Gå till innehåll

Trött på skolan, nu går jag all-in på poker!


Uhlvar

Recommended Posts

På vilket sätt motverkar din beslutstid tilt? Som jag tolkar din text blir du tiltad och din lösning på problemet är att ta en paus tills du lugnat ner dig.

 

Som med det mesta finns det förklaringar till varför du tiltar. Det kan bero på en mängd olika orsaker. Att pausa dig ur tilt är bara ett dåligt quick-fix som långsiktigt kommer kosta dig pengar (förlorade speltimmar) och aldrig gå till botten med problemet (din rutin för att undvika tilt blir att fly den).

 

När jag känner mig tiltad så försöker jag pressa mig att spela igenom hela sessionen, oavsett om jag håller på att spy av alla utdragningar eller om jag bara känner mig "lite" tiltad. Samtidigt antecknar jag alla känslor som dyker upp, alla dåliga spel jag gör. Typ att jag synar 3bets för light, forcerar action, det är orättvist att de dåliga spelarna vinner, ja det kan va vad som helst för att måla upp en så klar bild som möjligt av mitt sinnestillstånd. Efter sessionen går jag igenom mina anteckningar och försöker hitta logiska förklaringar till vafan det va som hände.

 

Jag använder mig av 5-stegsmodellen som finns på sidan 82 i Mental Game of Poker 2.

 

Det är fem frågor;

 

1) Describe the problem.

2) Explain why it makes logical sense to think, feel, react, or play that way.

3) Figure out how the logic in step 2 is flawed.

4) Come up with a correction to that flawed logic.

5) Ask yourself why the correction you came up with will work.

 

Det jag vill få fram är att alla behöver jobba aktivt med sitt mentala game, oavsett om du lirar NL10 eller NL1000. Att säga "jag har inga tiltproblem" och sen behöva ta paus för att undvika tilt säger helt emot varandra.

 

GL

 

Jag blir lugnare och tänker igenom alla situationer och om jag blir frustrerad så kan jag avsluta innan jag börjar tilta.

Att avsluta när jag känner att jag blir tiltad tycker jag är en bra fix på problemet. Vad du gör under pausen är en annan fråga. Som jag sa så har jag ofta gått och klagat till min rumskamrat eller kollat på en film. Jag tror att det bästa är att gå igenom händerna och försöka förstå varför jag blev frustrerad precis som du förklarar.

 

Jag har tiltat väldigt mycket mindre de senaste månaderna. Förr kunde jag slänga saker och bli otroligt lätt irriterad när det gick lite dåligt. Då var det ofta på grund av att jag själv gjort misstag och inte otur. Ju bättre jag blev och när jag började spela långsammare så minskade mina frustrationer avsevärt. Jag har också börjat se på mina vinster i ett längre tidsperspektiv och det har också minskat tilt.

 

Det problemet jag har haft den senaste veckan är någon slags tilt där jag slutar utvecklas och det är den jag måste bli av med. Att jag blir mindre motiverad när det går dåligt är naturligt men jag måste fortsätta jobba med mitt spel och inte skylla på otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 229
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag använder mig av 5-stegsmodellen som finns på sidan 82 i Mental Game of Poker 2.

GL

 

 

Efter vad du skrev började jag bli lite fundersam på om jag kanske har mer problem med tilt än vad jag tror. Jag har nu köpt boken Mental Game of Poker 2 och jag ska läsa den och hoppas att det finns någonting som jag kan implementera! Tack så mycket för att du tog dig tid att kommentera och försöka hjälpa mig! Återkommer med hur jag tyckte boken var och om jag använt någonting från den!

 

 

För övrigt har jag gjort ett väldigt simpelt program för att räkna ut pot odds. Jag gjorde det endast för eget bruk men efter att en student haft lite svårigheter med pot odds uträkningar så tror jag att fler kan ha användning för det! Här är en video om hur det fungerar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt har jag gjort ett väldigt simpelt program för att räkna ut pot odds. Jag gjorde det endast för eget bruk men efter att en student haft lite svårigheter med pot odds uträkningar så tror jag att fler kan ha användning för det! Här är en video om hur det fungerar!

