Gå till innehåll

Hur och när blandas korten i nätpoker?


Albert

Recommended Posts

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Som sagt, naturlig slump får man om man baserar det på naturlig slump. Som t.ex. antalet "blip" på en geigermätare, eller en vilket vägval en råtta i en låda gör, eller... ja listan kan göras lång. Däremot är det första alternativet hyfsat enkelt att implementera jämfört med t.ex. råttmodellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget kan det förresten vara värt att tänka på att den blandning man normalt ser vid ett riktigt pokerbord är långt ifrån slumpmässig. ;)

 

För att få en något sånär bra blandning (som ändå ligger långt från vad datorerna åstadkommer även med PRNGer) så behöver man lägga ner rätt mycket jobb på att blanda, vilket de flesta inte orkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget kan det förresten vara värt att tänka på att den blandning man normalt ser vid ett riktigt pokerbord är långt ifrån slumpmässig. ;)

 

För att få en något sånär bra blandning (som ändå ligger långt från vad datorerna åstadkommer även med PRNGer) så behöver man lägga ner rätt mycket jobb på att blanda, vilket de flesta inte orkar...

EDIT: Sorry läste fel. Fattar vad du menar nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett inlägg om slumpgeneratorn:

 

Slumpen i sig är ett väldigt speciellt uttryck. En slumpgenerator ger egentligen ingen "slump". Eftersom datorerna är programmerade av människor så är programmen påverkade av en människa som tagit ett beslut. Givetvis kan programmen vara väldigt lika den verkliga slumpen men i slutänden kommer den bara "väldigt nära".

Slumpen går nämligen inte att simulera med en dator utan bara rent praktiskt av en oberoende individ. En dator som ska simulera slumpen tar matematik i akt. Och slumpen handlar väl ändå om en helt oberoende händelse.?.

 

Vet inte om jag är ute och svajar men så mycket vet jag att en slumpgenerator aldrig kan anses simulera en verklig slumphändelse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manga_s: Om fröet är helt slumpmässigt så kan man visst simulera "riktig" slump om man med riktig slump menar att resultatet ska vara helt omöjligt att förutse.

 

Fröet?

 

Det jag menar är att en dator inte kan simulera den verkliga slumpen, som vid ett tärningskast t.ex. Det fick iaf jag lära mig under min Diskret Matematik. Någonstans följer en dator vissa instruktioner och därför kan den inte anses ge absolut slump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, vad din kurs sa var att med ett givet utgångsläge (frö) så kommer du få samma resultat (alltså ingen slump). Det som gör avancerade slumptalsgeneratorer så effektiva är just slumpen över hur fröet skapas. Huruvida det skapas via naturliga fenomen som ligger utanför människans kontrol (vare sig algoritmiskt eller fysiskt) eller att gömma det i brus som pseudo varianterna gör spelar mindre roll. En pseudoslumpgenerator kan rent teoretiskt förutsägas, men praktiskt, i t.ex. pokersammanhang, så är det nästintill omöjligt att förutse turordningen i slumpen (och vad värdet sedan används till).

 

Däremot har du helt rätt i att den slumpgenerator som vanliga dataprogram använder sig av är långt ifrån slumpmässig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ganska oväsentligt när blandningen sker... Varje kortlek är ju en stokastisk variabel och det är inte föränns kortet vänds upp som realiseringen sker, så om det blandas mellan gatorna, före given eller i princip att dealern sitter och blandar konstant borde inte spela nån roll.

 

Och det här med att tro att hur länge man väntar med att syna eller lägga sig skulle påverka själva utfallet av spelet känns mest som nåt som spelare kan ta till för att bekräfta sina egna folds.

Ska man hårdra det resonemanget så kan man i princip skylla sina dåliga kort i nästkommande giv på hur länge man väntade med att slänga sina kort i föregående giv.

 

Det finns andra bättre saker att använda som utgångspunkt för om man gjort ett bra eller dåligt beslut. Potodds t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man hårdra det resonemanget så kan man i princip skylla sina dåliga kort i nästkommande giv på hur länge man väntade med att slänga sina kort i föregående giv.

 

 

Ja det är klart man kan skylla på det. Vad skyller du dina dåliga kort på?

 

Sen bör man iofs inse att det inte är någon idé att sitta och tänka på när man ska kasta sina kort eftersom man ändå inte kan påverka slumpen åt något specifikt håll. Men i sak är det ju just så att tiden man väntar med att kasta sina kort har all betydelse för vilka kort man får i nästa giv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ganska oväsentligt när blandningen sker... Varje kortlek är ju en stokastisk variabel och det är inte föränns kortet vänds upp som realiseringen sker, så om det blandas mellan gatorna, före given eller i princip att dealern sitter och blandar konstant borde inte spela nån roll.

Det är väl inte oväsentligt?

Om jag kastar mina kort istället för syn så är det ju ändå intressant att få det bekräftat om man gjorde rätt när nästa kort kommer upp.

Om man missar str8 flush så slipper man ju gräma sig om det nu är så att kortet realiseras inför varje gata.

