma sak här. De flesta företag fungerar inte som de borde, det är jag väl medveten om. Men OM företaget hade drivits på ett korrekt sätt ovanifrån, så hade man inte haft ett affeavtal med ett företag som säljer ett program som man inte själv godkänner att folk sedan använder.

 

Vad jag menar är att företaget måste bestämma sig för vad de tillåter och inte tillåter, som UB, och att det därmed har med saken (dvs frågan i stort) att göra. Att inte göra detta sänder otydliga signaler om var man står i frågan. Sedan att det inte har att göra med att det innebär att det är godkänt bara för att de har ett affeavtal, det håller jag med om.

 

 

Sedan håller jag med om att Fold'em är en semibot. Jag tycker ändå att det är en skillnad mellan ett program som underlättar för mig när jag multitablar, och ett program som jag kan sätta igång när jag klipper gräsmattan/sover/tittar på po... popvidoer på min dator, och som sedan står och drar in pengar.

 

 

Pokemonn skrev:

Alla program som i efterhand analyserar och visar statistik är ju passiva program, de visar vad som HAR hänt och ska givetvis vara tillåtna. En bot är ett aktivt program som visar/agerar åt sig och räknar ut vad du SKA/BÖR göra i en hand som utspelar sig för tillfället, eventuellt trycker den "på knappen" ochså och du kan klippa gräsmattan istället. Det är en enorm skillnad.

 

Men Fold'em räknar inte ut vad du SKA/BÖR göra. Den slänger t.ex. 73 offsuit i alla positioner, eller slänger KJsuited fram till position 5, beroende på vad du ställer in. Den klickar på knappen åt spelaren, men den ger inga anvisningar om vad som är bra eller dåligt (om det är en hand som du vill spela, så trycker den inte alls).

Det är en enorm skillnad. ;)

 

Sedan tycker inte jag att det är ultragivet att program som PO/PT ska vara helt gröna (jag använder PO). Hade de bara analyserat egna händer hade det varit en sak, men eftersom de analyserar motståndarna i realtid så får du ett övertag som du inte skulle haft annars, åtminstone/särskilt när du multitablar. PO/PT räknar ju även ut odds som ger dig en fingervisning om vad du 'bör' göra (även om de flesta spelare som har någorlunda koll såklart kan göra detta lika bra själva). Så jag tycker inte att skillnaden här är glasklar.

 

Pokemonn skrev:

Eftersom jag spelar på ett sätt som gör att jag vinner i givna lägen, skulle det då vara OK för mig att använda vilka bots som helst? Botten spelar ju som jag säger åt den i preferenserna, och jag säger vinn pengar till papa....

 

Nä, jag tycker inte att det är ok att använda vilka bots som helst, "bara för att den spelar ju ändå som jag har sagt åt den att spela". Jag tycker det är en jäkla skillnad på en sådan bot och ett program som besparar dig mödan att släng knäkkt-fyjra åffsoot från position 6. Det är även en jäkla skillnad på ett sådant program och en AI-bot som kan spöa Phil Ivey.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda övertaget man får över andra spelare med ett program som Fold'em är ju att man inte kan tilta och börja spela sämre händer. Spelar man åtta bord samtidigt blir effekten av detta dock obefintlig, eftersom man gladeligen slänger så många händer man kan i de lägena ändå. Tiltar man när man spelar åtta bord, så går det oftare ut över floppen och senare, inte före floppen (iallafall för mig).

 

Sedan måste man ju också diskutera hur stort övertag man isåfall får. Är övertaget t.ex. större eller mindre än det övertag man får genom att ha en databas i t.ex. PO, så att när ett bord ploppar upp med en spelare som har höjt, och man ser i hans stats att han är ultratight och i stort sett aldrig höjer. Då kan man glatt kasta sin AK i sjön eftersom det troligen är den sämsta handen han skulle höja med, medan man kan reraisa om det är en LAG-spelare som höjer. Utan PO hade man ju fått ta detta beslut i ett vakuum, såvida man inte har flyt och råkar ha en note på spelaren.

 

Det ju inte givet, men jag tycker att PO ger ett något större övertag här, om man skulle räkna i hur mycket pengar det genererar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är OK med ett program som foldar åt dig....

 

Är det i så fall OK med ett program som gör ett bet varje gång du får AA, KK, osv. ?

Är det OK om den re-raisar med AA om någon raisar?

Är det OK om den gör en potbet om man träffar floppen och får triss?

