Gå till innehåll

Speedpoker NL - babynivå


Kåkfararen

Recommended Posts

Hej

Jag spelar speedpoker hos Betfair på lägsta nivån 0.02-0.05 6-manna med max 5 dollar inköp.

 

Som det är nu är det hopplöst då jag inte kan vinna utan bara förlorar och förlorar dag ut och dag in. Jag får inte spelet att fungera :oops:

 

Finns det någon stabil vinnare på speedpoker som kan ge tips och råd hur jag ska spela för att bli en stabil vinnare?

 

Jag är trött på att stå för partyt hela tiden och mata dumskallarna med gratis chips :-P så ge mig alla råd ni har gott folk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju snabbare och lägre nivå (och snålare bb/inköp-ratio) desto mer liknar pokern ett lotteri där alla köper in pre och den med bäst hand på river vinner. Desto mindre edge för en duktig spelare postflop.

 

Du bör därför generellt spela premiumhänder ABC pre och få in så mycket som möjligt eller limpa in billigt i position med potentiella monsterhänder som du bara drar på vid expressiva odds eller riktigt bra implicita. Inget slowplay och inga krusiduller. Stenhård disciplin pre. Och ändå vara beredd på vansinnig variation mätt i bb eftersom det i stort sett är att betrakta som en multipel coinflip.

 

GlHf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha tips om speedpoker? Är det så att du anser dig vara en vinnande spelare med har svårt att hitta de justeringar som formatet kräver? Eller är det så att du vill ha tips om hur du ska bli en bättre pokerspelare och råkar gilla speedpokerformatet?

 

I vilket fall som helst, gå igenom dina spelade händer. Var förlorar du? Borde du spelat annorlunda? Finns det lägen där du skulle kunna vinna mer? osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju snabbare och lägre nivå (och snålare bb/inköp-ratio) desto mer liknar pokern ett lotteri där alla köper in pre och den med bäst hand på river vinner. Desto mindre edge för en duktig spelare postflop.

 

Du bör därför generellt spela premiumhänder ABC pre och få in så mycket som möjligt eller limpa in billigt i position med potentiella monsterhänder som du bara drar på vid expressiva odds eller riktigt bra implicita. Inget slowplay och inga krusiduller. Stenhård disciplin pre. Och ändå vara beredd på vansinnig variation mätt i bb eftersom det i stort sett är att betrakta som en multipel coinflip.

 

GlHf.

Exakt som att spela live på CC/20-20 alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen...fyll gärna på med fler tips och ideer.

 

Jo jag spelar speed för att Betfair har en drive där de varje 2-veckorsperiod delar ut pengar till dem som spelat flest speedpokerhänder. 500 dollar till 1:an och 50 dollar för 70:e plats. Som bäst har jag klarat plats 6/7 nånting som gav 225 dollar. (spelar även PL Omaha och turneringar)

 

Problemet har dock varit att jag läcker marker hela tiden. Vunnit 1 dollar- förlorat 2, vunnit 3 dollar-förlorat 5...ja ni fattar.

 

Hos Betfair upplever jag att spelarna generellt är väldigt tajta i speed. Många spelare sitter bara och väntar på ett pocket och inget annat. Sen finns det även mycket robotspelare som köper in för minimum 1 dollar och går all in eller foldar. Om de dubblar upp lämnar de omedelbart och startar om med minimi igen.

 

Kan ge lite exempel på spel...

Jag höjde upp 20 med KK som förste gubbe (5 dollar stack) varvid SB kontrahöjer till 70. Jag är rätt säker på att snubben sitter med AA eftersom spelarna på denna nivå väldigt sällan rr stort utan en väldigt bra hand (undantaget är nån enstaka kortlivad galning innan denne begått självmord :-) )

Hade spelat hela dagen och aldrig fått en sån stor rr tillbaka så det kändes som en bra hand.

Jag frågar till och med snubben i chatten om han har AA men likväl förbannat ska jag syna innan rubbet åker in på floppen. Självklart har snubben AA och stacken ryker.

