Gå till innehåll

jodan: 90 dagar HU och HP


jodan

Recommended Posts

Btw, har du provat att öka intervallet till 10-15 min?

 

nop. tycker det är distraherande att hålla koll på tiden.

 

Ska man inte belönas för att man tar sig an problemet/texten även om man inte löser/förstår?

det gör man, ofta hamnar man ju på texter man inte förstår. då får man nöja sig med att man iaf gav dem ett försök.

 

intressant ditt tänk angående om att inte belöna resultat. men det är ju inte riktigt resultat jag belönar primärt, det är mer förståelse. vet inte riktigt om det är ett resultat, resultat känns mer som att man läst klart boken än att man förstod boken.

 

kan tänka mig att prickar vid tid passar poker, men när det gäller inlärning känns stycken mer relevant att belöna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

nop. tycker det är distraherande att hålla koll på tiden.
Låt din iPhone göra jobbet åt dig? Om timern är för bökig lär det finnas någon app som ger ifrån sig ett litet pling med en viss frekvens (jag skulle kunna använda min meditationsapp exempelvis).

 

Undra om plinget i sig räcker? I experimentet med djur var det ju ett ljus som blinkande med viss frekvens som fick djuren att inte ge upp arbetet utan fortsätta. Kanske slipper man då sitta och rita prickar?

 

det gör man, ofta hamnar man ju på texter man inte förstår. då får man nöja sig med att man iaf gav dem ett försök.

 

"belöningen" är ju att sätta pricken, förstår man inte får man ju inte sätta någon prick och belönas således inte?

 

intressant ditt tänk angående om att inte belöna resultat. men det är ju inte riktigt resultat jag belönar primärt, det är mer förståelse. vet inte riktigt om det är ett resultat, resultat känns mer som att man läst klart boken än att man förstod boken.

 

Förståelse är väl det resultat du söker av att läsa? Att läsa utan att förstå är ju resultat-/meningslöst.

Att hävda att förståelse inte är ett resultat känns som en semantisk fråga.

 

Om du är intresserad vet jag att Molyneux pratar en del om det i något klipp, har för mig att det är en intervju med en psykolog.

Molyneux/psykologen menar att de flesta som uppfostrar sina barn har helt fel tillvägagångssätt i det att de berömmer resultat istället för arbete. De tar upp ett exempel med en knatte som ritar en teckning. Föräldrar ger alltid beröm för den väldigt fina teckningen (som oftast är skitful) och barnet lär sig att arbetet inte är det viktiga utan snarare att bli klar, och snart ritar de två streck på ett papper och visar stolt upp det för att få beröm.

Om man istället regelbundet ger beröm när barnen arbetar och är ärlig i sin kritik av resultatet får de en verklighetstrogen uppfattning om sin förmåga och lär sig att älska att arbeta. Och arbete medför ju förr eller senare de önskade resultaten ...

 

Som kuriosa kan vi se hur Molyneuxs fyraåriga dotter som uppfostras med den metoden målar (tror inte det är många fyraåringar som orkar lägga så mycket arbete på en målning):

 

1002977_10151965114191679_818904606_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en chans att en 4-åring har målat den där om hon inte är en makalös naturbegåvning för konst..

 

Jämför tex med Akiane Kramarik

 

http://www.akiane.com/store/

 

Akiane Kramarik was born July 9, 1994, in Mount Morris, Illinois to a Lithuanian mother and an American father. She is homeschooled.[1]

 

She is primarily a self-taught painter. She states that God spoke to her when she was three years old, encouraging her to paint and draw her visions.[2] Her parents were atheists at the time (they later converted to Christianity on account of Kramarik's paintings and visions). Kramarik started drawing at the age of four, advancing to painting at six, and writing poetry at seven. Her first completed self-portrait sold for US$10,000.[2] A portion of the money generated from sales is donated by Kramarik to charities.[3] According to Kramarik, her art is inspired by her visions of heaven, and her personal connection with God. Kramarik's art depicts life, landscape, and people

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt din iPhone göra jobbet åt dig? Om timern är för bökig lär det finnas någon app som ger ifrån sig ett litet pling med en viss frekvens (jag skulle kunna använda min meditationsapp exempelvis).

 

Undra om plinget i sig räcker? I experimentet med djur var det ju ett ljus som blinkande med viss frekvens som fick djuren att inte ge upp arbetet utan fortsätta. Kanske slipper man då sitta och rita prickar?

 

 

 

"belöningen" är ju att sätta pricken, förstår man inte får man ju inte sätta någon prick och belönas således inte?

 

 

 

Förståelse är väl det resultat du söker av att läsa? Att läsa utan att förstå är ju resultat-/meningslöst.

Att hävda att förståelse inte är ett resultat känns som en semantisk fråga.