Är det... osv.

 

Var går gränsen för hur mycker programmet ska få spela åt dig?

Ska den bara få spela pre-flop?

Ska den bara få folda?

osv. osv. osv.

 

Själv tycker jag att alla aktiva program som gör något aktivt i ett spel som utspelar sig eller säger åt en att betta, folda eller whatever är fusk och fel och ska förbjudas. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ju inte givet, men jag tycker att PO ger ett något större övertag här, om man skulle räkna i hur mycket pengar det genererar.

Om nu siten man spelar på säger att det är förbjudet att använda program som spelar åt en (vilket Fold'em otvivelaktigt gör) och tillåtet att använda program i stil med PO och PT* så känns det kanska fånigt att sitta och tjafsa om hur stora fördelar man egentligen har av respektive program. Spelar det nån som helst roll?

 

*) Nu måste jag förstås erkänna att jag aldrig hört t.ex Party poker säga att PT är ok, men det verkar i alla fall som om det skulle vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är OK med ett program som foldar åt dig....

 

Är det i så fall OK med ett program som gör ett bet varje gång du får AA, KK, osv. ?

Är det OK om den re-raisar med AA om någon raisar?

Är det OK om den gör en potbet om man träffar floppen och får triss?

Är det... osv.

 

Var går gränsen för hur mycker programmet ska få spela åt dig?

Ska den bara få spela pre-flop?

Ska den bara få folda?

osv. osv. osv.

 

Jag tycker att man måste göra en bedömning av varje enskilt program (inklusive program som PO/PT). Jag tycker mer och mer att Fold'em är ok att använda, jag skulle inte ha något emot om en motståndare använde det, då jag fortfarande kan spela ut honom efter hans egen kompetens.

 

Nej, jag tycker inte att de övriga exempel du ger ska vara tillåtna. Naturligtvis finns det ingen glasklar gräns, men om det är till 95% spelaren, och inte programmet, som spelar, och man inte får hjälp av programmet med besluten i sig, så tycker jag inte att det är givet att Fold'em ska klassas som en bot som bör förbjudas. När programmet spelar åt dig till en sådan grad att du kan ställa dig och diska under tiden, då tycker jag definitivt att det har gått för långt. Fold'em bara underlättar för den som redan sitter och multitablar.

 

 

Själv tycker jag att alla aktiva program som gör något aktivt i ett spel som utspelar sig eller säger åt en att betta, folda eller whatever är fusk och fel och ska förbjudas. ;)

 

Men programmet säger inte åt dig att göra något alls. Det är du som säger åt programmet vilka händer den ska folda, sen foldar den dem, inget mer. Programmet ger dig ingen fördel i det hänseendet, du får ingen 'skill edge' på övriga spelare.

 

På vilket vis anser du att Fold'em ger spelaren en fördel så att det blir 'fusk'? Svara gärna också på hur du ser på jämförelsen mellan PO/PT och Fold'em. Ger inte PO/PT dig ett övertag i vissa situationer?

 

 

(Det är jäääkligt svårt att ta dig på allvar med den bilden... 8-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ju inte givet, men jag tycker att PO ger ett något större övertag här, om man skulle räkna i hur mycket pengar det genererar.

Om nu siten man spelar på säger att det är förbjudet att använda program som spelar åt en (vilket Fold'em otvivelaktigt gör) och tillåtet att använda program i stil med PO och PT* så känns det kanska fånigt att sitta och tjafsa om hur stora fördelar man egentligen har av respektive program. Spelar det nån som helst roll?

 

*) Nu måste jag förstås erkänna att jag aldrig hört t.ex Party poker säga att PT är ok, men det verkar i alla fall som om det skulle vara det.

 

Jag ser inte det fåniga i diskussionen.

 

Även om sajt X har sagt att ett program är förbjudet så utesluter det väl inte en diskussion om ämnet, sajt X behöver ju inte ha en rimlig ståndpunkt. Så självfallet spelar det då roll. Om program A är tillåtet, men inte program B, och program A ger större fördelar än program B, så tycker åtminstone jag att det finns en poäng med att diskutera frågan.

 

Nu är det ju inte heller så glasklart som du verkar beskriva det som (att om det nu är förbjudet så finns det väl inget att diskutera).