 

 

Smidigt, när kommer det till mac? :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så. Återkom gärna vad du tyckte om boken!

 

Det finns två stycken timslånga seminarium gratis på youtube som övergripande går igenom vad böckerna handlar om. Jag tycker böckerna är väldigt mkt vassare än de lilla han går igenom i sina videos, men det kanske är ngt i väntan på leverans. Sök på "mental game of poker" bara. Jag har för mig att det är i slutet av del två han snackar om hur quitting inte löser ditt problem med tilt/fear.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smidigt, när kommer det till mac? :-D

 

Trodde det funkade på mac? Har du java så borde det fungera? Jag har ingen aning om mac så kommer nog aldrig komma om det inte funkar nu! :)

 

Det var så lite så. Återkom gärna vad du tyckte om boken!

 

Det finns två stycken timslånga seminarium gratis på youtube som övergripande går igenom vad böckerna handlar om. Jag tycker böckerna är väldigt mkt vassare än de lilla han går igenom i sina videos, men det kanske är ngt i väntan på leverans. Sök på "mental game of poker" bara. Jag har för mig att det är i slutet av del två han snackar om hur quitting inte löser ditt problem med tilt/fear.

 

Tack återigen! Ska ta en titt på videosarna och återkommer med om vad jag tyckte! Kommer förmodligen skriva om saker jag implementerar här också!

 

Holdem indicator räknar ut det dära automagiskt.

 

Mitt program tar up 50 MB ram och är gratis! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det har inte hänt så mycket dem senaste dagarna. Jag har försökt att få in mer volym men det har vart dåligt med action. Den senaste tiden har jag lärt mig mer om motståndare anpassning. Mitt största misstag har vart att jag gör för stora anpassningar efter bara en hand. Jag måste ha mer bevis innan jag anpassar mig för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veckan som gått har vart bra. Jag fick stop-loss på Fredagen men tog tillbaka allt och lite till på Lördagen. Min coach har gett mig tillåtelse att spela på NL200 och vi får se hur det går. Jag är lite nervös men det är alltid roligt med nya utmaningar och att gå upp en stake är ett tydligt tecken på att saker och ting går åt rätt håll!

 

Jag känner att jag lär mig väldigt mycket av att coacha och jag har fått djupare förståelse för många saker. Jag har läst mestadels av boken "The mental game of poker 2" och jag behöver läsa ett kapitel i taget och implemementera sakerna. Det första är A-C-game analys och att försöka spela i "the zone" så ofta som möjligt. Jag har hittat några karakteristiker för mitt C-game och även några för mitt A-game men behöver nog lägga mer tid på det. Jag ska även förfina min warm-up ritual och även lägga till en cooldown ritual.

 

 

Denna handen var rätt rolig för jag pratade precis med en polare om hur många quads jag har fått denna veckan (11 st ) och om hur effektivt det kan vara att överbetta rivern när man har nutsen och sen händer båda sakerna i samma hand! :D Villain hade även vunnit 2 st 30-70 all-ins så det var rätt skönt att smeta in hela stacken och bli callad :)

 

 

SB: €95.45

Hero (BB): €100.00

 

SB posts SB €0.50, Hero posts BB €1.00

 

Pre Flop: (pot: €1.50) Hero has 8:heart: 9:diamond:

 

SB calls €0.50, Hero raises to €3.00, SB calls €2.00

 

Flop: (€6.00, 2 players) Q:heart: 9:club: 9:heart:

Hero bets €4.20, SB calls €4.20

 

Turn: (€14.40, 2 players) Q:spade:

Hero checks, SB checks

 

River: (€14.40, 2 players) 9:spade:

Hero bets €92.80, SB calls €88.25

 

