Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Första handen jag spelar på bordet, har inga reads alls.

Party Poker 2/4 Hold'em (10 handed) http://216.119.70.224/converter/hhconverter.pl

Preflop: Hero is BB with Jh, Ah.

UTG calls, 3 folds, MP2 calls, 2 folds, Button calls, SB completes, Hero raises, UTG calls, MP2 calls, Button calls, SB calls.

Fel att höja från BB med AJs med så pass många callers?

Flop: (10 SB) Kd, Ad, 9h (5 players)

SB checks, Hero bets, UTG raises, MP2 folds, Button folds, SB calls, Hero calls.

Sätter topparet med köksvägsfärgdrag, en ganska bra flop. Blir höjd av UTG, en svensk spelare (brukar vara åt det tightare hållet). Hur ska man reagera här? Jag tycker par är enormt svåra att spela. Ska man anta att man är back, att han sitter på tvåpar eller dylikt? Jag väljer att syna i alla fall, och detta sätter ju tonen för hur resten av handen spelas.

Turn: (8 BB) Tc (3 players)

SB checks, Hero checks, UTG bets, SB calls, Hero calls.

River: (11 BB) 5d (3 players)

SB checks, Hero checks, UTG checks.

Final Pot: 11 BB

Detta är kanske en väldigt basic hand, men jag är konfunderad. Jag spelar i vanliga fall ganska aggressiv, men jag gillar att vara den som höjer, inte tvärt om. Ska man slänga iväg en rereaise på flop för information eller är det rätt att syna ner i detta läget? Ska man till och med kanske slänga sig på turn?

Postad

Vad kan en tight spelare ha limp-synat med i UTG? Tycker en raise på flop för att visa styrka och få information vore bra. Blir du cappad kan du fundera på att folda eller check-syna ner.

Mycket möjligt att han har 99 känns det som.

Postad

Jag tycker att du ska höja på floppen. Bra om SB lägger sig eller dumsynar. Att UTG har 99 känns inte omöjligt och är det så illa har du ju ändå odds att dra till hålstegen på turnen. Dessutom lär väl en tight spelare höja floppen med färgdrag + hålstege rätt ofta. JdTd eller QdJd känns inte otänkbara. På turnen har du ju faktiskt ett skapligt drag om du nu ligger efter och det är inte alls säkert att du gör det, så folda får du inte göra.

Postad

Nej, helt korrekt höjning från BB preflop.

Du har en halvdan hand på floppen, och potten är så stor att ett bet inte kan skydda den. Nu är valet att betta för värde eller försöka en checkraise. Här är det bäst att betta imho. Jag skulle glatt ha trebettat och synat ner en cap. (Han höjer alla äss han limpade in med. Om bordet är passivt kan en solid spelare lätt limpa A2s UTG.)

Iom att du inte gjorde det måste du höja turn när du får redraws.

Postad

Lätt en värdehöjning preflopp. AJo hade jag inte varit alls lika benägen att höja.

Hade 3-betat honom på floppen här, synar han bara så blir det bet på turn och spel efter det. Cappar han så synar jag ner beroende av vad turn ger.

Som du spelar nu så tycker jag det är vekt. Allt som krävs för att få dig i check-call mode är en simpel rais på floppen?

Postad
Lätt en värdehöjning preflopp. AJo hade jag inte varit alls lika benägen att höja.

Hade 3-betat honom på floppen här, synar han bara så blir det bet på turn och spel efter det. Cappar han så synar jag ner beroende av vad turn ger.

Som du spelar nu så tycker jag det är vekt. Allt som krävs för att få dig i check-call mode är en simpel rais på floppen?

Oftast ej. Är ny på 2/4 och tar det omedvetet "försiktigt". Dumt, men så är det.

Ni verkar ha lite olika åsikter om bet vs CR på floppen. Som preflop höjare, är det bättre att beta ut och markera en bättre hand eller att satsa på en checkraise för att skydda?

Tack för svaren.

Postad

Jag hade synat floppen och sen smackat på med en raise på turn och betat ut river. Eventuellt även försökt få in en check-raise på river. Det funkar ibland eftersom ingen förväntar sig en check-raise om man raisat turn, utan de tror på ett missat drag/bluff som inte gick in etc, och luras till att försöka bluffa hem potten på river. På så sätt utverkas maximal vinst från handen.

Iof är det ingen drömflopp, risk för tvåpar och bra draghänder, därför gäller det att smacka på rejält.

Postad

Ni verkar ha lite olika åsikter om bet vs CR på floppen. Som preflop höjare, är det bättre att beta ut och markera en bättre hand eller att satsa på en checkraise för att skydda?

För det första är det inte alls säkert att du får möjlighet till att check-raisa på floppen, finns en mängd händer de kan sitta på som mer än gärna tar ett frikort. Och för att kunna skydda den på bästa sätt vill du ju helst ha ett bet från sen position så du kan få resten av bordet att ställas inför 2 kalla bets. Hade du checkat nu och UTG bettat och hela bordet synat hade du inte fått en enda att lägga sin hand genom en check-rais.

Som det blir nu skyddas handen på ett bra sätt när UTG höjer dig direkt.

Sen tycker jag det är lika bra att fortsätta att betta när man höjt preflopp och träffat, skulle du börja check-raisa dina träffar skulle bra motstånd snappa upp det snabbt och lätt kunna komma undan billigt.