 

Om du är intresserad vet jag att Molyneux pratar en del om det i något klipp, har för mig att det är en intervju med en psykolog.

Molyneux/psykologen menar att de flesta som uppfostrar sina barn har helt fel tillvägagångssätt i det att de berömmer resultat istället för arbete. De tar upp ett exempel med en knatte som ritar en teckning. Föräldrar ger alltid beröm för den väldigt fina teckningen (som oftast är skitful) och barnet lär sig att arbetet inte är det viktiga utan snarare att bli klar, och snart ritar de två streck på ett papper och visar stolt upp det för att få beröm.

Om man istället regelbundet ger beröm när barnen arbetar och är ärlig i sin kritik av resultatet får de en verklighetstrogen uppfattning om sin förmåga och lär sig att älska att arbeta. Och arbete medför ju förr eller senare de önskade resultaten ...

 

Som kuriosa kan vi se hur Molyneuxs fyraåriga dotter som uppfostras med den metoden målar (tror inte det är många fyraåringar som orkar lägga så mycket arbete på en målning):

 

1002977_10151965114191679_818904606_n.jpg

 

Det du talar om kallas för Mindset. Rekommenderar boken med samma namn:-)

 

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1780332009

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt din iPhone göra jobbet åt dig? Om timern är för bökig lär det finnas någon app som ger ifrån sig ett litet pling med en viss frekvens (jag skulle kunna använda min meditationsapp exempelvis).
Använder man windows, och har burken på konstant, kan man använda http://www.orzeszek.org/dev/timer/ med vilket ljud man nu gillar.

 

Undra om plinget i sig räcker? I experimentet med djur var det ju ett ljus som blinkande med viss frekvens som fick djuren att inte ge upp arbetet utan fortsätta. Kanske slipper man då sitta och rita prickar?
En ganska stor skillnad mot djurexperimentet var ju att det faktiskt förekom riktiga belöningar.

 

Så för att efterlikna det helt så skulle man ju egentligen unna sig själv något gott, eller liknande belöning, med någon frekvens och få annat stimuli resterande del av tiden.

 

Typ en apparat som blinkar var n:te minut under arbete och släpper ut en vindruva var k*n:te minut.

 

Helst skulle det förstås vara slumpad druvutsläppning för maximal beteendeförstärkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en chans att en 4-åring har målat den där om hon inte är en makalös naturbegåvning för konst..

 

Jämför tex med Akiane Kramarik

 

http://www.akiane.com/store/

 

Akiane Kramarik was born July 9, 1994, in Mount Morris, Illinois to a Lithuanian mother and an American father. She is homeschooled.[1]

 

She is primarily a self-taught painter. She states that God spoke to her when she was three years old, encouraging her to paint and draw her visions.[2] Her parents were atheists at the time (they later converted to Christianity on account of Kramarik's paintings and visions). Kramarik started drawing at the age of four, advancing to painting at six, and writing poetry at seven. Her first completed self-portrait sold for US$10,000.[2] A portion of the money generated from sales is donated by Kramarik to charities.[3] According to Kramarik, her art is inspired by her visions of heaven, and her personal connection with God. Kramarik's art depicts life, landscape, and people

 

 

 

 

Haha +1 på den så in i helvete

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som arbetsgivare skulle man ju kunna betala folk i bitcoin var 6e minut de är inloggade på jobbet, så det plingar till i blockchain/randomklient. antar det skulle få folk rätt motiverade att jobba på.

 

Bättre att införa en räknare som visar hur förtjänt man är av sin månadslön var tionde minut baserat på faktisk prestation och kontinuerligt spara detta i dennes databas.

Då har man verkligen gott diskussionsunderlag till medarbetarsamtalet och man får lika villkor till lönehöjningar/sänkningar som enbart bygger på prestation och inte på att slicka röv eller argumentera bra. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dag 3-8?

Dag 1: 7 109 SEK

Dag 2: 512 SEK

Dag 3: 28 090 SEK

Dag 4: afk

Dag 5: 5 545 SEK

Dag 6: 13 584 SEK

Dag 7: 1 289 SEK

Dag 8: 858 SEK

Dag 9: 11 739 SEK

 

MTT: 12 361

HU: 5 133

TOT: 7 228 SEK

 

Dag 3-7 var ett fatalt misslyckande av Ignorera frugan, 20h+. och därmed också ett misslyckande av en majoritet av övriga mål.

 

Det är åtminstone 300% svårare att vara produktiv när man vaknar med frugan i sängen på helgerna än när man vaknar ensam på veckodagar. Så om helger är lvl2 så kommer jag få prova på lvl5 den här veckan då en kompis ska bo här onsdag-söndag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte räkna men höftar på att dagen slutar 5 kakor back. Låg bra med i alla åsnelopp jag spelade och började nästan få upp hoppet när jag gick från 7 bord till 1 inom loppet av 5 min. Jobbigast var väl KK < AK för chipleadish i FTOPS#8 med 100-något kvar.