SB shows Q:club: A:diamond: (Full House, Queens full of Nines)

(Pre 63%, Flop 9%, Turn 98%)

Hero shows 8:heart: 9:diamond: (Four of a Kind, Nines)

(Pre 37%, Flop 91%, Turn 2%)

Hero wins €193.95

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veckan som gått har vart bra. Jag fick stop-loss på Fredagen men tog tillbaka allt och lite till på Lördagen. Min coach har gett mig tillåtelse att spela på NL200 och vi får se hur det går. Jag är lite nervös men det är alltid roligt med nya utmaningar och att gå upp en stake är ett tydligt tecken på att saker och ting går åt rätt håll!

 

Jag känner att jag lär mig väldigt mycket av att coacha och jag har fått djupare förståelse för många saker. Jag har läst mestadels av boken "The mental game of poker 2" och jag behöver läsa ett kapitel i taget och implemementera sakerna. Det första är A-C-game analys och att försöka spela i "the zone" så ofta som möjligt. Jag har hittat några karakteristiker för mitt C-game och även några för mitt A-game men behöver nog lägga mer tid på det. Jag ska även förfina min warm-up ritual och även lägga till en cooldown ritual.

 

 

Denna handen var rätt rolig för jag pratade precis med en polare om hur många quads jag har fått denna veckan (11 st ) och om hur effektivt det kan vara att överbetta rivern när man har nutsen och sen händer båda sakerna i samma hand! :D Villain hade även vunnit 2 st 30-70 all-ins så det var rätt skönt att smeta in hela stacken och bli callad :)

 

 

SB: €95.45

Hero (BB): €100.00

 

SB posts SB €0.50, Hero posts BB €1.00

 

Pre Flop: (pot: €1.50) Hero has 8:heart: 9:diamond:

 

SB calls €0.50, Hero raises to €3.00, SB calls €2.00

 

Flop: (€6.00, 2 players) Q:heart: 9:club: 9:heart:

Hero bets €4.20, SB calls €4.20

 

Turn: (€14.40, 2 players) Q:spade:

Hero checks, SB checks

 

River: (€14.40, 2 players) 9:spade:

Hero bets €92.80, SB calls €88.25

 

SB shows Q:club: A:diamond: (Full House, Queens full of Nines)

(Pre 63%, Flop 9%, Turn 98%)

Hero shows 8:heart: 9:diamond: (Four of a Kind, Nines)

(Pre 37%, Flop 91%, Turn 2%)

Hero wins €193.95

 

om man ska vara petig så har du faktiskt inte stone-cold nuts i den handen :P

 

hahahah =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska svårt att göra A-C game analys eftersom att jag ofta inte vet vilket game jag spelar. Jag inser nu att det kommer ta mycket tid att få till en bra analys men jag tror att det kommer vara värt det.

 

Detta är min nya uppvärmnings rutin

 

1. Starta cold turkey, stäng av skype och lägg bort mobilen

2. Kolla igenom förra sessionens cooldown anteckningar.

3. Gå igenom månadens mål och sätt upp nya korttidsmål för sessionen. Fokusera på att förbättra C-game, börja med att gå igenom A-C game analys

4. Kolla igenom anteckningar jag har i mitt spreadsheet inom det område jag vill förbättra

5. Sitt ner, stäng ögonen och gör ingenting i 10 minuter

6. Kolla på motivations video.

 

 

 

Detta är min cooldown rutin

 

1. Gå igenom sessions målen. Nådde jag dem? Varför/varför inte?

2. Spelade jag i "the zone", hur kändes det?

3. Varför nådde jag inte "the zone" eller varför föll jag ur den

4. Förbättrade jag någon svaghet, lärde mig någonting nytt eller blev bättre på någonting jag redan kan?

5. Gå igenom A-C game analys, lägg till/ ta bort

6. Kolla igenom händer där jag var tvungen att tänka mycket.

7. Märkte jag något nytt tecken på tilt, dåligt självförtroende eller ökade nivåer av ångest?

8. Gå igenom mitt bästa samt mitt sämsta beslut för dagen.

9. Bedöm 1-10 : Varians, motstånd och överlag svårighetsgrad

10. Posta händer på forum

 