UB har ju uttryckligen sagt att det är tillåtet att använda programmet, medan Party inte har någon tydlig ståndpunkt (Fold'em står ju inte med i deras lista över förbjudna program). Jag vet inte om Party har någon officiell ståndpunkt när det gäller PT/PO, men om du läser i länken ovan så kan du se att även dessa program kan tolkas som tvivelaktiga, varför en diskussion om vilka program som bör vara tillåtna eller förbjudna blir väldigt aktuell.

 

Är det moraliskt rätt att spela på UB och använda Fold'em? Är det moraliskt felaktigt att spela med programmet på en sajt som förbjuder Fold'em?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men programmet säger inte åt dig att göra något alls. Det är du som säger åt programmet vilka händer den ska folda, sen foldar den dem, inget mer. Programmet ger dig ingen fördel i det hänseendet, du får ingen 'skill edge' på övriga spelare.

 

Stämmer nog att just det här programmet inte är så pass avancerat att det blir någon större edge, men tanken på att den spelar aktivt (om än bara pre-flop) är lite läskig, man har ju läst om "riktiga" bottar....

 

På vilket vis anser du att Fold'em ger spelaren en fördel så att det blir 'fusk'?

 

OM den skulle fortsätta efter floppen skulle det definitivt vara fusk, vet inte om det riktigt kan klassas som fusk eftersom den "bara" foldar och "bara" spelar pre-flop.

 

Men om jag drev ett pokernätverk skulle alla aktiva program vara förbjudna, bara för att klargöra det och slippa dissikera alla program som ploppar upp, program som sedan kan modifieras efter ett "godkännande" osv.

 

Tror att majoriteten skulle sova tryggare om nätterna i vetskapen att alla aktiva bottar/program är förbjudna. Man kan ju i alla fall hoppas på det. ;):D

 

Svara gärna också på hur du ser på jämförelsen mellan PO/PT och Fold'em. Ger inte PO/PT dig ett övertag i vissa situationer?

 

Vet inte. Jag har använt PT mest för att det är kul att se vilka händer man vunnit med och se snittet på hur mycket man har vunnit i timmen och så. Är nog ingen avancerad användare. Ehhrmmm, eller snarare hur mycket jag har förlorat i timmen.... :oops: Men det är bara variansen, jag lovar! :D

 

(Det är jäääkligt svårt att ta dig på allvar med den bilden... Cool )

 

He, he, he. JAg tog den med min webkamera och lekte lite med den i Photoshop för att visa en polare hur glad jag var att behöva ringa upp nätet X antal gånger per dag då mitt bredband var urkopplat i 2 veckor tack vara as-värdelösa bredbandsbolaget. Sedan blev jag kär i bilden och tog den som min avatar, jag ser ut att vara helt vansinnig! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det rätt är det bara AKTIVA bottar som är förbjudna alltså? Så om jag lyckas skriva en superbot som bara säger åt mig vad jag ska göra "satsa 100 nu" så är det helt ok att spela med den?

 

Om den är igång under spelet och analyserar och talar om för dig vad du ska göra så agerar den "aktivt", under spelets gång, innan handen är avslutad. Vilket jag anser vara fel, svårt att kontrollera och sätta gränser så jag säger totalförbjud.

 

Om du tar in din handhistory när spelet är slut till programmet och den då säger att du skulle ha "satsat 100 då" så är den vad jag skulle klassificera som "passiv". Och det är ju OK.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det rätt är det bara AKTIVA bottar som är förbjudna alltså? Så om jag lyckas skriva en superbot som bara säger åt mig vad jag ska göra "satsa 100 nu" så är det helt ok att spela med den?

 

Om den är igång under spelet och analyserar och talar om för dig vad du ska göra så agerar den "aktivt", under spelets gång, innan handen är avslutad. Vilket jag anser vara fel, svårt att kontrollera och sätta gränser så jag säger totalförbjud.

 

Om du tar in din handhistory när spelet är slut till programmet och den då säger att du skulle ha "satsat 100 då" så är den vad jag skulle klassificera som "passiv". Och det är ju OK.

 

:)

 

Håller med här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He, he, he. JAg tog den med min webkamera och lekte lite med den i Photoshop för att visa en polare hur glad jag var att behöva ringa upp nätet X antal gånger per dag då mitt bredband var urkopplat i 2 veckor tack vara as-värdelösa bredbandsbolaget. Sedan blev jag kär i bilden och tog den som min avatar, jag ser ut att vara helt vansinnig! :twisted:

 

Vansinnig var ordet. Kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag ska asgarva eller springa och gömma mig i garderoben. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...