 

Ett annat spel jag gillar är att kontrahöja miniraisare preflop. Spelare som minhöjer till 10 sitter oftast med en svag hand som A8s eller QJ och liknande. Jag brukar slå om till 30 och oftast lägger de sig.

 

Andra spelare jag gillar att utnyttja är notoriska BB höjare. Det finns vissa spelare som 100% av gångerna höjer BB till 15 om det är limpat före. Det blev till slut parodi då jag med flit limpade 72o eller J3o på knappen före denne spelare och när höjningen kom på BB slog om till 40 varvid spelaren oftast lade sig.

 

Före floppen är det svårt att få in stora delar av stacken med AA KK då många spelare är så försiktiga och omedelbart foldar om man kontrahöjer.

 

Dock lyckades jag gå jämnt upp i lördags förmiddag innan bredbandet kollapsade (stängde av och på med en minuts mellanrum i 2 dygn i sträck :-D )

 

 

Idag testade jag Zoom hos Pokerstars lägsta nivån och upplevde att spelarna var lite lösare (lyckades faktiskt gå med 3 dollar i vinst :lol: )

 

Men som sagt jag har kämpat med att ens lyckas gå jämnt upp hos Betfair (mycket tajta spelare där som jag upplever det)

 

Det var lite tankar om speed, tack igen för era tips och mata gärna in fler här om ni har några fler ideer (gärna satsningsmönster och sådant)

 

-Skulle också vela veta hur ni spelar era pockets pre (limpar alltid eller höjer? och hur man ska få bästa värde om man floppar ett set)

 

-Och hur spelar ni mot prehöjare som alltid fortsättningssatsar? Vilka typer av händer? Jag tycker det är svårt då jag alltid missar floppen. Om jag satsar in i höjaren så ska denne alltid envisas med att kontrahöja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen...fyll gärna på med fler tips och ideer.

 

Jo jag spelar speed för att Betfair har en drive där de varje 2-veckorsperiod delar ut pengar till dem som spelat flest speedpokerhänder. 500 dollar till 1:an och 50 dollar för 70:e plats. Som bäst har jag klarat plats 6/7 nånting som gav 225 dollar. (spelar även PL Omaha och turneringar)

 

Problemet har dock varit att jag läcker marker hela tiden. Vunnit 1 dollar- förlorat 2, vunnit 3 dollar-förlorat 5...ja ni fattar.

 

Hos Betfair upplever jag att spelarna generellt är väldigt tajta i speed. Många spelare sitter bara och väntar på ett pocket och inget annat. Sen finns det även mycket robotspelare som köper in för minimum 1 dollar och går all in eller foldar. Om de dubblar upp lämnar de omedelbart och startar om med minimi igen.

 

Kan ge lite exempel på spel...

Jag höjde upp 20 med KK som förste gubbe (5 dollar stack) varvid SB kontrahöjer till 70. Jag är rätt säker på att snubben sitter med AA eftersom spelarna på denna nivå väldigt sällan rr stort utan en väldigt bra hand (undantaget är nån enstaka kortlivad galning innan denne begått självmord :-) )

Hade spelat hela dagen och aldrig fått en sån stor rr tillbaka så det kändes som en bra hand.

Jag frågar till och med snubben i chatten om han har AA men likväl förbannat ska jag syna innan rubbet åker in på floppen. Självklart har snubben AA och stacken ryker.

 

Ett annat spel jag gillar är att kontrahöja miniraisare preflop. Spelare som minhöjer till 10 sitter oftast med en svag hand som A8s eller QJ och liknande. Jag brukar slå om till 30 och oftast lägger de sig.

 

Andra spelare jag gillar att utnyttja är notoriska BB höjare. Det finns vissa spelare som 100% av gångerna höjer BB till 15 om det är limpat före. Det blev till slut parodi då jag med flit limpade 72o eller J3o på knappen före denne spelare och när höjningen kom på BB slog om till 40 varvid spelaren oftast lade sig.