 

Idag ska jag försöka göra bra mål för den nya månaden

 

 

Starten på NL200 var intressant! Jag var lite ovan vid bet sizes i början men det gick över ganska snabbt, så var det när jag började på NL100 också. Efter 10 händer fick jag en välkomst present från dem snälla poker gudarna:

 

 

 

Hero (BB): €221.75

SB: €152.25

 

SB posts SB €1.00, Hero posts BB €2.00

 

Pre Flop: (pot: €3.00) Hero has K:spade: K:club:

 

SB raises to €4.00, Hero raises to €14.00, SB raises to €152.25 and is all-in, Hero calls €138.25

 

Flop: (€304.50, 2 players) 2:diamond: A:spade: K:diamond:

 

Turn: (€304.50, 2 players) 4:heart:

 

River: (€304.50, 2 players) 5:diamond:

 

Hero shows K:spade: K:club: (Three of a Kind, Kings)

(Pre 81%, Flop 95%, Turn 91%)

SB shows 3:diamond: 3:club: (Straight, Five High)

(Pre 19%, Flop 5%, Turn 9%)

SB wins €303.00

 

frodoNOOOOO_zps3597b312.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina rutiner för upp- och nedvarvning ser bra ut! :-)

 

Även om den ibland känns överambitiös och du bara vill in o spela nu nu nu så slarva inte med den och tänk att du kan alltid sitta en halvtimme extra. Undantagsfall är ju om det bara finns en ledigt plats på ett riktigt drömbord, då kan det vara bra att ha en snabbvariant till hands.

 

Kul att du verkar ha gillat boken och lycka till på NL200!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina rutiner för upp- och nedvarvning ser bra ut! :-)

 

Även om den ibland känns överambitiös och du bara vill in o spela nu nu nu så slarva inte med den och tänk att du kan alltid sitta en halvtimme extra. Undantagsfall är ju om det bara finns en ledigt plats på ett riktigt drömbord, då kan det vara bra att ha en snabbvariant till hands.

 

Kul att du verkar ha gillat boken och lycka till på NL200!

 

Tack så mycket för alla tips! Du har verkligen öppnat mina ögon för någonting som jag inte tänkt mycket på tidigare. Jag tror att mitt mental game har vart dåligt överlag och det finns mycket saker jag kan förbättra. Jag har definitivt haft unconcious incompetence inom mental game :) Tack vare dig har jag nu concious incompetence!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt främsta mål för Mars är att en gång för alla skapa goda vanor när det gäller off-table work. Jag gillar att göra off-table work men ofta spenderar jag min tid med saker som inte är de effektivaste. Jag går för djupt in i områden och överanalyserar saker. Jag måste göra det som är effektivast för att utvecklas snabbare och om jag jobbar för hårt under en lång tid riskerar jag att bli utbränd.

 

Jag funderade på om jag behöver ett resultatorienterat mål som att spela X timmar eller vinna Y euro men jag tror inte jag behöver ett skriftligt mål för att driva mig inom det. Dessa mål kan också ta fokus från mina andra mål t.ex om jag kan välja mellan att spela 1 timme till eller göra off-table work så kanske jag spelar istället vilket inte är det effektivaste i långa loppet.

 

Jag har haft dessa mål innan men av någon anledning så börjar jag alltid slacka efter ett tag. Det kan bero på att jag som tidigare nämnt blir vilseledd av någonting mer avancerat och spenderar all min tid på de sakerna. Visst är det lärorikt att göra avancerade analyser men jag har inte oändligt med tid så jag måste prioritera. Förhoppningsvis kommer det fungera den här gången.

