Gå till innehåll

NLT - SnG, KQs mot aggressiv shortstack


aglo

Recommended Posts

Några händer in i en $10 SnG.

Startmarker: 1500

Blinds: 10/20

 

Jag: 1470

Fi: 380

SB och BB har ungefär lika mycket som mig.

 

Min hand: Q :club: K :club:

 

Fi har spelat väldigt aggressivt i början. Han har höjt 4-6xBB de flesta av de första händerna. Förra handen förlorade han det mesta av sin stack med AK mot JJ. AK är den enda handen han har visat upp (då höjde han 6xBB).

 

Nu sitter han i mittenposition och trycker in då två pers har foldat till honom. Jag sitter på knappen och resten foldar till mig.

 

Ska jag syna här?

 

Om det inte hade varit för hans aggressiva image hade jag lagt mig direkt.

 

Är det värt att riskera 1/4 av stacken mot en aggressiv spelare tidigt i SNGn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt fold, även om han har 27o så kan han vinna ändå, varför riskera så tidigt in i turneringen?

Ska man även folda AA då, för att det finns en liten chans att den inte vinner?

 

Jag tycker det är OK att spela tight i början, och inte försöka sno så många mörkar (eftersom de vanligtvis är små i början), men det verkar dumt att lägga händer som har potential att vinna betydelsefulla potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt fold, även om han har 27o så kan han vinna ändå, varför riskera så tidigt in i turneringen?

Ska man även folda AA då, för att det finns en liten chans att den inte vinner?

 

Jag tycker det är OK att spela tight i början, och inte försöka sno så många mörkar (eftersom de vanligtvis är små i början), men det verkar dumt att lägga händer som har potential att vinna betydelsefulla potter.

 

Låt oss anta att du synar 380 och efter dig får reraise vad gör du då?

 

Nästa scenario du synar 380 och du får reraise och nytt reraise vad gör du då?

 

Blixtfold för mig alla dar i veckan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt fold, även om han har 27o så kan han vinna ändå, varför riskera så tidigt in i turneringen?

Ska man även folda AA då, för att det finns en liten chans att den inte vinner?

 

Jag tycker det är OK att spela tight i början, och inte försöka sno så många mörkar (eftersom de vanligtvis är små i början), men det verkar dumt att lägga händer som har potential att vinna betydelsefulla potter.

 

hehe ok så du tycker att man ska riskera 1/4 av stacken mot en aggressiv spelare tidigt i SNGn? Och han har KQs. till o me Axs har större chans att ta hem potten. Betydelse pott, hmm på vilken sätt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt fold, även om han har 27o så kan han vinna ändå, varför riskera så tidigt in i turneringen?

Ska man även folda AA då, för att det finns en liten chans att den inte vinner?

 

Jag tycker det är OK att spela tight i början, och inte försöka sno så många mörkar (eftersom de vanligtvis är små i början), men det verkar dumt att lägga händer som har potential att vinna betydelsefulla potter.

 

Ursäkta att jag frågar men vad fan har AA med saken att göra?

 

det finns en liten risk att AA inte vinner det finns en stor risk att du kastar bort 1/3 av din stack med en skithand som KQ. Med AA kommer du alltid vara en stor favorit med KQ kommer du nästan aldrig vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att riskera 1/4 av stacken mot en aggressiv spelare tidigt i SNGn?

Du ställer helt fel fråga, den rätta frågan är: "Har jag positivt väntvärde att syna en all-in på 19bb från en tiltad spelare med KQ?" Det har du knappast.

 

Angående AA så är det ju en ickefråga, poängen är att Kenan83:s argument är skruvat. Det antyder att det är extra dåligt att riskera marker i början av en turnering, vilket är det omvända förhållandet mot verkligheten och helt enkelt en dålig tumregel. Om vi säkert visste att tiltaren ställde in utan att titta på korten i det här läget så vore det ju en blixtall-in trots att vi riskerar att förlora en massa marker tidigt. Att titta på risk isolerat är helt enkelt rätt meningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att riskera 1/4 av stacken mot en aggressiv spelare tidigt i SNGn?

Du ställer helt fel fråga, den rätta frågan är: "Har jag positivt väntvärde att syna en all-in på 19bb från en tiltad spelare med KQ?" Det har du knappast.

Var det inte precis det jag frågade?

 

Såhär då: vilka händer har jag +EV på i den här situationen?

Vilka händer hade ni synat/re-raisat med?

 

Jag lade mig btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle förmodligen lägga handen, av den anledningen att jag inte vill ge shortstacken tillbaka en edge i spelet, utan jag kan skänka han blindsen och ändå ha pressen mot sig att han snart blir tvungen att när blindsen stiger ta en sämre chansning för att vara kvar...

 

Sen måste man också fråga sig, kan jag ta en syn och riskera en höjning bakom mig. Folda och ändå veta att jag är så pass bra SnG spelare att jag forfarande kan vinna. Det är väl det som är avgörandet i hur jag aggerar i en sån här situation.

 

Sen håller jag med om att TT+, AQ+ är väl händer värda att spela här. Och då inte en call utan en raise för att isolera sig med shortstacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...