 

Före floppen är det svårt att få in stora delar av stacken med AA KK då många spelare är så försiktiga och omedelbart foldar om man kontrahöjer.

 

Dock lyckades jag gå jämnt upp i lördags förmiddag innan bredbandet kollapsade (stängde av och på med en minuts mellanrum i 2 dygn i sträck :-D )

 

 

Idag testade jag Zoom hos Pokerstars lägsta nivån och upplevde att spelarna var lite lösare (lyckades faktiskt gå med 3 dollar i vinst :lol: )

 

Men som sagt jag har kämpat med att ens lyckas gå jämnt upp hos Betfair (mycket tajta spelare där som jag upplever det)

 

Det var lite tankar om speed, tack igen för era tips och mata gärna in fler här om ni har några fler ideer (gärna satsningsmönster och sådant)

 

-Skulle också vela veta hur ni spelar era pockets pre (limpar alltid eller höjer? och hur man ska få bästa värde om man floppar ett set)

 

-Och hur spelar ni mot prehöjare som alltid fortsättningssatsar? Vilka typer av händer? Jag tycker det är svårt då jag alltid missar floppen. Om jag satsar in i höjaren så ska denne alltid envisas med att kontrahöja.

 

Kan inte formatet på Betfair men om det är så att du kommer till ett nytt bord så fort du foldar så är det väldigt svårt att få kunskap om spelarna (såvida det inte är ett litet antal spelare i omlopp) och då är statistikprogram väldigt värdefulla att ha.

 

Lycka till med liret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min ringa erfarenhet (ca 35000 händer) av $5-10NL Zoom Stars är spelet väldigt tight om man jämnför med exempelvis svs.

 

Några key-concepts:

Diciplinerad pre (10-18 pfr).

Position är väldigt viktigt.

Syna lite.

Bluffa lite (nästan alla synar minst en gata).

Valuebetta hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Skulle också vela veta hur ni spelar era pockets pre (limpar alltid eller höjer? och hur man ska få bästa värde om man floppar ett set)

 

-Och hur spelar ni mot prehöjare som alltid fortsättningssatsar? Vilka typer av händer? Jag tycker det är svårt då jag alltid missar floppen. Om jag satsar in i höjaren så ska denne alltid envisas med att kontrahöja.

 

Jag limpar aldrig, ska jag öppna höjer jag alltid.

 

Att få värde av floppade set är lite olika beroende på situation. Är jag först att agera på en dragig/blöt bräda vill jag checkraisea, på en torr cbettar jag (60% av pot). Om jag är sist att agera synar jag endast på en torr bräda men höjer på en dragig.

 

Om du missar floppen i en Headup pot och är sist att agera får du kolla om du har odds att syna/floata annars ge upp.

 

Du missar inte alltid. Du sätter exempelvis set 1 av 7 gånger, lär dig lite stats för olika händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förklara mitt tidigare påstende.

 

Den första delen förklara sig själv. den andra betyder att folk med vanförställningar skall inte leda(coacha) andra med vanföreställningar(jesus och 12 de lärjungarna), Den sista är jävligt obv eftersom det uppenbart bara kommer lukta jävligt illa mtp växthuseffekt och dylikt.

 

mao, Vill du lära någon att vara vinnande "pokerspelare" så se iaf till att du har en susning om vad du talar om :)

 

Inget illa menat, är otroligt uttråkad på jobbet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den blinde leder den döve, lite som i bibeln, kasta inte fekalier i ett glashus!

 

För att förklara mitt tidigare påstende.

 

Den första delen förklara sig själv. den andra betyder att folk med vanförställningar skall inte leda(coacha) andra med vanföreställningar(jesus och 12 de lärjungarna), Den sista är jävligt obv eftersom det uppenbart bara kommer lukta jävligt illa mtp växthuseffekt och dylikt.