 

 

Jag har skrivit målen på engelska och jag orkar inte översätta men jag tror de flesta här kan engelska :)

 

Result goal:

 

Establish good habits

 

Process goal:

 

Post 3 hands each playing day

 

Answer to 10 hands posted in the forum each playing day

 

Review hands where I invested 20 BB or more after every session

 

Why is it important?

 

If I create good habits that I religiously follow I will make my self-discipline more rigid and create momentum for myself. Good habits will enable me to learn and improve my game even during the hardest cirumstances like downswing or a lack of motivation. I need good habits and solid foundation for when I might not have the same motivation or time that I have now.

 

What obstacles might stand in my way?

 

Loosing my momentum and start creating bad habits because of downswing or a lack of motivation. I get burned out because I work too hard.

 

How will I deal with the obstacles?

 

Learn every day, win the day. Every day that I’m improving I will build momentum that I can work off. My focus needs to be on those 3 process goals alone. I can’t spend my willpower on stuff that isn’t in my goals. These goals are the most important ones and I can always add more later.

 

Injecting logic

 

The start might be slow but when I build momentum it will all become easy and almost automatic.

 

Injecting inspiration

 

“Just do it! First you make your habits, then your habits make you!”

 

“Winners make a habit of doing the things losers don’t want to do.”

 

“Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going. “

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter den första veckan på NL200 har jag tappat mycket av mitt självförtroende. Jag gör beslut som är influerade av känslor istället för att göra rationella beslut. Variansen och tanken på att förlora stort påverkar mig för mycket. Jag lyssnar på Justin Bieber och en liten krokodiltår rinner ner för min kind när jag får in KK mot AA, Q-high mot A-high flush eller när jag åker på ett rejält bad-beat. Allt jag tjänat ihop på de lägre nivåer försvinner på bara några händer. Jag ska prata med min coach om att kliva ner från ringen, kasta in handduken och göra ett nytt försök när jag känner mig självsäker igen.

 

Detta är en del av att klättra i nivåerna. Man är som en rädd liten pojke som försöker leka med de stora starka grabbarna. När korten inte går ens väg så börjar självförtroendet avta och man börjar tveka på om man verkligen har vad som krävs. Jag tror det bästa är att inse att man är slagen, kliva ner och komma tillbaka en annan dag när man är stark igen. När jag kliver upp igen kommer jag att vara starkare och jag kommer inte misslyckas igen!

 

Jag kämpar med tanken "tänk om". Tänk om jag inte hade åkt på ett bad beat i början? Tänk om jag hade vart på rätt sida av coolers. Då hade det här varit den bästa veckan av mitt liv. Den här typen av tankar är skadliga eftersom att det kan hindra mig från att hitta misstag som jag gjort och gör mig mindre motiverad att fortsätta arbeta med mina leaks. Det är svårt att undvika dessa tankarna men jag tror att många poker spelare nån gång har tänkt så. Jag tycker att det är ett väldigt fiskigt tankesätt. Det är det tankesättet som gör att fiskarna fortsätter att spela och förlora. Om dem bara har turen med sig en gång, ja då finns det inga gränser för hur mycket dem kan vinna! Man slutar att arbeta på sina leaks eftersom att man inte tror att man har några, allt är bara otur.

 

Jag har valt att anta pokern som en karriär och jag måste vara professionell till allt som händer. Jag är inte ansvarig för variansen men jag är ansvarig för hur jag reagerar när jag har otur och hur mitt framtida agerande påverkas av det. Jag tror att ta en paus från NL200 för att återbygga mitt självförtroende är det mest ansvarsfulla jag kan göra just nu.

 

Graf över NL50-NL100, första veckan av Mars:

 

nl50-nl200%20first%20week%20of%20march_zpss1ip1eus.png

 

 

Graf över NL200, första veckan av Mars.

