Gå till innehåll

strategi vid livepokerturnering mot dåliga spelare


Peder.A

Recommended Posts

hej.

 

Nyss hemkommen från en livepokerturnering med 15 deltagare. Känner bara ett fåtal av spelarna sedan tidigare. Insatserna är inte särskilt höga (100 kr i inköp plus en rebuy + add-on). Märker direkt att spelarna vid mitt bord är ganska dåliga. När vid slår ihop till ett bord märker jag att de andra spelarna också är dåliga överlag.

Strukturen är tyvärr ganska brant vilket den brukar vara vid homegames (enligt min erfarenhet).

Flera bluffsyner (!!!!) inträffar under spelets gång samt löspassivt spel. Ingen spelare verkar tillämpa någon all-in strategi när de kommer ner under 10 BB. Vid flertalet tillfällen är spelare nere på under 3 bb.

 

Lyckas utnyttja mina motspelares tillkortakommanden och dubbla upp med AA mot K hög (!!!) samt utnyttjar förstås rebuy och add-on.

Vid finalbord bestämmer jag mig för att jag vill vinna turerningen snarare än att försöka gneta mig till pengarna. Har strax innan finalbord åkt ner till under 10 BB pga brant sturktur samt korttorka. Åker ut på 8:e plats efter att först torkat halva stacken med A4 mot SB:s K4 (jag var BB och gick all-in efter att SB synat med ca 3 bb kvar bakom) och sedan med 55 mot AJ där fi (väldigt löspassiv tidigare) först bara synat UTG med ca 10 bb bakom och jag ställde in med 55 från SB med ytterligare 8 BB bakom. Väldigt höga blinds i detta läge.

 

Spelar endast livepoker nån gång ibland men känns som att man ofta åker dit mot dessa dåliga spelare. Inser förstås att det krävs många spelade turneringar för att dra några närmare slutsatser. Någon som har lust att dela med sig av sina erfarenheter kring dessa typ av turneringar? Vilken strategi skall man hålla sig till?

 

Känslan är att jag spelar rätt men tycker att jag borde fått bättre utdelning än vad jag fått vid de tillfällen jag spelat livepoker.

Antar att jag bara skall vara tacksam över att motspelarna är dåliga och fortsätta vara tålmodig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du "spelade rätt" med händerna som du beskriver. När man indentifierar dåliga spelare så är det en bra ide att försöka kategorisera vad de gör som är dåligt, istället för att bara stämpla dem med dåligstämpeln. Klura ut vad det egentligen är de gör fel, och tänk hur du bäst ska kunna utnyttja deras svagheter. :) T.ex. i det här fallet där folk verkar lägga sig för mycket och låta stacken gå ner till 3bb så låter det som ett ypperligt läge att försöka sno lite fler potter och sätta press på folk som är rädda att åka ur genom att vara mer aktiv själv.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, inget snack om att jag spelade de händerna rätt. Problemet var nog snarare de händer jag valde att inte spela. Vid brant blindstruktur gäller det ju att börja stjäla mycket tidigare än vad man normalt gör. Detta är dock lite lättare sagt än gjort då jag vid livespel ändå blir lite försiktigare då man ändå "vill vara med en stund". Vid en onlineturnering med motsvarande struktur och motstånd hade jag säkerligen tryckt på direkt. Hade iofs aldrig deltagit i en onlineturnering med den strukturen...

 

Tack för inputen. Det där med att kategorisera de dåliga spelarna är nåt jag absolut behöver förbättra men är ju lite svårt när det intas en del öl och andra gottigheter :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dom såå dåliga som du beskriver så förstår jag inte varför korttorka ska kunna decimera din stack?

Har själv råkat ut för liknande scenarion på vissa klubbar och det enda o göra är att bara spela små potter tills man träffar riktigt bra.

Minraisa och spela små potter med mediokra händer. Så svaga spelare brukar folda lätt efter check osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dom såå dåliga som du beskriver så förstår jag inte varför korttorka ska kunna decimera din stack?

Har själv råkat ut för liknande scenarion på vissa klubbar och det enda o göra är att bara spela små potter tills man träffar riktigt bra.

Minraisa och spela små potter med mediokra händer. Så svaga spelare brukar folda lätt efter check osv..

 

Dock svårt att hålla potterna små när blindstrukturen är som den var. Dessutom synades det ner väldigt ofta mef skräp (typ a hög och lågt par). Men borde nog försökt spela fler händer i början då mam uppenbart kunde få fint betalt vid träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gillar mest med den här tråden är hur du lyckas utnyttja dina motståndares tillkortakommanden genom att dubbla upp med AA mot K hög (!!!)

 

WP Sir!

 

Det märkliga med denna hand var att utg openlimpade fick syn av två inklusive fi på sb. Jag från bb höjde upp 5 bb och fick syn av sb. Flopp tt6 rainbow. Fi betar 1/4 pot jag höjer ganska stort och får syn. Turn visar A och fi betar lågt och jag dynar bara. River 2 och fi betar på nytt lågt och jag går all-in. Fi synar ner!!!

Så det var inte någonsvårspelad hand:).

 

Andra tillfällen då man dock kunde utnyttja motståndet var när någon lågstackare limpade eller ställde in och fick flera calls. Då kunde jag med framgång vid åtminstone ett tillfälle isolera mig mot denne och få in massa extra pengar i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...