 

mao, Vill du lära någon att vara vinnande "pokerspelare" så se iaf till att du har en susning om vad du talar om :)

 

Inget illa menat, är otroligt uttråkad på jobbet!

 

Om det är mig du syftar på så håller jag med om att mitt ord inte väger särskillt tungt men helt ute och cyklar är jag väl inte? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att ge lösa tips om Vpip strategier och postflopptendeser när du inte ens sitter mot motståndarna eller någon information om dom möter är som förklara hur en tavla du aldrig sett eller hört talas om tidigare ser ut i detalj.

 

Alltså visst man kan förklara hur en tavla ser ut med generella drag så som att dom brukar ha en ram och att det brukar vara ett motiv någonstans.

 

Det jag vill ha sagt är att jag tror att din tips stjälper mer än hjälper då du lär honom att se på poker ur fel perspektiv, man spelar alltid mot en eller flera spelare och hur man ska hantera situationen ur ett +ev perspektiv kan variera otroligt mycket beroende på dina motståndares pre samt post-flopp tendenser.

 

Bästa tipset jag kan ge för att inte bara klaga är att skaffa en ordentlig coach som helst är vinnande på Midstakes $ för att få valuta, Det finns folk som gör sånt gratis eller så kan man söka stejk som innehåller coachning. En till sak som är väldigt givande ist för att lyssna på random forum dudes är att skaffa sig ett konto på en träningssite, dem flesta erbjuder en gratis testperiod. Mitt tips är att börja med att kolla på "basic concept videos" för att senare avancera när du börjat lära dig.

En till sak är att spela otroligt mycket och försöka lära sig av sina misstag genom att gå igenom händer och diskutera med andra pokerspelare vad man kan göra anorlunda och hur det skulle påverka situationen, det finns ett antal olika pokergrupper man kan hitta här på PF om man saknar "pokerkompisar" som man kan diskutera och analysera med :).

 

Tack för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi vara snälla mot varandra, gott folk! Låt oss göra forumet till en trevlig plats för alla tack. 8-)

 

Det här blir ett låååångt inlägg så hämta en kopp kaffe och luta er tillbaka.

 

Får börja med att tacka för alla tips och råd oavsett om de är bra eller mindre bra, (vi kan ju alla ha vanföreställningar ibland :-D ) låt alla komma till tals.

 

Tänkte berätta vad som hänt sedan jag var här sist.

 

Jag spelade en vecka till hos Betfairs speedpoker (för er som inte fattat ännu så är det samma som Pokerstars zoombord) och stångade mig blodig på 6-mannaborden. Förlorade några hundra genom mestadels läckor men kvalade in på plats 40 så jag vann 800 och gick blygsamt med vinst. Tyvärr lade de ner tävlingen så jag fick byta till Pokerstars zoombord istället. (lägsta nivån såklart med 2 dollar inköp 2c blind då det vore vansinne att direkt gå på 100 dollars :-) )

 

Det är nu det underliga inträffar...jag börjar direkt vinna kraftigt efter att ha bytt till 9-manna bord.

-Första dagen dubblar jag. :shock:

-Andra dagen tredubblar jag. :-)

-Tredje dagen femdubblar jag. :-D

-Fjärde dagen kommer kollapsen och jag förlorar allt genom dåligt spel. :oops:

 

Jag tar en paus och försöker analysera spelet men kan inte komma på vad jag gjort som var så fel annat än att jag måste slarvat kraftigt och varit ouppmärksam.

 

Nytt försök då jag tänker spela hela helgen:

-På fredagen dubblar jag åter igen.

-Lördagen tredubblar jag.

-Söndagen femdubblar jag genom minst sagt BRILJANT pokerspel. Jag känner mig som en härförare som inte kan förlora! :mrgreen:

 

Fan det här var ju enkelt tänker jag och med stort självförtroende slår jag mig ner på måndagen för att slakta zoomborden. TOTALKOLLAPS!

Ja förlorar allting jag vunnit och mer därtill och självförtroendet är i botten. :oops:

 

Jag tar paus och försöker analysera spelet...varför gick det snett när jag spelade så bra hela helgen?