 

NL200graph_zpsguov9ivs.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter den första veckan på NL200 har jag tappat mycket av mitt självförtroende. Jag gör beslut som är influerade av känslor istället för att göra rationella beslut. Variansen och tanken på att förlora stort påverkar mig för mycket. Jag lyssnar på Justin Bieber och en liten krokodiltår rinner ner för min kind när jag får in KK mot AA, Q-high mot A-high flush eller när jag åker på ett rejält bad-beat. Allt jag tjänat ihop på de lägre nivåer försvinner på bara några händer. Jag ska prata med min coach om att kliva ner från ringen, kasta in handduken och göra ett nytt försök när jag känner mig självsäker igen.

 

Detta är en del av att klättra i nivåerna. Man är som en rädd liten pojke som försöker leka med de stora starka grabbarna. När korten inte går ens väg så börjar självförtroendet avta och man börjar tveka på om man verkligen har vad som krävs. Jag tror det bästa är att inse att man är slagen, kliva ner och komma tillbaka en annan dag när man är stark igen. När jag kliver upp igen kommer jag att vara starkare och jag kommer inte misslyckas igen!

 

Jag kämpar med tanken "tänk om". Tänk om jag inte hade åkt på ett bad beat i början? Tänk om jag hade vart på rätt sida av coolers. Då hade det här varit den bästa veckan av mitt liv. Den här typen av tankar är skadliga eftersom att det kan hindra mig från att hitta misstag som jag gjort och gör mig mindre motiverad att fortsätta arbeta med mina leaks. Det är svårt att undvika dessa tankarna men jag tror att många poker spelare nån gång har tänkt så. Jag tycker att det är ett väldigt fiskigt tankesätt. Det är det tankesättet som gör att fiskarna fortsätter att spela och förlora. Om dem bara har turen med sig en gång, ja då finns det inga gränser för hur mycket dem kan vinna! Man slutar att arbeta på sina leaks eftersom att man inte tror att man har några, allt är bara otur.

 

Jag har valt att anta pokern som en karriär och jag måste vara professionell till allt som händer. Jag är inte ansvarig för variansen men jag är ansvarig för hur jag reagerar när jag har otur och hur mitt framtida agerande påverkas av det. Jag tror att ta en paus från NL200 för att återbygga mitt självförtroende är det mest ansvarsfulla jag kan göra just nu.

 

Graf över NL50-NL100, första veckan av Mars:

 

nl50-nl200%20first%20week%20of%20march_zpss1ip1eus.png

 

 

Graf över NL200, första veckan av Mars.

 

NL200graph_zpsguov9ivs.jpg

 

Imorrn är en ny dag, då känns det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorrn är en ny dag, då känns det bättre.

 

Jävligt motiverande och kul att läsa hur du jobbar med ditt spel. Är säker på att om du fortsätter och jobba på det här sättet kommer du nå väldigt långt!

 

Tack så mycket! Såret från NL200 har börjat övergå till ett ärr som jag kan lära mig av! Har gått igenom händerna jag spelat på NL200 mer genomgående och jag har hittat många leaks som jag hade när jag började CFP. Den största leaken är att jag inte bettar för värde tillräckligt ofta och när jag bettar så är det för lite. Tror det är lätt att leaks man hade förr kommer fram när man inte känner sig bekväm på nivån! Ser fram emot att ge det ett nytt försök nästa vecka!

 

 

Kolla in den nya versionen av mitt program UhlvarEquity! Det är ett program där du kan träna hand vs hand equities på olika brädor!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar hur seriös du är med spelandet, det är kul att du skriver om vad och hur du gör detta.

 

Motiverade mig till att starta min dagbok här idag med.

 

Lycka till med spelandet!