 

I övrigt har jag varit duktig pojke idag. Full produktivitetspott.

 

Och medan jag skrev detta blev dagen några kakor dyrare. Säg 7 kakor back.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg hur lätt det var att skriva dagbok förr i tiden. Mitt tidigare, extroverta och omedvetet bekräftelsesökande, jag njöt av att spy allehanda skit över vemhelst som tog sig tiden att läsa.

Mitt nuvarande, mer introverta och medvetna, jag som försöker undvika att söka billig bekräftelse likt socker njuter inte lika mycket.

 

Men jag måste övervinna min största svaghet vilken är att inte slutföra saker jag påbörjat och skriva klart den här förbaskade dagboken. Jag måste också anstränga mig något för att underhålla både er och mig själv på vägen.

 

Så härmed utlovas inlägg om:

Barfotalöpning i skogen

Poo-less

StreetBank

Grönt

Mat

Brädspel

Film

jodan

feminism

Unschooling

CouchSurfing

 

Ptja, vill ni att jag berättar/skriver om något speciellt kan ni ju alltid requesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din take på feminism låter spontant som ett intressant ämne. Brukar bli kul. :)

 

Jo, feminismdiskussioner brukar bli livliga ... Jag har väl dessutom en åsikt i frågan som gör att få håller med mig :twisted:

 

Brädspel får du gärna utveckla.

Annars undrar jag om matteplugganden orsakades av att det behövdes eller att det är roligast att plugga?

 

Kommer skriva recensioner av brädspel för att inspirera PF att spela lite mer brädspel. Helt klart ett sjukt underskattat tidsfördriv.

 

Pluggar matte för att jag troligtvis skulle tappa en del poäng på XYZ och KVA. Tror visserligen jag skulle kunna lösa alla utom någon enstaka om jag fick mer tid på mig, men med tidspressen behöver jag helt enkelt friska upp minnet så att jag inte behöver spendera tid åt att lista ut/komma ihåg hur jag skall lösa uppgifterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens happenings:

  • Vann en turre för €2,2k (100t). Märker att jag tappat det där "att vinna en turre är alltid att vinna en turre", hade definitivt varit mycket gladare om jag vunnit 2k HU.
  • Såg en film! (första på kanske tre månader, vilket är lite skillnad mot halvåret innan då jag snittade fler än 20 filmer i månaden)
  • Bubblade ytterligare ett FTOPS (6e). Kanske snart dags att få springa lite djupt och sitta och svettas och skrika när man flippar om chansen att vinna lite sexigare pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sexiga pengar är di bästa pengarna!

 

Undra när pengar går från att vara pengar till att vara sexiga pengar. För mig tror jag det händer någonstans runt 100k svenska.

 

Kallduschar

Finns väl åtminstone några hälsotomtar/tokar som kallduschar här?

Skulle gärna ta del av er metod. Börjar ni kallt/slutar ni kallt/hoppar ni fram och tillbaka mellan varmt och kallt etc?

Ni får gärna dela några artiklar eller liknande som tar upp metoder och hälsoaspekter med kallduschar också.

Tack så himla mycket :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlat lite på dessa kalla duschar.

 

De positiva effekter random populärvetenskap påstår att kalla duschar har:

  • Ökat immunförsvar (ökad produktion av vita blodceller)
  • Ökad energi
  • Förebygger/lättar depression
  • Stänger porer => bra för hud/hår
  • Ökad testosteronhalt
  • Ökad ämnesomsättning
  • Ökar kroppens förmåga att själv kontrollera kroppsvärme
  • Ökad blodcirkulation
  • Förbättrar lymfatiska systemet
  • Förbättrar andning
  • Minskad risk för hjärtattack etc.

 

Äsch. De tror att det är jättebra och jag väljer att tro dem.

I morgon ska testa om jag är lika manlig som Chofritz. Får se om jag överlever den chocken :)

 

Lite random källor:

http://www.marksdailyapple.com/cold-water-therapy/#axzz2bxFiGixP

http://wakeup-world.com/2012/04/11/ten-health-benefits-of-cold-showers/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17993252

 

 

Hittade btw det här citatet på en av sidorna:

In Sweden, it’s common practice to let small babies take naps outdoors in the cold. These babies have not only been shown to be more resistant to diseases, but they also seem to sleep deeper and more soundly.

 

Alltid undrat varför man ser så många spädbarn ligga ute på altanen och sova vintertid, äntligen har jag hittat förklaringen ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...