Kommer fram till att jag satt och såg på EPT streaming på webben (den där Vitaly Lunkin vann) och var rejält okoncentrerad och oskärpt med uppmärksamheten på flera saker, vilket medförde att jag tog fruktansvärt dåliga beslut och inte hade tid att analysera spelet. :oops:

Det är vad jag själv tror är huvudorsaken...

 

Tredje gången gillt...

 

Den här gången måste jag vara mer försiktig och inte slarva så förbannat! Jag spelade ju faktiskt riktigt bra tre dagar i sträck innan kollapsen kom.

 

-Återigen dubblar jag första dagen.

-Dubblar andra dagen.

-Dubblar tredje dagen.

-Fjärde dagen är IDAG och statistiskt sett borde kollapsen komma idag :oops: så kanske jag skulle låta bli att spela idag? :lol:

Men men är man en gambler så är man...här ska spelas! :-D

 

Tänkte berätta om mitt spel och speciellt den tredje dagens spel så ni får en bild av hur jag spelar (10 manna zoom Pokerstars babynivån)

 

Det absolut viktigaste att tänka på är att se till att blöjan är ordentligt fastvirad (fungerar med kateter oxå) och att nappen sitter som den ska. :-D

 

Tredje dagens spel börjar med att jag öppnar ETT zoombord, ingen multitabling alltså då jag vill ha totalfokus på motståndarna.

Jag tar ett par riktigt dåliga beslut då jag VET att jag är slagen och förlorar två inköp.

Första handen jag klantar mig i är då en gubbe höjer till 8 vilket ofta är högt pocket...gubben direkt efter slår om till 29 varvid jag tittar ner på KK.

 

Jag misstänker starkt att den andre snubben sitter med AA eftersom majoriteten av spelarna bara slår om pre med en riktigt bra hand.

Funderar på att lägga handen men tänker att han kan sitta med AK eller QQ så jag ställer allin. Gubben vänder upp AA som väntat. Ok oftast är det bara ställa KK men ibland måste man tänka efter en gång till då det gäller speed/zoom.

 

Andra handen jag klantar mig i är denna:

Knappen minhöjer till 4...Sb synar och jag synar BB med A9.

 

Floppen: 2-A-9

Knappen minbetar 4 varvid BB checkhöjer 12. Jag misstänker att knappen har färgdrag medan SB sitter med set. Eftersom jag har A9 så är risken stor han sitter med 22. Hade han haft AK-AQ-AA-99 hade han troligtvis höjt preflop.

Vad skulle han annars checkhöja med? Han spelar knappast A2. Och de bluffar sällan med en checkhöjning. Jag blockar ett A och en 9. Så 22 är enda handen som återstår.

 

Jag bara VET att jag är slagen men måste trots det ställa allin på floppen och vad tror ni de vänder upp?

 

Knappen färdrag och SB har verkligen ett set i tvåor och jag förlorar ett inköp till.

 

Skärper sedan till spelet och börjar spela briljant poker där jag fyrdubblar inköpet och tar tillbaka förlusten och mer därtill innan jag slutar för dagen med en riktigt boost i självförtroendet.

 

Utnyttja motspelarnas förutsägbara tendenser:

Majoriteten av spelarna på zoomborden är så förutsägbara vilket går att utnyttja. Många spelare höjer automatiskt till exakt 6 om de sitter med pocket.

Detta gör att jag kan syna i full vetskap vad de har och skrämma bort dem från skrämmande floppar som A-K-5 eller liknande.

De betar STORT om de träffat bra och vill ha bra betalt (varvid jag lägger mig)...och betar SMÅTT om de missat och är rädda för floppen.

Det är som att läsa en öppen bok.

 

Exempelvis denna hand:

Jag limpar med nånting i mitten varvid SB höjer 8. Denna satsning är OFTA ett högt pocket.