 

Tack så mycket! Jag tror att en dagbok kan vara ett väldigt bra verktyg för att skriva av sig om vad man tänker och få tips från andra. Jag skrev för ett tag sedan om att jag inte har några problem med tilt. Att jag alltid slutade innan jag började tilta och jag trodde att jag inte hade några problem på grund av det. Sunbird88 här på forumet såg mitt inlägg och skrev att jag kanske har ett större problem med tilt än vad jag trodde. Det gäller att ha ett öppet sinne när någon skriver något sådant och inte känna att någon kritiserar dig. Sunbird88 tipsade mig om "The mental game of poker 2" och jag köpte boken. Nu har jag insett att jag har mer problem med tilt än vad jag tidigare trodde och jag hade aldrig insett det utan min dagboks hjälp. Kan verkligen rekommendera det!

 

 

 

 

Jag skrev ett långt inlägg på min engelska dagbok och jag orkar helt enkelt inte översätta allt så jag tänkte att kopierar in det här på engelska. Jag hoppas att det här inte bryter mot någon regel och att ni är okej med att jag gör detta.

 

"I have had some good sessions the past few days and I have rebuilt a lot of my confidence. Yesterday my very first hand of the session was AA. I got it in against 88 and won then the guy left. I was screaming something like “I’m the best! No one can beat me”. I got fired up the rest of the session and I continued screaming that I’m the best when I stacked someone. I think it helped build my confidence :).

 

For the time I have been in CFP I have always have a fucked up sleeping pattern. I go to bed something like 7 in the morning and wake up 15:00 in the afternoon. It has never been a problem for me and I have loved that I’m able to have a sleeping pattern like this. That’s one of the things that I like about poker, the freedom. Lately however I feel that I need to change this. I don’t think it’s good in the long run to have a sleeping pattern like this because it’s very hard to establish routines, something I have been struggling with. This week I have decided that I will wake up earlier and I have been waking up 6 in the morning every day. I have set my alarm clock at 8 but for some reason I wake up before it and then I can’t go back to sleep. I’m gonna try this out for a couple of week and see how I feel.

 

I like the idea of waking up somewhere around 10-11 and right when I wake up I want to do something productive. I think it’s good to start the day with something productive to build momentum for the day. I will be doing some off-table work or play poker the first thing I do when I wake up. The plan is to always go to bed before 04:00 and then sleep a maximum of 8 hours. I need to be super strict about this in the beginning or else I will fall back into the old patterns.

 

Something else I have been thinking about doing for a long time is cold showers. I think that would be a super good way to start the day and I have only heard good things about doing it. I have tried to do it in the past but it’s always the same story. You go to bed super pumped about doing cold shower in the morning and think about all of the good things that will come from doing it, how hard can it be?

 

When you wake up in your warm cozy bed and start walking to the bathroom you start thinking that this might be the worst idea you have ever had and you start producing excuses for not doing it. You go into the bathroom, turn on the hose and rotate the settings to the coldest possible. That is one of the things you have to do. You have to stand outside of the shower when the cold water is pouring down and then take one step into the shower. You don’t have to stand in there for long, maybe 30 seconds is enough. This is one crucial step because it’s supposed to train your ability to overcome a certain fear. It’s the same fear you feel when you think about approaching a hot woman or when you stand on the side of a high bridge about to do a bungee-jump. All of the cells in your body tells you that this is the worst possible thing you can do and you find excuses for not doing it. If you overcome this fear all of those things will become easier and you will unlock a lot of amazing things in your life.

 

When you stand there in front of the cold water your brain will now go into some kind of hyper-drive excusing mode. It will come up with the most irrational excuses to try to convince you that you shouldn’t do it. If you overcome this and step into the shower you will probably make a very girly scream and tighten your whole body like you should do when you get cold water all over your body. You stand in the hyper ventilating and every cell in your body is now furious “GET OUT OF THE FUCKING WATER YOU STUPID IDIOT, WHAT THE FUCK ARE YOU DOING!!!”. If you keep standing there for about 30 seconds, which will feel like an eternity you have successfully taken a cold shower. You go out of the shower and start to dry yourself. At this point everything is over and you start realizing that this wasn’t so bad after all, what was I so afraid of?