Om du inte har problem att gräma dig oavsett så får det stå för dig.

 

B2B verkar ju korten komma i en bestämd ordning inför varje giv oavsett hur länge du väntar med ditt drag.

Hur är det på övriga nät?

 

Och det här med att tro att hur länge man väntar med att syna eller lägga sig skulle påverka själva utfallet av spelet känns mest som nåt som spelare kan ta till för att bekräfta sina egna folds.

Är det någon som påstått annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte oväsentligt?

Om jag kastar mina kort istället för syn så är det ju ändå intressant att få det bekräftat om man gjorde rätt när nästa kort kommer upp.

Fast vilket kort som kommer upp är ju oanvändbart för att avgöra om man spelat rätt eller fel. Det är ungefär helt sjukt grundläggande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte oväsentligt?

Om jag kastar mina kort istället för syn så är det ju ändå intressant att få det bekräftat om man gjorde rätt när nästa kort kommer upp.

Om man missar str8 flush så slipper man ju gräma sig om det nu är så att kortet realiseras inför varje gata.

 

Poker handlar inte om vinst eller förlust i varje enskild hand. Det handlar om att fatta rätt beslut. Rätt beslut bestäms av oddsen och din read på din motståndare, inte vilket kort som kommer på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja, jag förstår er och håller med er.

 

Det enda jag menar är att det är intressant att se det verkliga resultatet ändå även om det inte är efter det som man skall dra slutsatser.

 

Ni kan ju inte påstå att ni inte är intresserade av att veta om ni fått in straight flushen mot en kille som sitter på 4 talet...när ni skottar på 10/20 bord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller för B2B:

 

Leken är färdigblandad när given startar. Den blandas INTE om någon gång under det att handen spelas.

Jag är fortfarande skeptisk. Jobbar du för B2B? Kan du backa upp ditt påstående med något? Att blanda korten i förhand är sämre ur säkerhetssynpunkt. Inga mjukvaror är felfria och det är människor som jobbar med dem, människor begår misstag. Om det ens finns en liten möjlighet att någon skulle kunna veta hur korten ligger i leken så sänker det i alla fall mitt förtroende för nätverket ganska rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller för B2B:

 

Leken är färdigblandad när given startar. Den blandas INTE om någon gång under det att handen spelas.

Jag är fortfarande skeptisk. Jobbar du för B2B? Kan du backa upp ditt påstående med något? Att blanda korten i förhand är sämre ur säkerhetssynpunkt. Inga mjukvaror är felfria och det är människor som jobbar med dem, människor begår misstag. Om det ens finns en liten möjlighet att någon skulle kunna veta hur korten ligger i leken så sänker det i alla fall mitt förtroende för nätverket ganska rejält.

 

Jag håller med.

 

Någon insider eller hacker som gör en genväg och knäcker något kan alltså se hur korten kommer att komma (förutsatt att han/hon tar sig in i "kortleken" efter att alla fått sina hålkort). Någon som vill dela med sig av sina hackerkunskaper så delar vi 50/50 om jag spelar?

 

Helt knäppt och knasigt. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, tycker att man som kund har rätt att veta hur "blandningen" går till på ett allmänt plan, dvs. om det slumpas inför varje kort eller bara inför varje giv.

 

Håller återigen med. Alla pokersidor borde ha en beskrivning av hur och när korten blandas.

 

Hade inte en större tanke på det förut eftersom man tog för givet att korten slumpas för varje kort som ska delas ut, men tydligen finns det både de som vill ha "förblandade" kortlekar (obegripligt att man vill det) och de som vill att varje kort slumpas i det ögonblicket det ska ut på bordet.

 

Sistnämnda trodde jag var en självklarhet. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller för B2B:

 

Leken är färdigblandad när given startar. Den blandas INTE om någon gång under det att handen spelas.

Jag är fortfarande skeptisk. Jobbar du för B2B? Kan du backa upp ditt påstående med något? Att blanda korten i förhand är sämre ur säkerhetssynpunkt. Inga mjukvaror är felfria och det är människor som jobbar med dem, människor begår misstag. Om det ens finns en liten möjlighet att någon skulle kunna veta hur korten ligger i leken så sänker det i alla fall mitt förtroende för nätverket ganska rejält.

Pi, förutsatt att det är "den riktiga" Pi var delaktig (inte säker på hur mycket men jag har hört att han var ansvarig) i utveckligen av b2b-klienten och serverprogramvaran så han bör veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pi, förutsatt att det är "den riktiga" Pi var delaktig (inte säker på hur mycket men jag har hört att han var ansvarig) i utveckligen av b2b-klienten och serverprogramvaran så han bör veta.

Ok. Synd. Jag hade föredragit att korten blandas inför varje kort. Om Pi eller någon annan som har koll på B2B:s rng läser det här så skulle jag uppskatta en förklaring på varför leken blandas innan och sedan förblir blandad? Finns det några som helst fördelar med det och hur garanteras säkerheten? Det skulle kännas bättre om man visste att ingen information om nästa kort fanns förrän millisekunderna innan det ges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...