 

Floppen kommer 2-5-Q

Gubben checkar och jag börjar skratta. Det är uppenbart att han är rädd för damen och inte har KK-AA för då skulle han troligtvis bettat för att skydda handen.

Jag frågar honom på skoj om han har JJ och till min förvåning vänder han upp JJ vid showdown. 8-)

Självklart spelade jag fel...borde betat turn och skrämt honom men ville se vad han hade.

 

Krossa pocketnissar med sekvenskort:

Min taktik är att försöka se massvis med sekvenskort i position, eftersom jag ofta vet vad motståndaren sitter med.

Om jag har 8-9 och floppen kommer:

6-7-J

så synar jag alltid hans contbet.

Om turn sedan är 10

...och han fortsätter beta stort nära pottstorlek, sätter jag hårt mot hårt och försöker få in hela stacken på turn. Motspelarna sitter OFTA med en riktigt bra hand som set eller högt pocket när de betar hårt på turn, medan de betar smått checkar om de är svaga.

 

Mot set är jag 77-78% favorit ungefär.

Mot tvåpar är jag 90% om jag minns rätt.

Toppar/överpar är han stendöd.

Sen finns ju även stegdrag och en liten andel bluffar.

 

Om han visar svaghet försöker jag skrämma bort honom från potten med en ren bluff. Beta eller kontrahöja/checkhöja.

 

Det är ok att limpa

Kan också avsluta med att det är helt ok att limpa. Ta en hand som 89s. Om jag höjer till 6 så lägger sig alla och jag vinner 3 jävla cent. Om någon däremot sitter med en hand jag vill spela mot som QQ så kommer han återhöja till 30. Med 2 dollar stackar så har han förstört oddsen för mig och jag har precis höjt bort mig själv. Med en limp så kan jag syna hans höjning i full vetskap att han troligtvis sitter med högt pocket...och kanske plocka hela stacken eller bluffa bort honom om ett K eller A kommer.

 

Min flopp%

De dagar jag femdubblade spelade jag lösslaskigt med en flopp% på 30-35% så jag spelar inte särskilt tajt, utan försöker utnyttja motspelarnas förutsägbara tendenser.

 

Ja det var lite om mitt spel på zoomborden. Blev ett väldigt långt inlägg men ni har väl inget annat för er på en söndag ändå hehee 8-)

 

Ska fortsätta spela idag och göra allt för att undvika en kollaps en tredje gång. Vi får se, vi får se.

 

Tack igen för alla tips och råd ni gett och fortsätt gärna fylla på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ok att limpa

Kan också avsluta med att det är helt ok att limpa. Ta en hand som 89s. Om jag höjer till 6 så lägger sig alla och jag vinner 3 jävla cent. Om någon däremot sitter med en hand jag vill spela mot som QQ så kommer han återhöja till 30. Med 2 dollar stackar så har han förstört oddsen för mig och jag har precis höjt bort mig själv. Med en limp så kan jag syna hans höjning i full vetskap att han troligtvis sitter med högt pocket...och kanske plocka hela stacken eller bluffa bort honom om ett K eller A kommer.

 

Jag tänker helt annorlunda. En hand som 89s är jag mer än nöjd att vinna blindsen med utan motstånd. Att syna ett 3bet ur position är inte lika kul, då 4bettar eller foldar jag hellre.

 

Helst skulle jag vinna alla händer utan att någonsin se en flop, 100% equity! Om du varje runda vinner minst två SB och BBs kommer du alltid gå plus.

 

 

EDIT: Att säga att du bettar stort om du sätter ditt inside straight draw är väl lika självklart som gravitation ungefär. Om du alltid synar med isd har du ~18% chans varje gång, inte vinnande i längden direkt.

 

Hur fortsätter du om du missar (vilket oftast sker) och din motståndare fortsätter betta stort?

 

Lägger in lite smiles så du inte tolkar som att jag är arg, vill bara diskutera vidare.:-):lol::shock:8-):rolleyes::roll::mrgreen:;-):-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...