 

This night before you go to bed you think that the next morning will be easier. It wasn’t so bad after all. But you are wrong, the next morning will probably be worse than the first one. Now you know how bad it was in that cold water and your brain will be very effective in only remembering the bad things you felt and it will come up with even better excuses than it did the first time you did it. However if you keep doing this over and over for a month you will make it a good habit every morning. You will jump-start your body and you will start thinking about the good stuff that cold showers have brought to your life. Now you might even relish the cold water pouring down your body, you feel alive.

 

In the past I have only been able to do this for 3 days before I quit. My mind is very weak in the morning especially during the winter when it’s cold here in Sweden. I want to start doing it but I think I need someone else do to it with me. If anyone in interested in making a challenge where we have to do cold showers every morning for a month and maybe stake some money, let me know. I think it could be fun if we are a few people and make a skype group talking about the experience.

 

Watch this video about a guy who did it for 30 days, he goes in more depth about it!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Challenge accepted

 

Hehe jag har börjat köra lite själv men jävlar vad kallt vattnet är på vintern! Fick ont i axlarna långt efter. Jag tror jag ska köra lite varmare i framtiden! Funderar på att köra lite cold bath också, det är inte lika intensivt :)

 

Pokern går bra och jag har uppfyllt många av mina mål redan. Det målet jag måste jobba mer med är session reviews. Jag har gjort ungefär hälften av dem den senaste tiden. Inte mycket mer att skriva, fortsätter grinda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jag har börjat köra lite själv men jävlar vad kallt vattnet är på vintern! Fick ont i axlarna långt efter. Jag tror jag ska köra lite varmare i framtiden! Funderar på att köra lite cold bath också, det är inte lika intensivt :)!

 

Har inte börjat än då jag väntade på lite överenskommelser om regler osv :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte börjat än då jag väntade på lite överenskommelser om regler osv :twisted:

 

Haha förlåt! Vi får köra någon annan challenge ;)

 

 

Denna veckan har jag gjort ett nytt försök på NL200 och jag känner mig mer säker än vad jag gjorde innan. Jag har inte fått så mycket action dels beroende på att jag har väldigt tight villain selection men NL200 är ett väldigt djupt hav med väldigt få men stora fiskar :D.

 

Under veckan har jag åkt på fler hit and runs än vad jag brukar och det har gjort mig frustrerad. En av gångerna blev jag så sur att jag drämde till ordentligt i tangentbordet och skrek som en liten bebis. Det kändes faktiskt bättre än vad jag trodde efteråt. Kanske någonting jag borde fortsätta göra när jag känner att tilten smyger sig fram.

 

Under veckan har jag lagt ner mer tid på att läsa mina gamla anteckningar. Jag tror det är viktigt när man går upp i nivå och jag känner mig mer säker när jag gör det.

 

I coachning har vi spenderat mer tid på motståndaranalys och jag har lärt mig mycket om hur jag kan anpassa mitt spel mot olika motståndare. Det är någonting som jag tycker är väldigt intressant och en av anledningarna till att jag valde HU. En stor del i motståndaranalys är att göra bra anteckningar om motståndaren så jag har lagt ner tid på att utveckla ett system för att göra mer strukturerade anteckningar.

 

 

 

Några intressanta statistiker:

 

Sannolikheten att vinna med AA vs KK 5 gånger i rad = 0.82^5 = 37 %

 

Sannolikheten att vinna när du är 70 % favorit 5 gånger i rad = 0.7^5 = 16.8 %

 

Sannolikheten att vinna med KK vs AA är större än sannolikheten att vinna 5 gånger i rad när du är 70 % favorit! Du har väldigt mycket tur om du lyckas vinna 5 gånger i rad om du är 70 % favorit! Att vinna två gånger i rad har sannolikheten 49%! Jag tror många känner att de har otur om det förlorar när de är 70 % favoriter men i verkligheten så har du tur om du vinner! Du springer 30 % över EV!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...